12TH CYCLE DEDICATION
NEDARIM 12-14 - Two weeks of Dafyomi study material have been dedicated by Ms. Estanne Abraham-Fawer to honor the eighth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

נדרים דף יג. א

המתפיס בקרבנות דלהלן קודם זריקה [1] ואמר "זה כזה" האם הוי נדר?

בבכור בחטאת ואשם
לר' יעקב הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור [2] הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור
לר' יהודה/יוסי לא הוי - דמתפיס בדבר האסור [3] הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור

המתפיס נדרו בלשונות דלהלן מה הדין?

"שאוכל לך" "שלא אוכל לך"
אימרא, דירים, עצים, אשים, מזבח, היכל, ירושלים לר' מאיר: אסור [4]
לר' יהודה: מותר
מותר
לַאימרא [5], לַדירים, לַעצים, לַאשים, לַמזבח, לַהיכל, לַירושלים אסור מותר
כאימרא, כדירים, כעצים, כאשים, כמזבח, כהיכל, כירושלים אסור מותר
לְאימרא, לְדירים, לְעצים, לְאשים, לְמזבח, לְהיכל, לְירושלים אסור אסור [6]

המתפיס נדרו בלשונות דלהלן מה הדין?

"שאוכל לך" "שאני אוכל לך" "שלא אוכל לך"
קרבן, עולה, מנחה,
חטאת, תודה, שלמים
לר' מאיר: אסור
לר' יהודה: מותר
מותר
כקרבן, כעולה, כמנחה,
כחטאת, כתודה, כשלמים
אסור מותר
הקרבן, העולה, המנחה,
החטאת, התודה, השלמים
לר' מאיר: אסור
לר' יהודה: מותר
מותר
הא קרבן, הא עולה, הא מנחה,
הא חטאת, הא תודה, הא שלמים
מותר [7] מותר
-------------------------------------------------

[1] הגמ' פירשה דאם מתפיס בהם לאחר זריקה לכו"ע לא מהני, אכן זה תלוי באיבעיא של רמי בר חמא (בדף יא:), שהסתפק האם מתפיס במעיקרא ואסור, או מתפיס במה שהוא עכשיו ומותר.

[2] ס"ל דגם בכור מתפיסו בנדר הוא, דאמרו משום רבי מנין לנולד בכור בתוך ביתו שמצוה להקדישו וכו'.

[3] ס"ל שבכור הוי דבר האסור, דכיון שהוא קדוש גם בלא שיקדישו לא חשיב דבר הנדור.

[4] ס"ל לר"מ דלא שני אם אמר כ' הדמיון או שלא אמר בכל ענין נאמר.

[5] וכ"ש היכא שאמר בפירוש "לא אימרא" וכו'. ופירוש זה הוא כפי הפירוש שהביא בר"ן ב"איכא דגרסי".

[6] אמר ר' אבא דס"ל לר"מ דנעשה כאומר לקרבן (או לאימרא וכו') יהא - לפיכך לא אוכל לך. ולכן אסור לר"מ אפי' שבעלמא לית ליה מכלל הן אתה שומע לאו.

[7] דמשמע שנשבע בחיי קרבן, ושבועה בחיי קרבן לא אמר כלום.

-------------------------------------------------