1)

TOSFOS DH Alma Kivan d'Avad Ma'aseh Achulei Achlei v'Chulei

תוספות ד"ה אלמא כיון דעבד מעשה אחולי אחליה כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the Hava Amina.)

תימה לר"י דמאי קס"ד דהאי מקשה וכי ס"ד שלא יועיל שום תנאי לבטל שום מכר וקנין

(a)

Question (Ri): What was the Makshan's Hava Amina? Did he think that no Tenai helps to be Mevatel any sale or Kinyan?!

וי"ל דס"ד שצריך להזכיר תנאי בשעת גמר הקנין או המכר.

(b)

Answer: He thought that one must mention the Tenai at the time that the Kinyan or sale finishes.

2)

TOSFOS DH Tenai d'Efshar Lekiyumei Al Yedei Shali'ach v'Chulei

תוספות ד"ה תנאי דאפשר לקיומיה ע"י שליח כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why Tenai helps only in matters possible through a Shali'ach.)

וא"ת ומה סברא יש כאן דלא גמרינן מהתם אלא לענין מה שהוא סברא

(a)

Question: What is the logic [that it must be possible through a Shali'ach]? We learn from there (Tenai Bnei Gad and Bnei Reuven) only what is logical;

דהא לא ילפינן מהתם דלא מהני תנאי אלא בנתינת קרקע

1.

We do not learn from there that Tenai helps only for giving land!

וי"ל דהיינו טעמא דהואיל והמעשה כל כך בידו שיכול לקיימו ע"י שליח סברא הוא שיהא כמו כן בידו לשוויי ביה תנאה

(b)

Answer: The logic is that since the Ma'aseh is so much b'Yado (under his control) that he can fulfill it through a Shali'ach, it is logical that it is similarly b'Yado to put a Tenai into it;

אבל חליצה שאין בידו לקיימה ע"י שליח לא הוי בידו נמי למירמי ביה תנאה

1.

However, Chalitzah, which is not b'Yado to fulfill it through a Shali'ach, it is not b'Yado to put a Tenai into it;

ואפילו לא יתקיים התנאי יהיה המעשה קיים

i.

Even if the Tenai is not fulfilled, the Ma'aseh takes effect.

ומשום הך סברא מודו כ"ע דבעינן שאפשר לקיימו ע"י שליח דומיא דבני גד ובני ראובן

(c)

Explanation: Due to this reasoning, all agree that we require that it is possible to fulfill [the Ma'aseh] through a Shali'ach, like the case of Bnei Gad and Bnei Reuven;.

אבל לענין תנאי כפול ולעניין תנאי ומעשה בב' דברים משמע במי שאחזו (גיטין עה.) דדוקא רבי מאיר אית ליה ולא רבנן

1.

However, regarding Tenai Kaful (to stipulate what will be if the Tenai is fulfilled, and if it is not fulfilled), and that the Tenai and Ma'aseh must involve two [different] matters, in Gitin (75a) it connotes that only R. Meir requires these, but Rabanan do not;

דלענין זה אין סברא כל כך ללמוד משם להכי פליגי עליה

2.

Regarding this, it is not so logical to learn from there. Therefore, [Rabanan] argue with [R. Meir].

והשתא משמע דאין תנאי בחליצה לכולי עלמא וכן בפרק מצות חליצה (יבמות קו.)

(d)

Observation: Here it connotes that all agree that there is no Tenai in Chalitzah, and similarly in Yevamos (106a).

וקשה דבפרק רבן גמליאל (שם נג. ושם) מסיק רבינא לכ"ע יש תנאי בחליצה

(e)

Question: In Yevamos (53a), Ravina concludes that all agree that there can be a Tenai in Chalitzah!

וזהו תימה דפליג רבינא אכולה תלמודא דפשיטא לן דאין תנאי בחליצה

1.

This is astounding, that Ravina argues with the entire Gemara, in which it is obvious to us that there is no Tenai in Chalitzah!

ואומר רבינו תם ורבינו יצחק דהא דמסיק רבינא התם דלכ"ע יש תנאי בחליצה לאו לומר שלא תהא מותרת לשוק בהך חליצה דודאי מותרת לשוק לכ"ע

(f)

Answer (R. Tam and R. Yitzchak): Ravina's conclusion there, that all agree that there can be a Tenai in Chalitzah, does not mean that she is not permitted l'Shuk [to marry a stranger] through this Chalitzah [if the Tenai is not fulfilled]. Surely, all agree that she is permitted l'Shuk;

אלא לומר דלהכי אהני תנאה דאכתי איכא עלה זיקת יבמין לענין דכי אמר לה התקדשי לי בזיקת יבמין דצריכה גט מדרבנן

1.

Rather, he teaches that the Tenai helps, and there is still Zikah of Yevamin, regarding that if [the Yavam] said to her "be Mekudeshes to me through Zikas Yevamin", she needs a Get mid'Rabanan;

דלא אתי חליצה כיון דהויא על תנאי ומפקע לזיקה לגמרי

2.

Since the Chalitzah had a Tenai, it does not totally uproot Zikah.

וכן צריך לחלק לרב אשי דאמר התם דכ"ע חליצה פסולה אינה פוטרת

(g)

Proof #1: We must distinguish like this according to Rav Ashi, who says there that all agree that a Pasul Chalitzah does not exempt;

ובמתני' דהתם קתני בהדיא דפוטרת דקתני דנתן גט וחלץ אין אחר חליצה כלום

1.

Question: The Mishnah there (50b) explicitly teaches that it exempts! It says "if [a Yavam] gave a Get and [then] did Chalitzah, nothing takes effect after Chalitzah."

אלא מתני' איירי לענין להתירה לשוק ורב אשי מיירי לענין זיקת יבמין כדפרישית

2.

Answer: We must say that the Mishnah teaches Heter l'Shuk, and Rav Ashi discusses Zikas Yevamin, like I explained.

ועוד אי להתירה לשוק איירי נמי התם אדמיפלגי רבי ורבנן בהחולץ ליבמתו וקידשה לשם יבמות אי צריכה גט

(h)

Proof #2: If [Ravina and Rav Ashi, who discuss the argument of Rebbi and Rabanan there (52b)] also discuss Heter l'Shuk, why did Rebbi and Rabanan argue about one who did Chalitzah to his Yavam, and then was Mekadesh her l'Shem Yavmus, whether or not she needs a Get?

ליפלגו בלהתירה לשוק הואיל ותלי נמי בהכי.

1.

They should argue about whether or not she is permitted l'Shuk, since also this depends on it (whether or not the Tenai disqualifies the Chalitzah)!

3)

TOSFOS DH ha'Mekadesh b'Milveh

תוספות ד"ה המקדש במלוה

(SUMMARY: Tosfos prefers to explain that he is Mekadesh with the coins of the loan.)

פי' בקונט' שמחל לה המלוה שהיתה חייבת לו

(a)

Explanation #1 (Rashi): He pardoned to her a loan that she owed to him.

ולפירושו צריך לחלק בין מקדש במחילת מלוה למקדש בהנאת מחילת מלוה דמקודשת כדאמרינן בפ"ק דקדושין (דף ו:)

(b)

Consequence: According to this, we must distinguish between Kidushin through pardon of a loan, and Kidushin through pleasure of pardon of a loan. The latter makes Kidushin, like we say in Kidushin (6b).

ולרבינו יצחק אין נראה דשמא אין לחלק

(c)

Objection (R. Yitzchak): Perhaps we do not distinguish these!

והכא יש לפרש דמיירי כגון דאמר לה התקדשי לי במעות מלוה שאת חייבת לי דהתם ודאי אינה מקודשת.

(d)

Explanation #2: Here we can explain that we discuss when he told her "be Mekudeshes to me through money of a loan that you owe to me." Then, surely she is not Mekudeshes.

4)

TOSFOS DH Divrei ha'Kol Tzerichah Heimenu Get

תוספות ד"ה דברי הכל צריכה הימנו גט

(SUMMARY: Tosfos explains Rav and Shmuel according to R. Elazar.)

ולא פליגי רב ושמואל אלא בכנסה ולא בעל ופליג אדאביי

(a)

Explanation: Rav and Shmuel argue only about one who made Nisu'in, but did not have Bi'ah. [R. Elazar] argues with Abaye.

אף על גב דגבי קטנה שלא מיאנה קאמר שמואל דאינה צריכה גט ממנו

(b)

Implied question: Regarding a Ketanah who did not do Mi'un, Shmuel said that she does not need a Get from him!

התם ליכא בעילת זנות אפילו לא יבעל לשם קידושין דהא איכא קידושין דרבנן

(c)

Answer: There, there is no Bi'as Zenus even if he does not have Bi'ah l'Shem Kidushin, for there is Kidushin mid'Rabanan.

ואם תאמר והא פליגי תנאי לעיל בבעל אי קנו אי לא קנו בפחות משוה פרוטה

(d)

Question: Above, Tana'im argue about whether or not he acquired if he had Bi'ah [after Kidushin] with less than Shavah Perutah!

א"כ היכי קאמר רבי אלעזר דברי הכל צריכה גט דדברי הכל משמע דליכא מאן דפליג

1.

If so, how can R. Elazar say that all agree that he needs a Get? "All agree" connotes that no one argues!

דכי האי גוונא פריך לעיל הש"ס ארבה

(e)

Strengthening of question: The Gemara asked like this above (73b) against Rabah!

ויש לומר דלעיל ודאי פריך משום דידע אביי דמסברת עצמו היה רבה אומר כן ולא מקבלה

(f)

Answer: Above, [Abaye] asked because he knew that Rabah said from his own reasoning (that Rav and Shmuel argue about a mistake involving two women, but no one requires a Get for a mistake about one woman), and not from a tradition;

אבל הכא רבי אלעזר אומר כן מקבלה דבבעל מודה שמואל וסבירא להו לרב ושמואל כמאן דאמר קנו

1.

However, here R. Elazar says from tradition that when he had Bi'ah, Shmuel admits. Rav and Shmuel hold like the opinion that [if they had Bi'ah,] they acquired.

ואם תאמר לרב תיקשי למאן דאמר לא קנו

(g)

Question: According to Rav, we can ask from the opinion that they did not acquire!

ואפילו למאן דאמר קנו שמא לא סבר כרב ודוקא בבעלו קנו משום דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות

1.

And even according to the opinion that they acquired, perhaps he does not hold like Rav. He holds that they acquired only if they did Bi'ah, because one does not [want to] have Bi'as Zenus!

ויש לומר דאפילו מאן דאמר לא קנו מצי סבר כרב בקידש על תנאי משום דאחולי אחליה לתנאיה וחיילי קידושי כסף

(h)

Answer: Even the one who says that they did not acquire could hold like Rav when he was Mekadesh with a Tenai, because he pardoned his Tenai, and Kidushei Kesef takes effect;

אבל הכא לא מצי למיהוי קידושין על ידי מחילה וקדשה בטעות היינו טעות דפחות משוה פרוטה ובהא לא אמרינן דבעל לשם קדושין

1.

However, here there cannot be Kidushin through pardon. "He was Mekadesh b'Ta'os" refers to a mistake of less than a Shavah Perutah. Regarding this, we do not say that he had Bi'ah l'Shem Kidushin.

ובהך סברא מצריך הש"ס לפלוגתייהו דרב ושמואל בפרק בית שמאי (יבמות קי. ושם)

2.

With this reasoning, the Gemara explains the need for the argument of Rav and Shmuel in Yevamos (110a).

ואין להקשות לרבי אלעזר דאמר דבבעל מודה שמואל היכי מותבינן לעיל ממתניתין לשמואל

(i)

Question: According to R. Elazar, who says that when he had Bi'ah, Shmuel admits, how did we challenge Shmuel above from our Mishnah [which discusses when he had Bi'ah]?

דאותבוה משום דמתניתין משמע כנסה סתם בלא בעל.

(j)

Answer: We asked because the Mishnah connotes Stam Nisu'in, without Bi'ah.

74b----------------------------------------74b

5)

TOSFOS DH Mema'enes v'Holeches Lah

תוספות ד"ה ממאנת והולכת לה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we hold that an adult can do Mi'un.)

תימה דבריש יבמות (דף ב: ושם) תנן ואי אתה מוצא בחמותו ואם חמותו כו' או שמיאנו

(a)

Question: In Yevamos (2b), the Mishnah says that you cannot find a case in which [the Yavam's] mother-in-law or the mother of his mother-in-law... did Mi'un [because they are adults].

ואמאי והא משכחת לה בקידשה על תנאי ולא בעל דאפי' רב מודה לאביי דאינה צריכה גט

1.

Why is this? We find this when one was Mekadesh with a Tenai, and did not have Bi'ah. Even Rav admits, according to Abaye, that she does not need a Get!

וי"ל דאפילו מיאון אינה צריכה

(b)

Answer: She does not need even Mi'un. (Therefore, there is no case in which they did Mi'un.)

אבל קשה דמשכחת לה בקידש על תנאי ובעל לשמואל דאמר משום ר' ישמעאל דאמר הכא דממאנת

(c)

Question: We find this when one was Mekadesh with a Tenai, and hade Bi'ah, according to Shmuel in the name of R. Yishmael, who said here that she does Mi'un!

ויש לומר דלשמואל ולרבי ישמעאל נמי צרתה מותרת אפילו אם לא מיאנה זאת שהיא ערוה כשלא נודע לה הטעות

(d)

Answer #1: According to Shmuel and R. Yishmael, also the Tzarah (co-wife) is permitted even if this one, who is Ervah (to the Yavam, e.g. his mother-in-law) did not do Mi'un when he did not know the mistake. (The Mishnah forbids the Tzarah if the Ervah did not do Mi'un.)

והא דקאמר ממאנת והולכת לה

1.

Implied question: Why does it say "she does Mi'un and goes"? (This implies that Mi'un is needed!)

היינו שאם נודע לה הטעות יש לה למאן דאם לא מיאנה ועמדה אצלו מחלה התנאי

2.

Answer #1: If she found out the mistake, she should do Mi'un. If she did not, and stayed with him, she pardoned the Tenai.

אי נמי ממאנת לאו דוקא אלא אפילו בלא מיאון אינה כלל אשתו ואפי' נודע לה הטעות

3.

Answer #2: "Mema'enes" is not precise. Even without Mi'un, she is not his wife at all, even if she found out the mistake,

וריב"ן תירץ ביבמות דרבי ישמעאל איירי בקידושי טעות אבל בקידושי קטנות מודה דאינה ממאנת

(e)

Answer #2 (Rivan, in Yevamos): R. Yishmael discusses Kidushei Ta'os, but he agrees about Kidushei Ketanah, that she may not do Mi'un [after adulthood];

ומתני' דיבמות לא מיירי אלא בקדושי קטנות

1.

The Mishnah in Yevamos discusses only Kidushei Ketanah.

וקשה דבפרק בא סימן (נדה נב. ושם) משמע בהדיא דבקידושי קטנות נמי איירי רבי ישמעאל

(f)

Question: In Nidah (52a), it explicitly connotes that R. Yishmael discusses also Kidushei Ketanah!

דאמר חברוהי דרב כהנא סבור למיעבד עובדא כרבי יהודה ואף ע"ג דנבעלה דאמר עד שירבה השחור על הלבן

1.

It says that Rav Kahana's colleagues thought to rule like R. Yehudah, who says [that she can do Mi'un] until there is more black [hair] than white, even though she had Bi'ah [after two hairs];

אמר להם רב כהנא לא כך היה מעשה בבתו של רבי ישמעאל שבאת למאן בבית המדרש ובנה מורכב על כתיפה

2.

Rav Kahana: (This is wrong!) A case occurred in which R. Yishmael's daughter came to do Mi'un carrying her son on her shoulder;

ואותו היום הוזכרו דבריו של רבי ישמעאל בבית המדרש ורבתה בכייה בבית המדרש ואמרו דבר שאמר אותו צדיק יכשל בו זרעו

i.

That day they recalled the words of R. Yishmael, and there was great crying in the Beis Midrash. They said "a matter that that Tzadik said, will his seed stumble in it?!"

וליכא למימר דלאו דוקא דבר שאמר אותו צדיק אלא כעין אותו דבר שאמר אותו צדיק

3.

Suggestion: They did not mean precisely the same matter that that Tzadik said, rather, something like what that Tzadik said.

דהא מסיק התם נמנו וגמרו עד מתי הבת ממאנת עד שתביא שתי שערות

4.

Rejection: It concludes there that they voted and resolved that a girl may do Mi'un until she brings two hairs;

ומאי נמנו וגמרו שייך כאן כיון דרבי ישמעאל מודה בקידושי קטנות שאין יכולה למאן

i.

"They voted and resolved" does not apply, for R. Yishmael agrees about Kidushei Ketanah, that she cannot do Mi'un!

ופשיטא שבתו לא היתה יכולה למאן ועל מה היו עומדין למנין דאפילו רבי יהודה דאמר עד שירבה השחור מודה דכשבנה מורכב על כתיפה דאין יכולה למאן

ii.

It was obvious that his daughter could not do Mi'un. Why did they need to vote? Even R. Yehudah, who says "until there is more black", agree that she cannot do Mi'un when her son is on her shoulder!

דהא אמרינן התם דמודה רבי יהודה כשנבעלה

iii.

We say there that R. Yehudah agrees if she had Bi'ah [in adulthood]!

ומיהו יש לומר דמתני' בפרק קמא דיבמות (דף ב:) דלא כרבי ישמעאל

(g)

Answer #3: We can say that our Mishnah in Yevamos (2b) is unlike R. Yishmael.

אף על גב דאמרינן התם דבפלוגתא לא קמיירי

(h)

Implied question: It says there (9a) that [the Tana of the Mishnah] does not discuss matters about which there is an argument!

היינו אמנינא דט"ו נשים

(i)

Answer: This refers to the count of 15 women (Arayos. The statement "anyone who could have done Mi'un..." is unlike R. Yishmael.)

ושמואל לא סבר כר' ישמעאל אלא בקידושי טעות דוקא ולהכי לא פריך ליה ממתני' דיבמות ולא מסתם מתניתי' דנדה דתנן עד מתי הבת ממאנת עד שתביא שתי שערות

(j)

Explanation: Shmuel holds like R. Yishmael only regarding Kidushei Ta'os. Therefore, we did not challenge him from the Mishnah in Yevamos, and not from the Stam Mishnah in Nidah, which says "until when may a girl do Mi'un? Until she brings two hairs."

ובהדיא אית ליה לשמואל במי שמת (ב"ב קנו. ושם) דבודקין למיאונין לאפוקי מדרבי יהודה דאמר עד שירבה השחור

1.

In Bava Basra (156a), Shmuel explicitly holds that we check for Mi'un. (If a girl brought two hairs, she may not do Mi'un.) This teaches unlike R. Yehudah, who says until there is more black.

ובשילהי פרק נושאין על האנוסה (יבמות ק: ושם) דאמרינן משכחת לה בקידושי טעות כדרב יהודה אמר שמואל משום רבי ישמעאל והיא לא נתפשה כו'

(k)

Citation (Yevamos 100b): We find [that a woman may marry a Kohen in the lifetime of her first husband] through Kidushei Ta'os, like Rav Yehudah said in the name of Shmuel, citing R. Yishmael, "she was not grabbed..."

אין להוכיח דרבי ישמעאל איירי דוקא בקידושי טעות מדשביק קידושי קטנות דאיירי בהן התם מעיקרא ונקט קידושי טעות

(l)

Suggestion: This shows that R. Yishmael discusses only Kidushei Ta'os, since the Gemara abandoned Kidushei Ketanah, which it was discussing there initially, and mentioned Kidushei Ta'os!

דר' ישמעאל איירי נמי בקידושי קטנות כדמוכח בנדה (נב. ושם)

(m)

Rejection: R. Yishmael discusses also Kidushei Ketanah, like is proven in Nidah (52a)!

אלא משום דההיא סוגיא קאי אמילתיה דשמואל דאמר התם לעיל עשרה כהנים עומדים ופירש כו' ושמואל לא סבר כר' ישמעאל אלא בקידושי טעות דוקא כדפרישית לכך נקט קידושי טעות

1.

Rather, since that Sugya discusses Shmuel's teaching there, about 10 Kohanim, and one of them separated [and fathered a son], and Shmuel holds like R. Yishmael only regarding Kidushei Ta'os, like I explained, therefore it mentioned Kidushei Ta'os.

ואם תאמר ולרבי אלעזר דאמר לעיל דברי הכל צריכה הימנו גט ואפי' בקידושי טעות לא סבר כרבי ישמעאל

(n)

Question: According to R. Elazar, who said above that all agree that she needs a Get, even in a case of Kidushei Ta'os, [Shmuel] does not hold like R. Yishmael;

אם כן תיקשי לשמואל סתם מתניתין דהתם דלא מצי לאוקמי מתני' דהתם לא בקידושי קטנות ולא בקידושי טעות לרבי אלעזר

1.

If so, we can challenge Shmuel from the Stam Mishnah there, for he cannot establish it to discuss Kidushei Ketanah, and not Kidushei Ta'os, according to R. Elazar!

ולעיל דוחקין לאוקמי סתם מתניתין כוותיה

2.

Above, we struggled to establish our Stam Mishnah like him.

ויש לומר בדוחק דהוה מוקי לה כגון שפירש בהדיא שאינו בועל לשם קידושין.

(o)

Answer: With difficulty, we can say that he establishes it when he explicitly specified that he has Bi'ah not l'Shem Kidushin.

6)

TOSFOS DH Chacham Oker ha'Neder me'Ikaro v'Chulei

תוספות ד"ה חכם עוקר הנדר מעיקרו כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why and when Heter of the vows upholds the Kidushin.)

אין לפרש דבלשון תליא מילתא שהרי קדשה על מנת שאין בה מומין והיו בה מומין

(a)

Suggestion: It depends on the words [with which he stipulated]. He was Mekadesh Al Menas that she has no Mumim, and she had blemishes!

דא"כ הלך הוא אצל הרופא וריפאו אמאי אמר לקמן דמקודשת

(b)

Rejection: If so, when he went to the doctor, and [the doctor] cured him, why do we say below that she is Mekudeshes?!

אלא בקפידת המומין תלוי הטעם שאף עתה לאחר שנתרפאת היא נמאסת בעיניו כשזוכר שהיו בה מומין

(c)

Explanation: Rather, it depends on Hakpadah (what one is adamant about). Even now, after she is cured, she is despised in his eyes when he remembers that she had Mumim.

אבל נדרים ליכא קפידא הואיל ועוקרו למפרע

(d)

Distinction: However, there is no Hakpadah about vows, since they are uprooted retroactively.

אבל אי לא הוה עקר להו אלא מכאן ולהבא הוי נמי קפידת עונש משעת הנדר עד שעת התרה

(e)

Inference: If a Chacham did not uproot them [retroactively], rather, [they are permitted] from now and onwards, also [here] there is Hakpadah due to [liability for] punishment from the time of the vow until it was permitted.

ודוקא הלכה אצל חכם והתירה קודם ידיעת הבעל אבל לאחר ידיעת הבעל לא מהני להו היתר

(f)

Limitation: This is only if she went to the Chacham and he permitted it before her husband found out. After he found out, Heter does not help;

כדקתני במתניתין נמצאו עליה נדרים אינה מקודשת ולא מפליג בין בני היתר ללאו בני היתר

1.

Source: Our Mishnah says "if she was found to have vows, she is not Mekudeshes." It does not distinguish between vows that can be permitted, and those that cannot.

וטעמא שעל מנת כן מקדשה שאם לא ירצה לבטל הקדושין מחמת הנדרים שיהיו קדושין קיימין

(g)

Explanation: This is because he is Mekadesh her on this condition, that if he will not want to be Mevatel the Kidushin due to the vows, the Kidushin will be valid;

והיכא דידע קודם שהותרו הרי מיד רוצה שיהיו מבוטלין דשמא לא יהיה להם היתר

1.

When he knew before they were permitted, immediately he wants the Kidushin to be Batel, lest there will be no Heter for them.

אבל היכא דהותרו קודם ידיעתו הא לא רצה לבטלם מפני הנדרים שאין עתה שום קפידא.

2.

However, when they were permitted before he knew, he did not want [the Kidushin] to be Batel due to the vows, for now there is no Hakpadah.

7)

TOSFOS DH Mishum Shem Ra Lo Yachazir

תוספות ד"ה משום שם רע לא יחזיר

(SUMMARY: Tosfos explains that this is needed only to avoid scandalous talk.)

אומר ר"י דמאן דמפרש בהשולח (גיטין מו.) טעמא משום קלקולא בשביל אותו קלקול לא יהא גט בטל ובניה ממזרים

(a)

Explanation (Ri): The one who explains in Gitin (46a) that the reason [Ploni cannot remarry one whom he divorced due to ill repute] is due to ruin (perhaps after she remarries, Ploni will find that the ill repute was false, and say that his Get was mistaken), does not hold that this is Mevatel the Get, and her children [from her new husband] are Mamzerim;

שהרי לא עשה תנאי בגט כיון שלא התנה ולא כפל

1.

This is because he did not make a Tenai in the Get, since he did not stipulate and [according to R. Meir, even if he stipulated, but he] did not make a Tenai Kaful.

ותדע דליכא תנאי דאי עשה תנאי מאי טעמא דמאן דלא חייש לקלקולא

(b)

Proof #1: Surely there is not a Tenai. If he made a [proper] Tenai, what is the reason for the opinion that is not concerned for ruin?

ועוד דאם עשה תנאי מה מועיל מה שאמרו דלא יחזיר בכך לא יבטל התנאי

(c)

Proof #2: If he made a Tenai, how does it help that Chachamim said that he may not remarry her? This is not Mevatel the Tenai!

אלא ודאי לא עשה לה תנאי גמור אלא שאמר לה משום שם רע אני מוציאך כדאמרינן התם וליכא אלא לעז בעלמא

(d)

Conclusion: Rather, surely there he did not make a full Tenai. Rather, he said to her 'I expel you due to ill repute', like we say there. There is merely [concern for] La'az (scandalous talk, that the Get was Batel and her children are Mamzerim).

ולפי זה אין צריך טעם שבקונטרס דכיון דאמר לא יחזיר לא חיישינן תו לקלקולא כיון דלא חשש לבדוק בכל ענין מגרש לה

(e)

Consequence: We do not need Rashi's reason, that since [this opinion] said that he cannot remarry her, we are not concerned for ruin; since he was not concerned to check, he divorces her in any case. (Rashi holds that if he could remarry her, there would be real concern for Mamzerus.)

אלא כיון דחשש ממזרות ליכא משום לעז נמי ליכא למיחש

1.

Rather, since there is no concern for Mamzerus, also for La'az there is no concern.

דודאי אם היה יכול להחזירה היה לן לחוש פן יוציא לעז כדי להחזירה אפילו ניסת כבר

2.

Surely, if he could remarry her, it would be proper for us to be concerned lest he denounce [the Get, i.e. say that it was Batel] in order to remarry her, even if she already married;

דסבור דמותרת לחזור לו דשוגגת היא

i.

He thinks that she may return to him, for she was Shogeg (she thought that it is a valid Get).

אבל עתה שאינו יכול להחזירה למה יוציא לעז

3.

However, now that he cannot remarry her, why would he denounce [the Get]?

וליכא למימר דהכא כיון דאמר משום שם רע אני מוציאך גלי אדעתיה שאינו רוצה שיהא גט אם אינו שם רע

(f)

Suggestion: Since he said that he expels her due to ill repute', he was Megelah Daito (revealed his intent) that he does not want it to be a Get if [really] there is no ill repute!

כמו בזבין ולא איצטריכו ליה זוזי (לקמן צז.) וההוא דזבין נכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל (קידושין מט:) דסגי בגלוי דעת

1.

This is like one who sold, and [in the end] he did not need the money (below, 97a), and the one who sold [his property] with intent to move to Eretz Yisrael [and in the end, he did not move]. Giluy Da'as suffices [to make the sale contingent on his intent]!

דע"כ הכא בעינן תנאי מדמשני התם הא מני רבי מאיר היא דאמר בעינן תנאי כפול והכא בדלא כפליה לתנאיה

(g)

Rejection: You are forced to say that here we require a Tenai, since we answer there "this is like R. Meir, who requires a Tenai Kaful. The case is, he did not double the Tenai."

ומה שייך הכא תנאי כפול אי סגי בגלוי דעת

1.

Question: What is the relevance of Tenai Kaful, if Giluy Da'as suffices?

אלא ודאי בעינן תנאי

2.

Answer: Rather, surely we require a Tenai.

ולרבי מאיר דבעינן תנאי כפול אפילו לעז ליכא כיון דלא התנה ולא כפל.

3.

According to R. Meir, who requires a Tenai Kaful, there is not even La'az, since he did not stipulate and double [the Tenai].