1)

TOSFOS DH Ki Pligi b'Chatichah

תוספות ד"ה כי פליגי בחתיכה

(SUMMARY: Tosfos explains that Rabanan agree that it is Dam Nidah, unlike Rashi.)

פ"ה ודפלי פלויי

(a)

Explanation #1 (Rashi): [They argue about a piece] when it is convoluted.

וקשה דא"כ השתא אין דרך לראות דם בחתיכה פירוש שאינו דם נדות לא הוי כההוא דאין דרכה לראות בשפופרת

(b)

Objection: If so, "it is not normal to see blood in a piece" means that it is not Dam Nidah. This is unlike "it is not normal to see in a tube"!

דהתם הוי דם נדות מן המקור אלא שאין דרכה לראות באותו ענין

1.

There, it is Dam Nidah from the Makor, just it is not normal to see it (for it to leave) in such a way!

ויש לומר דפליגי בחתיכה העשויה כמין שפופרת והוי חציצה בין דם לבשר

(c)

Explanation #2 (Tosfos): They argue about a piece like a tube. It is a Chatzitzah between the blood and flesh (wall of the womb);

דת"ק מטמא דדרכה לצאת בענין זה ורבנן סברי אע"ג דדם נדות הוא אין דרכה לראות בענין זה

1.

The first Tana holds that it is normal to see in such a way. Rabanan hold that even though it is Dam Nidah, it is not normal to see in this way.

ואין זה דם נדות דקאמרי רבנן

(d)

Implied question: What is the meaning of "this is not Dam Nidah" that Rabanan said?

ה"פ אין זה דם נדות שטימא הכתוב

(e)

Answer: It means "this is not Dam Nidah that the Torah was Metamei."

אבל בפלי פלויי גם רבנן מטמאין כיון דדם נדות הוא ונוגע בבשרה.

(f)

Distinction: However, if the piece was convoluted, also Rabanan are Metamei, since it is Dam Nidah, and it touches her flesh.

2)

TOSFOS DH Ela b'Chasimas Pi ha'Amah

תוספות ד"ה אלא בחתימת פי האמה

(SUMMARY: Tosfos explains how we infer that he is Tamei due to Noge'a.)

אין לפרש דבעי שיעור חתימת פי האמה כר"ש דפ' אלו דברים (פסחים סז:)

(a)

Suggestion: He requires a Shi'ur of Chasimas Pi ha'Amah (enough to seal the opening of the Ever), like R. Shimon in Pesachim (67b);

דסבר כר' נתן דבעי חתימת פי האמה בזב דכתיב (ויקרא טו) או החתים בשרו מזובו ואיתקש בעל קרי לזב

1.

[R. Shimon] holds like R. Noson, who requires Chasimas Pi ha'Amah for a Zav, because it says "Oh Hechtim Besaro mi'Zovo", and a Ba'al Keri is equated to a Zav.

דא"כ מאי פריך למימרא דנוגע הוי אלא מעתה לא יסתור בזיבה

(b)

Rejection #1: If so, what was the question "this (a Shi'ur) implies that he is (becomes Tamei due) to Noge'a (the semen touches him when it leaves his Ever. It is not because he had an emission. The same applies if he touches another's semen!) If so, it should not be Soser Zivah (a Zav, who must count seven clean days without Zivah, should be able to count a day on which he saw Keri)!"?

הא כיון דאיתקש לזב שפיר יסתור והיכי דייק מינה דנוגע הוי

1.

Since [a Ba'al Keri] is equated to a Zav, it is proper that it is Soser! How can we infer that he is [Tamei due to] Noge'a? (Perhaps it is due to his emission. We require a Shi'ur, due to the Hekesh to a Zav!)

[ועוד אי סבר כר' שמעון מאי פריך רב הונא ותיפוק ליה דהוא עצמו כו'

(c)

Rejection #2: If he holds like R. Shimon, what was Rav Huna's question "he himself [is Tamei only from Chasimas Pi ha'Amah", and so much will not come out through a chip]? (Piskei Nidah says that this rejection was mistakenly copied to here. Tosfos says so below, in the coming Dibur, which is really part of this Dibur.)

והלא דרך קיסם יכול לראות הרבה מחתימת פי האמה]

1.

Through a chip, one can see much more than Chasimas Pi ha'Amah!

אלא נראה לפרש דסבר כדתנן לקמן בפרק יוצא דופן (דף מ.) דזוב וקרי מטמאין בכל שהוא

(d)

Explanation: Rather, he holds like the Mishnah below (40a) that any amount of Zov and semen are Metamei;

והכי קאמר צריך שיגע בחתימת פי האמה משום דטומאת בית הסתרים לא מטמאה

1.

He says that it must touch Chasimas Pi ha'Amah, because Tum'as Beis ha'Starim (touching a covered part of his body) is not Metamei;

i.

Note: It seems that Tosfos explains that Chasimas Pi ha'Amah does not mean enough to seal the opening. Rather, it is the end of the Ever, for this is external. If the chip is a hollow tube, the semen never touches the Ever externally. Alternatively, one could extract a tiny drop of semen clinging to a very thin chip without touching the Ever externally, e.g. the chip rests on end of the opening, and the drop does not fill the opening.

לכך פריך כיון דנוגע הוי דקא מטהרת בקיסם עד שיגע בפי האמה מעתה לא יסתור בזיבה.

2.

Therefore, [Rabah] asked that since [you Rav Huna hold that] he is Noge'a, for you are Metaher through a chip, until it touches the opening of the Ever, if so, it should not be Soser Zivah!

3)

TOSFOS DH Lemeimra d'Noge'a Havi

תוספות ד"ה למימרא דנוגע הוי

(SUMMARY: Tosfos discusses differences between Ro'eh and Noge'a.)

(וא"ת ומנליה למקשה דרב הונא לא מצריך שיעור חתימת פי האמה כרבי שמעון

(a)

Question: What is the Makshan's source that Rav Huna does not require Chasimas Pi ha'Amah like R. Shimon? (Maharam - this is a continuation of the previous Dibur. The words Lemeimra d'Noge'a Havi should be deleted.)

וי"ל מדקאמר ותיפוק ליה דהוא עצמו אינו מטמא אלא בחתימת פי האמה ולא קאמר כשיעור חתימה ולא קאמר נמי דאיתקש לזב

(b)

Answer #1: Since he said "we already know this, for he himself is Tamei only from Chasimas Pi ha'Amah", and he did not say "like the Shi'ur of Chasimah", and also he did not say that he is equated to a Zav...

שמע מינה דלא לשיעור נקטיה אלא משום נגיעה

1.

This shows that he did not mention [Chasimas Pi ha'Amah] for the Shi'ur. Rather, it is for touching [the end of the Ever, which is external].

ועוד אי סבר כרבי שמעון מאי פריך רב הונא ותיפוק ליה דהוא עצמו כו' והלא דרך קיסם יכול לראות קרי הרבה יותר מחתימת פי האמה

(c)

Answer #2: Also, if he holds like R. Shimon, why did Rav Huna ask "we already know this, for he himself [is Tamei only from Chasimas Pi ha'Amah]"? Through a chip, one can see much more than Chasimas Pi ha'Amah!

וא"ת ואם נוגע הוי א"כ למ"ד בפרק יוצא דופן (לקמן דף מג:) לרואה ולנוגע בכל שהוא למה לי דכתב רחמנא רואה

(d)

Question: If he is [Tamei due to] Noge'a, if so, according to the opinion (below, 43b) that one who sees or touches any amount [becomes Tamei], why did the Torah need to write about one who sees?

וי"ל דעל ידי שנכתב רואה הא דדרשינן בפרק אלו דברים בפסחים (דף סו:) זב וכל זב לרבות בעל קרי שמשתלח חוץ לב' מחנות

(e)

Answer: Since it wrote about one who sees, we expound in Pesachim (66) [since the Torah did not write only] "Zav", [rather,] "v'Chol Zav" to include a Ba'al Keri, that he is expelled from two Machanos (also Machaneh Levi)...

מוקמינן ברואה ולא בנוגע

1.

We apply this only to Ro'eh (one who sees Keri), but not to Noge'a (one who only touches it).

ונפקא מינה הא דאמר הכא דאפי' רואה אינו טמא אלא משום נוגע שאינו טמא אלא בנגיעה מבחוץ

(f)

Consequence: [Rav Huna's opinion] affects what we say here, that even Ro'eh is Tamei only due to Noge'a. Even Ro'eh is Tamei only when it touches him externally.

וא"ת ומנלן דנוגע הוי נגמר מדאחמיר ביה רחמנא לענין שילוח מחנות אלמא רואה הוי

(g)

Question: What is the source that he is [Tamei due to] Noge'a? We should learn from the fact that the Torah is more stringent [about one who sees] regarding expulsion from Machanos. This shows that [he is Tamei due to] Ro'eh!

וכה"ג בעי למימר פרק יוצא דופן (לקמן דף מב.) גבי פולטת שכבת זרע דרואה הוי מדאזהיר רחמנא על בעלי קריין בסיני

(h)

Strengthening of question: The Gemara wanted to say so below (42a) regarding a woman who emits [her husband's] semen that she is Ro'eh, since the Torah warned against a Ba'al Keri at Matan Torah (and forbade Bi'ah three days in advance, lest a woman emit semen. There was no Isur to touch Tum'ah. We must say that emitting semen is like Ro'eh!)

וי"ל דילפינן דנוגע הוי מדאיתקש לנוגע דנוגע מרבינן מאו (הגהת חידוד הלכות) איש בפ' יוצא דופן (שם דף מג:)

(i)

Answer #1: We learn that he is Noge'a, since he is equated to Noge'a. We include Noge'a from "Oh Ish [Asher Yiga b'Chol Sheretz]..." (below, 43b);

ועוד דבההוא קרא גופיה איתקש נמי לשרץ

(j)

Answer #2: Also, that verse itself equates [a Ba'al Keri, which we learn from "Oh Ish"] to [one who touched a dead] Sheretz.

וא"ת ונוגע דכתב רחמנא למה לי תיפוק ליה מוהבגד אשר יהיה עליו שכבת זרע

(k)

Question: Why did the Torah write about Noge'a? We already know this from "veha'Beged Asher Yihyeh Alav Shichvas Zera"! (Just like semen is Metamei garments, it is Metamei people.)

וי"ל דאדם מבגד לא ילפינן שהרי נושא נבלת בהמה מטמא בגדים שעליו אפילו אם אינו לבוש בהן אבל אדם לא מטמא אפילו הוא עליו

(l)

Answer: We cannot learn about a person from a garment, for one who carries the Neveilah of an animal is Metamei garments on him, even if he is not wearing them, but he is not Metamei a person, even if he is on him.

והכי איתא בפרק קמא דבבא בתרא (דף ט:) גבי עולא משגש אורחא דאימיה

(m)

Support: It says so in Bava Basra (9b) regarding the immature [Chacham] who perverted the ways of his mother. (From this law of Neveilah, Rav Achdevoy bar Ami refuted Rav Sheshes' proof that since a Metzora in Yemei Sifro is Metamei clothing, he makes people Tamei.)

וא"ת דלקמן בפרק יוצא דופן (דף מב.) אמרינן לרבנן דרבי שמעון דאפילו פולטת שכבת זרע רואה הויא ולכך מטמא בפנים כבחוץ

(n)

Question: Below (42a) we say that according to Rabanan who argue with R. Shimon, even a woman who emits is Ro'eh, therefore it is Metamei her internally like externally;

ור' שמעון נמי לא פליג אלא בפולטת שכבת זרע דלא מטמא בפנים כבחוץ אבל בבעל קרי משמע דרואה הוי דלא אשכחן דפליגי

1.

Even R. Shimon argues only about a woman who emits, that it is not Metamei her internally like externally, but it connotes that [he agrees that] a Ba'al Keri is Ro'eh, for we do not find that they argue [about a Ba'al Keri]!

וי"ל דרב הונא סבר כרבי שמעון דלדידיה אפי' בעל קרי נוגע הוי

(o)

Answer: Rav Huna holds like R. Shimon. He holds that even a Ba'al Keri is Noge'a;

דאי רואה הוי אף בפולטת הוה דריש לטמא בפנים כבחוץ

1.

If he were Ro'eh, even regarding a woman who emits, he would have explained to be Metamei her internally like externally.

ואפילו לרבנן נמי אפשר דדוקא פולטת רואה הויא ומטמא בפנים כבחוץ משום דאשכחן בטומאת נדות וזיבות דמטמאה בפנים כבחוץ

2.

Also Rabanan, perhaps they consider only a woman who emits to be Ro'eh, and she is Metamei internally like externally, because we find that for Tum'as Nidah and Zavah, she becomes Teme'ah internally like externally;

אבל בועלה דלא אשכחן ביה טומאה בפנים כבחוץ לא הוי רואה

3.

However, one who has Bi'ah with her (i.e. a man who ejaculates), we do not find Tum'ah internally like externally. He is not Ro'eh.

ומיהו ההיא דר' אליעזר ברבי שמעון פליגא דאמר בפרק יוצא דופן (שם דף מג:) שכבת זרע לרואה במשהו ולנוגע בכעדשה

(p)

Possibility #1: However, R. Elazar b'Rebbi Shimon argues. He says below (43b) that any amount of Shichvas Zera is Metamei one who sees, and ka'Adashah (a lentil's worth) is Metamei Noge'a;

מדמפליג משמע דסבר דרואה הוי

1.

Inference: Since he distinguishes, this shows that he holds that he is Ro'eh.

אי נמי שאני התם דגמר טעמא מקרא.

(q)

Possibility #2: Alternatively, [he is Noge'a]. There is different, for he learns the reason from a verse.

4)

TOSFOS DH Ela me'Atah Lo Yistor b'Zivah

תוספות ד"ה אלא מעתה לא יסתור בזיבה

(SUMMARY: Tosfos questions the Makshan's opinion that he is Ro'eh.)

תימה תקשה ליה אמתני' דמסכת כלים (פ"א מ"א) דתנן אבות הטומאה השרץ והשכבת זרע ולא חשיב בעל קרי

(a)

Question #1: (The Makshan holds that he is Ro'eh.) We should challenge him from the Mishnah in Kelim (1:1), which teaches that Sheretz and Shichvas Zera are Avos ha'Tum'ah, but it does not teach a Ba'al Keri!

ותנן נמי בשלהי מסכת זבין בעל קרי כמגע שרץ אלמא נוגע הוי מדלא הוי אלא ראשון

(b)

Question #2: A Mishnah in Zavim (5:11) teaches that a Ba'al Keri is like one who touched a Sheretz. This shows that he is Noge'a, for he is only a Rishon l'Tum'ah!

ושמא אפי' רואה נמי לא הוי אב הטומאה משום דרשא.

(c)

Answer: Perhaps even [if he is] Ro'eh, a Drashah teaches that he is not an Av ha'Tum'ah.

5)

TOSFOS DH Lefi she'Iy Efshar b'Lo Tzichtzuchei Zivah

תוספות ד"ה לפי שאי אפשר בלא צחצוחי זיבה

(SUMMARY: Tosfos brings an argument about whether this causes his semen to have Tum'as Masa.)

ומהאי טעמא מטמא ר' יהושע קרי של זב במשא

(a)

Explanation: This is the reason why R. Yehoshua holds that a Zav's semen has Tum'as Masa.

והא דלא מצריך קרא התם כי הכא

(b)

Question: Why don't we require a verse there, like we do here?

מפרש ר"ח דהתם מיירי בשרואה זיבות בו ביום דאז יש בו רוב זיבות וסבר ר' יהושע דלא אפשר בלא צחצוחי זיבה בעין

(c)

Answer (R. Chananel): There, we discuss when he saw Zivos during the day. Then, there is much Zivah, and R. Yehoshua holds that it is impossible that his semen does not have intact drops of Zivah;

ורבי אליעזר דפליג עליה בכיצד הרגל (ב"ק דף כה.) ואמר דאינו מטמא במשא מודה דאי אפשר בלא ציחצוחי זיבה

1.

R. Eliezer, who argues with him in Bava Kama (25a), and says that it does not have Tum'as Masa, agrees that it is impossible not to have drops of Zivah;

ואפילו הכי לא מטמא במשא דכיון דפתיכא ביה שכבת זרע

2.

Even so, he is not Metamei b'Masa, since semen is mixed with it.

והכא נמי אי לאו קרא לא הוה סותר אפילו יום אחד.

i.

Also here, if not for the verse, it would not disqualify even one day.

22b----------------------------------------22b

6)

TOSFOS DH Im Nimochu Teme'ah

תוספות ד"ה אם נמוחו טמאה

(SUMMARY: Tosfos explains how this answers the question.)

וא"ת והא לא מיקרי יבש דהא הנך דתנן בפ' דם הנדה (לקמן דף נד:) דמטמאין לחים ואינן מטמאין יבשים

(a)

Question: This is not called dry! For the matters that the Mishnah (below, 54b) says that they are Metamei wet, but not dry...

תני התם אם יכולים לשרות ולחזור לכמות שהיו מטמאין כדאמר התם

1.

It taught there that if they can soak and return to how they were, they are Metamei, like it says there! (If so, the answer does not apply to what he asked about.)

ויש לומר דמכל מקום פשיט שפיר דלא אמר כי יזוב זוב דמה דמידב דייב

(b)

Answer #1: In any case we properly resolved the question, since he did not say "Ki Yizov Zov Damah" - [only] what flows [is Metamei].

אי נמי התם איירי בלחים ונתייבשו ולהכי אע"ג דנתייבשו כיון שיכולין לחזור לכמות שהיו מטמאין

(c)

Answer #2: There, we discuss what was wet, and dried. Therefore, even though they dried, since they can return to how they were, they are Metamei;

אבל הכא בלחים ונתייבשו לא קמיבעיא ליה אלא ביבש מעיקרו ואפילו אם יכול להיות נימוח במים.

1.

Here, we do not ask about what was wet, and dried. Rather, we ask about what was dry from the beginning, and even if it can dissolve in water.

7)

TOSFOS DH Aval Dam d'Rachich Lo

תוספות ד"ה אבל דם דרכיך לא

(SUMMARY: Tosfos points out that also soft matters were taught there.)

וא"ת והא דם הנדה נמי קתני לקמן בהדי אידך דפרק דם הנדה (דף נד:)

(a)

Question: Also Dam Nidah was taught below (54b) with those [matters that must be soaked me'Es la'Es]!

וי"ל דהתם מיירי בדם הנדה שנפל על הבגד ונתייבש ביותר אבל דם הנדה באפי נפשיה הוי רכיך

(b)

Answer: There we discuss Dam Nidah that fell on a garment and dried very much. Dam Nidah itself is soft.

וע"ק דהתם קתני רוק וזוב וניעו דרכיכי

(c)

Question: There we taught a Zav's spit and phlegm, which are soft [and even so, they must be soaked me'Es la'Es]!

וי"ל דמ"מ אקושי נינהו טפי מדם דאינהו התחילו ליבש זה כמה ימים דרגילין להתייבש קודם יציאתם

(d)

Answer: In any case, they are harder than blood. They began to dry several days ago. They normally dry before they come out;

אבל דם אינו רגיל להתייבש קודם יציאתו מן הרחם.

1.

Blood does not normally dry before it leaves the womb.

8)

TOSFOS DH Oh Dilma Lo Shena

תוספות ד"ה או דלמא לא שנא

(SUMMARY: Tosfos asks why R. Shimon ben Gamliel did not teach a bigger Chidush.)

תימה דבפרק דם הנדה (לקמן דף נו.) תניא רשב"ג אומר בפושרין מעת לעת

(a)

Question: Below (56a), R. Shimon ben Gamliel says that he puts them in hot water me'Es la'Es;

ואמאי לא אשמועינן רבותא טפי דאפי' לא יחזור ע"י פושרין מעת לעת אלא על ידי מיעוך טמא לרשב"ג

1.

Why didn't he teach a bigger Chidush, that even if it does not return [to be moist] after 24 hours, only [it would dissolve] through mashing, it is Tamei according to R. Shimon ben Gamliel?

דהא אפי' לגבי דם חשיב מיעוך כל שכן בנבלה ושרץ דאקושי

2.

Even regarding blood, he considers [a change through] mashing [to be a reliable sign of Tum'ah], and all the more so regarding a Neveilah and Sheretz, which are hard;

דע"כ ע"י מיעוך נימוח טפי מפושרין דהא אפילו את"ל דרבנן בעו מעת לעת במיעוך ע"י הדחק לא חשיב דם לרבנן.

3.

You are forced to say that through mashing, it (blood) is dissolved more than [returning to be moist] through warm water, for even if you will say that Rabanan require me'Es la'Es, through mashing with pressure, Rabanan do not consider it to be blood. (Chidud Halachos did not understand this. Chachamim estimated that a Sheretz that does not return to be moist after soaking for 24 hours is called dry, even if mashing or more soaking would dissolve it. Dam Nidah is Metamei even if it is dry. Soaking and mashing shells, hairs... are to determine whether or not they are Dam Nidah!)

9)

TOSFOS DH Liflog Nami R. Yehudah b'Ha

תוספות ד"ה ליפלוג נמי רבי יהודה בהא

(SUMMARY: Tosfos explains that this does not refer to a hair or shell.)

אשערה וקליפה לא פריך דליפלוג רבי יהודה דמועטין נינהו ולא שייך בהו פתיחת קבר.

(a)

Explanation: We do not ask that R. Yehudah should argue about a hair or shell, for they are small, and Pesichas ha'Kever does not apply to them.

10)

TOSFOS DH Ho'il v'Ne'emrah Behu Yetzirah

תוספות ד"ה הואיל ונאמרה בהו יצירה

(SUMMARY: Tosfos explains why it is as if Yetzirah is written regarding Behemos.)

אף על גב דבבהמה לא כתיב בה יצירה

(a)

Implied question: Yetzirah is not written regarding Behemos!

הא אמרי' בבהמה המקשה (חולין דף עא.) דבהמה טהורה בכל חיה טהורה ליצירה.

(b)

Answer: We say in Chulin (71a) that Tahor Behemos are included in Tahor Chayos regarding Yetzirah.

1.

Note: Likewise, Tamei Behemos are included in Tamei Chayos. Tosfos cites the Gemara there. There, it says that the latter inclusion is relevant to which species we may not eat. Surely, they are included also regarding Yetzirah; the Gemara wanted to teach a different law regarding each.

11)

TOSFOS DH ha'Mapeles Demus Tanin

תוספות ד"ה המפלת דמות תנין

(SUMMARY: Tosfos explains why we asked specifically from Tanninim.)

הוה מצי למנקט דגים סתמא דבקרא דויברא את התנינים כתיב נמי כל נפש חיה הרומשת אשר שרצו המים

(a)

Implied question: We could have mentioned Stam fish, for the verse "va'Yivra Es ha'Taninim" says also "Kol Nefesh Chayah Asher Shartzu ha'Mayim"!

אלא נקט תנין לפי שהוא סמוך לויברא.

(b)

Answer: In mentioned Taninim, for it is adjacent to va'Yivra.

12)

TOSFOS DH Zo Hi Shivah Zo Hi Bi'ah

תוספות ד"ה זו היא שיבה זו היא ביאה

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not answer this.)

וא"ת אמאי לא משני ה"מ היכא דליכא דדמי ליה כו'

(a)

Implied question: Why don't we answer that this is only when there is nothing more similar [but when there is something more similar, we learn from it]? (Rashash asks that the Gemara asked this, "we should learn Yetzirah from Yetzirah!")

וליכא למימר דה"פ דלילף תרוייהו יצירה ובריאה לטמא בהמה ודגים

1.

Suggestion: The Gemara means that we should learn from both Yetzirah and Beri'ah to be Metamei [miscarriages with the forms of] animals and fish!

דע"כ לא נתקבלה ג"ש אלא חדא מינייהו מדקאמר לקמן שבקינן מופנה מצד אחד וילפינן ממופנה מב' צדדים

2.

Rejection: You are forced to say that the Gezeirah Shavah was received only for one of them, since we say below "we abandon what is free from one side, and learn from what is free from two sides"!

וי"ל דעיקר קושיא אועוד סמיך.

(b)

Answer: The question relies primarily on "also [...we learn from what is free from two sides]."

13)

TOSFOS DH Hasam b'Yevashah Kesiv

תוספות ד"ה התם ביבשה כתיב

(SUMMARY: Tosfos is astounded that the Makshan did not know this.)

תימה וכי לא ידע דביבשה כתיב דקרא דתנינים כתיב בחמישי והאי בששי.

(a)

Question: This is astounding! Did he not know that ["Es Kol Remes ha'Adamah"] is written regarding land [creatures]? It is written on day six [when animals were created], and this (the verse of Taninim) is written on day five [when fish were created]! (Chasam Sofer - va'Yivra refers only to Tanin [but not to the end of the verse, "v'Es Kol Ohf." If so, where did the Torah mention creation of birds? The Makshan thought that it is included in v'Chol Remes ha'Romes Al ha'Adamah" (even though it is written on day six). If so, Yetzirah (Bereishis 2:19, "va'Yitzer... v'Es Kol Ohf") is extra, to make it free. The Makshan thought that also fish are included in v'Chol Remes ha'Romes Al ha'Adamah", since they grow from what grows on the sea floor. We answer that the verse includes only what is on the dry land.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF