TOSFOS DH Amar Rava Ta Shma ha'Shidrah veha'Gulgoles (cont.)
תוספות ד"ה אמר רבא ת"ש השדרה והגולגולת (המשך)
ותיפשוט דמדקתני במתני' השדרה והגולגולת שלמים ומסתמא (כן הוא בדפוס ונציה) אית בהון רובע עצמות
Explanation: We should resolve that since the Mishnah taught the spine and skull intact, and presumably they have a quarter Kav of bones...
מכלל דעל עצמות שבורין ומפורקין שיש בה רובע ובאו (השדרה) משדרה וגולגולת לא מגלח
Inference: For broken and separated bones that have a quarter Kav, and they come from the spine and skull, he does not shave.
ופריך והא הוא דאמר פירוש רבא לא נצרכה אלא לשדרה וגולגולת שאין בהן רובע עצמות
We ask that he himself, i.e. Rava, said that we need this only for a spine and skull without a quarter Kav of bones!
אלא דרבא גופיה סבירא ליה דאיכא שדרה וגולגולת דלית בהון רובע עצמות ולעולם אימא לך דאפי' על רובע עצמות הבא מן השדרה והגולגולת נזיר מגלח
Rather, Rava himself holds that there is a spine and skull without a quarter Kav of bones. Really, I can say that even a quarter Kav of bones that comes from the spine and skull, a Nazir shaves;
ומתני' דקתני שדרה וגולגולת דמשמע שלמים איצטריך לאשמועינן דאפילו אין בהן רובע נזיר מגלח
Our Mishnah taught a spine and skull, which connotes that they are complete. It needs to teach that even if there is not a quarter Kav, a Nazir shaves.
ולא איתפרש היכא איתמר דרבא ויש ספרים דגרסי לעיל (דף נ.) אמר רבא לא נצרכה אלא לשדרה וגולגולת שאין בהן רובע עצמות מכח סוגיא דהכא
Observation: It was not explained where Rava taught this. The text in some Seforim above (50a) says "Rava said, we need this only for a spine and skull without a quarter Kav of bones" based on the Sugya here.
[ולעיל פירשתי] דאי אפשר לקיים אותה גירסא.
Rejection: Above, I explained why this text cannot be correct.
TOSFOS DH Basar d'Sham'ah mi'R. Akiva
תוספות ד"ה בתר דשמעה מר"ע
(SUMMARY: Tosfos gives an alternate text, and also resolves our text.)
כך כתוב בכל הספרים ולא איתפרש מה ר"ל (הגהת ברכת ראש) וגימגו"ם
Question: So it is written in all Seforim. It was not explained what he wants to say. This is difficult.
ואי לא מסתפינא מרבוותא הוה אמינא שיש חסרון בספרים וגרסינן מקמי פירכא דקאמר רבא לא נצרכה אמר מר עוקבא הכא בשדרה וגולגולת שאין בהן רובע עסקינן
Answer #1: If I did not fear my Rebbeyim, I would say that there is an omission in Seforim. In the [correct] text, before the question that Rava said, "we need this only...", it says "Mar Ukva said, here we discuss a spine and skull without a quarter Kav."
פירוש מר עוקבא בא לדחות התשובה שהביא רבא מחמת שהיה סבור רבא דסתם שדרה וגולגולת יש בהן רובע ודחי לה מר עוקבא דמיירי בשדרה וגולגולת שאין בהן רובע
Explanation: Mar Ukva comes to reject the answer that Rava gave, because he holds that Rava held that a Stam spine and skull have a quarter Kav. Mar Ukva rejects this. We discuss a spine and skull without a quarter Kav.
ופריך הש"ס ורבא ל"ל האי סברא דאפשר לשדרה וגולגולת בלא רובע והאמר רבא לא נצרכה וכו'
The Gemara asks "does Rava disagree with this reasoning, that it is possible that a spine and skull do not have a quarter Kav? Rava said "we need this only..."!
ומשני בתר דשמעה ממר עוקבא לההוא שינויא דשני מר עוקבא הכא דמוקי לה בשדרה וגולגולת שאין בהן רובע
The Gemara answers that after he heard from Mar Ukva, the answer that Mar Ukva gave here, that we discuss a spine without a quarter Kav [Rava agreed with him].
וכי האי גוונא הגיה רש"י בזבחים בפרק שני (דף כא:) שהיה כתוב בספרים התירוץ וחסר הקושיא מן הספרים והגיה רש"י (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) גבי שמעתין דקידוש ידים
Support: Rashi corrected the text in Zevachim (21b) like this. The answer was written in Seforim, and the question was missing from Seforim, and Rashi corrected [the text, and added] the question, regarding the Sugya of washing the hands.
והכי נמי בשמעתין שיש הקושיא בלא התירוץ יש להגיה התירוץ
Also in our Sugya, there is the question without the answer, we should correct [it and add] the answer.
ובעלמא נמי אשכחנא שהיה רבא בימי מר עוקבא ע"כ לשון מהרפ"ש,
Elsewhere we find that Rava was the days of Mar Ukva. All this is from R. Peretz.
והרב רבי יעקב מקינון דחק ליישב גירסת הספרים בתר [דשמעה מרבי עקיבא] וה"פ
Answer #2 (R. Yakov of Kinun): With difficulty, we can resolve the text of Seforim "after he heard from R. Akiva." It means as follows:
והאמר (הגהת ברכת ראש) רבא לא נצרכא כו' כלומר והיכי תסיק אדעתיה דרבא לאיתויי ממתני' והא איהו גופיה הוא דמוקי לה בשדרה וגולגולת שאין בה רובע עצמות
Rava himself said "this is needed only..." I.e. what was Rava's Havah Amina to bring [a proof] from our Mishnah? He himself establishes it to discuss a spine and skull without a quarter Kav of bones!
ומשני בתר דשמעה [מרבי עקיבא] רבא לא אמר על מתני' אלא על משנה דאהלות (פ"ב מ"ו) דקחשיב רובע עצמות (הגהת ברכת ראש) הבא משני מתים ושדרה וגולגולת משני מתים
We answer that after he heard from R. Akiva, Rava did not say so about our Mishnah, rather, about the Mishnah in Ohalos (2:6) that lists a quarter Kav of bones from two Mesim, and a spine and skull from two Mesim;
ועלה איצטריך ליה לשנויי הכי [אבל] מקמי דשמעה [מר' עקיבא] סבירא ליה שאין שדרה וגולגולת שלא יהא בהן רובע עצמות
Regarding that [Mishnah] he needed to answer so. However, before he heard from R. Akiva, he held that there is no spine and skull without a quarter Kav of bones;
ומשום הכי הוה מייתי רבא ממתני' שפיר דאכתי לא שמעה [מר"ע].
This is why Rava properly brought [a proof] from our Mishnah, for he had not yet heard from R. Akiva.
TOSFOS DH Ta Shma Shamai Omer...
תוספות ד"ה ת"ש שמאי אומר...
(SUMMARY: Tosfos explains the attempted inferences from Shamai's opinion.)
ומדלא בעי שמאי אלא עצם משדרה מכלל דרבנן דפליגי עליה סגי להו בשיעור דרובע עצמות הבא מן השדרה
Explanation: Since Shamai requires only a bone from the spine, this implies that for Rabanan, who argue with him, the Shi'ur of a quarter Kav of bones from the spine suffices;
כדקתני ברישא דרובע מטמא באהל כי בא מעיקר הגוייה וכי בא רובע מן השדרה אפי' מגלח עליה הנזיר
This is like the Reisha teaches, that a quarter Kav has Tum'as Ohel when it comes from the primary part of the body. And when a quarter Kav comes from the spine, it even obligates a Nazir to shave;
דאין סברא לומר דפליגי כולי האי דלרבנן ליבעי חצי קב ולשמאי סגי בעצם אחד
It is unreasonable to say that they have such an extreme argument, that according to Rabanan we require a half-Kav, and according to Shamai, one bone suffices!
ודחי שאני שמאי דמחמיר אבל רבנן [חצי] קב עצמות בעו אף משדרה,
We reject this. Shamai is different, for he is stringent. However, Rabanan require half a Kav of bones, even from the spine.
ליפשוט מינה לאידך גיסא דלרבנן בעינן חצי קב דמדשמאי דמחמיר לא בעי אלא עצם אחד מכלל דלרבנן שיעורא דבית הלל בעו דהיינו חצי קב
Explanation (cont.): [Now] we say that we should resolve oppositely, that Rabanan require half a Kav. Since Shamai, who is stringent, requires only one bone, this connotes that Rabanan require the Shi'ur of Beis Hillel, i.e. half a Kav.
דאי לא בעו אלא רובע קב הוה להו לפרושי חומרייהו כמו שפירש שמאי חומריה
If they required only a quarter Kav, they should have specified their stringency, just like Shamai specified his stringency.
ודחי דילמא לא פליגי אלא בעצם אחד דלא מטמא באהל לרבנן אבל רובע מטמא ולא חשו לפרושי מילתייהו.
We reject this. Perhaps they argue only about one bone. Rabanan hold that it is not Metamei b'Ohel, but a quarter Kav is Metamei. They were not concerned to specify their opinion.
TOSFOS DH Beis Din Shel Achereihem Amru...
תוספות ד"ה בית דין שלאחריהם אמרו...
(SUMMARY: Tosfos discusses the latter opinion and the discussion whether or not it resolves the issue.)
אף לנזיר כדתנן במתני' רובע עצמות ורביעית דם לתרומה ולקדשים דהמאהיל עליהם טמא כדתנן במתניתין דמסכת אהלות (פ"ב מ"א ומ"ב)
Explanation: [A half Kav of bones and a half Log of blood is Metamei for everything,] even for a Nazir, like our Mishnah teaches. A quarter Kav of bones and a Revi'is of bones [is Metamei] for Terumah and Kodshim. One who towers over them is Tamei, like our Mishnah of Ohalos (2:1,2);
אבל לא לנזיר ועושה פסח והכי גמירי להו
However, it is not Tamei for Nazir and one who offers Pesach. This is a tradition [from Moshe from Sinai].
וסברי להו כמתניתין דאין הנזיר מגלח עליו כלל וסברו נמי כמתניתין דאהלות דתנן התם דמטמא באהל בעלמא לתרומה וקדשים
They hold like our Mishnah that a Nazir is not Megale'ach for it. They hold also like our Mishnah in Ohalos, which teaches there that it is Tamei elsewhere, for Terumah and Kodshim;
הרי (הגהת כתר תורה) ב"ד אחרון סברי כתנא דמתניתין וכתנא דאהלות,
Inference: The latter Beis Din holds like the Tana of our Mishnah, and like the Tana of Ohalos.
י"מ הכרעה שלישית, היינו תלמידים שב"ד אחרון היו תלמידים לזקנים הראשונים ופריך והא אין הכרעת שלישית מכרעת בתר' (כן הוא בדפוס ונציה)
Explanation #1: Some say that "a third Hachra'ah" refers to Talmidim of the latter Beis Din. They were Talmidim of the earlier Zekenim. The Gemara asks that a third Hachra'ah does not determine that we follow it. (This is like Rashash, that this last word is "Basrah." Others says that it is Basraihu (follow them), or b'Travaihu (it does not override both previous opinions).
ומדמתני' דהכא ומתני' דהתם דאהלות כב"ד אחרון סבירא מכלל דהכי הילכתא ומשום דהוו להו מכריע
Our Mishnah here and our Mishnah there in Ohalos hold like the latter Beis Din. This is the Halachah, because they are a Machri'a.
וי"מ דעת שלישית. ופריך (הגהת ברכת ראש) והא אין דעת שלישית מכרעת שדעת שלישית טעם בפני עצמו הוא כי הראשונים לא גילו דעתם שיהא ראוי לחלק בין נזיר ועושה פסח לתרומה וקדשים
Explanation #2: Some say [that "a third Hachra'ah" refers to] a third opinion. We asks that a third Hachra'ah does not determine, because it is its own reason, because the first [opinions] did not reveal their opinion that it is proper to distinguish between (1) a Nazir and one who offers Pesach, and (2) Terumah and Kodshim.
ומשני אמר רבי יעקב בר אידי מפי שמועה אמרוה מפי חגי זכריה ומלאכי ועל כן כדאי (כן נראה להגי ע"פ תוספות ר פרץ ותוספות איורא) ב"ד של אחרונים לסמוך על שמועתם ולקבוע הלכה כמותם.
We answer that R. Yakov bar Idi said that they said it in the name of Chagai, Zecharyah and Malachi. Therefore, it is proper to rely on what the latter Beis Din received, and fix the Halachah like them.
TOSFOS DH Al Elu d'Reisha Lemi'utei Etzem ki'Se'orah
תוספות ד"ה על אלו דרישא למעוטי עצם כשעורה
(SUMMARY: Tosfos explains that the Seifa explains what we may infer from the Reisha.)
ואע"ג דבהדיא קתני על עצם כשעורה על מגעו ועל משאו דמשמע אבל על אהילו לא
Implied question: [The Seifa] explicitly taught a bone the size of a barley seed, for touching or moving it. This implies [that he does] not [shave] for its Ohel!
י"ל תני והדר מפרש
Answer: [The Tana] teaches [concisely] and later explains.
ועל אלו דסיפא למעוטי אבן הסככות אבן המיסך על הארץ ויש שני אבנים או ג' יוצאין מן הגדר וטומאה תחת אחת מהן ועבר תחת אחת מהן ואינו יודע אם האהיל על הטומאה
Explanation: "For these" in the Seifa exclude Even ha'Sechachos, i.e. a rock that towers above the ground, and there are two or three rocks jutting out from a fence, and Tum'ah is under one of them. Someone passed under one of the rocks, and does not know whether it [is the one that] towers above the Tum'ah.
וקצת קשה דהא תנא ליה סיפא אבל סככות ופרעות אין מגלח
Question: This is explicitly taught in the Seifa (54a) - one does not shave for Sechachos and Pera'os!
Note: Our text says Even ha'Sechuchis. It seems that Tosfos holds that Even ha'Sechachos is Pera'os. He cited also Sechachos, for they are the first matter listed in the Mishnah. Even ha'Sechachos cannot be Sechachos of the Mishnah, for that refers to a tree (54b).
וצ"ל דה"נ תני והדר מפרש כמו עצם כשעורה, מהרפ"ש.
Answer: We must say that also here, the Tana teaches [concisely] and later explains, just like regarding a bone the size of a barley seed.
53b----------------------------------------53b
TOSFOS DH Chetzi Kav Atzamos...
תוספות ד"ה חצי קב עצמות...
(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)
צ"ע מאי קא פריך הא לענין אהל איירינן ועצם כשעורה לא מטמא באהל
Question: What was the question [that it is Tamei due to Etzem ki'Se'orah]? We discuss Tum'as Ohel, and a bone the size of a barley seed is not Metamei b'Ohel!
ואומר ר"י דסמיך אמאי דבעינן למימר בסמוך דבתר דתנן ברישא חצי קב דמשמע אבל פחות לא אמאי איצטריך למיתני בסיפא רובע עצמות דאין הנזיר מגלח עליו
Answer (Ri): [The Makshan] relies on what he wants to say below, that after the Reisha taught for half Kav of bones, which implies not for less, why did the Seifa need to teach a quarter Kav of bones, that a Nazir does not shave for them?
ומשני בסמוך דאייתי למידק דפחות מחצי קב לא מגלח על אהילו אבל על מגעו ועל משאו מגלח
[The Gemara] answers below that it comes to infer that for less than a half Kav, he does not shave for Ohel, but he shaves for touching or moving.
וא"כ הוי עיקר רבותא דמתניתין לאשמועינן דעל מגעו ועל משאו מגלח ולכך דייק השתא פשיטא דעל פחות מחצי קב מגלח על מגעו ועל משאו ותיפוק ליה משום עצם כשעורה
Consequence: The primary Chidush of our Mishnah is to teach that he shaves for touching or moving. Therefore, now we infer that it is obvious that he shaves for less than a half Kav, for touching or moving it, due to a bone the size of a barley seed!
ומשני כגון דאקמח אקמוחי שטחן הדק כקמח או כעפר דכי האי גוונא לא מטמא משום עצם כשעורה.
We answer that the case is, they were ground like flour or earth. In such a case, it is not Metamei due to Etzem ki'Se'orah.
TOSFOS DH Cherev Harei Hu k'Chalal
תוספות ד"ה חרב הרי הוא כחלל
(SUMMARY: Tosfos brings laws that we expound from the verse.)
דכלי מתכות הנוגעים במת נעשים אבי אבות הטומאה כמת עצמו לטמא אדם הנוגע בו (הגהת מהר"ב רנשבורג) טומאת שבעה כנוגע במת עצמו
Explanation: Metal Kelim that touch a Mes become Avi Avos ha'Tum'ah like a Mes itself, to be Metamei a person who touches them Tum'as Shivah (he must receive Haza'ah on day three and day seven to become Tahor), like one who touches a Mes itself;
או לטמא אדם הבא באהל אשר החרב בתוכו טומאת שבעה כבא אל אהל המת,
Or (i.e. also it is like a Mes) to be Metamei one who enters the Ohel in which the sword is, Tum'as Shivah, like one who enters Ohel ha'Mes.
או במת זה אבר הנחלל מן המת, ויש בו בשר כדי להעלות ארוכה דחשיב כמת עצמו,
Explanation (cont.): "Oh b'Mes" teaches about a limb that came off the Mes that has enough flesh that such a limb on a living person could heal. [The limb] is considered like a Mes itself.
או בעצם אדם זה רובע עצמות, שמטמא באהל והלכה למשה מסיני היא דבעינן רובע וקרא אסמכתא בעלמא,
"Oh b'Etzem Adam" teaches about quarter Kav of bones. It is Metamei b'Ohel. A tradition from Moshe from Sinai requires a quarter Kav. The verse is a mere Asmachta.
TOSFOS DH Cherev... (part 2)
תוספות ד"ה חרב...(חלק ב)
(SUMMARY: Tosfos teaches about a sealed coffin.)
זה קבר (הגהת ברכת ראש) סתום
Citation of Gemara: ["Oh b'Kever" -] this is a sealed coffin.
דאמר מר טומאה בוקעת ועולה מן הקבר בוקעת ויורדת מן הקבר
Explanation: It was taught that Tum'ah pierces and ascends from the coffin and pierces and descends from it.
והאי (הגהת כתר תורה) קבר סתום אין לומר דהיינו שאין בו פותח טפח
Suggestion: This sealed coffin is when there is not an open [hollow cubic] Tefach [above the Tum'ah].
דההוא הוה טומאה רצוצה ולא מטמא אלא כנגד גופו של מת
Rejection: That is Tum'ah Retzutzah. It is Metamei only what is opposite (directly above or below) the body of the Mes;
והכא איירינן דהקבר עצמו מטמא אפי' שלא כנגד המת אלא הכא איירי בקבר סתום בכל רוחותיו ויש בו פותח טפח בינו למת
Here, the coffin itself is Metamei, even not opposite the Mes. Rather, here we discuss a coffin sealed on every side, and there is an open Tefach between it and the Mes.
דיש חילוק מטומאה (הגהת ברכת ראש, וכן הוא בדפוס ונציה) רצוצה שהקבר עצמו מטמא באהל אפילו שלא כנגד המת
Distinction: This is unlike Tum'ah Retzutzah, for here the coffin itself is Metamei b'Ohel, even not opposite the Mes.
והכי איתא בסיפרי או בקבר זה קבר סתום שמטמא כל צדדין אפילו ריקן שבו
Support: It says so in the Sifri. "Oh b'Kever" teaches about a sealed coffin. It is Metamei all sides, even the empty part of it.
ודוקא שיש פותח טפח בין המת לקבר שעליו אבל אין פותח טפח אינו מטמא כל צדדין אלא טומאה בוקעת ועולה כנגדו דהיינו כנגד המת דוקא
Limitation: This is only if there is an open Tefach between the Mes and the coffin over it. If there is an open Tefach it is not Metamei all sides. Rather, the Tum'ah pierces and ascends opposite it, i.e. only directly above the Mes.
והביא רבינו שמשון נ"ע ראיה מפ"ז דאהלות (מ"א) נפש [אטומה] הנוגע בה מן הצדדין טהור מפני שהטומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת
Proof (R. Shimshon): It says in Ohalos (7:1) that one who touches Nefesh Atum'ah from the sides is Tahor, because the Tum'ah pierces and ascends and pierces and descends;
ואם היה מקום הטומאה טפח על טפח טמא מפני שהיא כקבר סתום
If the place of the Tum'ah was a Tefach [long] and a Tefach [wide], he is Tamei, for it is like a sealed coffin.
והא דאמרי' (ברכות דף יט:) רוב ארונות יש בהן פותח טפח
Implied question: It says in Berachos (19b) that most coffins have an open Tefach [therefore it was permitted to pass over them in order to see kings]!
צריך לומר שאותן הקברים היו פתוחים מן הצד ואין עליהן דין קבר סתום אם לא שכל הצדדים סתומים
Answer: We must say that those graves were open from the side. [A coffin] gets the law of a sealed coffin only if all of the sides are closed.
והכי תנן באהלות (פ"ג מ"ז) ביב שהוא קמור תחת הבית יש בה פותח טפח וביציאתו פותח טפח טומאה בתוכו הבית טהור.
Support (Ohalos 3:7 - Mishnah): A covered sewage channel under a house - if it has an open Tefach, if it has an open Tefach [above the Tum'ah], and there is an open [square] Tefach at the exit [to Reshus ha'Rabim], if there is Tum'ah inside it, the house is Tahor.