MENACHOS 100 - Dedicated by Andy and Nancy Neff in memory of Lucy Rabin, Leah Miriam bat Yisroel. Beloved mother of Nancy Neff, Valerie, Doug and Andy Rabin, and wife of Sidney Rabin, Lucy Rabin passed away on 14 Sivan 5767.

1) TOSFOS DH she'Son'in Es ha'Bavliyim

תוספות ד"ה ששונאין את הבבליים

(SUMMARY: Tosfos explains why Chachamim looked down on them.)

כדאשכחנא בפ''ק דיומא (דף ט:) )דאמר א''ל ר''ש בן לקיש לרבי אלעזר אלהא דישראל( [צ"ל דא"ל ר''ש בן לקיש לזעירי אלהא - צאן קדשים] סנינא לכו לפי שלא עלו בימי עזרא

(a) Source: This is like we find in Yoma (9b) that Reish Lakish said to Ze'iri "Hash-m hates you (plural)", for [most of the Bavliyim] did not ascend [to Eretz Yisrael] in the days of Ezra.

ומה שמזכירין אותם לגנאי על שאוכלין את השעירים חיים אע''ג דמצוה קעבדי שלא יבואו לידי נותר

(b) Implied question: Why do [Chachamim] mention them derogatorily for eating the goats raw? It is a Mitzvah, lest they become Nosar!

לפי שהרגילו עצמם כמו כן לאוכלם חיים אף בכל השנים דמיחזי כרעבתנותא

(c) Answer: It is because they accustomed themselves to do so, i.e. to eat them raw even in other years [when Motza'ei Yom Kipur was not Shabbos, and it could be cooked]. It looks like gluttony.

2) TOSFOS DH Amar Lahem ha'Memuneh

תוספות ד"ה אמר להם הממונה

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is not the Segan.)

ביומא (דף כח.) פירש בקונטרס דממונה הוא הסגן

(a) Explanation #1 (Rashi in Yoma 28a): The Memuneh is the Segan (who will serve in place of the Kohen Gadol if the Kohen Gadol cannot serve).

וקשה דאם כן הוה ליה למיחשביה בהדי דברים דחשיב בירושלמי דיומא שהסגן משמש אומר לו אישי כ''ג הגבה שמאלך הסגן בימינו וראש בית אב בשמאלו והניף הסגן בסודרים ואחז הסגן בימינו והעלהו לא היה מתמנה להיות כהן גדול עד שנעשה סגן

(b) Question: If so, it should have counted this among the matters that the Yerushalmi lists in Yoma of services of the Segan - he tells him "Kohen Gadol, lift your left hand!", the Segan is at his right, and the Rosh Beis Av is at his left, the Segan waved flags, the Segan held his right hand and raised it, one was not appointed to be Kohen Gadol until he first became Segan!

אלא ממונה אחר היה

(c) Explanation #2: Rather, it was a different Memuneh [appointee].

ושמא היה ממונה על הפייסות דמיקרי ממונה סתם כדתנן פרק שני דיומא (דף כב.) אומר להם הצביעו

(d) Suggestion: Perhaps he was appointed on the lotteries. He is called Stam Memuneh, like the Mishnah says (Yoma 22a) that [the Memuneh] said to them "put out fingers!"

3) TOSFOS DH Matisya ben Shmuel Omer He'ir Pnei ha'Mizrach

תוספות ד"ה מתתיא בן שמואל אומר (אם) האיר פני המזרח

(SUMMARY: Tosfos explains that Matisya was appointed over this.)

מתתיא בן שמואל היה ממונה על כך כדאמר בשקלים (דף ז:) מתתיא בן שמואל היה ממונה על הפייסות

(a) Explanation: Matisya ben Shmuel was appointed over this, like it says in Shekalim (7b) Matisya ben Shmuel was appointed on the lotteries;

והיינו הפייסות שכשהאיר היום היו מפייסין מי שוחט מי זורק וכשהוא שואל אם הגיע זמן אומר לאותו שעולה על הגג אמור אם האיר פני כל המזרח עד שבחברון והוא אומר לו הן

1. These are the lotteries, for when it becomes light, they made a lottery for who will slaughter [the Tamid], who will do Zerikah... and when he asks "did the time come?", he says to the one who ascended to the roof "is the entire eastern sky lit until Chevron?", and he says "yes",

ובתלמוד ירושלמי נמצא שלפיכך אומר לו ביום הכפורים עד שבחברון כדי להזכיר ישיני חברון כך פי' בקונטר'

2. In the Yerushalmi it is found that therefore, he says to him on Yom Kipur "until Chevron" to mention [Zechus Avos, i.e.] those who sleep in Chevron. So Rashi explained.

ומה שכתוב בספרים בפ' אמר להן הממונה (יומא דף כח:) מתתיא בן שמואל אומר ממונה על הפייסות אומר כו'

(b) Citation: It says in Seforim in Yoma (28b) "Matisya ben Shmuel says, the appointee over the lotteries says..."

ליתא אלא אומר ה''ר מאיר דה''ג מתתיא בן שמואל ממונה על הפייסות אומר שהוא עצמו ממונה על כך והתם מפרש מי אומר (כן) [צ"ל הן - ישר וטוב]

(c) Rejection: This is wrong. Rather, Rabbeinu Meir says that the text says "Matisya ben Shmuel, the appointee over the lotteries, says...", for he himself was appointed over this. There it explains who says "yes" (it could be the one on the roof, or the one on the ground).

4) TOSFOS DH Ela Afilu Olas ha'Of she'Nimlekah u'Minchah she'Nikmetzah

תוספות ד"ה אלא אפי' עולת העוף שנמלקה ומנחה שנקמצה

(SUMMARY: Tosfos discusses why they are Pasul.)

רבותא היא מהני אע''ג דלאו בכלל ביום זבחכם נינהו קמ''ל דנפקי מביום צוותו כדמפרש במגילה (דף כ:)

(a) Explanation: These are a bigger Chidush. Even though they are not included in "b'Yom Zivchachem", we learn from "b'Yom Tzavoso", like it explains in Megilah (20b).

ומשום קודם התמיד לא מיפסלא

(b) Implied question: Why isn't [Avodah at night] Pasul because it preceded the Tamid?

דהיינו למצוה בעלמא כדאמרי' בפ' התכלת (לעיל דף מט:)

(c) Answer: It is a mere Mitzvah [that other Avodah may not precede the Tamid], like we said above (49b). (There, Tosfos (DH Talmud) said that alternatively, since Zman ha'Tamid did not yet come, the verse that disqualifies does not discuss this.)

ומשום פסול לינה נמי לא

(d) Implied suggestion: Perhaps it is Pasul due to Linah!

דלאלתר שרפו אפי' קודם עמוד השחר

(e) Rejection: [When they slaughtered the Tamid too early], they burned it immediately, even before dawn.

ומיהו אי אפשר לומר כן דהא פריך ניהדר קומץ לדוכתיה ולקמציה ביממא ומשני כלי שרת מקדשין שלא בזמנן ומיפסיל משום לינה

(f) Retraction (and affirmation of Suggestion): One cannot say so, for we ask "he should return the Kometz to its place, and do Kemitzah during the day!", and answer that Klei Shares are Mekadesh not in their time, and it becomes Pasul due to Linah;

אלמא לא מיפסיל קמיצה ואי אפשר לשרוף עד אחר עמוד השחר שיפסל בלינה

1. Inference: The Kemitzah is not Pasul, and one may not burn it until after dawn, when it is Pasul through Linah!

ונקמצה לאו דוקא אלא אפילו לא נקמצה נמי כדתנן בפרק שני דמעילה (דף ט.)

2. And "he did Kemitzah" is not precise. Rather, even if Kemitzah was not taken (it will be Pasul after dawn), like a Mishnah in Me'ilah (9a) teaches.

5) TOSFOS DH b'Laylah

תוספות ד"ה בלילה

(SUMMARY: Tosfos discusses what may be offered at night.)

פי' בקונטרס כגון מנחת נסכים

(a) Explanation #1 (Rashi): E.g. Minchas Nesachim [can be offered even at night].

ויש מפרשים הטבת נרות

(b) Explanation #2: Fixing the Neros (can be done at night).

לא שייך על זה לשון קרב:

(c) Rebuttal: The expression "Karav" (offered) does not apply to this!

100b----------------------------------------100b

6) TOSFOS DH k'Mi she'Sidrah ha'Kuf

תוספות ד"ה כמי שסידרו הקוף

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say so about Nisuch ha'Mayim.)

הא דאמרינן בסוף לולב וערבה (סוכה דף נ.) דלא היה ממלא במקודשת משום פסול לינה ולא אמרינן דנעשה כמי שמלאהו הקוף

(a) Implied question: We say in Sukah (50a) that he did not fill water [for Nisuch ha'Mayim] in a Mekudash Kli, due to Pesul Linah. We do not say that it is as if a monkey filled it!

שאני התם דלא בעי כהן בבגדי כהונה במילוי

(b) Answer: There is different, for we do not require a Kohen in Bigdei Kehunah to fill it.

7) TOSFOS DH Shnei Yamim Tovim Shel Rosh Hashanah

תוספות ד"ה שני ימים טובים של ראש השנה

(SUMMARY: Tosfos justifies that it is never eaten after 11 days.)

קודם לשבת נאפה ברביעי ונאכל לשבת שניה לאחד עשר

(a) Explanation: [Lechem ha'Panim] is baked before Shabbos, on Wednesday (Erev Rosh Hashanah), and eaten the following Shabbos, on [day] 11.

ואי קשיא שנים עשר נינהו דהא אין נאכלות עד מוצאי שבת דבאותה שבת הוי יום הכפורים

(b) Question: It is eaten on the 12th day, for it is not eaten until Motza'ei Shabbos, for that Shabbos is Yom Kipur!

הא לא קשיא דלענין אכילת קדשים לילה הולכת אחר היום שעבר כדאמר באותו ואת בנו (חולין דף פג.) הילכך מיקרי אחד עשר כך פירש בקונטרס

(c) Answer #1: Regarding eating Kodshim, the night is considered like the day that passed, like it says in Chulin (83a). Therefore, [Motza'ei Shabbos] is called the 11th. So Rashi explained.

ונראה דלא קשיא מידי דאם באו עדים מן המנחה ולמעלה דנוהגין אותו היום קודש ולמחר קודש (ר''ה דף ל:) יום שני עיקר ומנינן מיניה יוה''כ ויחול אחר השבת

(d) Answer #2: The question was not difficult at all. If witnesses [who saw the new moon] came after Minchah (on Thursday, Elul 30), we consider that day Kadosh and the next day Kadosh. The second day is primary, and we count from it; Yom Kipur will be [nine days later] on Motza'ei Shabbos. (Since we do not accept the witnesses, Rosh Hashanah is Friday. The same applies if witnesses did not come at all.)

ודנוהגין אותו היום קודש

1. Implied question: [If so,] why do we treat [Thursday] with Kedushah (even after Minchah, when we know that tomorrow will be Rosh Hashanah)?

חומרא בעלמא דלא ליזלזלו ביה לשנה הבאה

2. Answer: This is a mere stringency, lest next year people disgrace [Elul 30, i.e. do Melachah on it. Perhaps witnesses will come in time, and it will be Rosh Hashanah!]

ואם קודם מנחה באו עדים לא עבדינן אלא חד יומא ומחרתו דהוא ערב שבת חול

(e) Answer #2 (cont.): If witnesses came before Minchah, we make only one day [Kadosh], and the next day, i.e. Friday, is Chol;

אע''פ שכבר אפו לחם הפנים מערב יו''ט חוזרין ועושין אחרים לקיים לחם חום כמו שנוכל יותר וראשון נאכל בפדיון

1. Even though they already baked Lechem ha'Panim on Wednesday (lest both days be Kadosh), we return and bake new [bread], to fulfill "Lechem Chom" as much as we can [without relying on a miracle]. The first bread is eaten through redemption.

ואע''פ דאמר בפרק המנחות והנסכים (לקמן דף קא.) כל הראוי למזבח אינו יוצא מידי מזבח לעולם

(f) Implied question: It says below (101a) that anything proper for the Mizbe'ach, it never leaves the Mizbe'ach! (E.g. when redeeming a Tam animal of Bedek ha'Bayis, we sell it to one who will offer it for a Korban. Here, we should leave the first bread to be Lechem ha'Panim!)

היכא דאיכא תקנה לא אמר משום לחם חום ביום הלקחו כדאמרי' בפרק התכלת (לעיל דף מז:) גבי שני כבשים ששחטן על ארבע חלות ותודה ששחטה על שמונים חלות

(g) Answer: This was not said when there is a solution [through Pidyon] for "Lechem Chom b'Yom Hilakcho", like it says above (47b) regarding two lambs (Kivsei Atzeres) slaughtered for four loaves, and Todah slaughtered for 80 loaves. (The only way to use the proper amount of loaves for its intended Korban is through redeeming the animals, so we do so.)

ומיהו קשה היכי חייל יום הכפורים באחד בשבת הא משמע בפרק החליל (סוכה דף נד:) דלא מיקלע באחד בשבת אלא לאחרים שעושין לעולם אחד מלא ואחד חסר

(h) Question: How can Yom Kipur fall on Sunday? It connotes in Sukah (54b) that it can fall on Sunday only according to Acherim, who always make one month full (30 days) and [the next] month Chaser (29 days). (Rashash asks that our Mishnah cannot be like Acherim, for they hold that Rosh Hashanah is only one day, for there is no Safek!)

ומשנה זו שנויה בפ''ב דערכין (דף ח:) וקתני רישא אין פוחתין (מששה) [צ"ל מארבעה - צאן קדשים] חדשים המעוברין בשנה ולא נראה לעבר יותר על שמנה ומשמע התם דאתיא דלא כאחרים

1. This Mishnah is taught in Erchin (8b), and the Reisha teaches "we do not have less than four full months in a year, and it is improper to make more than eight." It connotes there that it is unlike Acherim!

2. Note: Rashi (Pesachim 58b DH b'Sheni) said that all agree that Yom Kipur could fall on Sunday when they were Mekadesh Rosh Chodesh based on witnesses. Tosfos there (DH k'Ilu) refuted this from Sukah and elsewhere. It says that according to Rabanan, Yom Kipur cannot fall on Sunday, even though they were Mekadesh through witnesses then. The calendar was not fixed until the era of the Amora'im! I would answer that our Mishnah is like Rabanan, but before Chachamim enacted that Yom Kipur not fall on Sunday! - PF)

8) TOSFOS DH v'Eino Docheh Es Yom Tzom

תוספות ד"ה ואינו דוחה את יום צום

(SUMMARY: Tosfos brings the question in Pesachim, and the resolution.)

בפרק אלו עוברין (פסחים דף מז.) פריך מהכא דשתי הלחם למאן דאמר מדאורייתא צורכי שבת נעשין ביו''ט דהכא קתני (ואפילו) [צ"ל דאפילו - בארות המים] דיו''ט ביו''ט לא עבדי

(a) Citation: In Pesachim (47a) we ask from here about Shtei ha'Lechem, according to the opinion that mid'Oraisa one may do needs of Shabbos on Yom Tov, for here it teaches that even needs of Yom Tov are not done on Yom Tov;

ומשני שאני התם דאמר קרא לכם ולא לגבוה

1. It answers that there is different, for the verse says "Lachem", and not for Hash-m. (Even though Kohanim eat Shtei ha'Lechem, it is primary made for the sake of Avodah.)

ולרשב''ג דאמר משום ר''ש בן הסגן דוחה את יו''ט ואינו דוחה את יום צום מא''ל ס''ל כאבא שאול

2. And according to R. Shimon ben Gamliel, who says that in the name of R. Shimon ben ha'Segan, it is Docheh Yom Tov, but it is not Docheh Yom Kipur, he holds like Aba Sha'ul [who expounds "Lachem", and not for Nochrim].

ומוחק שם בקונטרס יום צום (משמע) [משום] דלא שייך יום צום גבי שתי הלחם

(b) Correction: Rashi erased "Yom Kipur" from the text, for it is not relevant to Shtei ha'Lechem.

ובחנם מחקו דמילתא דרשב''ג מיתניא בתר הנך תרתי בבי דשתי הלחם ולחם הפנים ואתרוייהו פליג רשב''ג ונקט יום צום משום לחם הפנים:

(c) Rebuttal: He erased it without need. R. Shimon ben Gamliel's words are taught after these two clauses of Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim, and R. Shimon ben Gamliel argues with both of them. He mentioned Yom Kipur due to Lechem ha'Panim.

9) TOSFOS DH ha'Menachos veha'Nesachim she'Nitme'u

תוספות ד"ה המנחות והנסכים שנטמאו

(SUMMARY: Tosfos brings that there is an argument about this.)

בגמרא פליגי אי נטמאו דוקא או אפילו טהורין

(a) Reference: In the Gemara, there is an argument if this is only if they became Tamei, or even if they are Tehorim.

10) TOSFOS DH ha'Ofos

תוספות ד"ה העופות

(SUMMARY: Tosfos explains that sometimes even these can be redeemed.)

בשקדם הקדישן למומן מיירי אבל קדם מומן להקדישן נפדין כדתניא בתוספתא

(a) Limitation: We discuss when they were Hukdash before they were blemished, but if they were blemished before they were Hukdash, they can be redeemed, like a Tosefta teaches;

ובפרק בתרא דתמורה (דף לג.) דתני לוי הכל היו בכלל העמדה והערכה ואפילו בעל מום מעיקרו וכן תני לוי במתניתיה אפילו חיה ואפילו עופות

1. In Temurah (33a), Levi taught that Ha'amadah and Ha'a'rachah (evaluation of an animal for Pidyon) applies to everything, even a Ba'al Mum from the beginning (before it was Hukdash), and so Levi taught in his Mishnah, even a Chayah and even birds.

11) TOSFOS DH v'Klei Shares

תוספות ד"ה וכלי שרת

(SUMMARY: Tosfos explains that all Tana'im can agree to this.)

לרבי נחמיה דאמר פרק הנהנה (מעילה דף יט:) דיש מועל אחר מועל דאם אחרים מביאין לידי מעילה הוא עצמו לא כל שכן ניחא דאין להם פדיון

(a) Observation: According to R. Nechemyah, who holds in Me'ilah (19b) that there is Me'ilah after Me'ilah [for a Kli Shares], for since it brings others to Me'ilah (it is Mekadesh what is put inside it), all the more it itself [has Me'ilah after Me'ilah, our Mishnah] is fine, for it cannot be redeemed;

ואשכחן לרבנן נמי דאין מועל אחר מועל דמדרבנן אין נפדין

1. And we find also according to Rabanan, who hold that there is no Me'ilah after Me'ilah [for a Kli Shares], that mid'Rabanan it cannot be redeemed.

ובגמרא משמע נמי דהוי דרבנן בעלמא דמפרש כלי שרת ולבונה משום דלא שכיחי:

2. Support: Also the Gemara connotes that it is only mid'Rabanan [that it cannot be redeemed], for it explains [the reason for] Klei Shares and Levonah, because they are not common.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF