TOSFOS DH L'RABOS LEILEI YOM-TOV HA'ACHARON
תוס' ד"ה לרבות לילי יום טוב האחרון
(SUMMARY: Tosfos explains why we need a Ribuy for the last night any more than one does for any other night.)
נראה לריב"א, דהוא הדין ללילות אחרות איצטריך ריבוי ...
Clarification: It seems to the Riva that other nights too, require a Ribuy ...
משום דהאי קרא ד"ושמחתם לפני ה' שבעת ימים", דדרשינן מיניה שלמי שמחה, דרשינן נמי מיניה בפרק לולב וערבה (סוכה מג.) 'במקדש לולב שבעת ימים', והתם ימים ולא לילות.
Reason: Because the Pasuk "u'Semachtem Lifnei Hash-m Shiv'as Yamim", from which we learn Shalmei Simchah, we also Darshen from it in Perek Lulav va'Aravah (Succah 43.) that Lulav applies seven days in the Beis-ha'Mikdash, and that Din is confined to daytime only.
ומיהו לילי יום טוב האחרון איצטריך ריבוייא טפי, משום דשמיני רגל בפני עצמו הוא ...
Conclusion: Only the last night of Yom-Tov requires it even more, since the eighth day is an independent Yom-Tov ...
וה"א לא יהא מחוייב לזבוח שלמי שמחה ביום שביעי לצורך ליל שמיני, כמו שאינו מחוייב בערב יום טוב לצורך הלילה.
Conclusion (cont.): And we would have thought that one is not obligated to Shecht Shalmei Simchah on the seventh day to eat on the night of the eighth any more than one obligated to Shecht on Erev Yom-Tov to eat on Yom-Tov.
TOSFOS DH O EINO ELA LEILEI YOM-TOV HA'RISHON
תוס' ד"ה או אינו אלא לילי י"ט הראשון
(SUMMARY: Tosfos explains this statement.)
ולא בא למעוטי שאר לילות אלא לילי יום טוב האחרון.
Clarification: In which case it comes, not to preclude other nights, only the last nights.
TOSFOS DH LAV MISHUM D'EIN LO BA'MEH YISMACH
תוס' ד"ה לאו משום דאין לו במה ישמח
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara cannot learn this from "Vezavachta ... Vesamachta".)
וא"ת, אם כן, תיפוק ליה מאידך קרא, דבעינן זביחה בשעת שמחה?
Question: Why do we not learn this from the other Pasuk ("Vezavachta ... Vesamachta") from which we learn that one needs to Shecht at the time of Simchah?
וי"ל, דאי מהתם, ה"א דלא בעינן זביחה בשעת שמחה אלא בחגיגה של יום טוב, שיכול לשוחטה בו ביום ...
Answer: From that Pasuk, we would have thought that one only needs to Shecht at the time of Simchah with regard to the Shalmei Chagigah of Yom Tov (which was slaughtered on Erev Yom Tov and is being eaten the following day to be Yotzei Simchah, see 70b and Tosfos there), since it is possible to Shecht it on Yom Tov itself...
אבל הכא שאין יכול לשוחטה בלילה, לא.
Answer (cont.): Whereas here, where one cannot Shecht it at nighttime, it is not necessary.
להכי איצטריך "אך" למעט.
Conclusion: Hence one needs "Ach" to preclude it.
TOSFOS DH LEILEI YOM-TOV HA'ACHARON
תוס' ד"ה לילי יום טוב האחרון
(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi, who confines it to the night of the eighth day.)
פי' בקונטר' - דווקא לילה, אבל יום שמיני, לא.
Explanation #1: Rashi explains that this refers specifically the nighttime, but not to the day.
וקשה לריב"א, דהתנן 'ההלל והשמחה שמונה'?
Question: The Riva queries this however, from the Mishnah, which states that 'Hallel and Simchah apply for eight days'.
וליכא למימר משום ליל שמיני קתני 'שמונה' ...
Refuted Answer: And one cannot answer that it says 'eight' on account of the night ...
דליכא שמונה לילות, דליל יום טוב ראשון לא קחשיב.
Refutation #1: Since bearing in mind that it does not include the first night is not included, there are not eight nights.
ועוד, דומיא דהלל דעיקרו ביום.
Refutation #2: Moreover, it Hallel, which one recites by day.
ועוד, דכי פריך לקמן 'ואם איתא, זימנין דלא משכחת לה שמונה, כגון שחל להיות יום טוב הראשון בשבת?'
Refutation #3: Furthermore, when the Gemara asks later on 'And if one holds ... , it sometimes transpires that there are not eight days - i.e. when the first day falls on Shabbos!' ...
ואי כפירוש הקונט', תיקשי נמי לכולי עלמא, דכשחל יום שמיני באחד בשבת אז ליכא אלא שבעה ...
Refutation #3 (cont.): According to Rashi, one could ask the same question according to all opinions - where the eighth day falls on Sunday, where there will only be seven days ...
דמתי יוכל לשחוט לליל שמיני שהוא מוצאי שבת?
Reason: Because when will one be able to Shecht for the night of the eighth which then falls on Motza'ei Shabbos?
דאי שחיט בערב שבת, איפסלא לה?
Reason (cont.): Since, if one were to Shecht it on Erev Shabbos, it would be Pasul!
הלכך נראה לפרש דלילי יום טוב האחרון לאו דווקא, דה"ה ביום.
Explanation #2: One therefore needs to explain that the night of the last day is La'v Davka, and that it includes the day.
TOSFOS DH MINAYIN L'EIMUREI CHAGIGAH SHE'NIFSALIN B'LINAH SHE'NE'EMAR VE'LO YALIN
תוס' ד"ה מנין לאימורי חגיגה שנפסלין בלינה שנאמר ולא ילין כו'
(SUMMARY: Tosfos cites this Pasuk as the source of all Eimurin.)
מהכא נפקא בכל אימורין.
Clarification: It is from here that we learn the Eimurin of all Korbanos.
71b----------------------------------------71b
TOSFOS DH LIMEID AL CHAGIGAS ARBA'AH-ASAR SHE'NE'ECHELES LI'SHENEI YAMIM V'LAYLAH ECHAD
תוס' ד"ה לימד על חגיגת י"ד שנאכלת לשני ימים ולילה אחד
(SUMMARY: Tosfos argues with Rashi over whether Shalmei Pesach mentioned in Zevachim that can be eaten for one day refers to the Chagigah of the fourteenth or to a leftover Pesach.)
תימה לר"י, דתניא בסוף פרק כל הפסולים (זבחים לו.) "ובשר זבח תודת שלמיו" - 'למדנו תודה שנאכלת ליום ולילה'.
Question: The Ri asks from a Beraisa at the end of Perek Kol ha'Pesulim (Zevachim, Daf 36.) which learns from the Pasuk "u'Vesar Zevach Todas Shelamav" that the Todah can be eaten for a day and a night.
מנין לרבות שלמי נזיר ושלמי פסח? ת"ל "שלמיו".
Question (cont.): And it goes on to learn Shalmei Nazir and Shalmei Pesach from the word "Shelamav".
ופי' בקונ' התם שלמים הבאים מחמת פסח, היינו חגיגת י"ד.
Question (cont.): And Rashi there interprets 'Shalmei Pesach' as the Chagigah of the fourteenth.
והשתא ההיא ברייתא כמאן" דלתנא דשמעתין נאכלת לשני ימים, ולבן תימא (לעיל ד' ע.) נמי דנאכלת ליום ולילה, נפקא ליה מדהוקש לפסח; והתם נפקא ליה מדכתיב "זבח תודת שלמיו"?
Question (concl.): Now like whom does that Beraisa hold? Seeing as according to the Tana in our Sugya, it can be eaten for two days, and even ben Teima (above on Daf 70.), according to whom it can be eaten for only a day and a night, learns it from the comparison to Pesach, whereas there (in Zevachim) the Tana learns it from "Zevach Todas Shelamav"?
על כן נראה לר"י ד'שלמים הבאים מחמת פסח' דקתני התם - היינו מותר הפסח שקרב שלמים.
Answer: Therefore the Ri explains that 'Shalmei Pesach' which the Tana there mentions, refers to the leftover Pesach which is brought as Shelamim.
והשתא אתי שפיר, דלקמן פרק האשה (ד' פט.) אמרינן ד'מותר הפסח נאכל ליום ולילה'. ומנא לן, אי לא מקרא דהתם.
Proof: Now it fits very well, since the Gemara later in Perek ha'Ishah (Daf 89.) states say that the leftover Pesach is eaten for only a day and a night. Now from where does it know this if not from the Pasuk there ("Shelamav")?
ובת"כ בפרשת צו את אהרן משמע בהדיא כפי' ר"י ...
Support: Indeed the Toras Kohanim in Parshas Tzav es Aharon specifically supports the Ri ...
דדריש התם האי קרא ד"בשר זבח תודת שלמיו" לשלמים הבאים מחמת פסח.
Support (cont.): When it Darshens there "u'Vesar Zevach Todas Shelamav" with reference to Shalmei Pesach ...
ובתר הכי מייתי ההיא דשמעתין, ודריש מ"לא ילין מן הבשר אשר תזבח בערב ... " בחגיגה הבאה עם הפסח הכתוב מדבר, שתאכל לשני ימים ולילה אחד.
Support (cont.): After which it cites our Sugya, and learns from "Lo Yalin min ha'Basar asher Tizbach ba"Erev" that the Chagigah that is brought together with the Pesach can be eaten for two days and one night.
אלמא משמע דההיא דלעיל איירי במותר הפסח שקרב שלמים.
Conclusion: So we see that the Shalmei Pesach mentioned above refers to the leftover Pesach that is brought as a Shelamim.
TOSFOS DH VE'HEI'ACH KULEIH K'RA LA'CHAGIGAS ARBA'AH-ASAR
תוס' ד"ה והאיך כוליה קרא לחגיגת י"ד
(SUMMARY: Tosfos asks why it cannot then be eaten for two days and two nights.)
תימה לרשב"א, כיון דכולי' קרא בחגיגת י"ד איירי, ומאי "בקר" - 'בקר שני', א"כ תאכל לשני ימים ושני לילות ...
Question: The Rashba asks that, since the entire Pasuk speaks about the Chagigah of the fourteenth, and "Boker" refers to the second morning, why can it not be eaten for two days and two nights ...
דקרא משמע שאינה נפסלת עד בקר שני, אבל ליל בקר שני נאכלת.
Conclusion: Seeing as the Pasuk implies that it does not become Pasul until the second morning, and that it can be eaten on the eve of the second day.
TOSFOS DH KOL HEICHA D'KASAV BOKER S'TAMA BOKER RISHON
תוס' ד"ה כל היכא דכתב בקר סתמא בקר ראשון
(SUMMARY: Tosfos queries from the Gemara in 'Arvei Pesachim'.)
תימה לר"י, דבסוף ערבי פסחים (לקמן קכ:) דריש "בקר" - 'בקר שני', אף על גב דכתיב סתמא.
Question: The Ri queries this from the end of 'Arvei Pesachim', where the Gemara Darshens "Boker" to mean the second morning, even though it is written S'tam?