MENACHOS 45 - dedicated by Rabbi Kornfeld's father in memory of his aunt, Malka Gitel bas Reb Yakov Mordechai (Malvina Marmorstein), who took him into her home and raised him like her own child after the Holocaust. Her Yahrzeit is 20 Nisan.

מנחות דף מ"ה ע"א

פרים ואלים דעצרת, באיזה אופנים מעכבים ובאיזה לא?

פרים ואלים דמוספים (דחומש הפקודים) אלים דשני הלחם [1]
(דתורת כהנים)
לעכב את עצמן כשאין לו לכולם אין מעכבים מעכבים
לעכב קרבנות אחרים אין מעכבים לקרבנות הבאים עם הלחם: מעכבים [2]
לקרבנות מוסף: אין מעכבים [3]

מנחות דף מ"ה ע"ב

האם הלחם מעכב את הקרבנות דעצרת דלהלן, או להיפך?

האם מעכבים את הלחם האם הלחם מעכב אותן
פר, אלים, ז' כבשים, שעיר חטאת אין מעכבים אין מעכבים
ב' כבשי שלמים לר"ע: אין מעכבים
לבן ננס ולר' שמעון: מעכבים [4]
לר"ע: מעכבים
לבן ננס ולר' שמעון: אין מעכבים

-------------------------------------------------

[1] בגמ' לא מוזכר להדיא אלא דאלים, אמנם נראה שה"ה לכל הקרבנות הנזכרים בתורת כהנים הבאים עם הלחם. ובתד"ה אלא דר"ח כתבו דה"ה בכבשים.

[2] כלומר דאם יש לו רק איל אחד אינו מביא את האיל השני ג"כ, וכן אינו מביא לשאר קרבנות דלחם, ר"ל דגם אינו מביא את הפרים והכבשים הנזכרים בתורת כהנים [ויקרא כ"ג י"ח י"ט - שבעת כבשים, פר בן בקר, ב' אלים, שעיר עזים לחטאת, וב' כבשים לשלמים], והטעם דכיון דכתיב: יהיו - לעיכובא. וכן להיפך, אם אין לו אחד מהקרבנות הנ"ל אינו מביא לב' אלים.

[3] וזה מה שאמרה הגמ': ואילים דהכא ודהכא אין מעכבים, כלומר לא של תורת כהנים שבאים עם הלחם מעכבים את המוספים, ולא של המוספים של חומש הפקודים מעכבים לא את עצמן ולא את אלה שבאים עם הלחם [ועי' שטמ"ק אות י"ב].

[4] אמנם נחלקו בטעם הדבר, דלבן ננס מעכבים היות שקרבו הכבשים במדבר [אמנם הלחם אינו מעכב לכבשים כיון שלא קרב במדבר]. ועל זה חלק ר' שמעון דהרי כל הקרבנות הכתובים בתורת כהנים לא קרבו במדבר לשיטתו [ורק קרבנות המוספים האמורים בחומש הפקודים קרבו]. אמנם הטעם לר"ש שכבשים מעכבים את הלחם, מפני שבלעדיהם מי יתירנו, משא"כ הלחם אינו מעכב את הכבשים, היות שהם מתירים את עצמן.

עוד חומר לימוד על הדף