1)

DO WE STONE WOMEN CLOTHED? (Yerushalmi Halachah 4 Daf 28a)

משנה רחוק מבית הסקילה ארבע אמות היו מפשיטין את בגדיו האיש מכסין אותו מלפניו והאשה מלפניה ומאחריה דברי ר' יהודה

(a)

(Mishnah): When he is four Amos from Beis ha'Skilah (the place where people are stoned), they remove his garments. We cover a man in front (his genitals), and we cover a woman in front and in back. R. Yehudah says so;

וחכמים אומרים האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה:

(b)

Chachamim say, a man is stoned (virtually) naked. A woman is not stoned naked.

גמרא מחלפה שיטת ר' יהודה תמן אמר אם היה שערה נאה לא היה סותרו וכא הוא אומר אכן.

(c)

Question: R. Yehudah holds oppositely from what he taught [about a Sotah]! There, he said that if her hair is beautiful, [the Kohen] does not untie it (lest it arouse desire), and here he says so (that a woman is stoned almost naked)!

הכא מ"מ למיתה אזלה ברם תמן שאם תימצא טהורה ויתגרו בה פירחי כהונה.

(d)

Answer: Here, in any case she is going to die (the chance that they will find a reason to save her in the seconds between removing her garments and killing her is miniscule). There, if she is found to be Tehorah (the water does not kill her), young Kohanim might desire her.

מחלפה שיטת רבנן תמן אמר האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה וכא אינון אמרין הכין.

(e)

Question: Chachamim hold oppositely from what they taught [about a Sotah]! There (really, here), they say that a man is stoned naked, but a woman is not stoned naked, and they say so [that a Kohen unties a Sotah's hair in any case]!

הכא ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה ברם תמן ונוסרו כל הנשים:

(f)

Answer: Here, "v'Ahavta l'Re'echa Kamocha" - choose for him a nice death. (It is very embarrassing for a woman to be naked. For a man, it is less shameful, and without clothes to soften the fall, he dies quicker, with less pain.) However, there it says "v'Nivasru Kol ha'Nashim" (we disgrace her to dissuade other women from doing like her).

2)

HOW WE STONE PEOPLE (Yerushalmi Halachah 5 Daf 28a)

משנה בית הסקילה היה גבוה שתי קומות ואחד מן העדים דוחפו על מתניו נהפך על לבו הופכו על מתניו

(a)

(Mishnah): Beis ha'Skilah was twice a person's height. One of the witnesses would push him from his back. If he fell face down, he turns him on his side (ARUCH L'NER).

ואם מת בה יצא ואם לאו נוטל את האבן ונותנו על לבו אם מת בה יצא ואם לאו העד השני נוטל האבן ונתנו על לבו

(b)

If he died [from the fall], the Mitzvah was fulfilled. If not, [that same witness] takes a rock and throws it on his heart. If he died, the Mitzvah was fulfilled. If not, the second witness takes a rock and throws it on his heart.

1.

In the Bavli's text of the Mishnah, the first clause is omitted. If he did not die from the fall, the second witness takes a rock and throws it on his heart.

אם מת בה יצא ואם לאו רגימתו בכל ישראל שנאמר יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה וגו':

(c)

If he died from this, the Mitzvah was fulfilled. If not, all of Yisrael stones him - "Yad ha'Edim Tihyeh Bo va'Rishonah Lahamiso v'Yad Kol ha'Am ba'Acharonah."

גמרא תניא וכמלוא קומתו של נופל הרי (חמשה) [צ"ל שלש - מיכל המים, לבעל ערוך שהולחן].

(d)

(Gemara): With the height of the one who falls, [in all he falls] three [times his height].

הכא את מר וכמלוא קומת הנופל הרי (חמשה) [צ"ל שלש - מיכל המים] ובבור של נזקין את מר עד עשרה טפחים

(e)

Question: Here you say that with the height of the one who falls, [in all it is] three. Regarding a pit for damages, it was taught that until 10 Tefachim [it cannot kill. We exclude the height of the animal!]

(עמוד ב) לא דומה נופל מדעת לנופל שלא מדעת.

(f)

Answer: One who knows that he will fall is unlike one who falls unexpectedly. (The former is less afraid.)

רבי יונתן בן חלי ר' אבודמי בר ברתיה דר' טבי בשם ר' יאשיה אילין דחבטין תורא בחייליה אין בו משום ריסוק איברים.

(g)

(R. Yonason ben Chali citing R. Avodimi, the grandson of R. Tavi citing R. Oshaya): These people who forcibly throw an ox to the ground [before slaughtering it, it senses that it will be thrown, so], we are not concerned lest the limbs became crushed (which is Tereifah).

ביומוי דרבי פינחס חבטו תורא בחייליה אמר לון בחייכון שרוניה שרוניה וקום וערק. אמר ברוך שבחר בחכמים ובדבריהם דאמר אילין דחבטין תורא בחיילי' אין בו משום ריסוק איברים.

(h)

In the days of R. Pinchas, they forcibly threw an ox to the ground. He told them to untie it (if it can walk, this shows that its limbs were not crushed). They untied it, and it fled. He said "blessed is He who chose Chachamim and their words - they said that these who forcibly throw an ox to the ground, we are not concerned lest the limbs became crushed."

ומניין שטעון סקילה שנאמר סקול יסקל ומניין שטעון דחייה שנאמר ירה יירה ומניין שטעון שתי דחיות ת"ל יירה:

(i)

What is the source that [one who is Chayav Skilah] must be stoned? It says "Sakol Yisakel." What is the source that he must be cast down? It says "Yaro Yiyareh." What is the source that he is cast down twice [his height]? It says "Yiyareh." (ZAHAV HA'ARETZ explains so. Rashi (Shemos 19:13, according to Sifsei Chachamim) says that we learn that Beis ha'Skilah was two Komos tall from Yaro Yiyareh.)

3)

WHO IS HUNG? (Yerushalmi Halachah 6 Daf 28b)

משנה כל הנסקלין נתלין דברי רבי ליעזר

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): Everyone who is stoned is hung;

וחכמים אומרים אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע"ז

(b)

Chachamim say, only a blasphemer or idolater is hung.

האיש תולין אותו פניו כלפי העם והאשה פניה כלפי העץ דברי ר' ליעזר

(c)

R. Eliezer says, we hang a man facing the people. We hang a woman facing the beam;

וחכמים אומרים האיש נתלה ואין האשה נתלית

(d)

Chachamim say, a man is hung, but a woman is not hung.

א"ר אליעזר מעשה בשמעון בן שטח שתלה נשים באשקלון

1.

R. Eliezer: Shimon ben Shetach hung women in Ashkelon!

אמרו לו שמונים נשים תלה ואין דנין שנים ביום א':

2.

Chachamim: He hung 80 in one day, even though we do not judge two capital cases in one day (it was due to an urgent need. It was not according to Halachah).

גמרא מה טעמא דר' ליעזר

(e)

(Gemara) Question: What is R. Eliezer's reason?

מה מגדף שנסקל נתלה אף אני אביא שאר כל הנסקלין שיהו נתלין

(f)

Answer: Just like a blasphemer, who is stoned, is hung, I bring all others who are stoned, that they are hung.

מה טעמא דרבנן מה המגדף על ידי שפשט ידו בעיקר נתלה אף אני ארבה שאר כל הפושטין ידיהן בעיקר להיות נתלין.

(g)

What is Rabanan's reason? Just like a blasphemer, since he rebelled against the Source, he is hung, I bring all others who rebelled against the Source, that they are hung.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF