מנחות דף י' ע"א
עבודות שכתוב בהן או אצבע או כהונה, האם צריכות להעשות דוקא בימין?
בעבודות המעכבות כפרה (כקמיצה וקבלה) | בעבודות שאין מעכבות כפרה (כהולכה) |
|
במקום שכתוב כהונה | לרבנן: דוקא בימין לר' שמעון: לאו דוקא [1] |
לאו דוקא |
במקום שכתוב אצבע | דוקא בימין | לאו דוקא |
מנחות דף י' ע"ב
האם עבודות הנעשות במנחה צריכות להעשות דוקא בימין?
קמיצה | לקדש הקומץ בכלי | הקטרת הקומץ | |
לרבנן | דוקא בימין | דוקא בימין | דוקא בימין |
לר' שמעון | דוקא בימין | לר' ינאי: אין צריך קידוש כלי לרב נחמן: אפשר בשמאל [2] |
כשעושה ביד: דוקא בימין - כחטאת כשעושה בכלי: אפשר בשמאל - כאשם |
האם אפשר לעשות זריקת הדם בשמאל אליבא דר' שמעון? [תד"ה והרי].
בכל הזבחים | בחטאת [3] | |
לגירסתנו, לרש"י ולרבינו שמואל | אפשר בשמאל [4] | דוקא בימין |
לגירסת רבינו תם | דוקא בימין [5] | דוקא בימין |
-------------------------------------------------
[1] ס"ל לר"ש שכהונה לבד לא מצריכה דוקא ימין, עד שיהא כתוב אצבע. [אמנם במקום שכתוב אצבע לבד - צריך ימין]. ולכך ס"ל לר"ש גבי קבלת הדם שכתוב בה רק כהונה, אם עשאה בשמאל כשרה. וכן גבי זריקה נמי ס"ל לר"ש בברייתא - שאם זרק בשמאל כשר. [אמנם בחטאת לכו"ע פסול, ועי' להלן].
[2] ראה רש"י ד"ה ולרבי שמעון, שהביא את מחלוקתם מדף כ"ו ע"א.
[3] עי' בתד"ה והרי שהביא שבחטאת לכו"ע [גם לר' שמעון בעינן דוקא ימין], וראה עוד בסוגיא דזבחים דף כ"ד רע"ב.
[4] כן הביא אביי ברייתא, דס"ל לר"ש שגם זריקה בשאר זבחים כשרה בשמאל. ובהמשך דברי התוס' הביאו לרבינו שמואל שמיישב את גירסתנו [ועי' בתוס' בזבחים דף כ"ד ע"ב ודף כ"ה ע"א באורך].
[5] הקשו תוס', דאין משנה בשום מקום שמשכחת לר"ש זריקה בימין, ועוד דנילף לכל הזבחים מחטאת מהיקשא דוזאת התורה.