1)

(Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 3b)

מתני' אי זו היא זקינה כל שעברו עליה שלש עונות סמוך לזקנתה

(a)

(Mishnah): Who is a Zekenah? It is a woman who did not see blood for three periods close to her old age (this will be explained);

רבי לעזר אומר כל אשה שעברו עליה שלש עונות דייה שעתה

(b)

R. Lazar says, any woman who did not see blood for three periods is Dayah Shaitah.

רבי יוסי אומר מעוברת ומיניקה שעברו עליהן שלש עונות דייה שעתה:

(c)

R. Yosi says, a pregnant or nursing woman, over whom three periods passed without blood, is Dayah Shaitah.

גמ' רבי מאיר אומר מחמת החלב הדמין מסתלקין

(d)

(Gemara - R. Meir): Due to milk, the blood departs.

רבי יוסי אומר מחמת הצער הדמים מסתלקין.

(e)

R. Yosi says, due to pain [of birth], the blood departs.

אשכחת אמר קולת וחומרת על דברי רבי מאיר קולת וחומרת על דרבי יוסי

1.

Consequence: There is a leniency and stringency of R. Meir's words, and a a leniency and stringency of R. Yosi's words;

קולה על דרבי מאיר שאם היה מושך ויונק ארבע או חמש שנים דייה שעתה וחומרת שאם נתנה בנה למיניקה וגמלתו ומת מטמא מעת לעת

2.

The leniency of R. Meir's words - if [the baby] continued to nurse for four or five years, Dayah Shaitah. The stringency is, if she gave her son to a wet-nurse, or if she weaned him, or he died, she is [retroactively] Metamei 24 hours.

וקולת על רבי יוסי שאם נתנה בנה למיניקה וגמלתו ומת דייה שעתה וחומרת שאם היה מושך ויונק ארבע או חמש שנים אסור עד כ''ד חדש.

3.

The leniency of R. Yosi words - if she gave her son to a wet-nurse, or if she weaned him, or he died, she is Dayah Shaitah. They stringency is, if [the baby] continued to nurse for four or five years, it is forbidden (i.e. she is retroactively Metamei 24 hours only) until 24 months.

והא רבי מאיר אמר מטמא מעת לעת מה מיד או לכשיפסוק התינוק ואינו יכול לחזור

(f)

Question: R. Meir said [that if she weaned her son,] she is Metamei 24 hours. Is this immediately, or when the baby ceases and cannot return?

נישמעינה מן הדא יונק הוא התינוק והולך עד כ''ד חדש שלימין מיכן והילך כיונק שקץ דברי רבי אליעזר

(g)

Answer: We learn from the following. A baby may go and nurse until 24 full months. From now and onwards is like one who suckles from a Sheretz. R. Eliezer says so;

רבי יהושע אומר יונק הוא התינוק והולך אפילו ארבע או חמש שנים ומותר פירש אין מחזירין אותו

1.

R. Yehoshua says, he may continue to nurse even four or five years, and it is permitted. If he separated, we may not return him.

עד איכן

2.

Question: How long [may he separate, and we may return him]?

רבי יעקב בר אחא רבי חייה בשם רבי יוחנן עד מעת לעת

3.

Answer #1 (R. Yakov bar Acha citing R. Chiyah citing R. Yochanan): It is until 24 hours.

רבי חזקיה רבי אבהו בשם רבי שמעון בן לקיש עד שלשה ימים מעת לעת

4.

Answer #2 (R. Chizkiyah citing R. Avahu citing Reish Lakish): It is until three days, me'Es la'Es (72 hours).

במה דברים אמורים בזמן שפירש מתוך בורייו אבל אם פירש מתוך חוליו מחזירין אותו מיד

5.

What is the case? It is when he separated amidst good health, but if he separated amidst illness, we return him immediately;

ובתינוק שאינו של סכנה אבל בתינוק שהוא של סכנה אפילו לאחר כמה מחזירין אותו מיד:

6.

And this refers to a child who is not in danger, but if he is in danger, even after many [days] we return him immediately. (GILYON EFRAYIM - if you will say that she is Dayah Shaitah until the baby ceases and cannot return, sometimes there is no limit, i.e. in a case of danger. It is unreasonable that the law vary like this. Rather, once she weans him, she is not Dayah Shaitah.)

זקינה.

(h)

(Mishnah): A Zekenah [is Dayah Shaitah].

אי זו היא זקינה

1.

Question: Who is a Zekenah?

רבי שמעון בן לקיש אמר כל שקורין אותה אמה ואינה מקפדת.

2.

Answer #1 (Reish Lakish): It is anyone whom they call her "Imah'', and she is not upset.

ובדעתה הדבר תלוי

3.

Objection: Does it depend on her mindset?!

א''ר אבין כל שהוא ראויה להיקרות אימא.

4.

Answer #2 (R. Avin): It is anyone proper to be called "Ima''.

תני העבדים והשפחות אין קורין אותן אבא פלוני ואימא פלונית

(i)

(Beraisa): Male and female slaves - we do not call them Aba Ploni or Ima Plonis;

של בית ר''ג היו קורין לעבדיהן ולשפחותיהן אבא טבי ואמה טביתה.

1.

In R. Gamliel's house, they used to call the male and female slaves Aba Tavi and or Imah Tavisah.

תני רבי הושעיה ילדה ואחר כך נתגיירה אין לה דם טוהר

(j)

(R. Hoshayah): If a [Nochris] gave birth and afterwards converted, she does not have Dam Tahor.

א''ר יוסי [דף ד עמוד א] ויאות

(k)

R. Yosi: He said properly.

(אילולי) [צ''ל וללוי - נועם ירושלמי] דתניתה רבי הושעיה הוות צריכה לו מאחר שאין לה דמים טמאין אין לה דמים טהורין

(l)

Question: According to Levi (who says that there are two Mayanos), R. Hoshayah's teaching needs investigation. Since she has no Dam Tamei, should she not have Dam Tohar?! (Surely, a convert is biologically the same as anyone else, and the blood comes from the other Mayan during Yemei Tohar! We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

תני הגיורת והשבויה והשפחה שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו צריכות להמתין שלשה חדשים דברי רבי יודה

(m)

(Tosefta): A convert, captive, and Shifchah who converted, was redeemed or freed, must wait three months [before marrying, to avoid doubts about the father]. R. Yehudah says so;

[דף ד עמוד א (עוז והדר)] רבי יוסי אומר אינן צריכות להמתין שלשה חדשים

1.

R. Yosi says, they need not wait. (A woman who is Mezanah, she flips over so the semen will spill out, to avoid pregnancy.)

ובדמים רבי יודה אומר דייה שעתה רבי יוסי אומר מטמא מעת לעת

2.

And regarding blood, R. Yehudah says Dayah Shaitah. R. Yosi says, she is Metamei 24 hours.

אמר רבי נראין דברי רבי יוסי בדמים ודברי רבי יודה בוולד

(n)

Rebbi says, Nir'in (I hold like) R. Yosi's words about blood, and Nir'in R. Yehudah's words about a child.

ורבי חייה בשם רבי יוחנן הלכה כרבי יוסי.

(o)

(R. Chiyah citing R. Yochanan): The Halachah follows R. Yosi [in both matters].

רבי בא בר כהן בעא קומי רבי יוסי דלא כן מה אנן אמרין רבי יודה ורבי יוסי אין הלכה כרבי יוסי

(p)

Question (R. Ba bar Kohen, to R. Yosi): Had [R. Chiyah] not taught so, what would we think? When R. Yehudah and R. Yosi argue, does the Halachah not follow R. Yosi?!

אלא בגין דמר רבי נראין

(q)

Answer: [It is needed] because Rebbi said Nir'in [R. Yehudah's words about a child. One might have thought that his words were Nir'in to R. Yosi, and he retracted to agree with R. Yehudah.]

ולא כן אמר רבי בא בשם רבי זעירה כל מקום ששנה רבי נראין אדיין המחלוקת במקומה חוץ מן העיגול של דבילה דאהן מודה לאהן ואהן מודה לאהן

(r)

Question: Didn't R. Ba teach in the name of R. Ze'irah, that wherever Rebbi said Nir'in, it is still an argument, except for a ring of pressed figs (in Tosefta Terumos 4:11? Only) there, this one agrees to this (if it is known in which part of the barrel the Terumah was put, all agree that only those figs count towards the Shi'ur for Bitul), and this one agrees to this (if it is not known where the Terumah was put, all agree that all the figs help to be Mevatel)!

אמר ר' יוסי קשיתה קומי רבי חנינה בריה דרבי אבהו ואפי' דבר ברי שנבעלו

(s)

Question (R. Yosi, to R. Chaninah brei d'R. Avahu): [Does R. Yosi exempt from waiting] even if it is clear that she had Bi'ah?

א''ל וסתם נכריות לא כבעולות הן:

(t)

Answer (R. Chaninah brei d'R. Avahu): (Yes!) Are not Stam Nochriyos like Be'ulos?! (Even so, a convert need not wait. This answer assumes that a Stam convert does not guard herself for three months before converting; rather, it is likely that she had Bi'ah within this time - PF.)

רבי לעזר אומר כל אשה שעברו עליה שלש עונות דייה שעתה.

(u)

(Mishnah - R. Lazar): Any woman who had three Onos without seeing, is Dayah Shaitah.

ותני עלה אמרו לו לא אמרו חכמים אלא זקינה

(v)

(Tosefta): They said [to R. Lazar], Chachamim said only a Zekenah.

והתני אמר ר' לעזר מעשה בריבה אחת בעייתלו שהפסיקה שלש עונות ולא ראת ואחר כך ראת ובא מעשה לפני חכמים ואמרו דייה שעתה

(w)

Support (Beraisa - R. Lazar): A case occurred with a girl in Aitalu who ceased to see for three Onos. Afterwards, she saw. The case came in front of Chachamim, and they said that Dayah Shaitah;

אמרו לו קטן היית ואין עדות לקטן.

1.

Chachamim told [R. Lazar] you were a minor at the time, and there is no testimony about [what one saw when he was] a minor.

פעם אחת הורה רבי כרבי לעזר והיה מצטער

(x)

Once, Rebbi ruled like R. Lazar, and he was pained;

אמר רבי מנא קומי רבי יוסי איתא חמי בשעה שהורה כקולי רבי מאיר וכקולי רבי יוסי לא היה מצטער וכאן היה מצטער

(y)

Question (R. Mana, to R. Yosi): How is this? When he ruled like the leniencies of R. Meir and the leniencies of R. Yosi, he was not pained, and here he was pained?!

א''ל תמן יחידין אינון אית מימר נצרפה דעתו עם רבי מאיר ורבו על רבי יוסי נצרפה דעתו עם רבי יוסי ורבו על ר' מאיר אית לך מימר הכא נצרפה דעתו עם רבי לעזר ורבו על חכמים

1.

Answer (R. Yosi): There, they are individuals. We can say that we join Rebbi's opinion to R. Meir, and they are a majority against R. Yosi. We join Rebbi's opinion to R. Yosi, and they are a majority against R. Meir. Here, can we join Rebbi's opinion with R. Lazar and be a majority over Chachamim?!

ולא עוד אלא דתני עלה אמרו לו הוריית שעה היתה:

2.

Further, it was taught about this "[Chachamim] said to [R. Eliezer], it was a Hora'as Sha'ah [to be lenient about Taharos that she had touched in pressed circumstances, for it was a time of famine].''

רבי יוסי אומר מעוברת ומיניקה שעברו עליהן שלש עונות דיין שעתן.

(z)

(Mishnah - R. Yosi): If a pregnant or nursing woman had three periods without blood, she is Dayah Shaitah.

ותני עלה ימי עבורה וימי מיניקותה מצטרפין לשלש עונות

1.

It was taught about this (Tosefta 1:10) that the days of her pregnancy and her nursing join to three periods. (According to Levi, it is irrelevant whether or not she ceased at the beginning of nursing, which is during the days of Dam Tahor, for any blood then is not from the source of Dam Nidah!

דו סבר מעיין אחד הוא:

2.

Inference: [The Tana] holds that there is one Mayan.

2)

WOMEN WHO START OR RESUME SEEING BLOOD (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 4a)

מתני' במה אמרו דייה שעתה בראייה הראשונה אבל בשנייה מטמא מעת לעת

(a)

(Mishnah): She is Dayah Shaitah the first time she sees. The 24 hours apply to the second sighting;

ואם ראת את הראשונה מאונס אף בשנייה דייה שעתה:

1.

If her first sighting was due to Ones, she is Dayah Shaitah for her second sighting.

גמ' שמואל אמר לא שנו אלא בתולה וזקינה [דף ד עמוד ב] אבל מעוברת ומיניקה נותנין לה כל ימי עיבורה וכל ימי מיניקותה

(b)

(Gemara - Shmuel): We learned only about a Besulah and a Zekenah, but a pregnant or nursing woman, we give to her [the law of Dayah Shaitah] all the days of pregnancy and nursing.

רב ורבי יוחנן תריהון אמרין היא בתולה היא זקינה היא מעוברת היא מיניקה

(c)

(Rav and R. Yochanan): The same applies to a Besulah, Zekenah, pregnant or nursing woman (our Mishnah applies to all of them).

אמר רבי זעירא אתייא דרב ודרבי יוחנן כרבי חנינה וכולהון פליגין על שיטתיה דשמואל

(d)

(R. Ze'ira): Rav and R. Yochanan hold like R. Chaninah, and all of them argue with Shmuel;

דמר רבי לעזר בשם רבי חנינה פעם אחת הורה רבי כקולי רבי מאיר וכקולי רבי יוסי

1.

(R. Lazar citing R. Chaninah): Once, Rebbi ruled like the leniencies of R. Meir and like the leniencies of R. Yosi;

היך עבידא הוכר עוברה ואחר כך ראת רבי מאיר אומר דייה שעתה רבי יוסי אומר מטמא מעת לעת

2.

What was the case? The fetus was recognized, and afterwards she saw. R. Meir says Dayah Shaitah, and R. Yosi says that she is Metamei me'Es la'Es.

ראת ראיות הרבה והפסיקה שלש עונות [דף ד עמוד ב (עוז והדר)] ואחר כך ראת רבי מאיר אומר מטמא מעת לעת רבי יוסי אומר דייה שעתה.

3.

If she saw many sightings, and ceased three periods, and afterwards she saw, R. Meir is Metamei me'Es la'Es, and R. Yosi says Dayah Shaitah.

ואם אומר את נותנין לה כל ימי עיבורה וכל ימי מיניקותה למה לי כקולי רבי יוסי הדא דרבי מאיר קלילא מדרבי יוסי.

4.

If you say [like Shmuel, that in our Mishnah,] we give to [a pregnant or nursing woman the law of Dayah Shaitah] all the days of pregnancy and nursing, why do we need the leniencies of R. Yosi? R. Meir (the author of our Stam Mishnah) is more lenient than R. Yosi [who is Metamei me'Es la'Es for her first sighting]!

אמר רבי מנא קומי רבי יוסי או נימר רבי מאיר ורבי יוסי דחלב

(e)

Rebuttal (R. Mana, to R. Yosi): (R. Chaninah did not say that Rebbi ruled like their leniencies of a pregnant woman.) Perhaps [he discusses the leniencies of] R. Meir and R. Yosi regarding milk! (R. Meir says that she is Dayah Shaitah only as long as she nurses (above, 2b). We say below that R. Yosi says that she is Dayah Shaitah for 24 months, no matter how long she was nursing.)

א''ל בפירוש הכין אתאמרת.

1.

R. Yosi: (Correct!) It was explicitly said [that Rebbi ruled like their leniencies about milk].

עד כדון בתינוקת שהגיע זמנה לראות

(f)

Limitation: Until now we discussed a girl who reached the age to see [blood];

תינוקת שלא הגיע זמנה לראות וראת ראיות ראייה ראשונה דייה שעתה שנייה דייה שעתה שלישית דייה שעתה מיכן והילך מטמא מעת לעת

1.

If a girl did not reach the age to see, and she saw, for the first sighting she is Dayah Shaitah. For the second sighting she is Dayah Shaitah. For the third sighting she is Dayah Shaitah. From now and onwards, she is Metamei for 24 hours;

רבי ירמיה בשם רב שלישית עצמה מטמא מעת לעת.

2.

(R. Yirmeyah citing Rav): [Already] for the third sighting itself, she is Metamei for 24 hours.