נדרים דף ו. א
כיצד ההלכה במחלוקת ר' יהודה ורבנן ב"ודין" וב"מינאי" גבי גט [1]? [ר"ן ד"ה ורבא].
ב"מינאי" | "ודין" | |
איכא מ"ד בר"ן | קיי"ל כרבנן דלא צריך לכתוב - דיחיד ורבים הלכה כרבים [2] | צריך לכתוב - דהוא בעיא דלא איפשטא ונקטינן לחומרא [3] |
לאיכא מ"ד אחר בר"ן | צריך לכתוב [4] |
היה מונח לפניו איזה חפץ ואמר לשונות דלהלן מה הדין?
"הרי הוא עלי" | "הרי הוא" | |
לאביי ידים שאינן מוכיחות הויין ידים | אסור דהוי יד לקרבן | הכל אסורים בו כאילו הקדישו |
לרבא דלא הויין ידים | אסור דהוי יד לקרבן | לא נאסר כלל |
היה מחויב חטאת ואשם ואמר לשונות דלהלן מה הדין?
"הרי זו חטאת / אשם" | "הרי זו חטאתי / אשמי" | |
לאביי ידים שאינן מוכיחות הויין ידים |
לר' יהודה: לא אמר כלום [5] לרבנן: דבריו קיימים |
דבריו קיימים |
לרבא דלא הויין ידים | דבריו קיימים [6] | דבריו קיימים |
[1] פירש הר"ן, שסוגיין והסוגיא בגיטין כל אחת מגלה על חברתה דבתרתי פליגי ר' יהודה ורבנן, והכא מפרשינן טעמא דפלוגתייהו ב"מינאי" (האם יש לנו לחוש שאם לא כתב "מינאי" שמא לא מוכח שהוא המגרש), והתם מפרשינן טעמא דפלוגתייהו ב"ודין" (האם יש לנו לחוש שכשלא כתב בגט "ודין" שמא כוונתו לגרש בדיבור והגט הוא רק ראיה לגירושין).
[2] ואע"ג דקי"ל כרבא דידים שאין מוכיחות לא הויין ידים, הא אמרינן בסוגיין דאפילו לרבא בגט לא בעינן ידים מוכיחות, ודבריו הם אפי' לרבנן, הלכך "מינאי" לא בעיא.
[3] פירש הר"ן דאפשר דמסתבר טעמיה דר' יהודה ב"ודין" יותר ממה דמסתבר ב"מינאי", כלומר שאם לא נכתוב "ודין" יש יותר להסתפק שמא כוונתו לגרש בע"פ והשטר רק לראיה, משא"כ ב"מינאי" דהתם פשיטא שאין אדם מגרש את אשת חברו.
[4] דכיון שמצאנו גבי ב"ודין" דחששה הגמ' לטעמו של ר' יהודה, ש"מ שמספקא לן דלמא מאי דלא בעו רבנן "ודין" משום דסבירא להו ידים שאין מוכיחות הויין ידים, ואילו אנן קי"ל כרבא דלא הויין ידים, ולכן גם ב"מינאי" יש לומר שלטעם זה אזלי (דס"ל דידים שאינם מוכיחות הויין ידים, ואין הלכה כמותם.
[5] דמודה אביי אליבא דר' יהודה דבעינן ידים מוכיחות דוקא כמו שמצינו גבי גט, וחזר בו אביי ממה שאמר לעיל שהוא סובר את סברתו גם אליבא דר' יהודה.
[6] וסובר רבא כן אפילו לרבנן (שלא בעו בגט ידים מוכיחות), עד כאן לא קאמרי רבנן דלא בעינן ידים מוכיחות - אלא גבי גט, דאין אדם מגרש את אשת חברו, אבל בעלמא בעינן ידים מוכיחות.