SANHEDRIN 81 (8 Adar I 5785) - dedicated in honor of the Yahrzeit of Sarah bas Baruch Hersh Rosenbaum, who passed away on 8 Adar I 5776, by her husband Zev Dov Rosenbaum.
1)

ONE WHO IS LIABLE TWO MISOS [line 6]

(משנה) מי שנתחייב בשתי מיתות בית דין נידון בחמורה
(a)

(Mishnah): One who is Chayav two different Misos receives the more stringent one;

עבר עבירה שנתחייב שתי מיתות נידון בחמורה
(b)

If one is liable two Misos for one transgression, he receives the more stringent one;

ר' יוסי אומר נידון בזיקה הראשונה שבאה עליו:
(c)

R. Yosi says, he receives the one that arose first (this will be explained).

פשיטא אלא איתגורי איתגור
(d)

(Gemara) Question: Surely, one who should receive a severe Misah should not benefit (get a lighter Misah) because he did another transgression!

אמר רבא הכא במאי עסקינן כגון שעבר עבירה קלה ונגמר דינו על עבירה קלה וחזר ועבר עבירה חמורה
(e)

Answer (Rava): The case is, he did a light transgression, he was sentenced for it, and then he did a severe transgression;

סלקא דעתך אמינא כיון דנגמר דינו לעבירה קלה האי גברא קטילא הוא קמ"ל
1.

One might have thought that once he was sentenced, he is already considered dead, and we do not judge him for the latter transgression. The Mishnah teaches that this is not so?

בעא מניה <אבוה> [אחוה] דרב יוסף בר חמא מרבה בר נתן מנא הא מילתא דאמור רבנן מי שנתחייב שתי מיתות ב"ד נידון בחמורה
(f)

Question (Rav Yosef bar Chama's brother): What is the source of this law?

דכתיב (יחזקאל יח) והוליד בן פריץ שופך דם [וגו'] אל ההרים אכל ואת אשת רעהו טמא ואל הגלולים נשא עיניו והוליד בן פריץ שופך דם בסייף את אשת רעהו טימא זו אשת איש בחנק ואל הגלולים נשא עיניו זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בסקילה וכתיב (יחזקאל יח) מות יומת דמיו בו יהיה בסקילה
(g)

Answer (Rabah bar Nasan): "V'Holid Ben Paritz Shofech Dam... v'Es Eshes Re'ehu Timei v'El Gilulim Nasa Einav" - for murder he should be beheaded, for adultery he should be choked, for idolatry he should be stoned - "...Mos Yumas Damav Bo", he is stoned (the most severe one).

מתקיף לה רב נחמן בר יצחק אימא כולהו בסקילה
(h)

Objection (Rav Nachman bar Yitzchak): Perhaps all of these refer to Chayavei Skilah!

והוליד בן פריץ שופך דם זה בן סורר ומורה דבסקילה אשת רעהו טמא זו נערה המאורסה דבסקילה ואל הגלולים נשא עיניו זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דבסקילה
1.

"V'Holid Ben Paritz Shofech Dam" refers to Ben Sorer u'Moreh, "v'Es Eshes Re'ehu Timei" refers to a Na'arah Me'orasah, and "v'El Gilulim..." is idolatry!

א"כ מאי קמ"ל יחזקאל
(i)

Question: If so, what does the verse teach?

דילמא תורה קא מהדר
(j)

Suggestion: Perhaps Yechezkeil merely reviews laws of the Torah!

א"כ איבעי ליה לאהדורה כי היכי דאהדרה משה רבינו
(k)

Rejection: If so, he should have reviewed like Moshe did (Rashi - the entire Torah; Ramah - explicitly, and not mere hints).

דרש רב אחא בר' חנינא מאי דכתיב (יחזקאל יח) אל ההרים לא אכל שלא אכל בזכות אבותיו
(l)

(Rav Acha bar Chinena): "El he'Harim Lo Achal" refers to one whose own merits sufficed, and he did not need his fathers' merits;

ועיניו לא נשא אל גלולי בית ישראל שלא הלך בקומה זקופה
1.

"V'Einav Lo Nosa El Gilulei Beis Yisrael" - he did not walk with an upright posture;

ואת אשת רעהו לא טימא שלא ירד לאומנות חבירו
2.

"V'Es Eshes Re'ehu Lo Timei" - he did not infringe on another's profession;

ואל אשה נדה לא קירב שלא נהנה מקופה של צדקה
3.

"V'El Ishah Nidah Lo Kirev" - he did not receive from the Tzedakah box;

וכתיב (יחזקאל יח) צדיק הוא חיה יחיה כשהיה רבן גמליאל מגיע למקרא הזה היה בוכה ואמר מאן דעביד לכולהו הוא דחיי בחדא מינייהו לא
(m)

Raban Gamliel would cry when he reached the end of the verse "Tzadik Hu Chayo Yichyeh" - one who does all these will live, but not one who only does one of them!

א"ל ר"ע אלא מעתה (ויקרא יח) אל תטמאו בכל אלה הכי נמי בכולהו אין בחדא מינייהו לא
(n)

R. Akiva: If so, will you say that "Al Titam'u b'Chol Aleh" - do not do all of these abominations, but you may do one of them?!

אלא באחת מכל אלה הכי נמי באחת מכל אלה:
1.

Rather, you may not do any one of them. Likewise, one who has any one of the above merits will live.

2)

REBBI YOSI'S OPINION [line 43]

עבר עבירה:
(a)

(Mishnah): If one is liable two Misos for one transgression he (receives the more stringent one).

תניא כיצד אמר רבי יוסי נידון בזיקה ראשונה הבאה עליו חמותו ונעשית אשת איש נידון בחמותו
(b)

(Beraisa - R. Yosi): He receives the one which arose first. If his mother-in-law became a married woman (and he had Bi'ah with her), he is judged for (Bi'ah with) a mother-in-law (stoning);

אשת איש ונעשית חמותו נידון באשת איש
1.

If a married woman became his mother-in-law, he is judged for a married woman (choking).

אמר ליה רב אדא בר אהבה לרבא חמותו ונעשית אשת איש נידון בחמותו לידון נמי אאיסור אשת איש
(c)

Question (Rav Ada bar Ahavah): In the first case, why is he judged only for his mother-in-law? He should be judged for both!

דהא אמר ר' אבהו מודה ר' יוסי באיסור מוסיף
1.

(R. Avahu): R. Yosi admits that one is judged for both Isurim if the latter is Mosif (if something was forbidden, and it now becomes forbidden to more people or in more situations). (Before his mother- in-law married, she was permitted to men (except her relatives); when she marries, she becomes forbidden to all men, her relatives are also liable (if they have Bi'ah with her) for a married woman.

81b----------------------------------------81b
(דף פא,ב) אמר ליה אדא ברי בתרי קטלי קטלת ליה:
(d)

Answer (Rava): It suffices to kill him once!

3)

A PERSISTENT TRANSGRESSOR [line 2]

(משנה) מי שלקה ושנה ב"ד מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת:
(a)

(Mishnah): If someone was lashed twice, Beis Din put him in Kipah (a cell) and feed him barley, until his stomach bursts.

משום דלקה ושנה ב"ד כונסין אותו לכיפה
(b)

(Gemara) Question: Just because he was lashed twice, we cause him to die?!

אמר ר' ירמיה אמר רבי שמעון בן לקיש הכא במלקיות של כריתות עסקינן דגברא בר קטלא הוא וקרובי הוא דלא מיקרב קטליה
(c)

Answer (R. Yirmeyah): The Mishnah discusses someone lashed for Chayavei Kerisus. He is Chayav Misah (b'Yedei Shamayim (at the hands of Heaven));

וכיון דקא מוותר לה נפשיה מקרבינן ליה לקטליה עילויה
1.

Because he shows that he is not concerned for his life, we bring his death closer.

א"ל רבי יעקב לר' ירמיה בר תחליפא תא אסברא לך במלקיות של כרת אחת אבל של שתים ושל שלש כריתות איסורי הוא דקא טעים ולא מוותר כולי האי:
(d)

(R. Yakov): The Mishnah discusses one who repeatedly transgressed the same Kares. If he transgressed two or three different Kerisus, he merely wants to experience them, this does not show an utter lack of concern for his life.

מי שלקה ושנה:
(e)

(Mishnah): If someone was lashed twice...

שנה אע"ג דלא שילש לימא מתני' דלא כרשב"ג דאי רשב"ג הא אמר עד תלת זימני לא הויא חזקה
(f)

Suggestion: We cause his death after only two transgressions. This is unlike R. Shimon ben Gamliel, who says that Chazakah is not established until three repetitions.

אמר רבינא אפילו תימא רשב"ג קסבר עבירות מחזיקות
(g)

Rejection (Ravina): The Mishnah can be like R. Shimon. Transgressions are Machazik (establish his nature) that he will persist sinning and should be killed;

1.

NOTE: The first two times he is lashed. The third time he is put in a cell.

מיתיבי עבר עבירה שיש בה מלקות פעם ראשונה ושניה מלקין אותו ושלישית כונסין אותו לכיפה
(h)

Question (Beraisa #1): If Reuven transgressed a Lav for which one is lashed, the first two times he is lashed. The third time we put him in Kipah;

אבא שאול אומר אף בשלישית מלקין אותו ברביעית כונסין אותו לכיפה
1.

Aba Sha'ul says, also the third time he is lashed. The fourth time we put him in Kipah;

מאי לאו דכולי עלמא מלקיות מחזיקות
2.

Suggestion: All agree that Chazakah is established by lashes (Tosfos - continuing to sin after lashes; Rashi - lashes themselves);

ובפלוגתא דרבי ורשב"ג קמיפלגי
i.

Chachamim hold like Rebbi (two repetitions are Machazik), and Aba Sha'ul holds like R. Shimon ben Gamliel. (Tosfos - he is not Muchzak until the second or third transgression after lashes, i.e. the third or fourth transgression. Rashi - he is Muchzak after being lashed the second or third time, but we cannot give two punishments (lashes and Kipah) for one transgression, therefore Kipah is not until the third or fourth transgression)

לא דכולי עלמא אית להו דרשב"ג
3.

Rejection: All agree with R. Shimon ben Gamliel;

והכא בהא קא מיפלגי דמר סבר עבירות מחזיקות ומר סבר מלקיות מחזיקות
i.

The Chachamim hold that lashes are Machzik and Aba Sha'ul holds that transgressions are Machzik.

והדתניא התרו בו ושתק התרו בו והרכין ראשו
3.

Counter-question (Beraisa #2): If Reuven was warned (not to transgress a Lav of lashes) and was silent or nodded his head (showing that he is Mezid, but he cannot be lashed, for he did not consent to be lashed for his sin):

פעם ראשונה ושניה מתרין בו שלישית כונסין אותו לכיפה
i.

The first two times he is warned. The third time we put him in Kipah;

אבא שאול אומר אף בשלישית מתרין בו ברביעית כונסין אותו לכיפה
ii.

Aba Sha'ul says, the first three times he is warned, and the fourth time we put him in Kipah.

והתם מלקות ליכא במאי קמיפלגי
iii.

This shows that he becomes Muchzak without lashes!

אמר רבינא בכיפה צריכה התראה קמיפלגי
(i)

Answer (Ravina): In both Beraisos, (both Tana'im agree that three repetitions are Machazik;) the argument is whether or not we must warn for Kipah;

1.

NOTE: Chachamim say, since he becomes a Rasha when he transgresses the third warning, this suffices to put him in Kipah; Aba Sha'ul says, we cannot give Kipah until he transgresses a warning for Kipah, which we cannot give until he is a Rasha, i.e. he transgressed three warnings before this.

ומאי כיפה
(j)

Question: What is Kipah?

אמר רב יהודה מלא קומתו
(k)

Answer (Rav Yehudah): It is a cell the size of his height.

והיכא רמיזא
(l)

Question: Where does the Torah allude to it?

אמר ריש לקיש (תהילים לד) תמותת רשע רעה
(m)

Answer (Reish Lakish): "Temoses Rasha Ra" (one's wickedness will kill him).

ואמר ריש לקיש מאי דכתיב (קוהלת ט) כי [גם] לא ידע האדם את עתו כדגים שנאחזים במצודה רעה מאי מצודה רעה
(n)

(Reish Lakish) Question: "Lo Yeda ha'Adam Es Ito ka'Dagim she'Ne'echazim bi'Mtzudah Ra'ah" - what is an evil trap?

אמר ר"ל חכה:
(o)

Answer: It is a fish hook (it is small and weak. Fish do not realize that it will kill them.)

4)

A MURDERER WHO GETS KIPAH [line 25]

(משנה) ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו (ישעיהו ל) לחם צר ומים לחץ:
(a)

(Mishnah): If one murdered without witnesses, we put him in Kipah and feed him meager amounts of bread and water.

מנא ידעינן
(b)

(Gemara) Question: How do we know that he murdered?

אמר רב בעדות מיוחדת
(c)

Answer #1 (Rav): There were two witnesses, but they did not see each other (therefore, we cannot give Misas Beis Din).

ושמואל אמר שלא בהתראה
(d)

Answer #2 (Shmuel): There were two witnesses, but they did not warn him.

ורב חסדא אמר אבימי כגון דאיתכחוש בבדיקות ולא איתכחוש בחקירות
(e)

Answer #3 (Rav Chisda): The witnesses contradicted each other about Bedikos (details not essential to the testimony), but agreed about Chakiros (what is essential for the testimony);

כדתנן מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנים:
1.

(Mishnah): A case occurred in which Ben Zakai asked the witnesses about the types of figs on a tree (a Bedikah. They disagreed, and Beis Din did not execute the Nidon. Rather, they put him in Kipah.)

5)

PEOPLE KILLED WITHOUT BEIS DIN [line 33]

ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ:
(a)

(Mishnah): We feed him meager amounts of bread and water.

מאי שנא הכא דקתני נותנין לו לחם צר ומים לחץ ומאי שנא התם דקתני מאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת
(b)

Question: Why does our Mishnah say that we feed him meager amounts of bread and water? The previous Mishnah said that we feed him barley until his stomach bursts?

אמר רב ששת אידי ואידי נותנין לו לחם צר ומים לחץ עד שיוקטן מעיינו והדר מאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת:
(c)

Answer (Rav Sheshes): First we feed him meager amounts of bread and water to make his stomach shrivel up, then we feed him barley until his stomach bursts.

(משנה)
(d)

(Mishnah): A zealot may kill someone doing any of the following:

הגונב את הקסוה והמקלל בקוסם והבועל ארמית קנאין פוגעין בו
1.

One who steals ha'Kisvah (this will be explained), one who curses b'Kosem (in the name of idolatry), and one who has Bi'ah with a Nochris.

כהן ששמש בטומאה אין אחיו הכהנים מביאין אותו לב"ד אלא פרחי כהונה מוציאין אותו חוץ לעזרה ומפציעין את מוחו בגזירין
(e)

If a Kohen did Avodah when he was Tamei, the other Kohanim do not take him to Beis Din. Rather, the young Kohanim take him outside of the Azarah and break his head with pieces of wood.

זר ששמש במקדש רבי עקיבא אומר בחנק
(f)

R. Akiva says, if a Zar (non-Kohen) did Avodah in the Mikdash, he is choked;

וחכ"א בידי שמים:
(g)

Chachamim say, Beis Din does not kill him. He is Chayav Misah b'Yedei Shamayim (at the hands of Heaven).

מאי קסוה
(h)

(Gemara) Question: What is Kisvah?

אמר רב יהודה כלי שרת וכן הוא אומר (במדבר ד) ואת קשות הנסך
(i)

Answer (Rav Yehudah): It is a Keli Shares - "v'Es Kesos ha'Nasech."

והיכא רמיזא
(j)

Question: Where does the Torah hint that one can be killed for stealing it?

(במדבר ד) ולא יבאו לראות כבלע את הקדש ומתו:
(k)

Answer: It says "k'Vala Es ha'Kodesh va'Mesu."

והמקלל בקוסם:
(l)

(Mishnah): One who curses b'Kosem.

תני רב יוסף יכה קוסם את קוסמו
(m)

(Rav Yosef): He says 'Kosem should strike the One (Hash-m) who made it.'

רבנן ואיתימא רבה בר מרי אמרי יכהו קוסם לו ולקונו ולמקנו:
(n)

(Rabanan): He says 'it should strike Ploni (a person), and his Master (Hash-m), and the One who bestows to him.'