1)

ONE WHO WAS WEARING INVALID TZITZIS ON SHABBOS

ואיכא דאמרי מהתם א"ל
(a)

Version #2: Ravina immediately told Mar bar Rav Ashi that a corner of his garment had snapped off.

וא"ל מאי דעתיך למישדייה והאמר מר גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה
1.

Mar bar Rav Ashi: Do you think I must take off my garment right away? Kavod ha'Briyos overrides a Lav!

והא תרגומה רב בר שבא קמיה דרב כהנא בלאו דלא תסור
2.

Question: Rav bar Sheva explained that it overrides only the Lav of Lo Sasur!

הכא נמי כרמלית דרבנן היא:
3.

Answer: Mar bar Rav Ashi was not walking in Reshus ha'Rabim, rather, in a Karmelis, where the Isur to carry is only mid'Rabanan.

PEREK HA'TECHELES
2)

TECHELES AND LAVAN ARE NOT ME'AKEV EACH OTHER

מסכת מנחות פרק ד (דף לח,א משנה) התכלת אינה מעכבת את הלבן והלבן אינו מעכב את התכלת
(a)

(Mishnah): (The Torah commands to put woolen strings dyed Techeles on each of the four corners of a garment, in addition to Lavan, i.e. strings that are the same color as the garment, which is usually white.) Techeles is not Me'akev the Lavan, and Lavan is not Me'akev the Techeles;

תפלה של יד אינה מעכבת את של ראש ושל ראש אינה מעכבת את של יד:
(b)

The Tefilin Shel Yad is not Me'akev the Shel Rosh, nor vice-versa.

לימא מתני' דלא כרבי
(c)

(Gemara) Suggestion: Our Mishnah is unlike Rebbi!

דתניא (במדבר טו) וראיתם אותו מלמד שמעכבין זה את זה דברי רבי
1.

(Beraisa - Rebbi): "U'Re'isim Oso" - Techeles and Lavan are Me'akev each other;

וחכ"א אין מעכבין
2.

Chachamim say, they are not Me'akev each other.

מ"ט דרבי
3.

Question: What is Rebbi's reason?

דכתיב (במדבר טו) הכנף מין כנף וכתיב פתיל תכלת ואמר רחמנא וראיתם אותו עד דאיכא תרוייהו בחד
4.

Answer: It says "ha'Kanaf" - strings like the corner (i.e. Lavan), and "Pesil Techeles", and it says "u'Re'isim Oso" (singular), to teach that both must both be in one parcel;

ורבנן וראיתם אותו כל חד לחודיה משמע
5.

Chachamim explain that the singular teaches that you see each of them by itself.

לימא דלא כרבי אמר רב יהודה אמר רב אפי' תימא רבי לא נצרכא אלא לקדם
(d)

Rejection (Rav Yehudah): The Mishnah can even be like Rebbi. It teaches that the order is not Me'akev.

דתניא מצוה להקדים לבן לתכלת ואם הקדים תכלת ללבן יצא אלא שחיסר מצוה
1.

(Beraisa): The Mitzvah is to put the Lavan first (Rashi - in each corner; Shitah Mekubetzes - the first windings of one string around the others should be Lavan). If one put Techeles first, he was Yotzei, but he missed a Mitzvah.

מאי חיסר מצוה
(e)

Question: What Mitzvah did he miss?

38b----------------------------------------38b
(דף לח,ב) אילימא חיסר מצוה דלבן וקיים מצוה דתכלת
1.

Suggestion: He missed the Mitzvah of Lavan, but fulfilled the Mitzvah of Techeles.

לרבי עכובי מעכב אהדדי
2.

Rejection: This is unlike Rebbi. He says that each is Me'akev the other!

אמר רב יהודה אמר רב שחיסר מצוה ועשה מצוה
(f)

Answer (Rav Yehudah): He lacks a Mitzvah, and fulfilled a Mitzvah.

ומאי חיסר מצוה
1.

Question: What Mitzvah does he lack?

דלא עבד מצוה מן המובחר
2.

Answer: He did not do the Mitzvah in the best way.

התינח לבן דאינו מעכב את התכלת תכלת דאינה מעכבת את הלבן מאי היא אמר רמי בר חמא לא נצרכא אלא לטלית שכולה תכלת
(g)

Question: This explains 'Lavan is not Me'akev Techeles.' How do we explain 'Techeles is not Me'akev Lavan'? (Shitah Mekubetzes deletes Rami bar Chama's answer from the text here; it appears later.)

איתמר נמי אמר ליה לוי לשמואל אריוך לא תיתיב אכרעך עד דמפרשת לי להא מילתא
(h)

Levi asked similarly:

התכלת אינה מעכבת את הלבן והלבן אינו מעכב את התכלת מאי היא
1.

Question (Levi): How do you explain 'Techeles is not Me'akev Lavan, and Lavan is not Me'akev Techeles'?

אמר ליה לא נצרכא אלא לסדין בציצית דמצוה לאקדומי לבן ברישא
2.

Answer (Shmuel): This (the latter clause) teaches about a white garment. The Mitzvah is to put the Lavan first;

מ"ט
3.

Question: What is the reason?

הכנף מין כנף
4.

Answer: It says "ha'Kanaf" - strings like the corner. (Afterwards, it says "Pesil Techeles");

ואי אקדים תכלת ללבן לית לן בה
5.

If Techeles was put first, this is not Me'akev.

תינח לבן דאינו מעכב את התכלת תכלת דאינה מעכבת את הלבן מאי היא
(i)

Question (Levi): This explains ' Lavan is not Me'akev Techeles.' How do you explain ' Techeles is not Me'akev Lavan '?

אמר ליה רמי בר חמא לא נצרכא אלא לטלית שכולה תכלת דמצוה לאקדומי תכלת ברישא דהכנף מין כנף
(j)

Answer #1 (Rami bar Chama): This teaches about a garment that is entirely Techeles. The Mitzvah is to put Techeles first, for this is like "ha'Kanaf";

ואי אקדים לבן ברישא לית לן בה
1.

If Lavan was put first, this is not Me'akev.

אמר רבא מידי ציבעא קא גרים
(k)

Objection (Rava): It does not depend on the color of the garment! (We always put Lavan first.)

3)

REMNANTS OF TZITZIS

אלא אמר רבא לא נצרכא אלא לגרדומין דאי איגרדם תכלת וקאי לבן ואי איגרדם לבן וקאי תכלת לית לן בה
(a)

Answer #2 (Rava): It teaches about remnants (if strings snapped. The Reisha teaches that) if the Techeles strings snapped and the Lavan remains, it is Kosher. (The Seifa teaches that) if the Lavan snapped and the Techeles remains, it is Kosher.

דאמרי בני ר' חייא גרדומי תכלת כשרין וגרדומי אזוב כשרין
1.

(Bnei R. Chiya): Remnants of Techeles (or Lavan strings) are Kosher. Remnants of Ezov branches are Kosher (for Parah Adumah or Metzora).

וכמה שיעור גרדומין
(b)

Question: How much must remain?

אמר בר המדורי אמר שמואל כדי לענבן
(c)

Answer (Bar Hameduri): Enough must remain in order that one could make a bow.

איבעיא להו כדי לענבן לענבן כולהו בהדדי או דלמא כל חד וחד לחודיה
(d)

Question: Must one be able to make a bow (one string around) all the strings, or each by itself?

תיקו
(e)

This question is not resolved.

בעי רב אשי אלימי דלא מיענבי ואי הוו קטיני מיענבי מאי
(f)

Question (Rav Ashi): If one could not make a bow because the strings were thick, but if they were thinner one could, what is the law?

אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי כל שכן דמינכר מצותייהו
(g)

Answer (Rav Acha brei d'Rava): If they were thin, it would be Kosher. All the more so it is Kosher if the strings are thicker, for the Mitzvah is more recognizable! (Rema - we estimate with average strings.)

ומאן תנא דפליג עליה דרבי
(h)

Question: Who are the Chachamim who argue with Rebbi?

האי תנא הוא
(i)

Answer: They hold like R. Yitzchak;

דתניא רבי יצחק אומר משום ר' נתן שאמר משום רבי יוסי הגלילי שאמר משום רבי יוחנן בן נורי אין לו תכלת מטיל לבן
1.

(Beraisa - R. Yitzchak): If one does not have Techeles, he puts Lavan.

אמר רבא שמע מינה צריך לקשור על כל חוליא וחוליא
(j)

(Rava): We learn from Bnei R. Chiya that one must tie the strings together after each Chulya (winding. Shitah Mekubetzes - really, we show only that it is not enough to tie after the last Chulya. Tosfos - presumably, they must be tied between each Chulya and the next);

דאי ס"ד לא צריך הא דאמרי בני רבי חייא גרדומי תכלת כשרין וגרדומי אזוב כשרין כיון דאישתרי ליה עילאי אישתרי ליה כולה
1.

If this were not necessary, if only a small remnant remained, the last knot would become undone, and the whole Gedil (windings) would become undone!

(דף לט,א) דלמא דאיקטר
(k)

Rejection: Perhaps it is not necessary. Bnei R. Chiya taught that remnants are Kosher only in a case in which the strings happened to be tied!