TOSFOS DH Hacha b'Mai Askinan b'Yotzei v'Nichnas
תוספות ד"ה הכא במאי עסקינן ביוצא ונכנס
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of the Beraisa.)
ביוצא מן הטומאה והזה ושנה וטבל וקיבל עליו נזירות פעם אחרת ושוב נכנס לטומאה
Explanation: He left the Tum'ah, received Haza'ah twice, immersed and accepted Nezirus another time, and entered [the place of] Tum'ah again;
[והא] קמ"ל ההיא ברייתא
Implied question: What is the Chidush of the Beraisa?
דאע"ג דלא הדר ואמר הריני נזיר אלא אמר יחול עלי הנזירות (הגהת ברכת ראש) דהוי נזיר ולקי כדפי' לשם בקונטרס
Answer #1: Even though he did not return and say "I am a Nazir", rather, he said only "the Nezirus should take effect on me", he is a Nazir and he is lashed, like Rashi explained there. (Birkas Rosh - obviously, "Nezirus should take effect on me" is a proper acceptance. Here, he said "the Nezirus should take effect on me." The Chidush is that his initial acceptance is called Nezirus, even though it does not take effect until he accepts again.)
אי נמי י"ל דקמ"ל ברייתא (דמיירי) [דמיד] כשיטהר מוטל עליו לקבל נזירות מיד ועובר בבל תאחר אם אינו נזיר מיד.
Answer #2: It teaches that once he becomes Tahor, it is incumbent on him to accept Nezirus immediately, and he transgresses Bal Te'acher if he does not [accept to be a] Nazir immediately.
TOSFOS DH Ein Bein Nazir Tamei
תוספות ד"ה אין בין נזיר טמא
(SUMMARY: Tosfos explains why Nezirus takes effect on him on day seven.)
שנדר בעודו טמא לנזיר טהור שנטמא אלא דנזיר טמא שביעי עולה לו מן המנין
Explanation: [There is no difference between a Nazir Tamei, i.e.] he vowed when he was Tamei, to a Nazir Tahor who became Tamei, except that a Nazir Tamei, his seventh day counts towards his count;
כשהזה ג' ושנה בז' וטבל יום ז' עולה (הגהת מהר"ב רנשבורג) למנין נזירות טהרה
When he received Haza'ah day three, and again on day seven, and immersed, day seven counts towards his count of Nezirus Taharah;
לפי שאין צריך להביא קרבן בח' על טומאתו ומיד כשהזה ושנה וטבל ראוי לחול עליו נזירות לאלתר
This is because he need not bring a Korban on day eight for his Tum'ah. Immediately after he received Haza'ah twice, and immersed, it is proper for Nezirus to take effect on him immediately.
ונהי דבעי הערב שמש ואיך יחול עליו נזירות
Implied question: He needs ha'Arev Shemesh (he is not totally Tahor until night). How can Nezirus takes effect on him [during the day]?
יש לומר דטבול יום קלישא טומאתיה ולא מעכב מלחול נזירות עליו.
Answer: Tevul Yom (one who immersed from Tum'ah today) is a light Tum'ah. It does not prevent Nezirus from taking effect on him.
TOSFOS DH v'Nazir Tahor she'Nitma Ein Shevi'i Oleh Lo Min ha'Minyan
תוספות ד"ה ונזיר טהור שנטמא אין שביעי עולה לו מן המנין
(SUMMARY: Tosfos explains why they differ about this, and nothing else.)
למנין נזירות טהרתו דצריך (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) להביא חטאת העוף ועולת העוף ואשם בשמיני
Explanation: [Day seven does not count] towards his count of Nezirus Taharah, for he must bring Chatas ha'Of, Olas ha'Of and an Asham on day eight...
וכתיב (במדבר ו) וקדש ראשו ביום ההוא דבאותו יום מתחיל למנות נזירות טהרה ומוקמינן ליה לקמן כרבי (הגהת ברכת ראש) דלא חייל עליה נזירות דטהרה עד יום ח'
And it says "v'Kidesh Rosho ba'Yom ha'Hu", that on that day he begins to count Nezirus Taharah. Below (18a) we establish this like Rebbi, that Nezirus Taharah does not takes effect on him until day eight.
TOSFOS DH v'Nazir (part 2)
תוספות ד"ה ונזיר (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos explains why the days count.)
: ואי ס"ד לא חיילא אמאי עולה לו מן המנין
Citation of Gemara: If you think that [Nezirus] does not takes effect on him, why do [the days] count for him towards his count?
כיון דלא הדר קביל עליה נזירות
Explanation: [This is difficult], because he did not accept Nezirus again.
וא"ת [ולישני] דהדר וקיבל כדשני לעיל ביוצא ונכנס
Question: We should answer that he accepted Nezirus again, like we answered above, regarding one who left and entered!
ויש לומר דא"כ ה"ל למתני זה בעי למיהדר ולנדור וזה לא בעי למיהדר ולנדור כיון דהאי תנא נחית לפרושי מאי איכא בין זה לזה (הגהת ברכת ראש)
Answer: If so, [the Beraisa] should have taught "this one (a Tamei who accepted Nezirus) must vow (accept Nezirus) again, and this one (a Nazir Tahor who became Tamei) need not vow again", since he comes to explain the differences between them.
וה"ה דמצי למיפרך לר' שמעון ב"ל =בן לקיש= [ליתני] זה שותה ביין ומיטמא דלא לקי וזה לקי כדפריך לקמן (הגהת מהר"ב רנשבורג)
Implied question: We could have asked that according to Reish Lakish, it should teach that this one drinks wine and becomes Tamei, and he is not lashed, and this one is lashed, like it asks below!
ונראה לומר דלא קשה דמצי לשנויי דבקלקולא לא מיירי האי תנא (הגהת (הגהת ר"ש מדעסוי, וכתר תורה) אלא דין דנטמא באונס
Answer: This is not difficult. We could have answered that this Tana does not discuss transgressions, only the law of one who became Tamei through Ones.
ולרבי יוחנן לא קשה [דליתני] זה מביא קרבן על טומאתו וזה אין מביא קרבן
Implied question: According to R. Yochanan, why didn't it teach that this one brings a Korban for his Tum'ah, and this one does not bring a Korban?
דהיינו הך דקתני אין ז' עולה לו מן המנין משום איתויי קרבן.
Answer: This is what was taught, that day seven [of a Tahor Nazir who became Tamei] does not count towards his count, because he must bring a Korban!
TOSFOS DH Hagahah Meichal d'Kuli Alma d'Chayil
תוספות ד"ה הגה"ה מיחל דכ"ע דחייל
(SUMMARY: Tosfos explains that they argue only about lashes for Tum'ah.)
ולכשיטהר אין צריך לחזור לידור בנזיר דחייל עליו מנזירות ראשון
Explanation: When he becomes Tahor, he need not vow again to be a Nazir, for the first Nezirus takes effect on him.
וניחא השתא דשביעי עולה לו מן המנין ואפילו לא יחזור ויקבל
Support: Now it is fine that day seven counts towards his count, even if he did not accept again.
והוא הדין נמי דמודה ר' שמעון בן לקיש (הגהת מהר"ב רנשבורג) דלקי תוך ימי טומאתו אשתיה ואתגלחת וכי פליגי למלקי פירוש אטומאה לחוד אי התרו בו אטומאה
Assertion: Also, Reish Lakish agrees that he is lashed during his days of Tum'ah for drinking and shaving. They argue about lashes, i.e. only for Tum'ah, if they warned him about Tum'ah;
ר' יוחנן סבר כיון דחיילא נזירות [לשאר] מילי אשתיית יין ואתגלחת [לקי] (הגהת מהר"ב רנשבורג) נמי אטומאה אם התרו בו לצאת ולא יצא
R. Yochanan holds that since Nezirus takes effect for other matters, i.e. for drinking wine and shaving, he is lashed also for Tum'ah, if they warned him to leave and he did not leave;
דרחמנא לא מעטיה אלא מקרבן לחודיה לקמן ולא ממלקות דטומאה
The Torah excluded him only from a Korban, below, but not from lashes for Tum'ah;
ור"ש בן לקיש סבר אף על גב דחיילא לשאר מילי ליין ולתגלחת לא לקי אטומאה
Reish Lakish holds that even though it takes effect for other matters, i.e. for wine and shaving, he is not lashed for Tum'ah;
דכיון דמיעטיה רחמנא מקרבן טומאה מיעטיה מכל דין טומאה אף ממלקות.
Since the Torah excluded him from Korban Tum'ah, he is excluded from every law of Tum'ah, even from lashes.
TOSFOS DH Korban Tum'ah Hu d'Lo Maisi Ha Milka Laki
תוספות ד"ה קרבן טומאה הוא דלא מייתי הא מילקי לקי
(SUMMARY: Tosfos explains the inference.)
אטומאה לאלתר אפילו תוך שבעה שמבקש לטהר עצמו (הגהת מהר"ב רנשבורג) ולעשות נזירות דטהרה
Explanation: [He is lashed] for Tum'ah immediately, even within seven days, for he wants to be Metaher himself and fulfill Nezirus Taharah;
דאי [לא] לקי הוה ליה למיתני במתני' ואינו לוקה.
If he were not lashed, the Mishnah should have taught that he is not lashed!
TOSFOS DH Mishum deka'Tani Seifa v'Chulei u'Mevi Korban Tum'ah
תוספות ד"ה משום דקתני סיפא כו' ומביא קרבן טומאה
(SUMMARY: Tosfos explains why it was not taught in the Seifa.)
דהתם לא שייך למיתני דלוקה אטומאה דפשיטא הוא כיון (הגהת ברכת ראש) דתני מביא קרבן טומאה
Explanation: There it does not apply to teach that he is lashed for Tum'ah, for this is obvious, since it taught that he brings Korban Tum'ah!
לכך לא תנא לעיל ואינו לוקה אטומאה (וזה אינו לוקה).
Therefore, it did not teach above [in the Reisha,] that he is not lashed for Tum'ah.
TOSFOS DH Ha l'Malkos Zeh v'Zeh Shavin
תוספות ד"ה הא למלקות זה וזה שוין
(SUMMARY: Tosfos explains the inference.)
מדלא תני זה לוקה וזה אינו לוקה אטומאה.
Inference: [We infer that they are the same] because it did not teach "this one is lashed, and this one is not lashed" regarding Tum'ah.
TOSFOS DH Lo Ha l'Tiglachas Zeh v'Zeh Shavin
תוספות ד"ה לא הא לתגלחת זה וזה שוין
(SUMMARY: Tosfos explains that they are the same regarding Tiglachas Mitzvah.)
י"מ דלקי אתגלחת
Explanation #1: Some say that [in both cases] he is lashed for shaving.
[ולא נהירא דלימא] לתגלחת ויין זה וזה שוין כיון דבאיסור תגלחת קמיירי
Rebuttal: [If so], it should say "for shaving and wine, they are the same", since we discuss the Isur of shaving [and not the Mitzvah to shave and bring Korbanos]!
לכן נראה לי הא לתגלחת פירוש למצות תגלחת לענין שמגלח בשביעי לטהרתו
Explanation #2: It seems to me that "for shaving, they are the same" refers to the Mitzvah of shaving. He shaves on his seventh day of Taharah.
אף על גב דלקמן בעיא היא ואיפשיטא דנזיר טמא דמעיקרא אינו מגלח בשביעי לטהרתו
Implied question: Below (17b), this was a question, and it was resolved that a Nazir who was Tamei from the beginning does not shave on his seventh day of Taharah!
אפ"ה לא קפיד לשנויי הכי [דבלא"ה] איתותב רבי שמעון בן לקיש בסוף.
Answer: Even so, we were not particular to reject this answer like this (that it is unlike the conclusion below), for even without this Reish Lakish is refuted in the end.
TOSFOS DH b'Takanta ka'Mairi
תוספות ד"ה בתקנתא קמיירי
(SUMMARY: Tosfos explains that we discuss Tum'ah b'Shogeg.)
מתי יתחיל מנין לנזירותו כשנטמא (הגהת כתר תורה) בשוגג
Explanation: [We discuss] when he begins the count of his Nezirus when he became Tamei b'Shogeg;
בקלקולא לא קמיירי שמקלקל עצמו במזיד דהיינו קלקול גופיה בדאסור ליה (הגהת מהר"ב רנשבורג) דגם לר"ל אסור לטמאות אפילו בתוך [שבעה]
We do not discuss ruin, when he intentionally ruins himself, i.e. he ruins his body with what is forbidden to him, for also Reish Lakish forbids him to be Metamei himself even within seven days;
דאם לא כן ליתני זה מותר לטמאות וזה אסור לטמאות דהא לאו קלקולא הוא.
If not, it should teach "this one may become Tamei, and this one is forbidden to become Tamei", for this is not ruin!
TOSFOS DH Hagahah Mi she'Hayah Tamei v'Nadar
תוספות ד"ה הגה"ה מי שהיה טמא ונדר
(SUMMARY: Tosfos equates this to one who accepted Nezirus in a cemetery.)
היינו בנזר והוא בבה"ק
Explanation: This is just like one who vowed to be a Nazir while he is in a cemetery.
TOSFOS DH Hagahah Mi she'Hayah (part 2)
תוספות ד"ה הגה"ה מי שהיה (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot answer like we answered above.)
ואם גילח ושתה יין ונטמא למתים סופג הארבעים:
Citation of Gemara: If he shaved, drank wine or became Tamei, he receives 40 lashes.
ומשמע דאף תוך ז' לוקה
Inference: This connotes even within seven days.
ואם תאמר ולישני ליה ביוצא ונכנס ושנה וטבל כדשני לעיל אהך גופא
Question: We should answer that the case is, he left and entered [after he received Haza'ah] twice and he immersed, like we answered above on this very Beraisa!
י"ל דמשמע ליה טומאה דומיא דגלוח ושתיית יין דחייל עליה בימי טומאה כדמסיק ליה מיחל דכ"ע חיילא
Answer: It connotes to him that Tum'ah is like shaving and drinking wine. It takes effect on him during his days of Tum'ah, like we conclude that all agree that it takes effect;
דומיא דהכי מלקות דטומאה אפילו לא נטהר חייל עליה בימי טומאתו לכך איתותב
Similar to this are lashes for Tum'ah. Even if he did not become Tahor [in between, Nezirus] takes effect on him during his days of Tum'ah. Therefore, [Reish Lakish] was refuted.
אבל בלשון ראשון הוה משוי להו כולהו ר' שמעון ב"ל =בן לקיש= גילוח ושתיית יין לטומאה לכך הוה שייך לשנויי לעיל ביוצא ונכנס.
Distinction: However, in the first version [of the argument], Reish Lakish equated all of them, i.e. shaving and drinking wine to Tum'ah. Therefore, it was possible to answer above that he left and entered [for Reish Lakish holds that none take effect as long as he is Tamei].
TOSFOS DH Ba'i Shehiyah l'Malkos
תוספות ד"ה בעי שהייה למלקות
(SUMMARY: Tosfos explains that we ask whether or not this is like Tum'as Mikdash.)
כי היכי דבעינן שהייה בפ"ב דשבועות (דף יז.) גבי מקדש [או לא].
Explanation: [We ask whether he must delay to be lashed,] just like we require a delay to be lashed for [a Tamei person] in the Mikdash, or not.
TOSFOS DH Ileima d'Amrei Lei Lo Tinzor
תוספות ד"ה אילימא דאמרי ליה לא תנזור
(SUMMARY: Tosfos explains why he is lashed even if he did not delay.)
והוא עומד בבית הקברות
Explanation: [We suggested that they tell him not to accept Nezirus] while he is in a cemetery;
למה לי שהייה פשיטא דלקי בלא שהייה
[We reject this, for if so] there is no need to delay. Obviously he is lashed without delaying!
דנזיר טהור מאי טעמא דלא בעי שהייה ולא משכחת ליה [כלל] דבעי שהייה משום דקמתרין ביה שלא יטמא והוא נזיר טהור
Rhetorical question: Why doesn't a Tahor Nazir require a delay? We do not find at all that he requires a delay. This is because they warn him not to become Tamei, and he is a Nazir Tahor;
הכא נמי מתרין ביה שלא ידור בו בנזיר והוא עובר לקי כמו היכא דהוה טהור ומתרין ביה שלא יטמא
Also here, they warn him not to accept Nezirus, and he transgresses, he is lashed [immediately], just like when he was Tahor, and they warn him not to become Tamei.
ולאו האי כלאו שאין בו מעשה במה שמקבל נזירות
Implied question: (Why is he lashed?) This is like a Lav she'Ein Bo Ma'aseh (there is no action), this that he accepts Nezirus!
דלאו שיש בו מעשה הוא במה שאינו יוצא משם כשנודר בנזיר.
Answer: It is a Lav with an action, this that he does not leave when he vows to be a Nazir. (Maharav Ransborg finds this difficult. He concludes like the Magid Mishneh, that one is lashed for a Lav that can be done through an action, even if he does it without an action.)
17b----------------------------------------17b
TOSFOS DH Ela Kegon she'Nichnas b'Sheida Teivah u'Migdal
תוספות ד"ה אלא כגון שנכנס בשידה תיבה ומגדל
(SUMMARY: Tosfos explains the Safek.)
תחילת כניסתו במקום טמא בהיתר ולא לקי אכניסה
Explanation: He initially entered the Tamei place b'Heter. He is not lashed for entering;
[אלא] כי מתרין ביה שיצא משידה כשפרע מעליו (הגהת ברכת ראש) המעזיבה מספקא ליה
However, when they warn him that he leave from the box, after [another] removed the top, he is unsure;
דלמא [לא] בעי שהייה או דלמא ל"ש דכל היכא דאירעה טומאה התם בעי שהייה.
Perhaps no delay is required. Or, perhaps there is no difference. Wherever Tum'ah occurred, there we require a delay.
TOSFOS DH u'Va Chavero v'Fara me'Alav ha'Ma'azivah
תוספות ד"ה ובא חבירו ופרע מעליו המעזיבה
(SUMMARY: Tosfos proves that this was not with the Nazir's consent.)
דווקא באונס דאי מרצונו אי נמי אם הוא עצמו פרע כי האי גוונא לא איבעיא לן אי בעי שהייה
Explanation: This is only b'Ones (against the Nazir's will). If he consented, or if he himself uncovered, in such a case there is no question whether or not we require a delay;
דבפ"ב דשבועות (דף יז.) קאמר אהך בעיא דנזיר טמא או דילמא באונס גמירי לה שהייה ל"ש בחוץ ול"ש בפנים.
In Shevuos (17a), it says regarding this question about a Tamei Nazir "or, perhaps regarding Ones, we have a tradition that to require a delay. There is no difference outside [the Mikdash] or inside.
TOSFOS DH Hagahah Ta'un Gilu'ach Oh Ein Ta'un Gilu'ach
תוספות ד"ה הגה"ה טעון גילוח או אין טעון גילוח
(SUMMARY: Tosfos explains why there is no question about Korban.)
פי' תגלחת דטומאה ביום שנטהר (הגהת כתר תורה) מטומאה
Explanation: [We ask whether or not he must shave] the shaving of Tum'ah on the day that he becomes Tahor from Tum'ah;
דקרבן ודאי לא בעי כדתנן במתני' דמיעטיה קרא לקמן
Surely, he does not need a Korban, like our Mishnah taught. A verse below (18a) excludes this;
אבל בתגלחת מספקא ליה אי בעי לגלח בלא קרבן טומאה או לא דלא בעי גילוח בלא קרבן,
However, he is unsure about shaving, whether he must shave without a Korban Tum'ah, or not, for there is no shaving [for Tum'ah] without Korban Tum'ah.
הגה"ה אבל תגלחת של טהרה ודאי בעי כשימנה נזירות של טהרה יגלח ויביא קרבנות טהרה כדין נזיר טהור.
Comment: However, surely he requires Tiglachas Taharah. When he counts [and finishes] Nezirus Taharah, he shaves and brings Korbanos Taharah, like the law of a Nazir Tahor.
TOSFOS DH Korban Tum'ah Hu d'Lo Maisi
תוספות ד"ה קרבן טומאה הוא דלא מייתי
(SUMMARY: Tosfos explains the inference.)
דמיעטיה קרא לקמן (דף יח.) הא גלוחי בעי מדלא קאמר ואינו מגלח בשביעי שלו.
Explanation: A verse below (18a) excludes [Korban Tum'ah]. We infer that he must shave, since it did not teach "and he does not shave on his seventh day."
TOSFOS DH Mah Ta'am ka'Amar
תוספות ד"ה מה טעם קאמר
(SUMMARY: Tosfos explains his source that one depends on the other.)
כלומר כיון דתנן אינו מביא ממילא ידעינן דאינו מגלח דהא בהא תליא דהפסוקים קרובים זה לזה
Explanation: Since the Mishnah teaches that he does not bring [a Korban], automatically we know that he does not shave, for one depends on the other, for the verses are close to each other.
אף על גב דגילוח ביום ז' וקרבן טומאה ביום שמיני
Implied question: Shaving is on day seven, and Korban Tum'ah is on day eight!
משמע ליה דכיון דאינו מביא קרבן טומאה דאינו מגלח.
Answer: [The one who rejects the answer] understands that since he does not bring Korban Tum'ah, he does not shave.
TOSFOS DH Ha l'Tiglachas Zeh v'Zeh Shavin
תוספות ד"ה הא לתגלחת זה וזה שוין
(SUMMARY: Tosfos explains the inference.)
פירוש תגלחת דטומאה מדלא תנא זה מגלח וזה אינו מגלח.
Explanation: [They are the same] for Tiglachas Tum'ah, since he did not teach "this one shaves, and this one does not shave.
TOSFOS DH Tana Shevi'i Shelo v'Chol Mili
תוספות ד"ה תנא שביעי שלו וכל מילי
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn from the fact that day seven counts.)
וכיון דתנא שביעי שלו עולה לו מן המנין היינו משום שאינו מביא קרבן וממילא ידעינן דאינו מגלח כיון דאינו מביא קרבן.
Explanation: Since he taught that day seven counts towards the count, i.e. because he does not bring a Korban, automatically we know that he does not shave, since he does not bring a Korban.
TOSFOS DH Yemei Tum'ah she'Ein Olin Lo Min ha'Minyan
תוספות ד"ה ימי טומאה שאין עולין לו מן המנין
(SUMMARY: Tosfos explains which days of Tum'ah do not count.)
פירוש כשנטמא במת שהרי אם מנה בטהרה כמה ימים ונטמא סותר אפילו מנין הראשון כדכתיב והימים הראשונים יפלו
Explanation: [Days of Tum'ah do not count] when he became Tamei Mes. If he counted several days in Taharah, and became Tamei, he cancels even the initial count, like it says "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu";
וכ"ש שאותן ימים אין עולין לו כדכתיב וכפר עליו וגו'
All the more so, those days [of Tum'as Mes] do not count for him, like it says "v'Chiper Alav..."
והיינו כשיטהר וקדש ראשו ביום ההוא שיתחיל מנין נזירות טהרה,
Explanation: This is when he becomes Tahor. "V'Kidash Es Rosho ba'Yom ha'Hu" means that he begins the count of Nezirus Taharah.
TOSFOS DH Yemei (part 2)
תוספות ד"ה ימי (חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos distinguishes Yemei Chaluto from Yemei Hesgero.)
ימי חלוטו
Citation of Gemara: Days of Muchlat.
שיושב מחוץ למחנה והחליטו ומנה מקצת נזירות שקבל עליו קודם שנצטרע
Explanation: These are when he dwells outside the Machaneh, and became Muchlat (there was a Siman Tum'ah in his Tzara'as). He counted part of the Nezirus that he accepted on himself before he became a Metzora;
ושוב נרפא וגילח לצרעתו מנין שיחזור למנות להשלים נזירות למנין שמנה קודם צרעת וימים שבימי חלוטו לא יעלו לו מן המנין נזירות
Later, he healed, shaved from his Tzara'as. [We ask] what is the source that he returns to count to complete the Nezirus, [adding to] the number he counted before Tzara'as, and the days of Muchlat do not count for him towards his count of Nezirus?
אבל ימי הסגרו דודאי עולין לו לפי שאין זקוק לגלח כמו מוחלט ואין לדמותו (הגהת ברכת ראש) לימי טומאה כמו מוחלט.
However, days of Hesger surely count for him, since he need not shave like a Muchlat must. We do not compare him to days of Tum'ah, like a Muchlat.
TOSFOS DH Hagahah Af Yemei Chaluto
תוספות ד"ה הגה"ה אף ימי חלוטו
(SUMMARY: Tosfos explains that we equate them to days of Tum'as Mes.)
שוין לימי טומאתו דאין עולין לנזירות ה"נ ימי חלוטו אין עולין לו לנזירותו.
Comment: [Yemei Chaluto] are the same as days of his Tum'ah (of Mes), which do not count for Nezirus. Likewise, his days of Muchlat do not count.
TOSFOS DH Lo Im Amrat b'Yemei Tum'aso...
תוספות ד"ה לא אם אמרת בימי טומאתו...
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn to Yemei Chaluto.)
כדכתיב והימים הראשונים יפלו
Explanation: [Days of his Tum'ah are Mevatel the earlier days,] like it says "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu."
וא"ת והיא גופא נילף בהאי דינא דימי חלוטו יבטלו הקודמים
Question: This itself we should learn from this [Mah Matzinu], that Yemei Chaluto are Mevatel the earlier days!
וי"ל דאיכא מיעוטא לקמן בפ' שלשה מינין (דף מד.) על טומאתו סותר ואינו סותר על תגלחת הכי נמי נימעוט ונימא דאינו סותר על החלטו.
Answer: There is an exclusion below (44a), he is Soser due to Tum'ah (if he became Tamei), but he is not Soser due to shaving. Also, here, we can exclude and say "he is not Soser due to being Muchlat"!
TOSFOS DH Nazir b'Kever she'Se'aro Ra'uy l'Tiglachas
תוספות ד"ה נזיר בקבר ששערו ראוי לתגלחת
(SUMMARY: Tosfos explains the Kal va'Chomer.)
ודמי לנזיר אין עולין לו מן המנין
Explanation: [One who accepted Nezirus in a cemetery, his hair is proper to be shaven,] and he resembles a Nazir. [Even so, these days] do not count towards his count;
ימי חלוטו שאין שערו ראוי לתגלחת ולכך לא דמי [לנזיר] לא כל שכן שאין עולין לו מן המנין.
Yemei Chaluto, in which his hair is not proper to be shaven, and in this way he does not resemble a Nazir, all the more so [these days] do not count towards his count!
TOSFOS DH Mai Lav Tiglachas d'Tum'ah Lo Tiglachas d'Taharah
תוספות ד"ה מאי לאו תגלחת דטומאה [לא תגלחת דטהרה]
(SUMMARY: Tosfos explains the Kal va'Chomer according to the rejection.)
והכי קאמר [ומה נזיר בקבר] ששערו ראוי לתגלחת דשיער שעליו עומד להתגלח לכי ישלים נזירות דטהרה שהרי אינו מגלח בשביעי אין עולין
Explanation: [Rather, the Beraisa discusses Tiglachas Taharah. The Kal va'Chomer] means as follows. A Nazir in a cemetery, his hair is proper to be shaven. The hair on him is destined to be shaven when he finishes Nezirus Taharah, for he does not shave on day seven. [Even so, these days] do not count;
ימי חלוטו שאין שערו עומד להתגלח לנזירות טהרה שהרי זקוק לגלח לכשיתרפא מצרעתו לא כל שכן שאין עולין לו.
In Yemei Chaluto, his hair is not proper to be shaven for Nezirus Taharah, for he needs to shave when he is healed from his Tzara'as. All the more so, [these days] do not count for him!