1)

TOSFOS DH Chomer b'Yotzei Min ha'Gafen she'Lo Hutar mi'Klalo

תוספות ד"ה חומר ביוצא מן הגפן שלא הותר מכללו

(SUMMARY: Tosfos shows how only wine is not permitted for a Mitzvah.)

דאסור (הגהת ברכת ראש) יין מצוה כיין הרשות שאם נשבע שאשתה ואח"כ נדר בנזיר אסור [ביין]

(a)

Explanation: Wine of a Mitzvah is forbidden like optional wine. If one swore "I will drink [wine]", and afterwards vowed to be a Nazir, he is forbidden wine.

ותגלחת הותרה בתגלחת מצורע [כדאמרינן לקמן] (דף נח.) מראשו וטומאה הותרה במת מצוה.

(b)

Distinction: Shaving is permitted for Tiglachas Metzora, like we say below (58a) from "Rosho". Tum'ah is permitted for a Mes Mitzvah.

2)

TOSFOS DH u'Mah Tiglachas she'Hutrah mi'Klalah Soseres

תוספות ד"ה ומה תגלחת שהותרה מכללה סותרת

(SUMMARY: Tosfos justifies the Havah Amina to learn from a Kal va'Chomer.)

וא"ת מה לתגלחת שכן עשה בה מגלח כמתגלח תאמר [ביין] שלא עשה משקה כשותה

(a)

Question: How could we learn from Tiglachas? The Torah [was stringent] to make one who shaves [a Nazir] like [a Nazir] who is shaved. Can you learn to wine, for which one who gives [to a Nazir] to drink is not like one who drinks?!

וי"ל דמהאי טעמא נעשה בו משקה [כשותה]

(b)

Answer: From this reason (the Kal va'Chomer), we would make one who gives to drink like one who drinks;

אבל בתר דמשני דיין [אינו סותר] דין הוא דלא נעשה בו משקה כשותה הואיל דלא סותר.

1.

However, after we answer that [drinking] wine does not cancel, it is proper that we not make one who gives to drink like one who drinks, since it does not cancel.

44b----------------------------------------44b

3)

TOSFOS DH Amar Lei R. Tarfon Mah Bein Zeh l'Metzora

תוספות ד"ה א"ל ר' טרפון מה בין זה למצורע

(SUMMARY: Tosfos explains why R. Akiva distinguishes a Nazir Tamei from a Metzora.)

(הגהת ברכת ראש) שנאמר בפרשת מצורע בתגלחת שניה והיה ביום [השביעי] יגלח את כל שערו וכבס בגדיו במים וטהר וביום [השמיני] יקח שני כבשים וכבשה אחת וגו'

(a)

Explanation: [R. Tarfon told R. Akiva] in Parshas Metzora, regarding the second shaving, it says "v'Hayah va'Yom ha'Shevi'i Yegalach Es Kol Se'aro v'Chibes Begadav ba'Mayim v'Taher; "Uva'Yom ha'Shmini Yikach Shenei Kevasim v'Kavsah Achas..."

שמעתי ממך דמצורע שגלח בשמיני יביא (הגהת אורח מישור) קרבנו בתשיעי,

1.

I heard from you that a Metzora who shaved on the eighth day brings his Korban on the ninth! (Why do you permit a Nazir Tamei who shaved on day eight to bring Korbanos the same day?)

א"ל שזה טהרתו תלויה בימיו אחר [הזיית] ג' וז' ומצורע טהרתו תלויה בתגלחת

2.

[R. Akiva answered] that this (a Nazir Tamei), his Taharah depends on days, after Haza'ah on days three and seven. A Metzora, his Taharah depends on shaving;

אף כי טבל בז' צריך לטבול פעם אחרת אחר גילוח ואם לא גילח (הגהת ברכת ראש) עד ח' נקרא טבול יום ואינו מביא קרבנותיו אלא א"כ היה מעורב שמש

i.

Even if [a Metzora] immersed on day seven, he must immerse again after shaving. If he did not shave until day eight, [after immersing] he is called a Tevul Yom, and he may not bring Korbanos unless he was Me'urav Shemesh (night came after he immersed);

שהרי הקפיד הכתוב שיטהר מטומאת מצורע בהבאת קרבנותיו [אם כן] אין בידו לשלח קרבנות.

ii.

The Torah was particular that he become Tahor from Tum'as Tzara'as upon bringing his Korbanos. If so, he cannot send his Korbanos [with a Shali'ach before ha'Arev Shemesh]. (Tosfos suggested through a Shali'ach, for he himself may not enter the Mikdash until ha'Arev Shemesh.)

4)

TOSFOS DH uv'Toras Kohanim Matzasi Kach

תוספות ד"ה ובת"כ מצאתי כך

(SUMMARY: Tosfos brings a Toras Kohanim that requires ha'Arev Shemesh.)

(יכול יטבול בו ביום שמיני פי' שיוכל להמתין מלטבול עד יום השמיני

(a)

Citation (Toras Kohanim) Suggestion: Perhaps [a Metzora] may immerse on the eighth day [when he brings Korbanos]. I.e., he may delay Tevilah until day eight.

ת"ל ובא לפני ה' כיצד הוא בא אלא אם כן (ליקוטי גרסאות) טבל מבעוד יום ועשה הערב שמש

(b)

Citation (cont.) Rejection: It says "u'Va Lifnei Hash-m." How can he come, unless he immersed during the day (yesterday) and had ha'Arev Shemesh?!

ואל תתמה היכי פשיטא ליה לתנא דטבול יום אסור ליכנס למחנה לויה דקאמר כיצד נכנס אלא אם כן טבל מבעוד יום

(c)

Question: Why is it obvious to the Tana that a Tevul Yom may not enter Machaneh Levi, and therefore he said "how can he come, unless he immersed during the day"?

הלא טבול יום דזב מותר ליכנס במחנה לויה וכדאיתא (הגהת ברכת ראש) בסמוך

1.

A Tevul Yom of Zav (i.e. after immersing from Tum'as Zivah) may enter Machaneh Levi, like it says below! (We forbid only if he is Mechusar Kipurim. If not, e.g. he had only two emissions, and is exempt from a Korban, he is permitted.)

דיש לומר דמשמע ליה קרא הכי ובא לפני ה' ביום השמיני מכלל דקודם יום השמיני אסור ליכנס.

(d)

Answer: The Tana understands the verse "u'Va Lifnei Hash-m ba'Yom ha'Shmini" to imply that before the eighth day, he may not enter.

5)

TOSFOS DH Alma ka'Savar Tevul Yom k'Zav Dami

תוספות ד"ה אלמא קסבר טבול יום כזב דמי

(SUMMARY: Tosfos explains the inference.)

כך היו אומרים חברייהו דרב נתן ברבי הושעיא אחרי שאנו רואין דס"ל לתנא דטבול יום אסור (הגהת ברכת ראש) ליכנס במחנה לויה אף כי טבול יום דמת ושרץ מותרין

(a)

Explanation #1: So said Rav Noson bar Hoshaya's colleagues (that a Tevul Yom of Zav is like a Zav), since we find that the Tana holds that a Tevul Yom [of Zav] may not enter Machaneh Levi, even though a Tevul Yom from [Tum'as] Mes or Sheretz may;

מכלל דסבירא ליה לתנא דטבול יום דזב כזב

1.

Inference: The Tana holds that a Tevul Yom of Zav is like a Zav.

ונפקא מינה לענין דאין שוחטין וזורקין עליו ואם המתין לטבול (הגהת ברכת ראש) עד יום השמיני לא יוכל לשלוח קרבנות דאין שוחטין וזורקין עליו

2.

This affects whether or not we may slaughter and do Zerikah for him. If he delayed and did not immerse until the eighth day, he cannot send Korbanos, and we do not do Shechitah and Zerikah for him.

דהכי איתא בפ' שני דכריתות (דף י.) דלמ"ד טבול יום דזב כזב דמי אין שוחטין וזורקין עליו

3.

Source (Kerisus 10a): According to the opinion that a Tevul Yom of Zav is like a Zav, we do not slaughter and do Zerikah for him.

ואני שמעתי שרצו (הגהת ברכת ראש) לדקדק טבול יום כזב הואיל דטומאה יוצאה עליו מגופו אפילו בבעל שתי ראיות שאינו מחוסר כפורים דאסור ליכנס במחנה לויה.

(b)

Explanation #2: I heard that they wanted to infer that a Tevul Yom [of Zav] is like a Zav since the Tum'ah came out of his body, even a Zav who had two emissions, who is not Mechusar Kipurim (he need not bring a Korban). He may not enter Machaneh Levi.

6)

TOSFOS DH v'Amina Lehu Ana Ela me'Atah

תוספות ד"ה ואמינא להו אנא אלא מעתה

(SUMMARY: Tosfos explains why Nazir should be like Metzora.)

כלומר לפי מה שסתמו דבריהן ולא פירשו מהיכא מוכיח התנא דטבול יום דזב אסור ליכנס במחנה לויה

(a)

Explanation: Since they said Stam, and did not specify from where the Tana proves that a Tevul Yom may not enter Machaneh Levi...

ואתם סוברים שמוכיח [מדכתיב] ובא ביום השמיני מכלל דאם טבל [בשמיני] הואיל והוא טבול יום אסור ליכנס,

1.

You hold that he proves from the verse u'Va ba'Yom ha'Shmini, which implies that if he immersed on the eighth day, since he is a Tevul Yom, may not enter.

i.

Note: The verse says "v'Hevi Osam ba'Yom ha'Shmini", which connotes that he himself enters.

גבי נזיר נמי (הגהת תורת נזיר) דכתיב בפרשת נשא גבי נזיר טמא וגילח ראשו ביום טהרתו ביום השביעי יגלחנו וביום השמיני יביא שתי תורים או שני בני יונה אל הכהן פתח אהל מועד וגו' והביא כבש בן שנתו לאשם וגו'

2.

Also regarding a Nazir, it is written in Parshas Nasa, regarding a Nazir Tamei "v'Gilach Rosho b'Yom Taharaso ba'Yom ha'Shevi'i Yegalchenu; uva'Yom ha'Shmini Yavi Shtei Turim Oh Shnei Bnei Yonah El ha'Kohen Pesach Ohel Mo'ed... v'Hevi Keves Ben Shenaso l'Asham..."

ה"נ אימתי הוא מביא כשטבל ועשה הערב שמש.

3.

Also here, when does he bring? When he immersed and had ha'Arev Shemesh.