PATCHES IN A FIELD (Yerushalmi Kilayim Perek 2 Halachah 7 Daf 11a)
משנה הרוצה לעשות שדהו קרחת קרחת מכל מין עושה עשרים וארבע קרחות לבית סאה מקרחת בית רובע וזורע בתוכה כל מין שירצה.
(Mishnah): If one wishes to make his (Beis Seah sized - i.e. 50 by 50 Amos) field into equal-sized patches of different species, he can make 24 patches in the Beis Seah. He can thereby produce a quarter Kav from each patch and plant in each patch whichever species he wishes.
[דף כא עמוד א (עוז והדר)] היתה קרחת אחת או שתים זורען חרדל. שלש לא יזרעם חרדל מפני שהיא נראית כשדה חרדל דברי רבי מאיר.
(R. Meir): If there were one or two patches (of the size of a quarter Kav), he may plant mustard in them, if there are three of them, he may not, as it appears like a mustard field planted within his field.
וחכמי' אומרי' תשע קרחות מותרות ועשר אסורות
(Chachamim): Up until nine patches (per Beis Seah) is permitted, but ten is prohibited.
[דף יא עמוד ב] רבי אליעזר בן יעקב אומר אפילו כל שדהו בית כור לא יעשה בתוכה חוץ מקרחה אחת:
(R. Eliezer ben Yaakov): Even if his field is the size of a Beis Kur (30 Seah), he may only make one patch in it.
גמרא רבי חזקיה רבי יסא בשם רבי יוחנן על ראשה רבי מאיר אומ' אפי' חבושות אפילו סמוכות. ורבנין אמרין ובלבד שלא יהו לא חבושות ולא סמוכות.
(Gemara) (R. Chizkiyah/ R. Yasa citing R. Yochanan): The Chachamim disagree with R. Meir only over the first case of the Mishnah (as to how the patches may be planted) - R. Meir says that they may even be planted in a way that the inner ones are surrounded with other species or immediately adjacent to them. Rabbanan say that they may be close, but not surrounded or adjacent to them.
היאך עבידא תלת ותרתיי וחדא ותרתיי וחדא:
How is this achieved? (If there are five rows, each with five patches) - if he plants 3 patches in the first row, two patches in the second, and one patch in the third row and then two in the fourth and one in the fifth.
MEASURING THE BEIS ROVA (Yerushalmi Kilayim Perek 2 Halachah 8 Daf 11b)
[דף כא עמוד ב (עוז והדר)] משנה כל שהוא בתוך בית רובע עולה במידת בית רובע אכילת הגפן והקבר והסלע עולין במידת בית רובע.
(Mishnah): Anything that is found within a patch of a Beis Rova (quarter Kav) counts towards the measurement of its area - for example, the work access area around a grapevine (6 Tefachim), a grave or a (low) rock.
תבואה בתבואה בית רובע. ירק בירק ששה טפחים. תבואה בירק וירק בתבואה בית רובע.
One who wishes to plant a row of grain in a field of another grain must distance it a Beis Rova. If it is vegetables next to other vegetables, distance it six Tefachim. If it is grain next to vegetables or vice-versa, distance it a Beis Rova.
רבי אליעזר אומר ירק בתבואה ששה טפחים.
(R. Eliezer): Vegetables next to grain, it is six Tefachim.
תבואה נוטה על גבי תבואה וירק על גבי ירק תבואה על גבי ירק וירק על גבי תבואה הכל מותר חוץ מדלעת יוונית.
If grains that were correctly planted began to lean over towards other grains, or vegetables to vegetables, or grains to vegetables or vegetables to grains, all cases are permitted, except for a Greek pumpkin (since it's leaves extend thereby making it appear like Kilayim).
ר' או' אף הקישו' ופול המצרי ורואה אני את דבריה' מדבריי:
(Rebbe): This concern also applies to squash and Egyptian beans. I identify with their rationale more than mine.
גמרא רבי בון בר חייה בשם רבי זעירא לא שנו אלא אכילת הגפן. הא גפן עצמה לא. למה מפני שהיא אסורה בהנייה.
(Gemara) (R. Bun bar Chiya citing R. Zeira): The Mishnah is discussing the area around the vine, but the vine itself is not measured as part of the Beis Rova, because it becomes prohibited (if the required distance from seeds wasn't kept).
[דף כב עמוד א (עוז והדר)] והרי הקבר אסו' בהנייה.
Question: Isn't it forbidden to gain any benefit from a grave?
קבר אין איסורו ניכר.
Answer: Yes, but since its prohibition isn't recognizable to others (it can still be measured as part of the required distance).
ועבודת הגפן אין איסורה בהנייה
Question: (How does the Mishnah differentiate between the work access area of the vine and the vine itself?) Isn't it forbidden to gain benefit from seeds grown in the work access area?
אלא כרבי ישמעאל דרבי ישמעאל אמר אין עבודה לגפן [דף יב עמוד א] יחידית.
Rather, the Mishnah must follow R. Yishmael who said that there's no prohibition to gain benefit from seeds that grew in the work access area of a single vine.
(והרי הקבר אסור בהנייה. קבר אין איסורו ניכר.)
)Question: Isn't it forbidden to gain any benefit from a grave? Yes, but since its prohibition isn't recognizable to others (it can still be measured as part of the required distance). (Note: This question and answer that was stated earlier is removed from the text by many Meforshim.)
תבואה בתבואה בית רובע ובלבד שלא תהא חבושה מארבע רוחותיה.
The Mishnah taught that one who wishes to plant a row of grain in a field of another grain must distance it a Beis Rova - this is permitted as long as it isn't surrounded on all four sides (by another species or on two sides with another species and two sides with fences).
רבי זעירא בעא קומי רבי יסא כי נן אמרין הדא בקעת סימוניא אין זורעין לתוכ' אלא מין אחד בלבד.
Question (R. Zeira to R. Yasa): Is it prohibited when surrounded, even if there is a great distance? If so, the Simonia valley that is surrounded on all four sides should only be planted with one species (since the Beis Rova distance doesn't help when it's surrounded)?! (The Gemara leaves this question unanswered.)