1)

AGADIC TEACHINGS OF R. YOCHANAN AND RAV CHISDA [line 1]

א"ר יוחנן כל האומר מנשה אין לו חלק לעוה"ב מרפה ידיהן של בעלי תשובה
(a)

(R. Yochanan): Anyone who says that Menasheh has no share in the world to come weakens the resolve of people who consider repenting.

דתני תנא קמיה דר' יוחנן מנשה עשה תשובה <ל>שלשים ושלש שנים דכתיב (מלכים ב כא) בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים ויעש <הרע> [אשרה] כאשר עשה אחאב מלך ישראל כמה מלך אחאב עשרין ותרתין שנין מנשה כמה מלך חמשים וחמש דל מינייהו עשרים ותרתין פשו להו תלתין ותלת
(b)

A reciter of Beraisos: Menasheh repented (and was a Tzadik) for 33 years - "...va'Chamishim v'Chamesh Shanah Malach bi'Yrushalayim... Ka'asher Osah Achav." Menasheh was (a Rasha king) like Achav, who reigned for 22 years, leaving 33 years of repentance.

א"ר יוחנן משום רשב"י מאי דכתי' (דברי הימים ב לג) וישמע אליו ויחתר לו ויעתר לו מיבעי ליה
(c)

Question (R. Yochanan): Why does it say "va'Yishma Elav va'Yechaser Lo"? It should say 'va'Ye'aser Lo'!

מלמד שעשה לו הקב"ה כמין מחתרת ברקיע כדי לקבלו בתשובה מפני מדת הדין
(d)

Answer: This teaches that Hash-m made a Machteres (tunnel) in Shamayim for Menasheh in order to accept his repentance, for Midas ha'Din would not allow it.

וא"ר יוחנן משום רשב"י מאי דכתיב (ירמיהו כו) בראשית ממלכות יהויקים בן יאשיהו וכתיב (ירמיהו כח) בראשית ממלכת צדקיה וכי עד האידנא לא הוו מלכי
(e)

Question (R. Yochanan): Why does it say "b'Reishis Mamlechus Yehoyakim" and "b'Reishis Mamleches Tzidkiyahu"? (It does not say b'Reishis regarding other kings!)

אלא בקש הקב"ה להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל יהויקים נסתכל בדורו ונתקררה דעתו בקש הקב"ה להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל דורו של צדקיה נסתכל בצדקיה ונתקררה דעתו
(f)

Answer: Hash-m was ready to return the world to nothingness (like it was before creation) due to Yehoyakim. He did not, due to the generation. Hash-m was ready to return the world to nothingness due to Tzidkiyahu's generation. He did not, due to Tzidkiyahu. (How did the generation change so quickly? Tzidkiyah became king only three months after Yehoyakim's reign ended! And why is Tzidkiyah considered so virtuous? He defied the Navi's command to surrender to Nebuchadnetzar! Perhaps we can answer these together. Yehoyakim was a Rasha, and tried to force people to serve idolatry; his generation was Moser Nefesh to resist. Tzidkiyah was a Tzadik. His generation was not coerced to serve idolatry, and even so they did. It was an awesome merit for Tzidkiyah to remain virtuous in such a generation. This saved the world, even though he defied the Navi's command. - PF)

בצדקיה נמי כתיב (מלכים ב כד) ויעש הרע בעיני ה'
(g)

Question: Also regarding Tzidkiyahu it says "va'Ya'as ha'Ra b'Einei Hash-m"!

שהיה בידו למחות ולא מיחה
(h)

Answer: That is because he could have protested at the evil of his generation, but he did not (but he himself was a Tzadik).

וא"ר יוחנן משום רשב"י מאי דכתיב (משלי כט) איש חכם נשפט את איש אויל ורגז ושחק ואין נחת
(i)

(R. Yochanan): "Ish Chacham Nishpat Es Ish Evil v'Ragaz v'Sachak v'Ein Nachas" (whether the Chacham (Hash-m) showed anger to or dealt favorably with the foolish wicked kings, they did not fear Him):

אמר הקב"ה כעסתי על אחז ונתתיו ביד מלכי דמשק זיבח וקיטר [לאלהיהם] שנאמר (דברי הימים ב כח) ויזבח לאלהי דרמשק המכים בו
1.

He showed anger to Achaz, and delivered him into the hands of the king of Darmesek, and he served their idolatry - "va'Yizbach l'Eilohei Darmesek ha'Makim Bo"!

ויאמר [כי] אלהי מלכי ארם הם מעזרים אותם להם אזבח ויעזרוני והם היו [לו] להכשילו ולכל ישראל
i.

"Va'Yomer Ki Elohei Malchei Aram Hem Mazrim Osam Lahem Ezbach v'Ya'azruni v'Hem Hayu Lehachshilo ul'Chol Yisrael."

שחקתי עם אמציה ונתתי מלכי אדום בידו הביא אלהיהם והשתחוה להם שנאמר (דברי הימים ב כה) ויהי אחרי <כן> בא אמציה מהכות את אדומים ויבא את אלהי בני שעיר ויעמידם [לו] לאלהים ולפניהם ישתחוה ולהם יקטר
2.

Hash-m dealt favorably with Amatzyah - "Acharei Ba Amatzyah me'Hakos Es Adomim va'Yavei Es Elohei Bnei Se'ir... Yishtachaveh v'Lahem Yekater."

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי בכיי ליה למר דלא ידע חייכי למר דלא ידע ווי ליה למר דלא ידע בין טב לביש
3.

(Rav Papa): This is like people say, woe to one who does not realize when someone cries or laughs in front of him. He does not distinguish good from bad!

(ירמיהו לט) ויבאו כל [שרי] מלך בבל <ויבאו> [וישבו] בשער התוך א"ר יוחנן משום רשב"י מקום שמחתכין בו הלכות
(j)

(R. Yochanan): "Kol Sarei Melech Bavel va'Yeshvu b'Sha'ar ha'Tavech" is the place where they Mechatech (decide) Halachos (the Sanhedriyos at the openings of Har ha'Bayis and the Azarah).

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי באתרא דמריה תלא ליה זייניה תמן קולבא רעיא קולתיה תלא
1.

(Rav Papa): This is like people say, the lowly shepherd hangs his jug in the place where his master used to hang his weapons.

<סימן על שדה בתים לא תאונה> אמר רב חסדא אמר רבי ירמיה בר אבא מאי דכתיב (משלי כד) על שדה איש עצל עברתי ועל כרם אדם חסר לב והנה עלה כולו קמשונים כסו פניו חרולים וגדר אבניו נהרסה על שדה איש עצל עברתי זה אחז ועל כרם אדם חסר לב זה מנשה והנה עלה כולו קמשונים זה אמון כסו פניו חרולים זה יהויקים וגדר אבניו נהרסה זה צדקיהו שנחרב בית המקדש בימיו
(k)

(Rav Chisda): "Al Sedeh Ish Atzel Avarti" refers to Achaz (who prevented Avodah and study of Torah, as we will expound later). "V'Al Kerem Adam Chasar Lev" refers to Menasheh (who erased the name of Hash-m and destroyed the Mizbe'ach). "V'Hineh Chulo Kimshonim" refers to Amon (who disgraced the Mizbe'ach). "Kasu Fanav Charulim" refers to Yehoyakim (who covered his face from Hash-m's light). "V'Geder Avanav Neherasah" refers to Tzidkiyahu, for the Mikdash was destroyed in his days.

ואמר רב חסדא אמר רבי ירמיה בר אבא ארבע כיתות אין מקבלות פני שכינה כת לצים כת שקרנים כת חניפים כת מספרי לשון הרע
(l)

(Rav Chisda): Four categories of people do not behold the Shechinah:

כת לצים דכתיב (הושע ז) משך ידו את לוצצים
1.

Scoffers - "Moshach Yado Es Lotzetzim";

כת שקרנים דכתיב (תהילים קא) דובר שקרים לא יכון לנגד עיני
2.

Liars - "Dover Shekarim Lo Yikon l'Neged Einai."

כת חניפים דכתיב (איוב יג) כי לא לפניו חנף יבוא
3.

Flatterers - "Ki Lo Lefanav Chanef Yavo";

כת מספרי לשון הרע דכתיב (תהילים ה) כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגורך רע צדיק אתה ולא יהיה במגורך רע
4.

Those who speak Lashon ha'Ra - "Ki Lo Kel Chafetz Resha Atah Lo Yegurcha Ra", since You are a Tzadik, evil will not be in Megurcha (Your dwelling).

ואמר רב חסדא אמר רבי ירמיה בר אבא מאי דכתיב (תהילים צא) לא תאונה אליך רעה ונגע לא יקרב באהלך לא תאונה אליך רעה שלא ישלוט בהן יצר הרע ונגע לא יקרב באהלך שלא תמצא אשתך ספק נדה בשעה שתבא מן הדרך
(m)

(Rav Chisda): "Lo Se'unah Elecha Ra'ah" - the Yetzer ha'Ra will not rule over you. "V'Nega Lo Yikrav b'Ohalecha" - you will not find your wife Safek Nidah when you return from a trip. (This pains a man. He suspects that she is Tehorah, and he is needlessly withheld from her at a time of great desire.)

דבר אחר לא תאונה אליך רעה שלא יבעתוך חלומות רעים והרהורים רעים ונגע לא יקרב באהלך שלא יהא לך בן או תלמיד שמקדיח תבשילו ברבים {כגון יש"ו הנוצרי}
1.

Alternatively, "Lo Se'unah Elecha Ra'ah" - you will not be scared by bad dreams or thoughts. "V'Nega Lo Yikrav b'Ohalecha" - you will not have a son or Talmid who acts disgracefully in public.

עד כאן ברכו אביו מכאן ואילך ברכתו אמו (תהילים צא) כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך על כפים ישאונך וגו' על שחל ופתן תדרוך וגו' עד כאן ברכתו אמו
(n)

These were David's blessings to Shlomo. His mother blessed him "Ki Mal'achav Yetzaveh Lach..."

מכאן ואילך ברכתו שמים (דף קג,ב) (תהילים צא) כי בי חשק ואפלטהו אשגבהו כי ידע שמי יקראני ואענהו עמו אנכי בצרה אחלצהו ואכבדהו אורך ימים אשביעהו ואראהו בישועתי
1.

Hash-m blessed him "Ki Vi Chashak va'Afaltehu...."

103b----------------------------------------103b
אמר ר"ש בן לקיש מאי דכתיב (איוב לח) וימנע מרשעים אורם וזרוע רמה תשבר מפני מה עי"ן של רשעים תלויה כיון שנעשה אדם רש מלמטה נעשה רש מלמעלה
(o)

(Reish Lakish): "Va'Yimna me'Resha'im Oram..." - the 'Ayin' of "Resha'im" is written above the other letters (so the word can be read without it, 'me'Rashim') to teach that once one becomes poor (hated) below, he is hated above (Rashi; Ramah - when one becomes a Rosh (leader, without inheriting the position) below, he is considered a Rasha above).

ולא נכתביה כלל
(p)

Question: If so, the 'Ayin' should not be written at all (Ramah - it should explicitly say 'Roshim')!

ר' יוחנן ור"א חד אמר מפני כבודו של דוד
(q)

Answer #1 (R. Yochanan or R. Elazar): It is written for the honor of David (to show that this does not apply to Tzadikim. Many people hated David, but Hash-m loved him.)

וחד אמר משום כבודו של נחמיה בן חכליה
(r)

Answer #2 (the other of R. Yochanan and R. Elazar): It is written for the honor of Nechemyah.

2)

THE EVIL KINGS OF YEHUDAH [line 10]

תנו רבנן מנשה היה שונה חמשים וחמשה פנים בתורת כהנים כנגד שני מלכותו
(a)

(Beraisa): Menasheh expounded and taught Chidushim in Sefer Va'Yikra in 55 facets (Rashi - once in each year of his reign; Ramah - he expounded when he was a Tzadik, and through this, he merited to reign for 55 years).

אחאב שמנים וחמשה ירבעם מאה ושלשה
1.

Achav expounded it in 85 facets, and Yarav'am in 103.

תניא היה ר"מ אומר אבשלום אין לו חלק לעוה"ב
(b)

(Beraisa - R. Meir): Avshalom has no share in the world to come:

שנאמר (שמואל ב יח) ויכו את אבשלום וימיתוהו ויכוהו בעוה"ז וימיתוהו לעוה"ב
1.

"Va'Yaku Es Avshalom" in this world, "va'Ymisuhu" in the world to come.

תניא ר"ש בן אלעזר אומר משום ר"מ אחז ואחזיה וכל מלכי ישראל שכתוב בהן ויעש הרע בעיני ה' לא חיין ולא נידונין
(c)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): Achaz, Achazyah and all the Malchei Yisrael about whom it says 'va'Ya'as ha'Ra b'Einei Hash-m" will not experience Techiyas ha'Mesim, nor will they be judged (Ramah - because they exerted themselves in wars for the sake of Yisrael).

(מלכים ב כא) וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירושלים פה לפה לבד מחטאתו אשר החטיא את יהודה לעשות הרע בעיני ה' הכא תרגימו שהרג ישעיה
(d)

(Chachamim of Bavel): "V'Gam Dam Naki Shofach Menasheh Harbeh Me'od Ad Asher Milei Es Yerushalayim Peh la'Feh" - he killed Yeshayah;

במערבא אמרי שעשה צלם משאוי אלף בני אדם ובכל יום ויום הורג <את> כולם
(e)

(Chachamim of Eretz Yisrael): He made an idol that required 1000 people to move it. Every day he would make people move it, and they died from this.

כמאן אזלא הא
(f)

Question: From whom may we derive Rabah bar Rav Chanah's teaching?

דאמר רבה בר בר חנה שקולה נשמה של צדיק אחד כנגד כל העולם כולו
1.

(Rabah bar bar Chanah): The Neshamah of one Tzadik is worth as much as an entire world.

כמ"ד ישעיה הרג
(g)

Answer: We learn this from Chachamim of Bavel.

כתיב (דברי הימים ב לג) פסל וכתיב (דברי הימים ב לג) פסילים
(h)

Contradiction: It says that Menasheh put a "Pesel" in the Heichal, and it says that he put "Pesilim"!

א"ר יוחנן בתחלה עשה לו פרצוף אחד ולבסוף עשה לו ארבעה פרצופים כדי שתראה שכינה ותכעוס
(i)

Answer (R. Yochanan): At first he made the idol with one face. Later, he added three other faces, to anger the Shechinah from every direction.

אחז העמידו בעלייה שנאמר (מלכים ב כג) ואת המזבחות אשר על הגג עליית אחז וגו'
(j)

Achaz erected an idol in the upper story of the Mikdash - "ha'Mizbechos Asher Al ha'Gag Aliyas Achaz";

מנשה העמידו בהיכל שנאמר (מלכים ב כא) וישם את פסל האשרה אשר עשה בבית אשר אמר ה' אל דוד ואל שלמה [בנו] בבית הזה ובירושלים אשר בחרתי מכל שבטי ישראל אשים את שמי לעולם
1.

Menasheh put one in the Heichal, "ba'Bayis... Asher Bocharti... Asim Es Shemi l'Olam";

אמון הכניסו לבית קדשי הקדשים שנאמר (ישעיהו כח) כי קצר המצע מהשתרע והמסכה צרה כהתכנס
2.

Amon put one in the Kodesh ha'Kodoshim - "Ki Kotzar ha'Matza me'Histare'a":

מאי כי קצר המצע מהשתרע אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן [כי] קצר המצע זה מלהשתרר עליו שני רעים כאחד
i.

(R. Shmuel bar Nachmani): This means that the Mikdash cannot house two 'colleagues' (Hash-m and idolatry) at once.

מאי והמסכה צרה וגו' אמר רבי שמואל בר נחמני רבי יונתן כי הוה מטי להאי קרא הוה קא בכי מי שכתב בו (תהילים לד) כונס כנד מי הים תעשה לו מסכה צרה
3.

(R. Shmuel bar Nachmani): R. Yonason would cry when he read "veha'Masechah Tzarah." Hash-m is "Kones ka'Ned Mei ha'Yam" (He can gather the water to expand the (dry) land, but our sins caused that), an idol is like a rival (co-wife) for Him!

[אחז בטל את העבודה] וחתם את התורה שנאמר (ישעיהו ח) צור תעודה חתום תורה בלמודי מנשה קדר את האזכרות והרס את המזבח אמון [שרף את התורה] והעלה שממית על גבי המזבח
(k)

Achaz abolished the Avodah and sealed (stopped study of) Torah - "Te'udah Chasum Torah b'Limudai." Menasheh erased the name of Hash-m (from the Torah) and destroyed the Mizbe'ach. Amon burned the Torah and abolished the Avodah to the point that cobwebs covered the Mizbe'ach (Rashi; others explain that he offered Shemamis (a Tamei animal or bird) on the Mizbe'ach).

אחז התיר את הערוה מנשה בא על אחותו אמון בא על אמו שנאמר (דברי הימים ב לג) כי הוא אמון הרבה אשמה
(l)

Achaz considered Arayos to be permitted. Menasheh had Bi'ah with his sister. Amon had Bi'ah with his mother - "Amon Hirbah Ashmah":

רבי יוחנן ור"א חד אמר ששרף את התורה וחד אמר שבא על אמו
1.

R. Yochanan or R. Elazar explains that this refers to burning the Torah. The other says that it refers to Bi'ah with his mother.

אמרה לו אמו כלום יש לך הנאה ממקום שיצאת ממנו
2.

His mother: Will you derive pleasure from the place you came from?!

א"ל כלום אני עושה אלא להכעיס את בוראי
3.

Amon: No. My whole intent is to anger Hash-m.

כי אתא יהויקים אמר קמאי לא ידעי לארגוזי כלום אנו צריכין אלא לאורו יש לנו זהב פרויים שאנו משתמשין בו יטול אורו
(m)

Yehoyakim said 'my predecessors did not know how to anger Hash-m! All people need from Him is the sun. We have Parva'im (a special kind of) gold. It illuminates for us. He can take His light away!'

אמרו לו והלא כסף וזהב שלו הוא שנאמר (חגי ב) לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות
1.

Others: Gold and silver are also His - "Li ha'Kesef v'Li ha'Zahav"!

אמר להם כבר נתנו לנו שנאמר (תהילים קט) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני האדם
2.

Yehoyakim: He already gave them to us - "veha'Aretz Nosan li'Vnei Adam."

3)

MICHAH [line 49]

א"ל רבא לרבה בר מרי מפני מה לא מנו את יהויקים משום דכתיב ביה (דברי הימים ב לו) ויתר דברי יהויקים ותועבותיו אשר עשה והנמצא עליו
(a)

Question (Rava): Why isn't Yehoyakim listed among those who have no share in the world to come? Surely, it is not due to "Divrei Yehoyakim v''So'avosav... veha'Nimzta Alav"!

מאי והנמצא עליו
1.

Question: What does "veha'Nimzta Alav" refer to?

רבי יוחנן ור"א חד אמר שחקק שם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} על אמתו
2.

Answer #1 (R. Yochanan or R. Elazar): He engraved the name of idolatry on his Ever.

וחד אמר שחקק שם שמים על אמתו
3.

Answer #2 (the other of R. Yochanan and R. Elazar): He engraved Hash-m's name on his Ever.

א"ל במלכים לא שמעתי בהדיוטות שמעתי
(b)

Rabah bar Mari: I did not hear why other kings were not listed. I did hear about commoners;

מפני מה לא מנו את מיכה מפני שפתו מצויה לעוברי דרכים שנאמר כל העובר ושב אל הלוים
1.

Michah was not listed because his food was open to travelers. (Ramah - therefore, Chachamim did not want to openly teach that he has no share; Iyun Yakov - through this, he merited a share. 'Kol ha'Over v'Shav El ha'Leviyim' is not a verse, but we find in Shofetim 17-18 that he hosted people.)

(זכריה י) ועבר בים צרה והכה בים גלים א"ר יוחנן זה פסלו של מיכה
(c)

(R. Yochanan): "V'Ovar ba'Yam Tzarah" - Michah took (Gra - had a spiritual defect which would later cause him to make) an idol through the Yam Suf. (Alternatively, he took a plate with Hash-m's name, which Moshe had used to raise Yosef's coffin from the bottom of the Nile, which he would later use to make the Egel.)

תניא רבי נתן אומר מגרב לשילה ג' מילין והיה עשן המערכה ועשן פסל מיכה מתערבין זה בזה בקשו מלאכי השרת לדוחפו אמר להן הקב"ה הניחו לו שפתו מצויה לעוברי דרכים
(d)

(Beraisa - R. Nasan): It is three Mil from Gerav (where Michah set up his idol) to Shilo (where the Mishkan was). Smoke from the Mizbe'ach mixed with smoke of offerings to the idol. Angels wanted to kill Michah. Hash-m stopped them, because his food was open to travelers.

ועל דבר זה נענשו אנשי פלגש בגבעה אמר להן הקב"ה בכבודי לא מחיתם על כבודו של בשר ודם מחיתם
1.

The people who made war with Shevet Binyamin due to Pilegesh ba'Giv'ah were punished for fighting for the honor of a person (the concubine who was raped and killed), but not for Hash-m's honor (to stop Michah).