LIMITATIONS ON THE HONOR SHOWN TO MESIM (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 34a)
ר' יונה ר' יוסי גליליא בשם רבי יוסי בן חנינה אין שואלין הלכות לפני מיטתו של מת
(R. Yonah citing R. Yosi Geliliya citing R. Yosi bar Chaninah): We do not ask Halachah in front of the bier of a Mes.
והא ר' יוחנן שאל לר' ינאי קומי ערסיה דרבי שמעון בן יוצדק הקדיש עולתו לבדק הבית והוא מגיב ליה
Question: R. Yochanan asked R. Yanai in front of the bier of R. Shmuel ben Yotzadak, if one was Makdish his Olah to Bedek ha'Bayis [does it get Kedushas Bedek ha'Bayis?], and he answered him!
אמר כד הוה מסקין ליה לסידרא
Answer: We can say that he was [four Amos] distanced, or the eulogies had finished.
והא ר' ירמיה שאל לר' זעירא קומי ערסיה דר' שמעון ודר' שמואל בר רב יצחק והוא מגיב ליה
Question: R. Yirmeyah asked R. Ze'ira in front of the bier of R. Shmuel bar Rav Yitzchak and he answered him!
אמר כד הוה רחיק הוה מגיב ליה כד הוה קריב לא הוה מגיב ליה
Answer: We can say that he was distanced, he would answer him. When he was close, he would not answer him.
תני הכתפים אסורים בנעילת הסנדל שמא יפסק סנדלו של אחד מהן ונמצא מתעכב מן המצוה
Those who carry [the Mes] on the shoulder are forbidden to wear sandals, lest one of their sandals snap, and he will [stop to fix it, and] lose the Mitzvah.
ר' זעירא שרע בדיבוריה אתון בעיי מיזקפוניה ואשכחוניה איעני א"ל מהו אכן אמר לון להן (דתנינן) [נראה שצ"ל דאתינן, כברכות ג:א] [קהלת ז ב] והחי יתן אל לבו
R. Ze'ira slipped in the field. They wanted to straighten him, and they found him [intentionally] lying [on the field, not due to weakness]. They said to him, why is this? He told them, because [I was thinking] to where we are going - "veha'Chai Yiten El Libo." (This Perush is based on MATANOS KEHUNAH (Koheles Rabah 7:9), MASHBI'ACH (here and Brachos 3:1), and HA'ARUCH (Shara 2).)
המוצא מת מצוה הרי זה מיטפל בו וקוברו במקומו
One who finds a Mes Mitzvah, he takes care of it and buries it in its place.
אימתי בזמן שמצאו חוץ לתחום אבל אם מצאו בתוך התחום הרי זה מביאו במקום הקברות וקוברו
When is this? It is if he found it outside the Techum, but if he found it inside the Techum, he brings it to the cemetery and buries it.
אמר רבי עקיבה כך היתה תחילת תשמישי לפני חכמים פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי מת מצוה וניטפלתי בו כארבעת מיל עד שהבאתיו למקום הקברות וקברתיו
(R. Akiva): So was my first service in front of Chachamim. Once, I was walking on the road, and I found a Mes Mitzvah. I took care of [and carried] it four Mil (about four kilometers) until I brought it to the cemetery, and buried it;
וכשבאתי אצל ר' אליעזר ואצל ר' יהושע אמרתי להם את הדבר אמרו לי על כל פסיעה ופסיעה שהיית פוסע מעלין עליך [דף לד עמוד ב] כאילו שפכת דמים
When I came to R. Eliezer and to R. Yehoshua, I told them the matter. They told me "for every step you took, it is as if you spilled blood!" (TOSFOS Kesuvos 17a says that he was liable for not burying it in its place, or because he was Batel from serving Chachamim, which is greater than learning. YEFE MAR'EH - moving it from its place is so severe, for the Mes has Menuchah only where it died.)
אמרתי אם בשעה שנתכונתי לזכות נתחייבתי בשעה שלא נתכוונתי לזכות על אחת כמה וכמה [דף לח עמוד א (עוז והדר)] באותה שעה לא זזתי מלשמש חכמים
R. Akiva: At a time that I intended to merit [a Mitzvah], I was liable. At a time that I did not intend to merit, how much the more so! At that time, I did not budge from serving Chachamim.
הוא היה אומר דלא שימש חכימיא קטלא חייב
R. Akiva: One who does not serve Chachamim [will stumble in matters for which one] is Chayav Misah (YEFE MAR'EH).
מת מצוה קנה מקומו ארבע אמות אפילו שדה מלא כורכמין שעל מנת כן הנחיל יהושע לישראל את הארץ
A found corpse acquires its place (to be buried there), even in a field full of saffron (it is very valuable), for Yehoshua made this a condition for Yisrael's inheritance of the land.
אימתי בזמן שמצאו בשדה אבל אם מצאו בדרך קוברו או לימין הדרך או לשמאל הדרך
When is this? It is if he found it outside the Techum, but if he found it on the road, he buries it to the right of the road or the left of the road.
שדה בור ושדה ניר קוברו בשדה בור שדה ניר ושדה זרע קוברין אותו בשדה ניר
If there is an unplowed field [on one side] and a plowed field [on the other side], he buries it in the unplowed field (this causes less loss). If there is a plowed field and a seeded field [on the two sides], he buries it in the plowed field.
שדה כרם ושדה זרע קוברו בשדה זרע
If there is a vineyard and a seeded field, he buries it in the seeded field.
שדה כרם ושדה אילן אית תניי תני קוברו בשדה כרם אית תניי תני קוברו בשדה אילן
If there is a vineyard and an orchard - some teach that he buries it in the vineyard, and some teach that he buries it in the orchard.
מאן דאמר קוברו בשדה כרם אבל בשדה אילן לא מפני אהל טומאה
The one who says that he buries it in the vineyard, but not it in the orchard, this is due to Tum'as Ohel (one who walks under a tree that towers over the grave, he will become Tamei);
מאן דאמר בשדה אילן אבל בשדה כרם לא מפני הכשר בצירה
The one who says that he buries it in the orchard, but not it in the vineyard, due to Hechsher of harvested grapes. (The owner is pleased with the juice that exudes from them, so they are Huchshar, and they become Tamei due to the grave.)
החליף ר' אימי בשם ר' שמעון בן לקיש עובר משום [דברים כא כג] לא תטמא את אדמתך
If one did oppositely (buries it in the wrong place), R. Imi citing Reish Lakish said that he transgresses due to "Lo Setamei Es Admascha."
היו שתיהן בור שתיהן ניר שתיהן זרע קוברו באיזה שירצה
If both of them were unplowed, or both of them were plowed, he buries it in whichever side he wants.
PRECEDENCE TO REMAIN TAHOR (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 34b)
כהן ולוי יטמא לוי לוי וישראל יטמא ישראל
If a Kohen and a Levi [encounter a Mes Mitzvah], the Levi becomes Tamei. If a Levi and a Yisrael [encounter it], the Yisrael becomes Tamei.
ולא הוא לוי הוא ישראל
Question: Is a Levi not the same as a Yisrael [regarding Tum'ah?! Neither is forbidden!]
אמר ר' אבין בשעת דוכן שנינו
Answer (R. Avin): This was taught at a time when Leviyim sat on the Duchan (and sang in the Mikdash. If he becomes Tamei, he will lose the Mitzvah.)
מודין חכמים לרבי אליעזר בכהן גדול (ונזיר שיטמא נזיר ואל יטמא כהן גדול ומודה ר' אליעזר לחכמים בכהן גדול ונזיר) [צ"ל טמא ונזיר טהור שיטמא כה"ג ואל יטמא נזיר ומודה ר"א לחכמים בכ"ג טהור ונזיר טמא - קרבן העדה] שיטמא נזיר ואל יטמא כהן גדול
Chachamim agree to R. Eliezer that if a Tamei Kohen Gadol and a Tahor Nazir [found a Mes Mitzvah], the Kohen Gadol is Mitamei, and the Nazir is not Mitamei. And R. Eliezer agrees to Chachamim that if a Tahor Kohen Gadol and a Tamei Nazir [found a Mes Mitzvah], the Nazir is Mitamei, and the Kohen Gadol is not Mitamei.
הגע עצמך שהקדישו אביו מרחם
Question: Exert yourself [and you will find the answer! Why do Chachamim say that the Nazir should be Mitamei, for his Kedushah is not permanent?] If his father was Mekadesh him from the womb [to be a Nazir, and when he reached the age of Nedarim, he accepted to be a Nazir Olam, also his Kedushah is permanent]!
זו תורה וזו אינו תורה
Answer: This (Kedushas Kohen) is mid'Oraisa. This (a father imposes Nezirus on his son) is not mid'Oraisa.
רבי הונא בשם רב יוסף אתיא דר' אליעזר כבית שמאי דבית שמאי אומרים תדיר ומקודש (תדיר) [צ"ל מקודש - קרבן העדה] קודם כן ר' אליעזר אומר תדיר ומקודש (תדיר) [צ"ל מקודש - קרבן העדה] קודם
(Rav Huna citing Rav Yosef): R. Eliezer holds like Beis Shamai. Beis Shamai say that Tadir and Mekudash - Mekudash has precedence (therefore in Kidush, we bless Mekadesh ha'Shabbos before Borei Peri ha'Gefen). So R. Eliezer says, that Tadir and Mekudash - Mekudash (a Nazir, who brings a Korban for Tum'ah) has precedence.
נזיר שלשים ונזיר מאה יטמא נזיר שלשים נזיר מאה ונזיר עולם יטמא נזיר מאה
If a Nazir for 30 days and a Nazir for 100 days [found a Mes Mitzvah], the Nazir for 30 days is Mitamei. If a Nazir for 100 days and a Nazir Olam [found a Mes Mitzvah], the Nazir for 100 days is Mitamei.
נזיר עולם ונזיר נזירות אית תניי תני יטמא נזיר עולם ואית תניי תני יטמא נזיר נזירות
If there were a Nazir Olam and a Nazir Neziros (he accepted many Neziriyos, and cannot finish them in his lifetime) - some teach that the Nazir Olam is Mitamei, and some teach that the Nazir Neziros is Mitamei;
מאן דאמר יטמא נזיר עולם הא נזיר נזירות לא מפני (שתגלחתו מרובה) [צ"ל שקרבנותיו מרובין - פני משה] מאן דאמר יטמא נזיר נזירות ונזיר עולם לא מפני (שקרבנותיו מרובין) [צ"ל שתגלחתו מרובה - פני משה]
The one who says that the Nazir Olam is Mitamei, but not the Nazir Neziros, this is because he brings many Korbanos (every 30 days). The one who says that the Nazir Neziros is Mitamei, but not the Nazir Olam, this is because his shaving is greater (he shaves only once a year. We explained this like PNEI MOSHE.)
החליף
Question: If one did oppositely (the one with precedence was Mitamei, what is the law)?
ייבא כהדא דאמר ר' אמי בשם ר' שמעון בן לקיש עובר משום לא תטמא את אדמתך וכא כן:
Answer: This is like R. Imi said in the name of Reish Lakish said [one who buried in the wrong place] transgresses "Lo Setamei Es Admascha", and so here (he transgresses the Lav of Tum'ah, for he should not have been Metamei).