1)

IS SAFEK TUM'AH IN RESHUS HA'YACHID CONSIDERED VADAI TAMEI? (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 40a)

נזיר שנטמא בספק רשות היחיד ואינו בפסח ר' הושעיא רבה אמר הנזיר מגלח

(a)

If a Nazir became Safek Tamei in Reshus ha'Yachid, and it is not Pesach, R. Hoshayah Rabah says, the Nazir shaves (for he is considered Vadai Tamei);

ר' יוחנן אמר אין הנזיר מגלח דתנינן תמן כל טומאה מן המת שהנזיר מגלח עליה חייבין עליה על ביאת מקדש וכל טומאה מן המת שאין הנזיר מגלח עליה אין חייבין עליה על ביאת מקדש

(b)

(R. Yochanan): The Nazir does not shave, for we learned 'any Tum'as Mes for which a Nazir shaves, one is liable for it for Bi'as Mikdash. Any Tum'as Mes for which a Nazir does not shave, one is not liable for it for Bi'as Mikdash' (and one is not liable for Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid).

יחיד שנטמא בספק רשות היחיד בפסח רבי הושעיה אמר ידחה לפסח שני

(c)

If an individual became Safek Tamei in Reshus ha'Yachid at [the time to offer Korban] Pesach, R. Hoshayah says, he is pushed off to Pesach Sheni (he is considered Vadai Tamei);

רבי יוחנן אמר משלחין אותו דרך רחוקה

(d)

(R. Yochanan): We send him Derech Rechokah (far away, to exempt him, for he is considered Safek Tamei);

ואתייא כיי דאמר רבי יוחנן ניטמא טומאת (התהום) [צ"ל בית הפרס - קרבן העדה] משלחין אותו דרך רחוקה

1.

This is like R. Yochanan taught, if he became Tamei through Beis ha'Peras, [since it is only mid'Rabanan] we send him Derech Rechokah.

ציבור שניטמא בספק רשות היחיד בפסח ר' יוחנן אמר יעשה בספיקן

(e)

If a Tzibur (i.e. the majority) became Safek Tamei in Reshus ha'Yachid at Pesach, R. Yochanan says, they offer Pesach amidst their Safek. (They strive to offer it b'Taharah. Even if they are really Tamei, they may offer and eat Pesach.)

ור' הושעיה אמר יעשה בטומאה

(f)

R. Hoshayah says, they offer it b'Tum'ah.

אף ר' הושעיה רבה מודי שיעשו בספיקן לא אמר ר' הושעיה [דף מ עמוד ב] אלא לחומרין

(g)

Even R. Hoshayah Rabah agrees that they offer amidst their Safek. R. Hoshayah said only to be stringent (there is no Pesach Sheni).

ר' יוחנן אמר בשם רבי בנייה ישראל ערל מזין עליו שכן מצינו שקיבלו אבותינו במדבר הזיית ערלים

(h)

(R. Yochanan citing R. Beniyah): A Yisrael Arel, we sprinkle [Mei Chatas] on him, for we find that our fathers in the Midbar received Haza'ah when they were Arelim (before offering Pesach in Gilgal, just after entering Eretz Yisrael.

אמר רב חסדא אתייא כמ"ד בי"א מלו ברם כמ"ד בעשירי מלו לא מנו הזיית ערלים

(i)

(Rav Chisda): This is like the opinion that they circumcised on the 11th [of Nisan]. However, according to the opinion that they circumcised on the 10th, we need not say that Arelim received Haza'ah. (Perhaps the first Haza'ah was on the 10th, after Milah, and the latter was on Erev Pesach!)

אמר רבי אבין מכל מקום לא מנו הזיית ערלים

(j)

(R. Avin): In any case (no matter which day they circumcised), we need not say that Arelim received Haza'ah. (He holds that they brought Pesach b'Tum'ah.)

רבי אלעזר בשם רבי חנינה מעשה בכהן ערל שהוזה והוכשרו הזיותיו

(k)

(R. Elazar citing R. Chaninah): A case occurred in which a Kohen Arel received Haza'ah, and [they ruled that] his Haza'os were Kosher.

תני רבי אליעזר בן יעקב אומר איסטרטיות ושומרי צירים היו בירושלים וטבלו ואכלו פסחיהם לערב:

(l)

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): There were appointees and people who guard gates in Yerushalayim, and they [circumcised on Erev Pesach and] immersed, and ate Pesach at night.