1)

MATTERS THAT HE MAY NOT IMPOSE ON HER (Yerushalmi Perek 7 Halachah 5 Daf 44b)

[דף מד עמוד ב] מתני' המדיר את אשתו שלא תלך לבית אבל או לבית המשתה יוציא ויתן כתובה מפני שנועל בפניה ואם היה טוען משום דבר אחר רשאי

(a)

(Mishnah): If he was Madir her that she not go to a house of mourning, or a banquet hall, he divorces and pays a Kesuvah, because he puts a barrier in front of her. If he claims that this [he vowed] due of another matter (this will be explained), he is permitted;

אם א"ל שתאמרי לפלוני מה שאמרתי לך או שתהיי ממלאה ומערה לאשפות יוציא ויתן כתובה:

(b)

If [she took a vow of affliction or affecting intimacy between them, which he needs to annul, and] he said [that he annuls on condition] that you tell Ploni what I said to you, or that you fill and pour in the garbage dump, he divorces and pays a Kesuvah. (We explained this like SHULCHAN ARUCH EH 76:12.)

גמ' הדירה שלא להשאיל נפה וכברה יוציא ויתן כתובה מפני שהוא משיאה שם רע בשכינותיה

(c)

(Gemara - Beraisa): If he was Madir her that she may not lend a sifter, he divorces her and pays a Kesuvah, since he gives her a bad reputation among her neighbors;

וכן היא שנדרה שלא להשאיל נפה וכברה תצא שלא בכתובה מפני שהיא משיאתו שם רע על שכיניו

1.

Similarly, if she vowed that she will not lend a sifter, she may leave (be divorced) without a Kesuvah, since she gives him a bad reputation among his neighbors.

הדירה שלא תלך לבית האבל או לבית המשתה יוציא ויתן כתובה שלמחר מתה מוטל לפניה ואין ברייה משגחת עליה

(d)

If he was Madir her that she not go to a house of mourning, or a banquet hall, he divorces and pays a Kesuvah, for [if she never goes,] in the future, her Mes will be in front of her, and no one will care about her.

וכן היא שנדרה שלא תלך לבית האבל או לבית המשתה תצא שלא בכתובה שלמחר מתו מוטל לפניו ואין ברייה משגחת עליו

1.

Similarly, if she vowed that she will not go to a house of mourning, or a banquet hall, she may leave (be divorced) without a Kesuvah, for in the future, his Mes will be in front of her, and no one will care about him.

רבי מאיר אומר משום רבי עקיבה רבו [קהלת ז ב] טוב ללכת אל בית אבל מלכת אל בית משתה באשר הוא סוף כל האדם והחי יתן אל לבו מה תלמוד לומר והחי יתן אל לבו

(e)

Question (R. Meir citing R. Akiva, his Rebbi) "Tov Laleches El Beis Evei mi'Leches El Beis Mishteh ba'Asher Hu Sof Kol ha'Adam veha'Chai Yiten El Libo" - what do we learn from "veha'Chai Yiten El Libo"?

אלא עבד דיעבדון ספוד דיספדון קבור דיקברון לוויי דילוון

(f)

Answer: Do, so others will do [for you]. Eulogize, so they will eulogize [you]. Bury, so they will bury [you]. Accompany, so they will accompany [you].

אם היה טוען משום דבר אחר רשאי משום שם רע

(g)

If he claims [that he vowed] due of another matter, he is permitted. This is due to [people there of] ill repute.

אמר לה על מנת שתאמרי לאיש פלוני מה שאמרת לי ביחיד או מה שאמרתי לך ביחיד

(h)

He said [that he annuls on condition] that you tell Ploni what you said to me in private (matters of intimacy), or what I said to you in private.

או שתהא ממלא ומערה לאשפות יוציא ויתן כתובה

(i)

(Mishnah): Or [he annuls on condition] that you fill and pour in the garbage dump' he divorces her and pays a Kesuvah.

תמן אמרין כגון מעשה ער ורבנין דהכא אמרין דברים של בטלה:

(j)

There (in Bavel), they say that this is like the action of Er (spilling his seed, i.e. she must remove his semen after Bi'ah to prevent pregnancy). Rabanan here (in Eretz Yisrael) say, idle matters [to fill jugs of water and spill them at the dumping site. She will appear like a lunatic.]

2)

OVERES AL DAS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 6 Daf 44b)

מתני' אילו יוצאות שלא בכתובה העוברת על דת משה ויהודית

(a)

(Mishnah): The following leave (are divorced) without a Kesuvah: one who transgresses Das Moshe (Torah law) or Das Yehudis (the ways of Benos Yisrael);

ואי זו היא דת משה מאכילתו שאינו מעושר ומשמשתו נידה ולא קוצה לו חלה ונודרת ואינה מקיימת

1.

What is [transgressing] Das Moshe? She feeds him untithed food, has Bi'ah with him when she is Nidah, does not separate Chalah, or vows and does not fulfill;

ואי זו היא דת יהודית יוצאה וראשה פרוע וטווה בשוק ומדברת עם כל אדם

2.

What is [transgressing] Das Yehudis? She goes out with her head uncovered, she spins thread in the market, or talks with every man.

אבא שאול אומר אף המקללת יולדיו בפניו

3.

Aba Sha'ul says, it is even one who curses Yoldav (his parents) in front of him;

רבי טרפון אומר אף הקולנית

4.

R. Tarfon says, it is even a Kolanis (loud-voiced woman).

אי זו היא הקולנית כל שהיא מדברת בתוך ביתה ושכיניה שומעין את קולה:

5.

What is a Kolanis? It is anyone who speaks in her house and neighbors heard her voice.

גמ' וכולהון בעדים פלוני עישר פלוני ראה כיתמן פלוני קצה חלתה פלוני התיר את נדרה בדקו כולהון ולא אשכחון

(b)

(Gemara): All of them are with witnesses. She said, Ploni tithed, Ploni saw the [blood] stains, Ploni separated her Chalah, Ploni permitted her vow. They checked all of them, and it was not found [like she said].

מאכילתו שאינו מעושר ומשמשתו נידה ואינה קוצה לו חלה ונודרת ואינה מקיימת

(c)

(Mishnah): [Das Moshe is] she feeds him untithed food, has Bi'ah with him when she is Nidah, does not separate Chalah, or vows and does not fulfill.

ניחא כולהון דאית (לה) [צ"ל ליה - קרבן העדה] בהון נודרת ואינה מקיימת מה אית (לה) [צ"ל ליה - קרבן העדה] בהדיה

(d)

Question: Granted, all of these, he has in them [a transgression due to her]. If she vows and does not fulfill, what [justification to divorce her] does he have in it?

יכיל מימר אי איפשי אשה נדרית שהיא קוברת את בניה

(e)

Answer: He can say, I do not want a woman who vows, for she buries her children.

תני בשם רבי יודן בעון נדרים הבנים מתים דכתיב [ירמי' ב ל] לשוא הכיתי את בניכם

(f)

(Beraisa - in the name of R. Yudan): Due to the sin of vows, children die - "la'Shav Hikeisi Es Beneichem" - for matters of Shav (vain oaths).

וראשה פרוע לחצר אמרו ק"ו למבוי

(g)

Her head is uncovered in the Chatzer [transgresses Das Yehudis - PNEI MOSHE] - they said, all the more so in the Mavuy.

רבי חייה בשם רבי יוחנן היוצאה בקפלטין שלה אין בה משום ראשה פרוע

(h)

(R. Chiyah citing R. Yochanan): One who goes out with her Kaplitin (a basket whose bottom is shaped to cover her head, like a hat - SEDEI YEHOSHUA), this is not [considered that] her head is uncovered.

הדא דתימא לחצר אבל למבוי יש בה משום יוצאה וראשה פרוע

(i)

Limitation: This is in the Chatzer, but in the Mavuy, it is considered going out with her head uncovered.

יש חצר שהוא כמבוי ויש מבוי שהוא כחצר

(j)

There is a Chatzer that is like a Mavuy, and there is a Mavuy that is like a Chatzer;

חצר שהרבים בוקעין בתוכה הרי הוא כמבוי ומבוי שאין הרבים בוקעין בתוכו הרי הוא כחצר

1.

A Chatzer that many go through it, it is like a Mavuy. A Mavuy that not many go through it, it is like a Chatzer.

אבא שאול אומר אף המקללת את וולדיו בפני יולדיו

(k)

Aba Sha'ul says, even if she curses his children in front of Yoldav (his parents - PF).

ר"ט אומר אף הקולנית

(l)

(Mishnah): R. Tarfon says, even a Kolanis.

איזו היא הקולנית

(m)

Question: What is a Kolanis?

שמואל אמר כל שהיא מדברת ושכינותיה שומעות אותה

(n)

Answer #1 (Shmuel): It is anyone who speaks [about matters of intimacy], and her neighbors hear her.

רב אמר כל שקולה הולך ממיטה למיטה בשעת תשמיש

(o)

Answer #2 (Rav): It is anyone whose voice goes from bed to at the time of intimacy (she requests it audibly - SEDEI YEHOSHUA).

תני רבי חנין בשם רבי שמואל אחד [דף מה עמוד א] נשים שאמרו אין להן כתובה ואחד נשים שאמרו יוצאות שלא בכתובה כגון היתומה והשנייה והאיילונית לא שנו אלא כתובת מנה מאתים אפילו היתה כתובה של אלף דינר מאבדת ונוטלת בליות ממה שיש לפניה

(p)

(R. Chanin citing R. Shmuel - Beraisa): There is one law for women whom [Chachamim] said that they have no Kesuvah, and one (the same) law for women that they said that they leave without a Kesuvah, e.g. an orphan (who did Mi'un), a Sheniyah (Ervah mid'Rabanan), Ailonis (she does not develop like a normal female). They did not teach only for the Kesuvah of 100 or 200, [rather,] even if her Kesuvah was 1000 Dinarim, she loses [everything], but she takes Balayos (remnants of property she brought into the marriage) from what is in front of her.

והיוצאה משום שם רע אין לה בליות מהו נסב מן הפרא פרנון דידה

(q)

Question: One who leaves due to ill repute (Zenus), she does not have Balayos. Does she take the dowry that she entered?

רבי זעירא אמר נסבה

(r)

Answer #1 (R. Ze'ira): She takes.

ר' הילא אמר לא נסבה

(s)

Answer #2 (R. Heila): She does not take.

רבי הילא עבד לה כמיתה

(t)

R. Heila makes her like one who died (her husband gets everything).

רבי (הילא ר' יסא רבי בא בר כהן מטי בה) [צ"ל יסא ור' אילא ור' בא בר כהן משכח - מהר"ם מרוטנבורג דפוס לבוב סימן שמא\שי] בשם ר' חנינה בן גמליאל (אחד) נשים שאמרו יוצאות שלא בכתובה לא שנו אלא כתובת מנה מאתים אלא אפילו היתה כתובתה של אלף דינר מאבדת

(u)

(R. Yosa, R. Ila and R. Ba bar Kohen found in the name of R. Chanina ben Gamliel): Women whom they said that they leave without a Kesuvah - they did not teach only for the Kesuvah of 100 or 200, and not additions - rather, even if her Kesuvah was 1000 Dinarim, she loses [everything].

ר' סימון אמר רבי יוחנן כל המשניות מחוברות במשנה זו

(v)

(R. Simon citing R. Yochanan): All the Mishnayos (teachings) are connected to [depend on] this Mishnah.

אמר רבי מנא קומי ר' יסא בהיי דא מתניתא בר' חנין דשמואל

(w)

Question (R. Mana, in front of R. Yosa): (Your teaching in the name of R. Chanina ben Gamliel connotes that women whom they said that they have no Kesuvah, they have additions.) The Beraisa of R. Chanin in the name of Shmuel [says otherwise! How do you resolve this?]

אמר ליה דברי הכל היא

(x)

Answer (R. Yosa): All agree to it. (Also my teaching does not exclude women who 'have no Kesuvah', i.e. e.g. Mema'enes, Ailonis. All the more so those get nothing, for they were never married. It was a Mekach Ta'os!

ותני רבי חייה כן נשים (המעברות) [צ"ל העוברות - קרבן העדה] על הדת מאבדות את הכל

(y)

Support (R. Chiyah - Beraisa): So women who are Overes Al Das, they lose everything. (We explained this basically like NO'AM YERUSHALMI. This Beraisa supports R. Yosah's teaching in the name of R. Chanina ben Gamliel. It does not support or reject R. Yosa's answer - PF.)

3)

CIRCUMSTANTIAL EVIDENCE OF ZENUS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 6 Daf 45a)

רבי לעזר בשם רבי חנינה ראו אותה חוגרה בסינר רוכל יוצא מתוך ביתה כאור הדבר תצא

(a)

(R. Lazar citing R. Chaninah): If they saw a woman putting on a Sinar (underpants worn for Tzeni'us) and a peddler leaves her house, this is horrible (surely, she removed them to have Bi'ah) - she leaves (must be divorced);

רוק על גבי מיטתה כאור הדבר תצא רוק על גבי מטתו כאור הדבר תצא סנדלו לפני מיטתה כאור הדבר תצא סנדלה לפני מיטתו כאור הדבר תצא

(b)

If (a peddler leaves and) spit (ME'IRI - this is a euphemism for semen) is found on her bed, this is horrible - she leaves. If [the peddler's sandal] is in front of her bed, this is horrible - she leaves. If her sandal is in front of his bed, this is horrible - she leaves.

שניהם יוצאין ממקום אפל כאור הדבר תצא מעלין זה את זה מן הבור כאור הדבר תצא שניהם טופחות על יריכה במרחץ כאור הדבר תצא

(c)

If both of them leave an utterly dark place, this is horrible - she leaves. If they are raising each other from a pit, this is horrible - she leaves. If both of them [playfully] slap her thigh in the bathhouse, this is horrible - she leaves.

חנינה בר איקא בשם רבי יהודה וכולהן אם (הביאה ראייה) [צ"ל נתנה אמתלא - ריטב"א יבמות כד:ב] לדבריה נאמנת

(d)

(Chaninah bar Ika citing R. Yehudah): In all of them, if she gave a [proper] excuse for her matters (what was seen), she is believed.

רב אדא בר אחוה בשם רב מעשה בא לפני רבי ומר מה בכך

(e)

(Rav Ada bar Achavah citing Rav): A case came in front of Rebbi, and he said 'so what?' (Since she had an excuse, we do not forbid due to witnesses of a horrible matter - SHIREI KORBAN.)

בעיין קומוי אפילו ראו אותו נותן פיו על פיה שלה

(f)

Question (to Rav Ada): Is this even if they saw him put his mouth on her mouth? (We cannot say that they asked Rebbi, for he brings an episode involving Amora'im - PF.)

אמר [דף מה עמוד ב] כזה באת מעשה באחד שראו אותו נותן את פיו על פיה שלה אתא עובדא קומי רבי יוסי אמר תיפוק (בלא) [צ"ל בפלגות - ספר ניר] פרן

(g)

Answer (Rav Ada): There was a case like this, in which they saw him put his mouth on her mouth. The case came in front of R. Yosi, and he said 'she leaves with half a Kesuvah' (SEFER NIR, at the end of this Perek. Surely, he said so for he saw in her Kesuvah the Tenai 'if this Plonis...', like it says below, or he knew that the custom was to write this);

והויין קריביה עררין ואמרין אין שוטה היא תיפוק בלא פרן ואין לית שוטה היא תיסב פרן שלים

1.

Her relatives contested, and said if she is [forbidden like] a Sotah, she leaves without a Kesuvah. If she is not a Sotah, she receives a full Kesuvah! (YAD EFRAYIM, AMUDEI YERUSHALAYIM).

אמר לון רבי מנא אייתון פרנה נקריניה אייתון פרנה ואשכחון כתוב בגווה אין הדא פלנית תסבי להדין פלוני בעלה ולא תיצבי (בשור פותיה) [צ"ל בשותפתי' - אור זרוע א: הלכות יבום תרטו] תהוי נסבה פלגות פרן

2.

R. Mana told them 'bring her Kesuvah, and we will read it!' They brought her Kesuvah, and it was found written in it 'if this Plonis will marry this Ploni her husband, and not want his partnership (she will hate him), she will receive half the Kesuvah;

אמר רבי אבין מכיון שקיבלה עליה שיתן את פיו על פיה שלה כמאן דשנאת ולית לה אלא פלגות פרן

i.

(R. Avin): Since she let [another man] put his mouth on her mouth, she is like one who hates him, and she gets only half 'the Kesuvah.

היא גו (חובה) [צ"ל חוביה - פני משה] והוא גו חובה סוטה מגפפין סוטה מנשקין סוטה תרעה טריד סוטה

(h)

If she is in his lap, or he is in her lap, she is [forbidden like] a Sotah. If they were hugging, she is a Sotah. If they were kissing, she is a Sotah. If [they were secluded and] the door was locked, she is a Sotah.

מוגף צריכה:

(i)

Question: If [they were secluded and] the door was closed (but not locked), this requires investigation (whether or not she is a Sotah).