קידושין דף ב. א
אלו סבות ודינים למדה הגמ' מלשון המשנה דלהלן?
לא נקט | ללמד | |
האשה | האיש | א) משום דבעי למיתני סיפא וקונה את עצמה [1] ב) שאין האשה מתקדשת אלא לדעתה |
נקנית | מתקדשת | משום שקידושי כסף נקראים קנין |
בשלש (לשון נקבה) | בשלשה (לשון זכר) | כיון שדרך הוא לשון נקבה כשמדבר על אשה |
דרכים | דברים | א) משום ביאה שנקראת דרך [2] ב) משנתנו כר"ש דס"ל ששייך בקידושין דרך [3] |
קידושין דף ב: א
אחר מה אזלינן לענין שביעית בפירות האילן, אתרוג ובירקות? [תוד"ה אתרוג].
בפירות האילן ואתרוג | בירקות | |
לרש"י | בתר החנטה | בתר הלקיטה |
לתוס' | בתר החנטה | בתר רוב גידולם |
-------------------------------------------------
[1] ולא שייך לומר "האיש קונה ומקנה", כיון שמיתת הבעל אין הוא מקנה אלא מן שמיא הוא דמקני לה.
[2] וכיון ששני הקנינים האחרים הם לצורך ביאה, גם הם טפלים לה, ולכן בכה"ג נקטו לשון דרך משום קנין הביאה האחד - דהיינו ד"תני תרתי משום חדא".
[3] דהיינו שיש דרך ארץ בקידושין, שדרך האיש לחזר אחר האשה ואין דרך האשה לחזר אחר האיש. וכמו שמדויק הכתוב "כי יקח איש אשה" שכתוב "יקח" ולא "תלקח".
-------------------------------------------------