מגילה דף ג: א
האם תלמוד תורה דלהלן נדחה מפני עבודה או מפני קריאת המגילה?
תלמוד תורה דיחיד, וכן דבית רבי [1] | תלמוד תורה דרבים - כל כלל ישראל | |
עבודה | עבודה דוחה תלמוד תורה | תלמוד תורה דוחה עבודה [2] |
מקרא מגילה | דוחה תלמוד תורה ואינה דוחה כבוד תורה [3] |
----- [4] |
כיצד מספידים את המת במועדים דלהלן [5]?
מענות - מספידות כולן יחד | מטפחות - מכות על ליבן להראות צערן | מקוננות - אחת אומרת וכולן עונות אחריה | |
במועד (-חול המועד) | מותר | אסור לר' ישמעאל: סמוכות למטה - מותר |
אסור |
בר"ח חנוכה ופורים | מותר | מותר | אסור |
כיצד נידונים מקומות דלהלן? [תוד"ה כרך].
כרך שישב ולבסוף הוקף | כרך שאין בו י' בטלנים | |
לרש"י | לענין בתי ערי חומה: נידון כאילו אין לו חומה לענין מקרא מגילה: אין חילוק בזה [6] |
נידון ככפר - להקדים ליום הכניסה |
לתוס' | בכל ענין נידון ככפר [7] | בסתם כרכים: נידון ככפר וכנ"ל במוקפים מימות יהושע: קורין בט"ו [8] |
כרך שחרב מה דינו (קודם שישב שוב)? [תוד"ה והתניא, אלא].
כשחרבו חומותיו שהיו מזמן יהושע | כשחרב מעשרה בטלנים ובסתם כרכים | |
לר' אליעזר בר"י | קורין בט"ו | נידון ככפר - להקדים ליום הכניסה |
לחכמים | קורין בי"ד | נידון ככפר - להקדים ליום הכניסה |
[1] דאף שהיו ישיבה שלמה אינו נקרא תלמוד תורה דרבים (אלא רק תלמוד תורה דכל ישראל נחשב דרבים - וכמעשה דיהושע), ולכן שפיר למדו בית רבי מזה - שמקרא מגילה דוחה עבודה ועבודה דוחה תלמוד תורה (דיחיד) ק"ו שדוחה מגילה לתלמוד תורה.
[2] דכן ראינו כשבא המלאך להוכיח את יהושע הוכיחו על ביטול תורה ולא על ביטול עבודה.
[3] דהדין הוא שמספידים אותו, וביארו התוס' (בד"ה כל) שאפי' אם עי"ז יתבטלו ממקרא מגילה.
[4] לזה אין ראיה מפורשת בסוגיא, וכבר נתבאר דאפי' בית מדרש שלם לא נחשב ת"ת דרבים לענין זה.
[5] כל האמור להלן הוא בסתם אדם, אולם על תלמיד חכם שמת מותר אפי' לקונן עליו אפי' במועד - והיינו שהכל נדחה מפני כבוד תורה.
[6] כן למד הר"ן בשיטת רש"י, וע' טורי אבן.
[7] דהיינו שקורא בי"ד, ואם אין בו עשרה בטלנים נידון ככפר גם לענין להקדים ליום הכניסה.
[8] כן חידשו התוס', דדברי ריב"ל מיירי בסתם כרכים שאף שמוקפים חומה מ"מ אינם מוקפים מימות יהושע, אולם בכרכים המוקפים מימות יהושע קורין בט"ו אפי' אין בהם י' בטלנים.