PLACES FROM WHICH WE BRING BIKURIM (Yerushalmi Bikurim Perek 1 Halachah 8 Daf 6a)
[דף ו עמוד א] מתני' אלו מביאין וקורין מן העצרת ועד החג משבעת המינין מן הפירות שבהרים ומן התמרים שבעמקים ומזיתי שמן ומעבר לירדן.
(Mishnah): The following bring and recite. From Shavu'os until Sukos, from the seven species, from Peros in the mountains and from dates in the valleys, from Zeisei Shemen and from Ever ha'Yarden;
רבי יוסי הגלילי אומר אין מביאין בכורים מעבר לירדן שאינה ארץ זבת חלב ודבש:
R. Yosi ha'Gelili says, we do not bring Bikurim from Ever ha'Yarden, for it is not "Eretz Zavas Chalav u'Devash.''
גמ' רבי יוסי בשם רבי שמעון בן לקיש. רבי יונה רבי זעירה בשם רבי חנינה ששה עשר מיל חיזור חיזור לציפורין הן הן ארץ זבת חלב ודבש.
(Gemara - R. Yosi citing Reish Lakish, and R. Yonason citing R. Ze'ira citing R. Chaninah): The 16 Mil (a Mil is 2000 Amos, about a kilometer) around around Tziporin, this is "Eretz Zavas Chalav u'Devash.''
אמר רבי יונה מאן דמקדר אילין שיגרונייה דבישן מינהון.
(R. Yonah): One who is Mekader (measures the horizontal distance, so it is not affected by changes in elevation, will find that) these field of (around) Beis She'an (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA) are among [the 16 Mil of "Eretz Zavas Chalav u'Devash''].
מאן דמקדר הדא ביקעת גינוסר מינהון.
One who is Mekader [will find that] the valley of Ginosar is among them.
מתיבון לרבי יונה והא כתיב [שמות ג יז] ואמר אעלה אתכם מעני מצרים אל ארץ (טובה ורחבה אל ארץ - ר''ש סיריליו מוחקו) זבת חלב ודבש.
Question (against R. Yonah): It says "E'eleh Eschem me'Ani Mitzrayim El Eretz [ha'Kena'ani veha'Chiti... El Eretz] Zavas Chalav u'Devash'' (all of Eretz Yisrael is Zavas Chalav u'Devash)!
אמר לון אשר בה זבת חלב ודבש:
Answer (R. Yonah): It means that there is in [Eretz Yisrael] Zavas Chalav u'Devash.
תני [דברים כו א] אשר (נתתה לי לא שנטלתי לי מעצמי) [צ''ל יקוק אלהיך נתן לך ולא שנטלו מעצמן - הגר''א]
(Beraisa): "Asher Hash-m Elokecha Nosen Lecha'', and not that they took by themselves (excludes Ever ha'Yarden).
מה ביניהון
Question: What do they differ about? (R. Yosi ha'Gelili excluded it from "Eretz Zavas Chalav u'Devash.'')
[דף י עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי אבין חצי שבט מנשה ביניהון. מאן דאמר אשר (נתתה לי לא שנטלתי לי מעצמי) [צ''ל יקוק אלהיך נתן לך ולא שנטלו מעצמן - הגר''א] חצי שבט מנשה לא נטלו מעצמן.
Answer (R. Avin): They differ about Chetzi Shevet Menasheh. The one who says "Asher Hash-m Elokecha Nosen Lecha'', and not that they took by themselves, Chetzi Shevet Menasheh did not take by themselves. (They did not request Ever ha'Yarden; Moshe himself gave it to them. We explained this like GRA. We must say that Hash-m commanded Moshe to give it to them - PF);
מאן דאמר ארץ זבת חלב ודבש (אפילו כן) [צ''ל אוף כן - הגר''א] אינה ארץ זבת חלב ודבש:
The one who said [that we learn from] "Eretz Zavas Chalav u'Devash'', also here, it is not "Eretz Zavas Chalav u'Devash.''
DO ARISIM AND CHOKRIM BRING? (Yerushalmi Bikurim Perek 1 Halachah 9 Daf 6a)
מתני' הקונה שלשה אילנות בתוך של חבירו מביא וקורא.
(Mishnah): One who buys three trees in his friend's [land], he brings and recites;
רבי מאיר אומר אפילו שנים.
R. Meir says, even two.
קנה אילן וקרקעו מביא וקורא.
If one bought a tree and its land, he brings and recites.
רבי יהודא אומר אף בעלי אריסות והחכירות מביאין וקורין:
R. Yehudah says, even Arisos (sharecroppers) and Chakiros (they rent land on condition to pay a fixed amount of Peros from it) bring and recite.
גמ' תני (חכורי) [צ''ל אריסים וחכורי - ר''ש סיריליו] בתי אבות אינן מביאין. רבי יודה אמר הן עצמן מביאין וקורין.
(Gemara - Beraisa): Ancestral Arisim and Chokrim (a family that works the field, and did so also for the ancestors of the current owners) do not bring. R. Yehudah says, they themselves bring and recite.
רבי זעירה רבי חייא בשם רבי יוחנן בחכורי [צ''ל ואריסי - ר''ש סיריליו] בתי אבות היא מתניתא.
(R. Ze'ira citing R. Chiya citing R. Yochanan): Our Mishnah discusses ancestral Arisim and Chokrim.
רבי הילא רבי יסי בשם רבי יוחנן בבעלי אריסות וחכירות היא מתניתא.
(R. Heila citing R. Yosi citing R. Yochanan): Our Mishnah discusses Ba'alei Arisos and Chakiros.
הוון בעיי מימר מאן דאמר בבעלי אריסות וחכירות היא מתנית' הא באריס (וחכיר לא באריס לשעה בחכיר) [צ''ל לשעה ובחכיר - פני משה] לשעה הא באריס לעולם ובחכיר לעולם מביא.
Assumption: We wanted to say that one who says that our Mishnah discusses Ba'alei Arisos and Chakiros, this (the argument) is about a temporary Aris or temporary Choker, but [all agree that] a permanent (i.e. ancestral) Aris or Choker brings.
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] אתא רבי בא רבי חייא בשם רבי יוחנן אפילו באריס לעולם ובחכיר לעולם אינו מביא.
Rejection: Came R. Ba citing R. Chiya citing R. Yochanan, and said that [Rabanan hold that] even a permanent Aris or Choker does not bring;
למה בבעלי אריסות וחכירות היא מתניתא:
What is the reason? Our Mishnah discusses Ba'alei Arisos and Chokrim (this connotes that they cannot be removed, i.e. they are permanent. All agree that a temporary Aris or Choker does not bring - R. SHLOMO SIRILIYO.)