נדרים דף יג. א
המתפיס בקרבנות דלהלן קודם זריקה [1] ואמר "זה כזה" האם הוי נדר?
בבכור | בחטאת ואשם | |
לר' יעקב | הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור [2] | הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור |
לר' יהודה/יוסי | לא הוי - דמתפיס בדבר האסור [3] | הוי נדר - דמתפיס בדבר הנדור |
המתפיס נדרו בלשונות דלהלן מה הדין?
"שאוכל לך" | "שלא אוכל לך" | |
אימרא, דירים, עצים, אשים, מזבח, היכל, ירושלים | לר' מאיר: אסור [4] לר' יהודה: מותר |
מותר |
לַאימרא [5], לַדירים, לַעצים, לַאשים, לַמזבח, לַהיכל, לַירושלים | אסור | מותר |
כאימרא, כדירים, כעצים, כאשים, כמזבח, כהיכל, כירושלים | אסור | מותר |
לְאימרא, לְדירים, לְעצים, לְאשים, לְמזבח, לְהיכל, לְירושלים | אסור | אסור [6] |
המתפיס נדרו בלשונות דלהלן מה הדין?
"שאוכל לך" "שאני אוכל לך" | "שלא אוכל לך" | |
קרבן, עולה, מנחה, חטאת, תודה, שלמים |
לר' מאיר: אסור לר' יהודה: מותר |
מותר |
כקרבן, כעולה, כמנחה, כחטאת, כתודה, כשלמים |
אסור | מותר |
הקרבן, העולה, המנחה, החטאת, התודה, השלמים |
לר' מאיר: אסור לר' יהודה: מותר |
מותר |
הא קרבן, הא עולה, הא מנחה, הא חטאת, הא תודה, הא שלמים |
מותר [7] | מותר |
[1] הגמ' פירשה דאם מתפיס בהם לאחר זריקה לכו"ע לא מהני, אכן זה תלוי באיבעיא של רמי בר חמא (בדף יא:), שהסתפק האם מתפיס במעיקרא ואסור, או מתפיס במה שהוא עכשיו ומותר.
[2] ס"ל דגם בכור מתפיסו בנדר הוא, דאמרו משום רבי מנין לנולד בכור בתוך ביתו שמצוה להקדישו וכו'.
[3] ס"ל שבכור הוי דבר האסור, דכיון שהוא קדוש גם בלא שיקדישו לא חשיב דבר הנדור.
[4] ס"ל לר"מ דלא שני אם אמר כ' הדמיון או שלא אמר בכל ענין נאמר.
[5] וכ"ש היכא שאמר בפירוש "לא אימרא" וכו'. ופירוש זה הוא כפי הפירוש שהביא בר"ן ב"איכא דגרסי".
[6] אמר ר' אבא דס"ל לר"מ דנעשה כאומר לקרבן (או לאימרא וכו') יהא - לפיכך לא אוכל לך. ולכן אסור לר"מ אפי' שבעלמא לית ליה מכלל הן אתה שומע לאו.
[7] דמשמע שנשבע בחיי קרבן, ושבועה בחיי קרבן לא אמר כלום.