1)

THE SHI'UR TO BE LIABLE FOR SHAVING (Yerushalmi Perek 6 Halachah 3 Daf 29a)

רבי אילא (אמר קומי רבי יוסי למלכות) [צ"ל בשם שמואל קומי רבי יוסי למלקות - קרבן העדה] אחת לעיכוב שתים לסתירה שלש

(a)

(R. Ila, in front of R. Yosi): For lashes, one hair [suffices]. To be Me'akev [Tiglachas], two hairs. To cancel, the Shi'ur is three.

[צ"ל אמר ליה רבי יוסי אף למלקות שתים - קהילת יעקב]

(b)

(R. Yosi): Also for lashes, it is two.

מתניתא פליגא על רבי יוסי והוא שסיפסף כל שהוא חייב

(c)

Question (against R. Yosi - Beraisa): If he uprooted any amount (even one), he is liable.

אמר רבי אבא בר ממל פתר ליה רבי יסא כל שהוא מזה וכל שהוא מזה

(d)

Answer (R. Aba bar Mamal): R. Yosi answers, if he uprooted any amount from this (even part of the hair), and any amount from this. (We explained this like SEFER NIR, KEHILAS YAKOV Nazir 18/19.)

מתניתא פליגא על רבי אילא יש תולש שתי שערות חייב עליהן משם ארבעה (לוים) [צ"ל לאוים - קרבן העדה] משם נזיר משם מצורע משם י"ט משם מקיף

(e)

Question (against R. Ila - Beraisa): One can uproot two hairs, and he is liable for them for four Lavim - for Nazir, for Metzora, for Yom Tov, and for Makif (rounding the corners of the head, i.e. cutting the Pe'os).

(ללוים) [צ"ל לאוים - קרבן העדה] אתינן מיתני אבל למלקות לוקין אפילו על אחת

(f)

Answer: The Tana comes to teach how many Lavim he can transgress (he needed to teach two hairs to transgress Yom Tov), but lashes [for Nezirus], he is lashed even for one.

אית תניי תני מפספסין בקליקין ואית תניי תני אין מפספסין

(g)

Some teach that [a Nazir] may rub hairs that became tied and tangled due to sweat, and some teach that he may not rub.

אמר רב חסדא מאן דאמר מפספסין בבריא מאן דאמר אין מפספסין בתש:

(h)

(Rav Chisda): The one who says that he may rub, he discusses strong hair (it is not uprooted through rubbing). The one who says that he may not rub, he discusses weak hair (it is uprooted through rubbing).