קידושין דף עח. א
כהן גדול הבא על אלמנה דלהלן, כמה לוקה?
באלמנה | באלמנה שהיא גרושה | |
כשלא גמר ביאתו | שתים - "לא יקח" "לא יחלל" | ארבע - פעמיים משום שתי שמות |
כשגמר ביאתו | עוד אחת משום "לא יחלל זרעו" | עוד אחת משום "לא יחלל זרעו" |
כהן גדול באלמנה או הדיוט בגרושה, וכן ישראל המחזיר גרושתו, מה הדין בדלהלן?
קידש ולא בעל | בעל ולא קידש | קידש ואח"כ בעל | |
כהן גדול באלמנה או הדיוט בגרושה |
לאביי: לוקה מ"לא יקח" לרבא: אינו לוקה |
לוקה מ"לא יחלל" | לוקה שתים "לא יקח" "ולא יחלל" |
ישראל המחזיר גרושתו | אינו לוקה [1] | אינו לוקה [2] | לוקה אחת |
בת גרים האם מותרת לכהונה?
בת גר זכר וישראלית | בת גר וגיורת | בת ישראל וגיורת | |
לר' יהודה | אסורה לכהונה | אסורה לכהונה | מותרת לכהונה |
לר' אליעזר בן יעקב | מותרת לכהונה | אסורה לכהונה | מותרת לכהונה |
לר' יוסי | מותרת לכהונה | מותרת לכהונה | מותרת לכהונה |
גיורת האם מותרת לכהונה באופנים דלהלן?
נתגיירה יתירה מבת ג' שנים | נתגיירה פחותה מבת ג' שנים | |
לרבנן | אסורה לכהונה | אסורה לכהונה |
לר' שמעון בן יוחאי | אסורה לכהונה | מותרת לכהונה |
קידושין דף עח: א
האומר "זה בני ממזר" (בין כשנולד ובין במעוברת) או אומר "זה בני בכור", מה הדין?
זה בני ממזר, או בן גרושה וחלוצה | זה בני בכור | |
לרבנן | אינו נאמן [3] | נאמן |
לר' יהודה | נאמן | נאמן |
[1] דכתיב "לשוב לקחתה להיות לו לאשה" - הרי שתלה לקיחת קידושין ב"להיות לו לאשה", היינו אישות של ביאה. אבל באיסורי כהונה, כיון שכתוב כל איסור בפני עצמו "לא יקח" ו"לא יחלל" - ס"ל לאביי שאינם תלוים זה בזה, וחייב על כל אחד בפני עצמו.
[2] דכתיב "לשוב לקחתה להיות לו לאשה" - דרך ליקוחין אסרה תורה, אבל בבעילה בלא קידושין לא הוי דרך ליקוחין.
[3] ואפי' שניהם אומרים על עובר שבמעיה שהוא ממזר - אף שאין לו חזקת כשרות אינם נאמנים.