מעילה דף ו. א
מהו הביאור: "יש נותר שמועלין בו ויש נותר שאין מועלין בו", לרש"י ולתוס'? [תוד"ה כיצד].
יש נותר שמועלין | יש נותר שאין מועלין | |
לרש"י - לן הדם | קודם זריקה - מועלין בבשר | אחר זריקה - אין מועלין [1] |
לתוס' - לן הבשר [2] | כשלא נזרק דמו אתמול | כשנזרק דמו אתמול כראוי |
בנותר הנ"ל שמועלין בו, מה הדין אם קיבל את הדם בזמנים דלהלן?
ביש שהות ביום עוד לזרוק | בסמוך לשקיעה שאין שהות לזרוק | |
למ"ד היתר זריקה | יצא מידי מעילה - דראוי לזריקה | לא יצא ממעילה - דאינו ראוי לזריקה |
למ"ד היתר אכילה | יש בו מעילה - כל שלא זרק בפועל |
מהו הביאור: "יש פיגול שמועלין בו ויש פיגול שאין מועלין בו" לרש"י ולתוס'? [תוד"ה תא].
יש פיגול שמועלין | יש פיגול שאין מועלין | |
לרש"י - מתי מעל בפיגול | כשאכל הפיגול קודם זריקה | כשאכל הפיגול אחר זריקה [3] |
לתוס' - מתי נעשה הפיגול | כשחישב בפיגול קודם זריקה | כשחישב בפיגול בזריקה [4] |
מעילה דף ו: א
בשר דלהלן שיצא לפני זריקת הדם, מה דינו לענין מעילה?
בשר קדשי קדשים | אימורי קדשים קלים | |
לר' אליעזר | יש בו מעילה [5] | אין בו מעילה |
לר' עקיבא | אין בו מעילה | יש בו מעילה |
-------------------------------------------------
[1] ומחודש כאן, דאף שהיא זריקה פסולה בדם שלן, בכל אופן מהני להוציא את הבשר מידי מעילה משעת הזריקה ואילך.
[2] כן יש לדייק מדבריהם שלא פירשו כרש"י ש"לן" קאי על הדם, ומשמע כפשטות ש"לן" הבשר.
[3] ומוכח דס"ל לר"ש דלא כרב גידל, וזריקת פיגול מוציאה מידי מעילה.
[4] והטעם שיצא מידי מעילה, דמיד בזריקה שנעשית מחשבת הפיגול כבר יוצא מידי מעילה.
[5] דלא מהני הזריקה וה"ה דאין בו דין פיגול נותר וטמא.