2b----------------------------------------2b
TOSFOS DH v'Od ha'Amar Rav Chisda Mem v'Samach v'Chulei
תוספות ד"ה ועוד האמר רב חסדא מ"ם וסמ"ך כו'
(SUMMARY: Tosfos resolves our Sugya with the Sugya in Shabbos.)
- השתא סלקא דעתך דמנצפך מיירי בסתומות
Assumption: Now we are thinking that Menatzpach (the variant forms of these five letters) are closed (i.e. later Nevi'im were Mechadesh the forms of the final letters).
ותימה דבמסכת שבת פרק הבונה (דף קד. ושם) משמע איפכא
Question: Shabbos (104a) connotes oppositely!
מדקאמר התם בשלמא פתוח ועשאו סתום עילויי עליוה דאמר רב חסדא כו'
Citation (104a) - Question: Granted, if one made an open letter closed, he improved it, like Rav Chisda taught (that the [final] Mem and Samuch stood miraculously);
אלא סתום ועשאו פתוח גרועי גרעיה דא"ר ירמיה מנצפ"ך [צופים אמרום]
Citation (cont.): However, if one made a closed letter open, he worsened it, for R. Yirmeyah taught that Nevi'im taught Menatzpach! (Since there was a final Mem at Matan Torah, we must say that the regular Mem came later.)
אלמא מנצפ"ך איירי בפתוחות
Inference: Menatzpach are open (the forms of the non-final letters)!
ואור"י דגמ' [דשבת] מסיק ליה וקתני דידע מתחילה מילתיה דרב חסדא וגם איירי ליה מעיקרא בפתוחות הוצרך להעמיד מנצפ"ך בפתוחות ולא תקשה דרב חסדא
Answer (Ri): The Gemara in Shabbos concludes and teaches [that Menatzpach are open]. It knew Rav Chisda's teaching from the beginning. Also, it was discussing the open letters beforehand. It needed to establish Menatzpach to be open, so Rav Chisda's teaching would not be difficult;
והכא ה"ק ותסברא והכתיב אלה המצות והך קושיא איתותב בין בפתוחות בין בסתומות
Here, the Gemara means "do you think that this is reasonable?! It says "Eleh ha'Mitzvos" (Nevi'im cannot change anything)! This refutes [R. Yirmeyah] whether Menatzpach are open or closed.
ועוד את"ל דבסתומות איירי (הגהת מהרש"א) תקשה והאמר רב חסדא מ"ם וסמ"ך וכו'
Further, if you will say that they are closed, Rav Chisda's teaching is difficult, that the Mem and Samech [stood miraculously in the Luchos].
וכן פיר"ת וז"ל שהגיה בספר הישר מנצפ"ך צופים אמרום כמו קול צופיך (ישעיה נב) נביאים
Support: Also R. Tam explained like this. He changed the text in Sefer ha'Yashar to read "Menatzpach Tzofim Armum" like "Kol Tzofayich", i.e. Nevi'im.
צופים מהר אפרים (שמואל א א) ממאתים נביאים צופים (הגהה בגליון) שעמדו להם לישראל
"Tzofim mi'Har Efrayim" were from 200 Nevi'im, i.e. Tzofim that were established for Yisrael.
והיו צופים הללו לאחר ששרף אמון את התורה ומשום לשון נופל על הלשון נקרא מנצפ"ך בלשון צופיך
These Tzofim were after Amon burned the Torah (and it was not known which forms are the final letters). They are called Tzofim due to the semblance of this word to Menatzpach.
ותסברא והכתיב אלה המצות ועוד והאמר רב חסדא מ"ם וסמ"ך שבלוחות וכו'
Explanation: The Gemara asks "do you think that this is reasonable?! It says "Eleh ha'Mitzvos"! Also, Rav Chisda taught that the Mem and Samech in the Luchos...
ומשני אין מהוי הוי ולא קשיא מידי דרבי ירמיה מוקי לה בסתומות וכי מטי במגילה פריך מהא דרב חסדא
The Gemara answers "indeed, they were [in the Luchos]. This is not difficult. R. Yirmeyah establishes them to be closed. When [the Sugya] arises in Megilah, we ask from Rav Chisda's teaching.
דהכי אורחיה זיל הכא קא מדחי ליה
Observation: This is the Gemara's way. If we hold one way, we reject this.
מאלה המצות נמי פריך ומשני שפיר
We ask also from "Eleh ha'Mitzvos", and answer properly.
ומתוך הסוגיא דמגילה ושבת מוכח תרוייהו ורבי ירמיה קאמר מנצפ"ך צופים אמרום אפתוחות ואסתומות וכדמסיק הש"ס.
From the Sugya in Megilah and Shabbos, it is clear that R. Yirmeyah meant that Tzofim said Menatzpach, both the open and closed forms, like the Gemara concludes.