1)

TOSFOS DH Kidushei Ta'os

תוספות ד"ה קדושי טעות

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yishmael says so also about Kidushin of minors.)

הקשה ריב"ן וכי לית ליה מתניתין דיבמות (דף ב:) ואי אתה יכול לומר בחמותו ואם חמותו שמיאנו

(a)

Question #1 (Rivan): Does he (R. Yishmael) not hold like the Mishnah in Yevamos (2b) "you cannot say regarding his mother-in-law or the mother of his mother-in-law that they did Mi'un"?

וליכא למימר דמתני' דהתם בקדושי קטנות והכא איירי בקדושי טעות כדקתני בהדיא

1.

Suggestion: The Mishnah there discusses Kidushin of [orphaned] minors, and here he discusses Kidushei Ta'os, like he taught explicitly.

דרבי ישמעאל בקדושי קטנה נמי איירי

2.

Rejection: R. Yishmael discusses also Kidushei Ketanah (of an orphaned minor. It is mid'Rabanan, and Rabanan allow her to annul the Kidushin before maturity!)

שהרי בתו שבאת למאן הוו קדושי קטנות דמינה מייתי רב כהנא ראייה דאינה ממאנת אחר הבאת שערות וקאמר דבר שאמר אותו צדיק יכשל בו זרעו

i.

Proof: His daughter, who came to Mi'un, was a case of Kidushin of minors, for Rav Kahana brought a proof that she may not do Mi'un after bringing hairs, and he said [that they said] "a matter that that Tzadik said, will his descendant stumble in it?!"

אלמא ר' ישמעאל בקדושי קטנות נמי איירי

ii.

Inference: R. Yishmael discusses also Kidushin of minors.

ואע"ג דיש לפרש למה שאמר אותו צדיק היינו כעין דבר שאמר אותו צדיק שהוא אומר בקדושי טעות ובתו באת למאן מחמת קדושי קטנות

3.

Objection: We could explain "what that Tzadik said" to mean similar to what he said. He said regarding Kidushei Ta'os, and his daughter came to do Mi'un due to Kidushei Ketanos!

מ"מ מדקאמר נמנו וגמרו עד מתי הבת ממאנת עד שתביא ב' שערות

4.

Answer: In any case, since [Rav Kahana] said "they voted and concluded, until when may a daughter do Mi'un? Until she brings two hairs";

משמע דנמנו וגמרו לאפוקי מדר' ישמעאל

i.

Inference: They voted and concluded unlike R. Yishmael.

דליכא למימר לאפוקי מדרבי יהודה

5.

Suggestion: Perhaps [they voted and concluded] unlike R. Yehudah!

דהא רבי יהודה מודה בנבעלה וזאת נבעלה שהרי בנה מורכב על כתפה היה

6.

Rejection: R. Yehudah admits when she had Bi'ah [after bringing two hairs], and she (R. Yishmael's daughter) had Bi'ah, for her son was on her shoulder!

ושמואל דסבר כרבי ישמעאל ואמר בפרק המדיר (כתובות דף עב:) קדשה על תנאי וכנסה סתם אפילו בעל אינה צריכה הימנו גט

(b)

Question #2: Shmuel holds like R. Yishmael, and he said in Kesuvos (72b) that if one was Mekadesh with a Tenai, and entered her [into his house, i.e. made Chupah] Stam (without mentioning the stipulation), even if he had Bi'ah [with her], she does not need a Get from him;

וכי לית ליה לשמואל מתני' דיבמות (דף ב:)

1.

Does he (Shmuel) argue with the Mishnah in Yevamos (2b)?!

ובפ' המדיר (כתובות דף עג.) פריך לשמואל ממשניות טובא ומשני להו ולא בעי למימר דפליג אסתם משנה

i.

In Kesuvos (73a) we challenge Shmuel from many Mishnayos, and answer them. We did not want to say that he argues with a Stam Mishnah!

וי"ל דר' ישמעאל לית ליה מתני' דיבמות ושמואל לא סבר כר' ישמעאל אלא בקדושי טעות

(c)

Answer: [Indeed,] R. Yishmael argues with the Mishnah in Yevamos (2b), and Shmuel holds like R. Yishmael only regarding Kidushei Ta'os;

אבל בקדושי קטנות לא סבר כוותיה אלא כמתני' דיבמות (דף ב:) ודמכילתין דתנן עד מתי הבת ממאנת עד שתביא ב' שערות

1.

However, regarding Kidushei Ketanos, he does not hold like him, rather, like the Mishnah in Yevamos (2b) and of our Maseches, which says "until when may a daughter do Mi'un? Until she brings two hairs ";

(d)

Note: A Tosefta (6:5) and a Beraisa (on Amud B) say so.

ובפרק מי שמת (ב"ב דף קנו.) קאמר שמואל בהדיא בודקין למיאונין לאפוקי מדרבי יהודה

1.

In Bava Basra (156a), Shmuel explicitly said that we check for Mi'un, to teach unlike R. Yehudah.

וכן מוכח נמי בפרק נושאין (יבמות דף ק:) דפריך ממאנת מי קא ילדה ומשני בקדושי טעות וכרבי ישמעאל

(e)

Support: This is clear from Yevamos (100b). It asks "can a Mema'enes give birth?!", and answers "through Kidushei Ta'os, like R. Yishmael";

משמע דוקא בקדושי טעות סבר כוותיה ולא בקדושי קטנות דאליבא דשמואל איירי התם

1.

Inference: [Shmuel] holds like him only regarding Kidushei Ta'os, but not regarding Kidushei Ketanah, for there we discuss according to Shmuel.

והא דאמר שמואל בפ' ב"ש (שם דף קט:) ובהמדיר (כתובות דף עג.) קטנה שלא מיאנה והגדילה ועמדה ונישאת צריכה גט משני

(f)

Implied question: Shmuel said in Yevamos (109b) and Kesuvos (73a) that a minor who did not do Mi'un, and matured, and married someone else, she needs a Get from the second husband;

משמע דאינה מקודשת לראשון מדצריכה גט משני

1.

Inference: She is not Mekudeshes to the first, for she needs a Get from the latter!

היינו מן התורה אבל מדרבנן צריכה גט מראשון דמשהגדילה אינה יוצאה במיאון כדפרישית.

(g)

Answer: That is mid'Oraisa. Mid'Rabanan, she needs a Get from the first, for once she matured, she cannot leave through Mi'un, like I explained.

2)

TOSFOS DH Ika Beinaihu Shifchos

תוספות ד"ה איכא בינייהו שפחות

(SUMMARY: Tosfos explains that they argue also about oven ash.)

וא"ת לימא נמי איכא בינייהו אפר מקלה דהוי שמעתתא ותני לה בדרב מלכיא דרב פפא אמר שמעתא דרב מלכיו

(a)

Question: Why don't we say that [Rav Chanina and Rav Papa] argue also about oven ash, which is a Shematsa (the Amora's own teaching, not regarding a Mishnah), and [Rav Chanina] says that Rav Malkiya taught it, for Rav Papa said that Rav Malkiyo taught the Shematsos!

ויש לומר דה"ק כולהו מתניתא רב מלכיא ושמעתתא יש מהן רב מלכיא ויש מהן רב מלכיו.

(b)

Answer: He means that all of these [teachings about] Mishnayos are of Rav Malkiya, and the teachings of Amora'im, some Rav Malkiya taught, and some Rav Malkiyo taught.

52b----------------------------------------52b

3)

TOSFOS DH Ad she'Tekalkel

תוספות ד"ה עד שתכלכל

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to growing hair.)

לשון גדול שער הוא כדאמר בריש נזיר (דף ב.) הריני מכלכל הרי זה נזיר

(a)

Explanation: This refers to growing hair, like it says in Nazir (2a) [if one said] "I will be Mekalkel", he is a Nazir;

וקאמר בגמרא מאי משמע דכלכול לישנא דגדול שער הוא

1.

Citation (2a) Question: How is this is an expression of growing hair?

דתניא אמר רבי יהודה סיד כדי לסוד כלכול קטן ואמר צדעה ובת צדעה.

2.

Citation (cont.) Answer (Beraisa - R. Yehudah): The Shi'ur of plaster [to be liable for Hotza'ah on Shabbos] is enough for a small Kilkul, and [Rav] said that this is [to remove hair from] the temple (on the face) and below the temple.

4)

TOSFOS DH Halachah k'Divrei Kulan Lehachmir

תוספות ד"ה הלכה כדברי כולן להחמיר

(SUMMARY: Tosfos explains how we are stringent in practice.)

בפ' מי שמת (ב"ב דף קנו.) אמר ר"נ אמר שמואל בודקין לחליצה ולמיאונין לאפוקי מדרבי יהודה דאמר עד שירבה השחור על הלבן

(a)

Citation (Bava Basra 156a - Rav Nachman citing Shmuel): We check for Chalitzah and Mi'un. This teaches unlike R. Yehudah, who says "until there is more black than white."

והתם פסק ככולהו דאמר התם ר"נ אמר שמואל וה"נ קאמר הלכה כדברי כולן להחמיר

1.

There, [the Gemara] rules like all of Rav Nachman's teachings [there] in the name of Shmuel. Also here we say that the Halachah is like all of them, to be stringent.

הלכך אינה חולצת עד שתביא שער גדול שבכולן ועד שיהו ב' שערות במקום אחד כרב אשי

(b)

Pesak: Therefore, she may not do Chalitzah until she brings hairs like the largest [Shi'ur], and until both hairs are in one place, like Rav Ashi;

ואם יש לה דדים גדולים כשאר נשים אינה צריכה לבדוק התחתון

1.

If she has big breasts like other women, she need not check the lower Siman.

ולא תמאן משהביאה שתי שערות קטנות ואפי' אחת בגבה ואחת בין קשרי אצבעותיה

2.

She may not do Mi'un once she brought two small hairs (like the smallest Shi'ur), even if one is on her back and one is between her knuckles.

ור"ת כתב בספר הישר דמשהגיעה לכלל שנותיה לא תמאן בזמן הזה

(c)

Pesak: R. Tam wrote in Sefer ha'Yashar that nowadays, once she reaches her years (12), she may not do Mi'un.

דאע"ג דהיכא דלא בעל פסקינן בפ' יוצא דופן (לעיל דף מו.) דלא חיישינן שמא נשרו

(d)

Implied question: When he did not have Bi'ah (after 12 years), we ruled above (46a) that we are not concerned lest hairs fell out!

אין אנו בקיאין לבדוק בכל גופה שלא יהו לה שערות דאפי' אחת בגבה ואחת בכריסה ובקשרי אצבעותיה מצטרפים או גומות גרידא.

(e)

Answer: We are not experts to check the entire body that she does not have hairs, for even one on her back and one on her stomach or between her knuckles join, or mere pores.

5)

TOSFOS DH Shalosh Grisin Nami...

תוספות ד"ה שלש גריסין נמי...

(SUMMARY: Tosfos explains why it is different when she saw three Grisin.)

תימה אמאי לא פריך דלמא כל ג' גריסין בתרי יומי חזיתיה כדקאמר בפחות מג' גריסין

(a)

Question: Why don't we ask that perhaps all three Grisin she saw in two days, like it says about less than three Grisin?

ונראה למהר"ם וכן מצאתי דאי לא דתלינן בדם מאכולת ונימא דכל הכתם מגופה חזיתיה אין לנו להקל ולומר דבתרי יומי חזיתיה כיון דיש בו שיעור דאפשר לחלקו לג' ראיות

(b)

Answer (Maharam, and so Tosfos found): If we would not attribute [part of the stain] to blood of a louse, rather, we would say that the entire stain came from her body, we would not be lenient to say that she saw on two days, since there is a Shi'ur that can be divided into three sightings;

לכך פריך דילמא תרי ופלגא בתרי יומי חזיתיה כיון דראתה מעט פחות מג' גריסין

1.

Therefore, he asked "perhaps she saw two a half in two days", since she saw a little less than three Grisin;

אע"ג דאית בהו טפי משיעור שתי ראיות אתה מיקל לתלות המותר באותן ב' ראיות ולא בראייה ג'

i.

Even though there is more than the Shi'ur of two sightings, you are lenient to attribute the excess to those two sightings, and not to a third sighting;

ה"נ בג' גריסין וג' עודות נימא תרי ופלגא אע"ג דהוה טפי מב' ראיות נימא דבתרי יומי חזיתיה והמותר נתלה בדם מאכולת

ii.

Also here, when she saw three Grisin and three extra [small] amounts, we should say that two and a half, even though it is more than two sightings, we should say that she saw it in two days, and attribute the excess to blood of a louse.

וא"ת מנא ליה לרבא דבג' גריסין במקום א' חיישי רבנן

(c)

Question: What is Rava's source that regarding three Grisin in one place, Rabanan are concerned?

דילמא דוקא בג' מקומות ומצאתן ביום אחד ולר' חנינא דוקא בג' חלוקות או בחלוק א' ומצאתו בג' ימים

1.

Perhaps [they are concerned] only when they are in three places, and she found them in one day, and according to R. Chanina, only on three cloaks, or on one cloak and she found them in three days!

וי"ל דלא מפלגי רבנן.

(d)

Answer: Rabanan do not distinguish.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF