DIFFERENCES BETWEEN TUM'AS NEVEILAH AND TUM'AS MES (Yerushalmi Perek 7 Halachah 2 Daf 35a)
[דף לט עמוד א (עוז והדר)] תני ר' שמעון בן יוחי אומר מפני מה אמרו השרץ מטמא בכעדשה מפני שהשרץ תחילת ברייתו בכעדשה
(Beraisa - R. Shimon ben Yochai): Why did they say that ka'Adashah (the size of a lentil) of a Sheretz is Tamei? It is because its initial creation is ka'Adashah.
ר' יודן בעי המת יטמא פחות מכזית דא"ר יוחנן להביא את הנפל שאין בו כזית
Questions (R. Yudan): [If so, also] less than k'Zayis of a Mes should be Tamei, [for its initial creation can be less than a k'Zayis], for R. Yochanan said 'this includes a Nefel that does not have a k'Zayis!'
ונבילה מטמא כאפון דאמר ר' חנינה אני ראיתי עגל כאפון בשפיר
And the size of a pea of a Neveilah should be Tamei, for R. Chaninah said 'I saw a calf the size of a pea in a fetal sac'!
מאי כדון
Question: How [can R. Shimon answer this]?
מדרשות אמינא דרוש וקבל שכר
Answer: These are Drashos; [when we can find a reason for the Shi'ur], we expound and receive reward. (We do not learn from it to other places - MAHARHAM DI LUZANZO, KIKAR LA'ADEN. MEICHAL HA'MAYIM and ALEI TAMAR - a Sheretz' initial creation is always ka'Adashah. Regarding Tum'as Mes or Neveilah, the initial creation is normally a k'Zayis, just in special cases, it is less.)
אי זהו נצל בשר המת שנתוק והמוהל שקרש
(Beraisa): What is Netzel? It is flesh of a Mes that melted, or liquid came out, and they congealed.
הא עודהו מחוי לא לא כן אמר ר' חנינה בשם ר' חלבו המת שהתיכו הרי זה טמא חתכו והתיכו הרי זה טהור
Question: This implies that while it is melted, no (it is not Metamei). Didn't R. Chaninah say in the name of R. Chelbo, if one melted a Mes, it is Tamei. If he cut it and melted it, it is Tahor?!
ר' יודן ור' יוסי חד אמר להוציא מי בשר שבו
Answer #1: R. Yudan and R. Yosi [answered this]. One said, this excludes liquid that came out (it is not Metamei until it congeals, but melted flesh is Tamei even while it is a liquid).
וחרנה אמר שאם [דף לה עמוד ב] יקרש ויהא בו כזית יהא מטמא מחוי
Answer #2: The other said, (the Beraisa mentioned congealed) for if it congeals and there is a k'Zayis, it is Tamei (even when it was a liquid).
תנינן רבי יוסי אומר בשר המת שיבש ואינו יכול להשרות ולחזור כמות שהיה טהור
(Mishnah - R. Yosi): Flesh of a Mes that dried, and one cannot soak it to return to how it was, it is Tahor.
מאי טעמא דרבי יוסי
Question: What is R. Yosi's reason?
ולא מן הנבילה למד מן הנבילה מה נבילה אם יבשה טהורה אף המת אם יבש יהא טהור
Answer: Does he not learn from Neveilah? Just like Neveilah, if it dried [and cannot become moist again] it is Tahor, also a Mes, if it dried, it should be Tahor.
רבי אמי בעי אי מה הנבילה אם נסרחת טהורה אף המת אם נסרח יהא טהור מעתה אין נצל כרבי יוסי
Question (R. Ami): If [he learns from] Neveilah, [he should say that] just like Neveilah, if it spoiled, it is Tahor, also a Mes, if it spoiled, it is Tahor. If so, there is no [Tum'as] Netzel according to R. Yosi!
אשכח תני בשם רבי יוסי יש נצל
A Beraisa was found in the name of R. Yosi, that there is [Tum'as] Netzel according to R. Yosi!
חברייא בעון קומי רבי יוסי אי מה הנבילה אין לה רקב אף המת אין לו רקב
Question (Talmidim, to the Amora R. Yosi): If [he learns from] Neveilah, [he should say that] just like Neveilah has no [Tum'as] Rekev, also a Mes has no Rekev!
אמר לון לא למד המת מן הנבילה לעצמות אלא לבשר אין רקב לבשר יש רקב לעצמות
Answer (R. Yosi): [The Tana R. Yosi] does not learn about bones from Neveilah, only about flesh. There is no Rekev from flesh, but there is Rekev from bones.
כהדא דתני בר קפרא [משלי יד ל] ורקב עצמות קנאה
This is like Bar Kapara taught - "v'Rekev Atzamos Kin'ah."
רבי ינאי אמר [במדבר יט טז] או בקבר אפילו נגע בקבר אדם הראשון
(R. Yanai): "Oh b'Kever" [is extra, to teach] even if he touched the grave of Adam ha'Rishon (even though Hash-m formed him from the place of the Mizbe'ach, like it says right after this - MEICHAL HA'MAYIM).
חברייא אמרין מסרס קרייא או בקבר או ברקב
(Talmidim): Rearrange the [word in] the verse "Oh b'Kever" [to read] '"Oh b'Rekev."
הוא תני בר קפרא אומר או בקבר או ברקב
Support (Bar Kapara - Beraisa): "Oh b'Kever" - '"Oh b'Rekev."