1) TOSFOS DH Shiv'ah Kenei Menorah

תוספות ד"ה שבעה קני מנורה

(SUMMARY: Tosfos explains why it did not mention designs on the Menorah.)

תימה דלא חשיב גביעים פרחים וכפתורים דמעכבין זה את זה כדאמרינן בגמ'

(a) Question: Why doesn't it list [the forms of] cups, flowers and buttons, which are Me'akev each other, like we say in the Gemara?

ושמא משום דליתנהו בשאר מיני מתכות. מ''ר

(b) Answer: Perhaps it is because they do not apply to [a Menorah made of] other metals (not gold). This is from my Rebbi.

2) TOSFOS DH d'Tanya Kikar Zahav Tahor

תוספות ד"ה דתניא ככר זהב טהור

(SUMMARY: Tosfos discusses what we expound from Zahav.)

חמשה זהב כתיבי ד' בפרשת ויקחו וחד בפרשת בהעלותך והכא לא דריש אלא שלשה

(a) Implied question: "Zahav" is written five times - four times in Parshas va'Yikchu [Li Terumah] (we normally call it Parshas Terumah), and once in Parshas Beha'aloscha. Here we expound only three!

ושמא אינך תרי חד לגופיה דמצוה בזהב וחד לכלל ופרט דבסמוך

(b) Answer: Perhaps the other two, one is for the simple meaning, that the Mitzvah (l'Chatchilah) is with gold, and one is for the Klal u'Ferat, like below (28b).

וצ''ע (והשתא) [צ"ל דהשתא - צאן קדשים] קרא קמא ועשית מנורת זהב אתי לכלל ופרט כדבסמוך )וכדכתב) [צ"ל ומדכתיב - ישר וטוב] כולה מקשה אחת זהב טהור דרשינן באה זהב באה כפתורים גביעים ופרחים דכולה משמע כל המנורה

(c) Question: Now, the first verse "v'Asisa Menoras Zahav" comes for the Klal u'Ferat, like below, and since it says "Kulah Mikshah Achas Zahav Tahor", we expound that [only] when it comes from gold, it comes [with] buttons, cups, and flowers, for "Kulah" connotes the entire Menorah;

ולהכי פריך נמי ואימא באה זהב באה קנים

1. Therefore we ask also "I should say that [only] when it comes from gold, it comes [with] branches!"

וה''ה דהוה מצי למפרך באה זהב באה יריכה והוה מצי לשנויי דלא איקרי מנורה בלא ירך

2. Observation: Likewise, we could have asked that [only] when it comes from gold, it has Yerech (a base), and we could have answered that it is not called Menorah without a Yerech.

והדר כתיב מלקחיה ומחתותיה זהב טהור

3. Summation of question: And after, it is written "Malkacheha u'Machtoseha Zahav Tahor"! (This is not needed, for the next verse says "Kikar Zahav Tahor Ya'aseh Osah Es Kol ha'Kelim ha'Eleh.")

ושמא האי אתא לגופיה דמצוה בזהב

(d) Answer: Perhaps it comes for this itself, that the Mitzvah is from gold.

והדר כתיב ככר זהב טהור דדרשינן באה זהב באה ככר ובפרשת בהעלותך כתיב וזה מעשה המנורה מקשה זהב דרשינן באה זהב באה מקשה

1. After, it is written Kikar Zahav Tahor, We expound that when it comes from gold, it comes a Kikar (the weight of 3000 Kodesh Shekalim), and in Parshas Beha'aloscha it is written "v'Zeh Ma'aseh ha'Menorah Mikshah Zahav". We expound that when it comes from gold, it comes Mikshah (made from one mass of gold).

וכסדר זה (שפיר) [צ"ל שפירשתי - צאן קדשים] כתיבי אבל בברייתא אין דורש כסדר. מ''ר

2. The verses are written in this order that I explained. However, the Beraisa does not expound in order. This is from my Rebbi.

3) TOSFOS DH Mikshah d'Seifa l'Mai Asa v'Chulei

תוספות ד"ה מקשה דסיפא למאי אתא כו'

(SUMMARY: Tosfos explains what all the Drashos are used for.)

והשתא צריכי כולהו חד למצוה וחד לעיכובא לפסול גרוטאות וחד באה זהב באה מקשה וחד למעוטי חצוצרות. מ''ר

(a) Explanation: Now we need all of them - one for Mitzvah, and one to be Me'akev to disqualify [from] small pieces, and one that when it comes from gold, it comes Mikshah, and one to exclude trumpets. This is from my Rebbi.

4) TOSFOS DH Chatzotzeros Hayu Ba'im Min ha'Eshes Min ha'Kesef

תוספות ד"ה חצוצרות היו באים מן העשת מן הכסף

(SUMMARY: Tosfos resolves this with sources that they can be animal horns.)

תימה דבפ' כל הצלמים (ע''ז דף מז.) משמע דבאות שלא מן הכסף דבעי רמי בר חמא המשתחוה לבהמה קרניה מהו לחצוצרות

(a) Question: In Avodah Zarah (47a) it connotes that they can come not from silver, for Rami bar Chama asked "if one bowed to an animal, may he use its horns for Chatzotzeros?

ותנן נמי במסכת קינין (פ''ג מ''ו) זה הוא שאמרו כשהוא חי קולו אחד וכשהוא מת קולו שבעה קרניו לחצוצרות

1. Also a Mishnah in Kinim (3:6) says "this is what was taught, when it is alive, it has one voice. When it is dead, it has seven voices" - it horns are for Chatzotzeros...

ומהך שמעתין אין קשה כל כך דהכא בשל משה שלא היו כשרות לדורות כדבסמוך

(b) Answer #1: From our Sugya it is not so difficult. Here it discusses [the Chatzotzeros] of Moshe, which were not Kosher for Doros, like it says below.

אבל קשה דבמסכת תמיד (דף לג:) תנן ושתי חצוצרות של כסף בידם משמע דאף לדורות של כסף

(c) Question: However, in Tamid (33b), a Mishnah says "there were two Chatzotzeros of silver in their hands." This implies that also for Doros, they are of silver!

ותירץ ר''ת דשתי חצוצרות היו לכהנים בשל כסף והלוים של קרני בהמה לכלי שיר

(d) Answer #2 (R. Tam): The Kohanim had two Chatzotzeros of silver, and the Leviyim had [Chatzotzeros] of animals' horns.

ועוד [צ"ל י"ל - ישר וטוב] דחצוצרות דקינים ודע''ז היינו שופר כדאמרינן בסוף במה מדליקין (שבת דף לו.) ובלולב הגזול (סוכה דף לד.) דאישתני שמייהו חצוצרתא שיפורא שיפורא חצוצרתא

(e) Answer #3: The Chatzotzeros mentioned in Kinim and in Avodah Zarah refer to a Shofar, like we say in Shabbos (36a) and in Sukah (34a) that the names changed - what was initially called Chatzotzeros is now called Shofar, and what was initially called Shofar is now called Chatzotzeros.

ובסוף במה מדליקין איכא ברייתא דקרא לחצוצרות שופר

1. In Shabbos (35a), a Beraisa calls Chatzotzeros "Shofar".

ומיהו קשה דבמסכת ע''ז (דף מז.) מיירי במכשירי קרבן כדקאמר התם ועל הקרבן לא היו תוקעים בשופר אלא בחצוצרות כדכתיב (במדבר י) ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם וגו'. מ''ר:

(f) Question: In Avodah Zarah (47a), it discusses what is needed for the Korban, like it says there "for the Korban they did not blow the Shofar, rather, Chatzotzeros, like it is written "u'Skatem ba'Chatzotzeros Al Oloseichem..."! (This shows that the names did not switch.) This is from my Rebbi.

28b----------------------------------------28b

5) TOSFOS DH Achsadra Tavnis Ulam

תוספות ד"ה אכסדרה תבנית אולם

(SUMMARY: Tosfos points out that the Ulam was not an Achsadra.)

אף על גב דאולם היה בו ד' מחיצות כדתנן במסכת מדות (פ''ד מ''ו) ובריש גמרא דעירובין (דף ב.) מייתי לה פתחו של אולם גובהו מ' אמה ורחבו עשרים אמה וחמש אמלתראות של (מילא) [צ"ל מילת] היו על גביו

(a) Implied question: The Ulam had four Mechitzos, like a Mishnah in Midos (6:4) and at the beginning of Eruvin (2a) bring that the opening of the Ulam was 40 Amos tall and 20 Amos wide, and there were five beams of Milas (oak or cedar) wood on top of it. (This connotes that only one side had an opening, and it was not fully open, for the beams rested on walls on each side of the opening.)

ואכסדרה אין לה אלא ג' דפנות כדמוכח בסמוך מפני מה נברא העולם בה' מפני שדומה לאכסדרה

1. An Achsadra has only three walls, like is proven below (29b! It says) "why was the world created with the letter Hei? It is because it resembles an Achsadra."

ועוד אמרינן בפ' לא יחפור (ב''ב כה.) עולם לאכסדרה הוא דומה ורוח צפונית אינה מסובבת

2. Also we say in Bava Basra (25a) that the world resembles an Achsadra - the north side is not surrounded [by a wall].

מ''מ מחמת שפתח אולם רחב וגבוה מאד ולא היו לו דלתות דומה לאכסדרה שנראה כפרוץ בצד אחד. מ''ר

(b) Answer: In any case, since Pesach ha'Ulam was very wide and tall, and it did not have doors, [the Ulam] resembled an Achsadra, for it appeared [totally] breached on one side.

6) TOSFOS DH Shefudim Shel Barzel

תוספות ד"ה שפודים של ברזל

(SUMMARY: Tosfos explains why the shafts are called "Shefudim".)

קרי להו שפודים מפני שלא היו בה גביעים כפתורים ופרחים כדאמרי' לעיל באה זהב באה גביעים כפתורים ופרחים. מ''ר

(a) Explanation: [The Tana] calls them "spits", because they did not have cups, buttons and flowers, like we said above that when it comes from gold, it comes [with] cups, buttons and flowers. This is from my Rebbi.

7) TOSFOS DH Govhah Shel Menorah Yud-Ches Tefachim

תוספות ד"ה גובהה של מנורה י''ח טפחים

(SUMMARY: Tosfos rejects an explanation said in the name of R. Tam.)

יש אומרים בשם ר''ת דנפקא ליה לסבא מסניפין שאצל השולחן לצורך לחם הפנים שהיו גובהן י''ח טפחים והמנורה היתה להאיר על השולחן

(a) Explanation: Some say in the name of R. Tam that the elder (who taught this) learns from the Senifim that were at the Shulchan for [holding up] the Lechem ha'Panim. [The Senifim] were 18 Tefachim tall, and the Menorah was to illuminate the Shulchan.

ונראה דלא אמר ר''ת דבר זה מעולם דהא סניפים כנגד לחם הפנים ולקמן בפ' שתי הלחם (דף צו.) אמרינן דלר' מאיר מקדש שולחן י''ב טפחים למעלה ולר' יהודה ט''ו לבד (מרגלי) השולחן אמה וחצי. מ''ר

(b) Rebuttal: R. Tam never said this, for the Senifim are even with the Lechem ha'Panim, and below (96a) we say that according to R. Meir, the Shulchan was Mekadesh 12 Tefachim above its top, and according to R. Yehudah, it was Mekadesh 15 [Tefachim], and this excludes the height of the Shulchan, which was one and a half Amos (i.e. nine Tefachim according to R. Meir; the bottom of the top loaf was 19 Tefachim above the ground. According to R. Yehudah, the Shulchan was seven and a half tall, and the top loaf was 20 Tefachim above the ground.) This is from my Rebbi.

8) TOSFOS DH v'Tefach she'Bo Hayah Gavi'a Kaftor v'Ferach

תוספות ד"ה וטפח שבו היה גביע כפתור ופרח

(SUMMARY: Tosfos questions why here was unlike the rest of the Menorah.)

יש תימה למה היה משונה משאר גביעים כפתורים ופרחים שהיה לכל אחד טפח ולג' אלו לא היה כי אם טפח. מ''ר:

(a) Question: Why was this different than the other cups, buttons and flowers, each of which occupied a Tefach by itself, and these three were all in one Tefach? This is from my Rebbi.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF