1)

TOSFOS DH Shtayim v'Shalosh Shanim

תוספות ד"ה שתים ושלש שנים

(SUMMARY: Tosfos discusses why it needed to say two.)

אין לדקדק כאן השתא שלש מותר שתים מיבעיא

(a)

Implied question: If they permit [to delay] three, there is no need to teach that they permit two!

דדלמא שתים ושלש ואפי' טובא כדאמרי אינשי כדמשני בפרק מפנין (שבת קכז.) ואין להאריך כאן.

(b)

Answer: Perhaps they permit two or three, and even more, like we answer in Shabbos (127a). This is not the place to elaborate.

2)

TOSFOS DH v'Lo Pligi Trei Gavrei Aliba d'Chad Gavra

תוספות ד"ה ולא פליגי תרי גברי אליבא דחד גברא

(SUMMARY: Tosfos explains why it is better to say that they argue about a Tana's opinion.)

וא"ת ומאי נפקא מינה דהשתא נמי פליגי ר' יוחנן ור' יהושע ב"ל אליבא דחד תנא

(a)

Question: What difference does it make? Also now, R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi argue according to one Tana;

ומה לי תרי אמוראי אליבא דחד אמורא ומה לי אליבא דחד תנא

1.

What is the difference between two Amora'im arguing about the opinion of one Amora, or arguing about the opinion of one Tana?

וי"ל דאי פליגי ר' יוחנן ור' יהושע בן לוי אליבא דחד תנא לא חיישינן דבסברא הוא דפליגי ולא טעו בשמועתם

(b)

Answer: If R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi argue according to one Tana, we are not concerned. They argue about reasoning. They did not err about what they heard;

אבל אי פליגי רבין ורב דימי בדברי רבי יוחנן ורבי יהושע בן לוי שזה אומר כך אמר וזה אומר כך אמר אחד מהם טעה בשמועתו.

1.

However, if Ravin and Rav Dimi argue about the opinions of R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi, that one says "he said like this", and the other says "he said like this", one of them erred about what he heard.

57b----------------------------------------57b

3)

TOSFOS DH v'Ein Danin Yamim Stam mi'Yamim she'Ne'emar Bahem Chodesh

תוספות ד"ה ואין דנין ימים סתם מימים שנאמר בהם חדש

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere we expound Yamim to be 30 days.)

והא דכתיב ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים ודרשינן בשילהי החולץ (יבמות דף מח:) ירח שלשים ימים שלשים

(a)

Implied question: It says "u'Vachsah Es Aviha v'Es Imeha Yerach Yamim." We expound in Yevamos (48b) that Yerach refers to 30 days, and Yamim is 30 days!

ולא אמר התם ימים שנים עשר חודש

1.

We do not say that Yamim is 12 months!

משום דכתיב אצל ירח.

(b)

Answer: That is because it is written next to Yerach.

4)

TOSFOS DH Iy Ihi Nicha Lah Aviha Mai Nafka Lei Minah

תוספות ד"ה אי איהי ניחא לה אביה מאי נפקא ליה מינה

(SUMMARY: Tosfos explains that we thought that this is rebellion.)

משמע כיון דלא נפקא ליה מינה הוי מרידה ופוחתין מכתובתה

(a)

Inference: Since it makes no difference to him, this is rebellion, and we reduce her Kesuvah.

ותימה דאטו משום דאין האב רוצה נקנוס הקטנה בכתובתה היא מה פשעה

(b)

Question: Because the father does not want [to send her to Chupah], should we reduce the minor's Kesuvah?! What did she do wrong?!

וי"ל דהוה לן למימר יגרשנה בלא כתובה שהרי כתובתה לאב.

(c)

Answer: We should say that he divorces her without a Kesuvah, since the father receives the Kesuvah [of a minor from Eirusin].

5)

TOSFOS DH Bagrah Yom Echad v'Niskadshah v'Chulei

תוספות ד"ה בגרה יום אחד ונתקדשה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains when she gets 12 months.)

וא"ת ומתני' דקתני דמשתבעה נותנין לה י"ב חודש היכי משכחת לה

(a)

Question: Our Mishnah says that from Tevi'ah (when he demanded to have Nisu'in), we give to her 12 months. What is the case?

כיון דאין נותנין לעולם אלא ל' יום בבגרות דמסתמא איירי בנתקדשה כשהיא נערה כמו שדרך בני אדם דאסור לקדש את בתו קטנה

1.

We always give only 30 days in Bagrus. Presumably, we discuss one who became Mekudeshes when she is a Na'arah, like people normally do, for it is forbidden [mid'Rabanan] to be Mekadesh one's daughter when she is a minor!

ואין פוסקין נמי על הקטנה להשיאה

2.

Also, we do not stipulate to marry off a minor!

וי"ל דדוקא בבגרה ואח"כ נתקדשה קאמר רב הונא דאין לה אלא ל' יום אבל נתקדשה קודם בגרות יש לה י"ב חודש משעת תביעה

(b)

Answer: Only when she became a Bogeres and afterwards became Mekudeshes, Rav Huna says that she gets only 30 days. If she became Mekudeshes before Bagrus, she has 12 months from Tevi'ah.

וטעמא דכשבגרה קודם שנתקדשה אין לה י"ב חודש דמסתמא הכינה כל תכשיטיה שאם ימצא לה בעל יהא הכל מוכן

(c)

Explanation: The reason why when she became a Bogeres before Eirusin, she does not get 12 months, is because presumably she [already] prepared all her ornaments, so if she finds a husband, everything will be ready;

אבל נתקדשה קודם בגרות אינה מקפדת שכבר היא מקודשת.

1.

However, if she became Mekudeshes before Bagrus, she is not particular [to be ready], for she is already Mekudeshes.

6)

TOSFOS DH Mai Lav k'Tevu'ah d'Besulah

תוספות ד"ה מאי לאו כתבועה דבתולה

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not sustain this Hava Amina.)

ולא מצי לשנויי אין כתבועה דבתולה ובשקידשה ואח"כ בגרה

(a)

Implied question: Why couldn't we answer that yes, this is like Tevi'ah of a Besulah, when she became Mekudeshes and afterwards became a Bogeres?

דפשיטא ליה דאז לא הוי בגר כתבועה

(b)

Answer #1: It is obvious to him that then, becoming a Bogeres is not like Tevi'ah.

ור"ת מפרש דסתם האי לישנא דבגרה משמע שנתקדשה בבגר ולא קודם.

(c)

Answer #2 (R. Tam): Stam, "she became a Bogeres" connotes that she became Mekudeshes during Bagrus.

7)

TOSFOS DH Teyuvta d'Rav Huna Teyuvta

תוספות ד"ה תיובתא דרב הונא תיובתא

(SUMMARY: Tosfos points out that the Sugya in Nedarim is like Rav Huna.)

תימה דהכא קאי בתיובתא ובפ' נערה המאורסה (נדרים דף ע:) אתיא סוגיא סתמא דהש"ס כוותיה

(a)

Question: Here, Rav Huna is refuted. In Nedarim (70b), the Stam Sugya is like Rav Huna!

דקאמר אמילתיה דרבי אליעזר [ההיא דבוגרת ששהתה י"ב חודש] דמייתי לעיל בוגרת בל' יום סגי

1.

It says about R. Eliezer's opinion (in the Mishnah, about a Bogeres who waited 12 months) that we brought above, that 30 days should suffice for her!

אימא בוגרת וששהתה והיינו כרב הונא

2.

The Gemara answers "rather, say a Bogeres or a girl who waited 12 months." This is like Rav Huna!

ונראה לפרש דה"ק בוגרת בל' יום סגי והיכי קתני במתני' בוגרת ששהתה שנים עשר חודש

(b)

Answer: The Gemara means as follows. Thirty days suffice for a Bogeres. How can the Mishnah discuss a Bogeres who waited 12 months?

דמשמע דבוגרת לא סגי לה בשום ענין בלא שנים עשר חודש בל' יום סגי כגון שקידשה לאחר ששהתה י"ב חודש בבגרות

1.

This implies that a Bogeres always gets 12 months. Thirty days suffice for her, e.g. if he was Mekadesh her after she waited 12 months in Bagrus!

ומשני תני בוגרת וששהתה והשתא קתני סתם בוגרת בהדי נערה ששהתה שנים עשר חודש ובהדי אלמנה ששהתה שלשים יום

2.

The Gemara answers "rather, say a Bogeres or a girl who waited 12 months." Now it teaches a Stam Bogeres together with a Na'arah who waited 12 months and with a widow who waited 30 days;

משום דיש בוגרת שדינה כנערה בשנים עשר חודש כגון בגרה יום אחד ונתקדשה

i.

This is because there is a Bogeres whose law is like a Na'arah, and she gets 12 months, e.g. she was a Bogeres for a day, and became Mekudeshes;

ויש בוגרת שדינה כאלמנה כגון עמדה י"ב חודש בבגרותה ונתקדשה והשתא אתיא דלא כרב הונא

ii.

And there is a Bogeres whose law is like a widow, e.g. she was 12 months in Bagrus, and became Mekudeshes. Now, this is unlike Rav Huna.

ובפירוש דסוגיא דהתם אין להאריך כאן.

3.

This is not the place to elaborate explaining the Sugya there.

8)

TOSFOS DH Lakit Kohen v'Chulei

תוספות ד"ה לקיט כהן כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask about rich Kohanim.)

מעשיר לא פריך

(a)

Implied question: Why don't we ask from a rich [Kohen in a Yisrael's house, lest he feed Terumah to Yisre'elim]?

דלא שכיח שיאכל בבית ישראל וגם אין רגילין להוליך תרומה עמהם

(b)

Answer: It is not common that he eat in a Yisrael's house. Also, he does not normally take Terumah with him;

אבל לקוטות רגילין להשתכר עם ישראל ופעמים מתפרנסים משל עצמם.

1.

However, Lekutos (live-in workers) often hire themselves to Yisre'elim, and sometimes they feed themselves.

9)

TOSFOS DH Hashta mi'Didhu Safu Lei v'Chulei

תוספות ד"ה השתא מדידהו ספו ליה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we are not concerned for a Lakit Yisrael in a Kohen's house.)

ולקיט ישראל בבית כהן

(a)

Implied question: We should be concerned for a Lakit Yisrael in a Kohen's house!

לא חיישינן כלל דדוקא מלקיט כהן בבית ישראל הוא דפריך לפי שדרך האכסנאי להשקות לבני הבית כדי למצוא חן בעיניהם

(b)

Answer: We are not concerned for this at all. We ask only from a Lakit Kohen in a Yisrael's house, for a guest often gives to drink to the household, to find grace in their eyes;

וכשהוא מושיט להם אינו מדקדק מה הוא נותן

1.

When he gives to them, he is not particular about what he gives.

אבל ללקיט ישראל בבית כהן כשפרנסתו עליו בשעת אכילה מדקדק היטב מה הוא נותן לו.

2.

However, a Lakit Yisrael in a Kohen's house, when he (the Ba'al ha'Bayis) must feed him, at meal time he is very exacting what he gives to him.