TOSFOS DH v'Oseh Temurah u'Mo'alin Bah
תוספות ד"ה ועושה תמורה ומועלין בה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is because it does not go to waste.)
כיון דלא כיפרו בעליה (משום דלא) [צ"ל לא - עולת שלמה] אזלא לאיבוד כדאמר תרעה כו':
Explanation: Since the owner did not atone, it does not go to waste, like it says "it grazes..."
TOSFOS DH Mai Shena Seifa d'Mipalgei
תוספות ד"ה מאי שנא סיפא דמיפלגי
(SUMMARY: Tosfos explains the question and the answer.)
כלומר דמפליג עיברה שנתה ושנמצאת בעלת מום מהני תלת דרישא ולא תני כולהו בחד בבא
Explanation: [The Gemara asks why the Seifa] distinguishes when its year passed and it was found to be a Ba'al Mum from these three of the Reisha, and it did not teach all of them in one clause.
ומשני רישא פסיקא ליה דבכל ענין תמות בין כיפרו בין לא כיפרו אבל סיפא לא פסיקא ליה דלא אמרינן בהני דסיפא תמות אלא א''כ כיפרו בעלים
It answers that the Reisha is uniform. In every case it dies, whether or not they were Mechaper, but the Seifa is not uniform. In the cases in the Seifa, we say that it dies only if the owner atoned;
אבל בלא כיפרו אמרינן תרעה כדמפרש במתניתין הילכך צריך לאפלוגינהו בתרי בבי
However, if he did not atone, we say that it grazes, like it explains in our Mishnah. Therefore it needs to divide them into two clauses.
TOSFOS DH Ha Tani Gabei Temurah
תוספות ד"ה הא תני גבי תמורה
(SUMMARY: Tosfos explains that in each place a second law was taught Agav.)
בפרק ולד חטאת (תמורה דף כא:) איכא כי הכא ותרוייהו למה לי
Citation: In Temurah (21b, a Mishnah) teaches like here. [The Gemara] asks why are both needed?
ומשני התם משום תמורה כלומר אגב דתני להו (משום) [צ"ל התם] דאין עושין תמורה דשייך התם והוי תמורה עיקר תנא נמי [צ"ל אין מועלין - שיטה מקובצת]
It answers that there it is due to Temurah. I.e. Agav (along with) teaching there that they do not make Temurah, which applies there, and Temurah is primary, it taught also that Me'ilah does not apply;
[צ"ל הכא משום מעילה דאין מועלין הוי עיקר ואגב דין מעילה דהוי עיקר תני נמי - שיטה מקובצת] דין דאין עושין תמורה
Here, [it was taught] due to Me'ilah, that Me'ilah does not apply to it. This is primary, and Agav the law of Me'ilah it taught that it does not make Temurah.
TOSFOS DH ha'Mafrish Ma'os li'Neziruso Lo Nehenin v'Lo Mo'alin
תוספות ד"ה המפריש מעות לנזירותו לא נהנין ולא מועלין
(SUMMARY: Tosfos explains that this is because he could offer all for Shelamim.)
מפני שהן ראויין לבא כולם שלמים דכיון דלא פירש אם ירצה יביא כל המעות לשלמים וקדשים קלים לית בהו מעילה
Explanation: It is because they are proper to come all Shelamim. Since he did not specify, if he wants, he can bring all of the coins for Shelamim, and Me'ilah does not apply to Kodshim Kalim.
TOSFOS DH Mes ha'Nazir v'Hayu Lo Ma'os Setumin Yiplu li'Nedavah
תוספות ד"ה מת הנזיר והיו לו מעות סתומין יפלו לנדבה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is for Kitz ha'Mizbe'ach.)
לעולת קיץ למזבח בנזיר (דף כה.) מפרש טעמא
Explanation: They are for Olas Kitz ha'Mizbe'ach. In Nazir (25a) it explains the reason. (R. Yochanan says that it is a tradition from Sinai. Reish Lakish learns from "l'Chol Nidreihem ul'Chol Nidvosam" that excess Nedarim are Nedavah.)
TOSFOS DH Demei Chatas Yelchu l'Yam ha'Melach
תוספות ד"ה דמי חטאת ילכו לים המלח
(SUMMARY: Tosfos gives the source for this.)
כמו חטאת שמתו בעליה
Explanation: This is like a Chatas whose owner died.
TOSFOS DH v'Ein Te'unin Lechem
תוספות ד"ה ואין טעונין לחם
(SUMMARY: Tosfos gives the source for this.)
דעל כפי הנזיר כתיב (במדבר' ו) ונזיר אין כאן
Source: It is written [about the bread] "on the Nazir's hands", and there is no Nazir here.
TOSFOS DH Yatza l'Nachal Kidron Mo'alin
תוספות ד"ה יצא לנחל קדרון מועלין
(SUMMARY: Tosfos explains that the Me'ilah is mid'Rabanan.)
מדרבנן קאמר כדמפרש בגמרא
Explanation: This is mid'Rabanan, like the Gemara explains.
TOSFOS DH Yardu l'Shitin Ein Mo'alin
תוספות ד"ה ירדו לשיתין אין מועלין
(SUMMARY: Tosfos explains that this is because its Mitzvah was done.)
דאמרינן נעשית מצותה ובגמ' מפרש היכי דמי דנהנה מהם
Explanation: We say that its Mitzvah was done. The Gemara explains how one benefits from it.
TOSFOS DH Mipnei she'Hem Re'uyin Lehavi Torim she'Lo Higi'a Zmanan
תוספות ד"ה מפני שהם ראויין להביא תורים שלא הגיע זמנן
(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike doves after their time.)
כלומר שהם קטנים ואין ראויין למזבח עתה ולכשיגדלו יכשרו ותנא במתניתין דלא נהנין ולא מועלין
Explanation: [Turtledoves before their time] are small, and they are not proper for the Mizbe'ach now, and when they will grow, they will be Kosher, and our Mishnah taught that one may not benefit, but Me'ilah does not apply;
ובני יונה שעבר זמנן כדי נסבה הכא דהא לעולם לא יהיו ראויין למזבח מאחר שעבר זמנן ואגב תורים שלא הגיע זמנן נקטיה
"Doves after their time" was taught for naught, for they will never be proper for the Mizbe'ach, since their time passed. They were mentioned Agav turtledoves before their time.
TOSFOS DH Amrah Torah Havei Shelamim...
תוספות ד"ה אמרה תורה הבא (תורים) [שלמים] במעות סתומים הבא תורין כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that the latter statement is said in astonishment.)
בתמיה שאין ראוי למזבח (ולמאי) [צ"ל למאי - שיטה מקובצת] מייתי להו
Explanation: This is said in astonishment. [Did the Torah say to bring turtledoves before their time], which are not proper for the Mizbe'ach [now]? For what does he bring them?!
וא''כ לית לן למימר דלא (נהנין) [צ"ל מועלין מהאי - שיטה מקובצת] טעמא דמפני שהם ראויין כו'
Consequence: If so, we should not say that Me'ilah does not apply for this reason, that it is proper to bring...
TOSFOS DH Mai Taima d'Man d'Amar Ein Mo'alin Lo Garsinan
תוספות ד"ה מאי טעמא דמאן דאמר אין מועלין לא גרסינן
(SUMMARY: Tosfos rejects this text.)
דא''כ משמע דמ''ד מועלין היינו מדאורייתא ולית ליה הני דרשות דבסמוך
Source #1: If [the text said] so, it would connote that the one who says that Mo'alin, this is mid'Oraisa, and he argues with the Drashos below;
וזה אינו דהא (בריש) [צ"ל בסוף] הוציאו לו (יומא דף נט:) קאמר ע''כ לא פליגי אלא מדרבנן אבל דאורייתא אין מועלין
And this is not so, for in Yoma (59b) it says that they argue only mid'Rabanan, but mid'Oraisa, [all agree that] Me'ilah does not apply.
ועוד דר''ש קאמר הכא דמועלין ובמתני' קאמר דאין מועלין אלא בסוף (דר''ל) [צ"ל ור"ל - שיטה מקובצת] מדרבנן
Source #2: R. Shimon says that here that Me'ilah applies, and in our Mishnah he says that Me'ilah applies only at the end, i.e. mid'Rabanan;
אלא (ה''ג עד כאן ל''פ ר''ש אלא מדרבנן אבל מדאורייתא) [צ"ל גרסינן הכי עד כאן ל''פ אלא מדרבנן אבל מדאורייתא לכ"ע - שיטה מקובצת] אין מועלין מנהני מילי
Conclusion: Rather, the text says "they argue only mid'Rabanan, but mid'Oraisa all agree that Me'ilah does not apply. What is the source of this?"
TOSFOS DH Ein Lecha Davar she'Na'asis Mitzvaso u'Mo'alin
תוספות ד"ה אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say oppositely.)
ואם תאמר אימא איפכא דאין לך דבר שלא נעשית מצותו ואין בו מעילה
Question: We should say oppositely - there is nothing that its Mitzvah was not done, and Me'ilah does not apply to it!
י''ל דעגלה ערופה תוכיח דירידתה לנחל איתן אוסרתה וקודם לכן לא
Answer: Eglah Arufah Yochi'ach (disproves this) - taking it down to Nachal Eisan forbids it, but beforehand, no (it is permitted).
TOSFOS DH Trei Mi'utei Kesivi (pertains to Amud B)
תוספות ד"ה תרי מיעוטי כתיבי (שייך לעמוד ב)
(SUMMARY: Tosfos explains why both exclusions are needed.)
תימה דבחד מיעוטא הוה סגי דליכא למימר דאי לא כתיב מיעוטא אלא בחד הוה ילפינן מאידך דאם כן לישתוק מן המיעוט דהא [צ"ל השתא קיימי אליבא דמ"ד - שיטה מקובצת] שני כתובים הבאין כאחד (אין - שיטה מקובצת מוחקו) מלמדין
Question: One exclusion would suffice! You cannot say that if only one exclusion were written, we would learn from the other [source], for if so, it should not teach the exclusion, for now we are holding like the opinion that Shnei Kesuvim ha'Ba'im k'Echad (two verses, one of which teaches something that we could have learned from the other verse) teach [to elsewhere]!
ונראה למורי הרב [רבינו] פרץ דלא מצי למישתק מהערופה דאיצטריך לומר זו בעריפה ואין אחר בעריפה לאפוקי פרה אדומה כדאמר בפ''ק דחולין (דף כד.)
Answer (Tosfos' Rebbi, R. Peretz): [The Torah] needed to write [the exclusion] "ha'Arufah", for it needs to teach that this is [fulfilled] through breaking the neck, but another is not, to exclude Parah Adumah, like it says in Chulin (24a);
וא''כ צריך לכתוב ושמו כדי שלא נלמוד משם דהערופה איצטריך כדפי'
If so, it needed to write "v'Sam'o", lest we learn from there, since we need "ha'Arufah" (so it is not Shnei Kesuvim), like I explained.
TOSFOS DH Lul Katan Hayah Bein ha'Kevesh la'Mizbe'ach (pertains to Amud B)
תוספות ד"ה לול קטן היה בין הכבש למזבח (שייך לעמוד ב)
(SUMMARY: Tosfos distinguishes this from another Lul.)
פירוש כמין ארובה
Explanation: It was like a skylight.
ואין זה אותו לול דאמרינן בזבחים (דף סב:) ובסוכה (דף מט.) שאותו הוא בין כבש למזבח ממש כדי לקיים מצות זריקה בבשר
Observation: This is not the Lul that we say in Zevachim (62b) and in Sukah (49a), for that was truly between the ramp and the Mizbe'ach, in order to fulfill the Mitzvah of throwing meat [onto the Mizbe'ach];
וזה היה משוך לצד הקרן של (מזרח) [צ"ל מזבח - צאן קדשים] וכבר כלה רחב הכבש שהוא ט''ז אמה והמזבח שנים ושלשים והכבש [צ"ל היה - שיטה מקובצת] ממוצע למזבח:
This [Lul] was towards the corner of the Mizbe'ach, and the width of the ramp, which was 16 Amos, already finished. The Mizbe'ach was 32 Amos wide, and the ramp was in the middle of the Mizbe'ach.
11b----------------------------------------11b
TOSFOS DH Mah Nosar Sereifaso ba'Kodesh Af Zo Sereifaso ba'Kodesh
תוספות ד"ה מה נותר שריפתו בקודש אף זו שריפתו בקדש
(SUMMARY: Tosfos explains the two versions.)
והיינו דלא כר''א ברבי צדוק דכיון דלאחר שירד טעון שריפה אם כן לא נעשית מצותו ואמאי אמרינן במתני' [ירדו] לשיתין אין מועלין
Explanation: This is unlike R. Eliezer b'Ribi Tzadok, for since after it descends, it must be burned, if so, its Mitzvah was not done. If so, why do we say in our Mishnah that when it descended to Shitin, Me'ilah does not apply?
ומשני אפילו תימא ר' אלעזר ברבי צדוק הוא דאי קלט כלומר שקלט מאויר ולא ירדו ממש על הריצפה ובכי האי גוונא אין מצותה בשריפה ולהכי קאמר במתני' דאין מועלין
It answers that it is even like R. Eliezer b'Ribi Tzadok, if he caught, i.e. he caught from the air, and it did not truly descend on the floor. In such a case, there is no Mitzvah to burn. Therefore, our Mishnah says that Ein Mo'alin.
איכא דאמרי לימא מתני' ר''א בר רבי צדוק ולא רבנן דאי רבנן אמאי קאמר במתני' ירדו לשיתין אין מועלין בהם מאי מעילה שייכא בהו והלא הם יורדין לתהום והיאך יכול למעול בהם
Version #2A: We should say that our Mishnah is like R. Eliezer bar R. Tzadok and not Rabanan. If it were Rabanan, why does our Mishnah say that [after] it descended to Shitin, Ein Mo'alin? What Me'ilah is relevant - it descended to the depth! How could one be Mo'el (benefit from it)?!
ומשני דאי קלט
It answers [that Me'ilah is relevant] if he caught.
ועתה לגירסא זו לא חשיב האי דיוקא [צ"ל כמו - צאן קדשים] ללישנא קמא לרבי אלעזר ברבי צדוק
Observation: According to this text, we do not make the inference [that if it must be burned, Me'ilah applies in Version #1 according to R. Eliezer b'Ribi Tzadok.
איכא דאמר לימא דמתני' אתא כרבי אלעזר בר צדוק וכגון דאיקלט שקלט את היין קודם שירד לריצפה
Version #2B: We should say that our Mishnah is like R. Eliezer bar R. Tzadok, e.g. it was caught, that he caught the wine before it descended to the floor;
דאם ירד לריצפה הריצפה מקדשת וצריך לשורפו ואם כן לא נעשית מצותה
If it descended to the floor, the floor is Mekadesh, and he must burn it. If so, its Mitzvah was not done!
ומשני לא לעולם כר''א ואפילו לא איקלט ומדרבנן
It answers that really, it is like R. Eliezer, and even if it was not caught, and [he requires burning] mid'Rabanan.
ופריך והא קרא קנסיב ליה פירוש והא ר''א בר צדוק דריש לה מקרא ומשני אסמכתא בעלמא היא
It asks that he brought a verse. I.e. R. Eliezer bar R. Tzadok expounded from a verse, and answers that it is a mere Asmachta.
TOSFOS DH Dishun Mizbe'ach ha'Penimi
תוספות ד"ה דישון מזבח הפנימי
(SUMMARY: Tosfos teaches where we put the ashes.)
שהיו מקטירין את הקטרת על מזבח הפנימי והיה דשן עליו והיו נושאין אותו במקום שזורקין בו המוראה והנוצה רחוק י' אמות מרגלי הכבש כדמפרש בתמיד (דף כח:) משום דכתיב והשליך ואין השלכה פחות [מעשרים] אמה
Explanation: They burned the Ketores on the inner Mizbe'ach, and there were ashes on it, and they carried it to the place where they throw the crop and feathers [of Olas ha'Of], 10 Amos from the base of the ramp, like it explains in Tamid (28b), because it says "v'Hishlich", and casting is not less than 20 Amos. (Olas ha'Of is offered at the southeast corner of the Mizbe'ach, past the top of the ramp; the ramp was 30 Amos long.)
TOSFOS DH ha'Makdish Dishun ba'Tchilah
תוספות ד"ה המקדיש דישון בתחלה
(SUMMARY: Tosfos concludes that this refers to Terumas ha'Deshen.)
יש מפרשים במקדיש אפר כירתו
Explanation #1: Some say that this refers to one who is Makdish ashes of his oven.
ואין נראה דאטו גרע ממקדיש זבל אשפתו דקאמר בסמוך דמועלין ואם כן מאי קא משמע לן הכא דהא ודאי דכל אדם יכול להקדיש לבדק הבית
Rebuttal: Is this worse than one who is Makdish dung of his wasteheap? It says below that Me'ilah applies to it. If so, what was difficult here? Surely anyone can be Makdish to Bedek ha'Bayis!
לכך נראה לפרש דמיירי באדם שנטל מתרומת הדשן לאחר שהורמה והקדישה מועלין בה מן התורה
Explanation #2: Therefore, it seems that we discuss a man who took Terumas ha'Deshen after it was taken off, and he was Makdish it. Me'ilah applies to it mid'Oraisa.
TOSFOS DH Torim she'Lo Higi'a Zmanan
תוספות ד"ה תורים שלא הגיע זמנן
(SUMMARY: Tosfos explains that there is no Me'ilah even mid'Rabanan.)
דבעינן בתורים שיהו גדולים
Explanation: Turtledoves must be big.
ובני יונה שעבר זמנן
Citation: And doves whose time passed.
דביונים גדולים פסולים כדאמרינן בסוף פ' קמא דחולין (דף כב.) לא נהנין ולא מועלין פירוש לא מועלין כלל ואפילו מדרבנן אמרינן דלא מועלין כלל
Explanation: For doves, big ones are Pasul, like we say in Chulin (22a) "one may not benefit, but Me'ilah does not apply." I.e. Me'ilah does not apply at all, even mid'Rabanan we say that there is no Me'ilah at all.
דאין לפרש דאין מועלין מן התורה קאמר אבל מדרבנן איכא מעילה
Implied suggestion: Perhaps Me'ilah does not apply mid'Oraisa, but there is Me'ilah mid'Rabanan!
דהא לעיל גבי דם דקאמר אין מועלין על כרחך רוצה לומר אין מועלין כלל
Rejection: Above (11a) regarding blood, that it says that Me'ilah does not apply to it, you are forced to say that it means that Me'ilah does not apply at all;
דאי מן התורה דווקא קאמר מאי קאמר יצא לנחל קדרון מועלין וכי נמי יצא לנחל קדרון אין מועלין אלא מדרבנן כדפי' לעיל
If it is only mid'Oraisa, why does it say "when it went out to Nachal Kidron, Me'ilah applies to it"? Also when it went out to Nachal Kidron, Me'ilah is only mid'Rabanan, like I explained above (11a DH Mai)!
וכן גבי חטאות המתות דקאמר אין מועלין ר''ל אף מדרבנן כדמשמע לעיל בריש פ''ק (דף ב.)
Support: Also regarding Chata'os ha'Mesos, it says that Me'ilah does not apply, i.e. even mid'Rabanan, like it connotes above (2a).
וא''כ ש''מ כל היכא דקתני אין מועלין ר''ל אפילו מדרבנן
Inference: This shows that wherever it says (Shitah Mekubetzes - in a Mishnah) that Me'ilah does not apply, it means even mid'Rabanan.
TOSFOS DH R. Shimon Omer Torim she'Lo Higi'a Zmanan Mo'alin Bahen
תוספות ד"ה רבי שמעון אומר תורים שלא הגיע זמנן מועלין בהן
(SUMMARY: Tosfos explains why old doves are unlike a Chatas whose year passed.)
כדמפרש בגמ' ובני יונה שעבר זמנן לא נהנין ולא מועלין
Explanation: This is like the Gemara explains. And doves whose time passed, one may not benefit, but Me'ilah does not apply.
ולא דמי לחטאת שעברה שנתה דאמר לעיל דמועלין בה קודם כפרה
Implied question: Why is this unlike a Chatas whose year passed? It says above (10b-11a) that Me'ilah applies to it before Kaparah!
דהתם משום דאזיל לרעיה ואית לה פדיון אבל הכא אין לעופות פדיון ולא איקרו קדשי ה'
Answer: There, it is because it grazes, and it has Pidyon. However, here, there is no Pidyon of birds, and it is not called Kodshei Hash-m.
TOSFOS DH Bishlama Mizbe'ach ha'Chitzon di'Chsiv v'Sam'o Etzel ha'Mizbe'ach
תוספות ד"ה בשלמא מזבח החיצון דכתיב ושמו אצל המזבח
(SUMMARY: Tosfos discusses what we seek to learn about the inner Mizbe'ach.)
לכאורה משמע דהכי קאמר בשלמא דישון מזבח החיצון אין מועלין משום דכתיב ושמו
Explanation #1 - Inference: It connotes that it says here "granted, ashes of the outer Mizbe'ach, Me'ilah does not apply, because it says "v'Sam'o".
מיהו אין לפרש כך דהא בדישון מזבח החיצון יש בו מעילה כדמשמע לעיל דפריך והרי תרומת הדשן וכו'
Rebuttal: One should not explain like this, for ashes of the outer Mizbe'ach have Me'ilah, like it connotes that above (at the top of this Amud), that it asks "there is Terumas ha'Deshen [which has Me'ilah after the Mitzvah was done]!"
ואדרבה ושמו משמע שיש בו מעילה כדקאמר לעיל וכתיב התם ושמו אצל [צ"ל המזבח ש7
And just the contrary, v'Sam'o connotes that there is Me'ilah, like it says above 'and it is written there "v'Sam'o Etzel ha'Mizbe'ach"!'
לכך נראה לפרש דדייק ממתני' דקתני דישון מזבח הפנימי לא נהנין ולא מועלין משום דנעשה מצותו דהיינו דישון אבל עד שלא נדשן מועלין בו דאכתי לא נעשית מצותו דמצוה לדשנו
Explanation #2: Therefore, it seems to explain that he infers from our Mishnah, which taught "ashes of the inner Mizbe'ach - one may not benefit, but Me'ilah does not apply, because its Mitzvah was done", i.e. Dishun. However, before Dishun, Me'ilah applies, for its Mitzvah was not yet done, for it is a Mitzvah to remove ashes;
ודוקא במזבח הפנימי אבל במזבח החיצון מועלין בו אף לאחר הדישון
And this is only for the inner Mizbe'ach, but the outer Mizbe'ach, Me'ilah applies even after Dishun;
ועלה קאמר בגמרא בשלמא מזבח החיצון מועלין בו אף לאחר הדישון (משום דכתיב ושמו לומר דאף כי נעשית מצותו מועלין בו - שיטה מקובצת מוחקו) כדנפקא לן לעיל מדכתיב ושמו
And regarding this, the Gemara said that granted, Me'ilah applies to the outer Mizbe'ach even after Dishun, like we derived above from "v'Sam'o";
אלא מזבח פנימי מנלן דמצוה לדשנו דנימא דאין מועלין משעת דישון ואילך משום דנעשית מצותו
However, the inner Mizbe'ach, what is the source that there is a Mitzvah of Dishun, that we should say that Me'ilah does not apply from the time of Dishun and onwards, for its Mitzvah was done?
ולא נראה דא''כ משמע דקודם דישון יש מעילה בדשן מזבח הפנימי
Objection: This is wrong, for if so, it connotes that before Dishun, Me'ilah applies to the ashes of the inner Mizbe'ach;
וזה אינו כדאמרינן בפרק כל שעה (פסחים דף כו.) דקטרת משתעלה תמרתו אין בו מעילה
And this is not so, like we say in Pesachim (26a) that Ketores, from when its smoke goes up, Me'ilah does not apply to it!
אלא נראה לפרש כך בשלמא מזבח החיצון דכתיב ושמו נפקא לן מיניה דהוי מצוה לדשנו אלא מזבח הפנימי מנלן דמצוה לדשנו ולאו (דמעילה קא צריך) [צ"ל ממעילה קא פריך - שיטה מקובצת, צאן קדשים] כלל
Explanation #3: Rather, it seems to explain as follows. Granted, the outer Mizbe'ach, that it is written v'Sam'o, we learn from this that it is a Mitzvah to do Dishun. However, the inner Mizbe'ach, what is the source that there is a Mitzvah of Dishun? [The Gemara] does not ask from Me'ilah at all.
וזה דוחק דהוה ליה לאיתויי גבי מזבח החיצון והרים הדשן
Objection #1: This is difficult, for it should have brought "v'Herim ha'Deshen"!
ועוד בסמוך דקבעי (מכאן מדף הבא) מנורה מנא לן לא קבעי מדישון דהא כתיב בהדיא (שמות ל) בהיטיבו את הנרות
Objection #2: Below (12a), it asks "what is the source for the Menorah?", it does not ask from Dishun, for it is written explicitly "b'Heitivo Es ha'Neros"!