THE ARGUMENT ABOUT A NAZIR OLAM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 3a)
כשם שכינוי נזירות כנזירות כך כינוי שמשון כשמשון
Just like Kinuy Nezirus are like Nezirus, Kinuy [Nezirus] Shimshon are like [Nezirus] Shimshon.
היידין אינון כינוי שמשון
Question: What are Kinuyei Shimshon?
אמר ר' אבינא שמשוך שמשור שמשוץ
Answer (R. Avinah): Shimshuch, Shimshur, and Shimshutz.
מן (הכא) [צ"ל תני - ספר ניר] הכביד שערו
Question: Who taught [in our Mishnah] 'if his hair became too long [he may lighten it]...'?
רבי
Answer: It is Rebbi.
(דמר) [צ"ל מר - ספר ניר] ר' ירמיה משום ר' אימי דברי ר' נזיר עולם מגלח אחד לשנים עשר חדש
(R. Yirmeyah citing R. Imi): Rebbi holds that a Nazir Olam shaves once in 12 months. (We explained this like SEFER NIR.)
דברי חכמים פעמים שהוא מגלח אחת לשלשים יום פעמים שהוא מגלח אחת לי"ב חדש
Chachamim (other Amora'im, hold that Rebbi holds that) sometimes he shaves once in 30 days, and sometimes he shaves once in 12 months.
ר' הילא בשם ר' אסי מתניתא אמרה כן הריני נזיר כשער ראשי וכעפר הארץ וכחול הים הרי זה נזיר עולם ומגלח אחת לשלשים יום
Support (for Chachamim - R. Heila citing Rav Asi - Beraisa): If one said 'I am a Nazir like the hair on my head', 'like the earth of the ground', or 'like the sand of the sea', he is a Nazir Olam, and shaves once every 30 days;
ר' אומר אין זה מגלח אחת לשלשים יום אלא אחת לי"ב חדש ואי זהו שמגלח אחת לשלשים יום האומר הרי עלי נזירות כשערות ראשי וכעפר הארץ וכחול הים
Rebbi says, he does not shave every 30 days, rather, once in 12 months. Who shaves once in 30 days? It is one who says 'are Alai Neziros like the hair on my head', 'like the earth of the ground', or 'like the sand of the sea.'
NOTE: This Beraisa is essentially Mishnah 4 below, just the Mishnah does not say 'rather, once in 12 months.'
אמר ר' זעירא בסתם חלוקין
(R. Zeira): [Rebbi and the first Tana] argue Stam.
מה נן קיימין
Question: What is the case?
אם באומר מלא שערי כל עמא מודיי שמגלח לאחר שנים עשר חדש
If he said 'like the full [amount] of my hair', all agree that he shaves after 12 months (he refers to a long Nezirus)!
אם באומר כמיניין שערות ראשי כל עמא מודיי שמגלח אחד לשלשים יום
If he said 'like the number of hairs on my head', all agree that he shaves once in 30 days!
אלא כי נן קיימין באומר כשיער ר' אומר מלא ראשי ורבנין אמרין כאומר כמיניין שערות ראשי
Answer: Rather, the case is, he said 'like the hair.' Rebbi says that [he means] 'the full [amount] of my hair', and Rabanan say that he is like one who says 'like the number of hairs on my head.' (We explained this like RIDVAZ.)
(וכאן למה אין האיש נודר שאינו אלא כמזרז עצמו מן האסורין - הג"ר מאיר שמחה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) ועוד מן הדא
Support: Also the following [shows that Chachamim agree that a Stam Nazir Olam shaves once in 12 months];
הוסיף רבי יהודה (אם אמר [דף ג עמוד ב] כמלקטי קיץ וכשבילי שמיטה וככוכבים שברקיע) [צ"ל כמנין מלקטי קיץ וכמנין שיבלי - נועם ירושלמי] הרי זה נזיר עולם ומגלח אחת לשלשים יום
(Beraisa): R. Yehudah added, [if he said 'I am a Nazir] like the number of piles of figs [gathered to dry them], or like the sheaves of Shemitah (left on the ground), he is a Nazir Olam, and he shaves once in 30 days [because this is like a count. If every Nazir Olam shaves once in 30 days, what does R. Yehudah add?!]
אין תימר ר' יהודה כרבנין כרבי הוא הוסיף ר' יהודה
Rebuttal: Who says that R. Yehudah holds like Rabanan? [Perhaps] according to Rebbi, R. Yehudah adds [that in this case, he shaves once in 30 days]!
[דף ד עמוד א (עוז והדר)] אבשלום נזיר עולם הוה ומגלח אחת לשנים עשר חדש
(Beraisa): Avshalom was a Nazir Olam, and he shaved once in 12 months. (It seems that in R. MEIR SIMCHAH's text, Rebbi taught this Beraisa.)
מאי טעמא משום נזירות
What is the reason [why Rebbi says here, he shaves once in 30 days]? It is because [he said that he accepts] 'Nezirus' [like the number...]
וויידא אמרה על רבנין שהוא מגלח אחת לשלשים יום
Question: What is the source that according to Rabanan, [a Nazir Olam] shaves once in 30 days?
הדא היא דתנינן הריני נזיר מלא הבית או מלא הקופה בודקין אותו
Answer: It is the following Mishnah: 'I am a Nazir this house-full', or 'this box-full', we check him (ask him what he meant):
ותני עלה שהוא מגלח אחת לשלשים יום והא אמר שהוא מגלח א' לי"ב חדש
It was taught about this, he shaves once in 30 days. [Rebbi] holds that he shaves once in 12 months! (Rather, this shows that Rabanan argue with Rebbi; R. Ze'ira is refuted. We explained this Sugya based on R. MEIR SIMCHAH.)
מנה ששה חדשים ונטמא מונה עוד ששה חדשים או חוזר ומונה שנים עשר חדש
Question: If he counted six months and became Tamei - does he count another six months [and shave], or does he return and count 12 months [before shaving]?
השלים נזירותו ולא הספיק לגלח עד שעברו עליו שנים שלשה ימים וניטמא
Question: If he finished his Nezirus, and before he shaved, two or three days passed and he became Tamei [does this destroy his count, and he must count Nezirus again]?
ר' מני בעי מכיון שלא קידש שערו בדם מי מתירו לגלח
Objection (R. Mani): Since he was not Mekadesh his hair with blood [of Korbanos], what permits him to shave?!
(הריני נזיר לאחר כ' ימים נזיר עולם נזיר מכבר מאחר שיש בידו לגלח נזיר) הריני נזיר לאחר (עשרים) [צ"ל ל' - קרבן העדה] יום נזיר עולם מכבר מאחר שיש בידו לגלח נזיר או מאחר שאילו ניטמא ואין לו מהיכן לסתור אינו נזיר
Question: 'I am a Nazir after 30 days Nazir Olam, and a Nazir already (from now)' - since he is able to shave [on day 30, before Nezirus Olam begins], he is a Nazir [now] - or, since if he will become Tamei, he has no place (time) to cancel [his count and count a new 30 days], he is not a Nazir?
הריני נזיר לאחר [דף ד עמוד א] שלשים יום נזיר (שמשון נזיר) [צ"ל ונזיר שמשון - הג"ר מאיר שמחה] מכבר
Question: 'I am a Nazir after 30 days, and a Nazir Shimshon already (now, what is the law)?
אמר ר' חיננא מסתברא שתדחה נזירות תורה לנזירות שמשון
Answer (R. Chinena): Presumably, [Nezirus Shimshon takes effect immediately, and after 30 days] Nezirus Torah (all the Isurim apply to it) overrides Nezirus Shimshon (which does not forbid Tum'ah. He can even shave after 30 days of Torah Nezirus, since he accepted it before he said that he accepts Nezirus Shimshon. We explained this like R. MEIR SIMCHAH.)
מה טעמא [במדבר ו כא] כן יעשה על תורת נזרו את שנזירותו תורה יצאה נזירות שמשון שאינה תורה.
What is the source? "Ken Ya'aseh Al Toras Nizro" - this excludes Nezirus Shimshon, which is not Torah Nezirus.