1)

LAV HA'NITAK L'ASEH [line before last on previous Amud]

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל לא תעשה שקדמו עשה לוקין עליו
(a)

(Rabah bar bar Chanah citing R. Yochanan): If an Aseh precedes (can be fulfilled even before transgressing) a Lav, we do not consider this a Lav she'Nitak l'Aseh. One is lashed for the Lav.

(דף טו,א) אמרו לו אמרת
(b)

Rabanan (Rashi - to R. Yochanan; Ritva - to Rabah bar bar Chanah): Did you really say this?

אמר להו לא
(c)

R. Yochanan (or Rabah bar bar Chanah): No.

אמר רבה האלהים אמרה וכתיבא ותנינא
(d)

Rabah: He did say it, and it is supported by a Pasuk and by our Mishnah!

כתיבא (במדבר ה) וישלחו מן המחנה [וגו'] ולא יטמאו את מחניהם
1.

"Vi'Shalchu Min ha'Machaneh (is an Aseh for Teme'im to leave the Mikdash). "V'Lo Yetam'u Es Machaneihem (is a Lav forbidding Teme'im in the Mikdash)";

תנינא הבא למקדש טמא
2.

(Mishnah): One who enters the Mikdash when Tamei (is lashed).

אלא מאי טעמא קא הדר ביה
(e)

Question: Why did he retract?

משום דקשיא ליה אונס
(f)

Answer: It is because a Me'anes (rapist) is not lashed (for divorcing her).

דתניא אונס שגירש אם ישראל הוא מחזיר ואינו לוקה
1.

(Beraisa): If a Yisrael raped a woman and divorced her, he remarries her, and he is not lashed;

אם כהן הוא לוקה ואינו מחזיר
2.

If a Kohen did so, he cannot remarry her, so he is lashed.

אם ישראל הוא מחזיר ואינו לוקה אמאי לא תעשה שקדמו עשה הוא ולילקי
3.

A Yisrael is not lashed, even though the Aseh precedes the Lav!

אמר עולא לא יאמר לו תהיה לאשה באונס וליגמר ממוציא שם רע
(g)

(Ula): The Torah did not have to say "v'Lo Sihyeh l'Ishah" regarding a rapist. We could have learned from Motzi Shem Ra:

ומה מוציא שם רע שלא עשה מעשה אמר רחמנא (דברים כב) ולו תהיה לאשה אונס לא כל שכן
1.

Motzi Shem Ra did not do an action, yet he must marry her (if she wants). All the more so, one who raped her must marry her!

<למה נאמר> אם אינו ענין לפניו תנהו ענין לאחריו שאם גירש יחזיר
2.

Since we do not need "v'Lo Sihyeh l'Ishah" to teach that he must marry her, we use it to teach that if he divorces her, he must remarry her.

ואכתי אונס ממוציא שם רע לא גמר דאיכא למיפרך מה למוציא שם רע שכן לוקה ומשלם
(h)

Objection: We cannot learn a rapist from Motzi Shem Ra. The latter is more stringent, for he is lashed and pays!

אלא לא יאמר לו תהיה לאשה במוציא שם רע וליגמר מאונס
(i)

Correction: Rather, the Torah did not have to say "v'Lo Sihyeh l'Ishah" regarding Motzi Shem Ra. We could have learned from a rapist;

ומה אונס שאינו לוקה ומשלם אמר רחמנא ולו תהיה לאשה מוציא שם רע לא כל שכן
1.

A rapist is not lashed, yet he must marry her. All the more so, Motzi Shem Ra must marry her, for he is lashed and pays!

ולמה נאמר אם אינו ענין למוציא שם רע תנהו ענין לאונס אם אינו ענין לפניו תנהו ענין לאחריו
2.

Since we do not need "v'Lo Sihyeh l'Ishah" to teach that he must marry her, we use it to teach that if he divorces her, he must remarry her.

ומוציא שם רע מאונס נמי לא גמר דאיכא למיפרך מה לאונס שכן עשה מעשה
(j)

Objection: We cannot learn Motzi Shem Ra from a rapist. The latter is more stringent, for he did an action!

אלא לא יאמר לו תהיה לאשה במוציא שם רע שהרי אשתו היא
(k)

Correction: Rather, the Torah did not have to say "v'Lo Sihyeh l'Ishah" regarding Motzi Shem Ra, for he is already married to her;

למה נאמר אם אינו ענין למוציא שם רע תנהו ענין לאונס ואם אינו ענין לפניו תנהו ענין לאחריו
1.

We do not need it to teach that a Motzi Shem Ra must marry her, so we use it to teach that if a rapist divorces her, he must remarry her.

ואימא ואם אינו ענין לפניו דמוציא שם רע תנהו ענין לאחריו דידיה דלא לקי
(l)

Question: We should use it to teach that if Motzi Shem Ra divorces her he is not lashed (rather, he remarries her)!

אין הכי נמי ואתי אונס וגמר מיניה
(m)

Answer: Indeed, that is true. We learn a rapist from Motzi Shem Ra.

במאי גמר מיניה
(n)

Objection: How do we learn?

אי בקל וחומר אי במה מצינו איכא למיפרך <כדפרכינן> מה למוציא שם רע שכן לא עשה מעשה
1.

We cannot learn from a Kal va'Chomer or Mah Matzinu (precedent). Motzi Shem Ra did not do an action (therefore, he is not lashed)!

אלא אמר רבא כל ימיו בעמוד והחזר וכן כי אתא רבין א"ר יוחנן כל ימיו בעמוד והחזר
(o)

(Rava, and Ravin citing R. Yochanan): Rather, "Lo Yuchal Leshalchah Kol Yamav" - he is forever commanded to remarry her (if he will divorce her. This Aseh is after he transgresses, therefore he is not lashed. Ritva - this was R. Yochanan's reason all along. Rashi would say that after he retracted, he found a defense of his original teaching.)

א"ל רב פפא לרבא והא לא דמי לאויה ללאו דחסימה
1.

Question (Rav Papa): (R. Yochanan says that one is lashed for a Lav preceded by an Aseh.) This is unlike the Lav of muzzling (the paradigm Lav for which one is lashed)!

א"ל משום דכתב ביה רחמנא עשה יתירא מגרע גרע
2.

Answer (Rava): It is no worse just because an Aseh precedes the Lav!

אי הכי לאו שניתק לעשה נמי לימא משום דכתב ביה רחמנא עשה יתירא מגרע גרע
3.

Question (Rav Papa): If so, we should say the same about a Lav she'Nitak l'Aseh!

א"ל ההוא לנתוקי לאו הוא דאתא
4.

Answer (Rava): There, the Aseh comes to avert the lashes!

2)

BITLO V'LO BITLO [line before last]

הניחא למאן דאמר ביטלו ולא ביטלו
(a)

Question: We understand according to the opinion (that lashes depend on) Bitlo v'Lo Bitlo (whether or not he made it impossible to fulfill the Aseh). As long as he can remarry her, he is not lashed;

אלא למאן דאמר קיימו ולא קיימו מאי איכא למימר
1.

However, according to the opinion (that lashes depend on) Kiymo v'Lo Kiymo (whether or not he fulfilled the Aseh), if he does not remarry her immediately, he is lashed!

15b----------------------------------------15b
(דף טו,ב) מידי הוא טעמא אלא לרבי יוחנן האמר ליה רבי יוחנן לתנא תני בטלו חייב ולא בטלו פטור
(b)

Answer: We are answering for R. Yochanan. He holds Bitlo v'Lo Bitlo (like the following dialogue shows).

דתני תנא קמיה דרבי יוחנן כל מצות לא תעשה שיש בה קום עשה קיים עשה שבה פטור ביטל עשה שבה חייב
(c)

(A reciter of Beraisos): If a Lav has (is Nitak to) an Aseh, if (one transgressed and) fulfilled the Aseh; he is not lashed. If he was Mevatel the Aseh, he is lashed.

א"ל מאי קא אמרת
(d)

R. Yochanan: That is inconsistent!

קיים פטור לא קיים חייב
1.

If you say 'if he fulfilled the Aseh, he is not lashed', you must say 'if he did not fulfill it, he is lashed';

ביטל חייב לא ביטל פטור
2.

If you say 'if he was Mevatel the Aseh, he is lashed', you must say 'if he did not Mevatel it, he is not lashed'!

תני ביטלו ולא ביטלו
3.

The correct text is 'if he was Mevatel the Aseh, he is lashed. If not, he is not lashed.'

ורבי שמעון בן לקיש אומר קיימו ולא קיימו
(e)

(Reish Lakish): It depends on Kiymo v'Lo Kiymo.

במאי קא מיפלגי
(f)

Question: What is the source of their argument?

בהתראת ספק קא מיפלגי
(g)

Answer: They argue about whether or not Safek warning is considered warning, (at the time he transgresses the Lav, we can give only Safek warning because we do not know whether or not he will Mevatel the Aseh.);

מר סבר התראת ספק שמה התראה
1.

R. Yochanan says that it is good warning and he is lashed. He holds Bitlo v'Lo Bitlo, so the Lav is not 'complete' until he is Mevatel the Aseh;

[התראת ספק]
i.

At the time he transgresses the Lav, we can give only Safek warning (we do not know whether or not he will Mevatel the Aseh. Nevertheless, he is lashed);

ומר סבר התראת ספק לא שמה התראה
2.

Reish Lakish says that it is not proper warning. He holds Kiymo v'Lo Kiymo, so one is lashed for the Lav itself (just he can exempt himself from lashes if he will fulfill the Aseh). He receives definite warning.