TOSFOS DH HA'KOL L'SHEM SHAMAYIM
תוס' ד"ה הכל לשם שמים
(Summary: This is how Tosfos Paskens.)
ועל זו אנו סומכין השתא ,שאנו משתמשים בנשים.
Halachah: We rely on this nowadays, in that we do make use of women.
TOSFOS DH LO YELAMED RAVAK SOFRIM
תוס' ד"ה לא ילמד רווק סופרים
(Summary: Tosfos translates the statement.)
פי' תלמידים.
Translation: This (Sofrim) means 'Talmidim'.
'רווק' הוא אדם פנוי שלא נשא אשה מעולם ...
Translation (cont.): And 'Ravak' is a bachelor - who has never been married ...
ותרגום של "ובחורים כשול יכשלו" הוא 'ורווקי' (ישעיה מ).
Source: The Targum of the Pasuk in Yeshayah (40) "u'Bachurim Kashol Yikashelu" is 'u'Revakei'.
TOSFOS DH V'LO YIR'EH BEHEIMAH
תוס' ד"ה ולא ירעה בהמה
(Summary: Tosfos presents the reason for this ruling.)
מפני שיש לו תאוה יותר מאיש אחר שנשא אשה.
Reason: Because his lust is stronger than that of a married man.
TOSFOS DH LO YISYACHED IM NASHIM
תוס' ד"ה לא יתייחד עם הנשים
(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)
פי' בקונט' ואפילו עם נשים הרבה...
Explanation #1: Rashi explains - even with many women,...
ודווקא רוכל, אבל איש אחר מותר.
Explanation #1 (cont.): ... and specifically a peddler, but anybody else is permitted.
וקשה להר"ם דאמר לעיל (דף פא.) 'אנשים מבפנים ונשים מבחוץ, חוששין משום יחוד' -משמע דאסור להתייחד עם נשים הרבה לכ"ע?
Question: The Ram queries this however, from the Gemara above (on Daf 81a) 'If the men are inside and the women outside, we are concerned about Yichud' - implying that it is unanimously prohibited for any man from secluding himeself even with many women?
לכן נ"ל 'לא יתייחד עם הנשים' -אפילו אשתו עמו, דשרינן לעיל (דף פ:) ...
Explanation #2: Therefore Tosfos explains 'Lo Yisyached im ha'Nashim' - even if one is together with one's wife, which the Gemara permitted earlier (on Daf 80b) ...
דכיון דהוי רוכל איכא חששא טפי.
Reason: ... because since he is a peddler, there is more reason to suspect him.
TOSFOS DH ELA HA'KOL L'FI Z'CHUSO
תוס' ד"ה אלא הכל לפי זכותו
(Summary: Tosfos clarifies the statement.)
פירוש לפי מזלו ...
Clarification: According to his Mazel (See Tosfos Yom-Tov) ...
ד'בני וחיי ומזוני לאו בזכותא תליא מילתא, אלא במזלא תליא מילתא.'
Source: Because 'Life, Parnasah and children do not depend on one's merit, but on one's (predestined) Mazel (Mo'ed Katan 28a).