1)

TOSFOS DH v'Lo Milah she'Lo bi'Zmanah d'Asya b'Kal v'Chomer (cont.)

תוספות ד"ה ולא מילה שלא בזמנה דאתיא בק"ו (המשך)

ורב אשי הוא דמשני דיו''ט עשה ולא תעשה הוא ואין עשה דוחה לא תעשה ועשה

(a)

Explanation #2 (cont.): Rav Ashi answers that Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, and an Aseh is not Docheh an Aseh v'Lo Sa'aseh.

וקשה לר''י דבפ''ק דביצה (דף ח: ושם) משמע דאית ליה לרבא דיו''ט עשה ולא תעשה הוא גבי אפר כירה דפריך סוף סוף יו''ט עשה ולא תעשה הוא ואין עשה דכיסוי דוחה לא תעשה ועשה אלא אמר רבא

(b)

Question (Ri): In Beitzah (8b) it connotes that Rava holds that Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, regarding oven ash, for he asks "still, Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, and the Aseh to cover the blood [of Shechitah of a bird or Chayah] is not Docheh an Aseh v'Lo Sa'aseh!" Rather, Rava said...

כו' ודוחק למימר דהש''ס ניחא ליה למיפרך דיו''ט עשה ולא תעשה הוא דקי''ל כרב אשי אבל רבא אע''ג דלית ליה ליו''ט עשה ולא תעשה מ''מ אין כיסוי דוחה יו''ט מלבדו

(c)

Poor answer: The Gemara prefers to ask that Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, for we hold like Rav Ashi, but Rava, even though he does not hold that Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, still covering the blood does not override Yom Tov, due to "Levado" (only Melachah of Ochel Nefesh itself overrides Yom Tov).

ור''י מפרש דאתיא בק''ו מנדרים ונדבות דדחו יו''ט אף על גב שלא נכרתו עליהם י''ג בריתות מילה לכ''ש וקסבר רבא דקריבין ביו''ט

(d)

Explanation #3 (Ri): He learns from a Kal v'Chomer from Nedarim and Nedavos, which override Yom Tov, even though 13 covenants were not made about them. Bris Milah, over which 13 covenants were made, all the more so it overrides Yom Tov! Rava holds that [Nedarim and Nedavos] are offered on Yom Tov.

וליכא למיפרך מה לנדרים ונדבות שהן לצורך גבוה כדפריך בפ' ר' אליעזר דמילה (לקמן קלא:) מה לעומר ושתי הלחם שהן לצורך גבוה

(e)

Implied question: Nedarim and Nedavos are a "need" of Shamayim! We ask like this below (131b) "you cannot learn from the Omer and Shtei ha'Lechem, for they are a need of Shamayim!"

דהא לאו חובה נינהו

(f)

Answer: They are not obligatory [therefore they are not considered a need of Shamayim];

ואפילו חטאות ואשמות לא מיקרו צורך גבוה כיון דאי לא חטא לא בעי לאייתינהו

1.

Even Chata'os and Ashamos [which are obligatory] are not called a need of Shamayim, since had he not sinned, he would not need to bring them.

ואית ליה לרבא דיום טוב עשה ולא תעשה כדמוכח בביצה להכי איצטריך ק''ו דאי לאו ק''ו לא הוה צריך קרא למיסר

(g)

Explanation #3 (cont.): Rava holds that Yom Tov is an Aseh v'Lo Sa'aseh, like is proven in Beitzah. Therefore, he needs a Kal v'Chomer. If not for the Kal v'Chomer, he would not need a verse to forbid;

ורבא לא קאי אשריפת קדשים אלא הש''ס מייתי משום דמינה נמי שמעינן דאין שריפת קדשים דוחה יו''ט:

1.

Rava does not discuss burning Kodshim, just the Gemara brings his teaching, for from it we learn that burning Kodshim does not override Yom Tov.

2)

TOSFOS DH Havah Lei Yom Tov Aseh v'Chulei

תוספות ד"ה ה"ל יו''ט עשה כו'

(SUMMARY: Tosfos infers that the other Amora'im disagree.)

ואת הנך אמוראי דלעיל דסברי דיו''ט לא תעשה גרידא נילף מהכא דלא דחי עשה את ל''ת וכי האי גוונא פריך בפ''ק דיבמות (דף ו.)

(a)

Question: The other Amora'im above, who hold that Yom Tov is only a Lav, should learn from here that an Aseh is not Docheh a Lav! (All agree that Aseh Docheh Lo Sa'aseh.) The Gemara asks like this in Yevamos (6a).

ושמא מיכן לא נילף לפי שיכול לעשות אחר יו''ט [ת''י]

(b)

Answer: Perhaps we cannot learn from here, for one can do [the Mitzvah of burning the Nosar] after Yom Tov.

3)

TOSFOS DH Ha b'Chol Shapir Dami Mai Taima v'Chulei

תוספות ד"ה הא בחול שפיר דמי מ''ט כו'

(SUMMARY: Tosfos explains the source that Tamei Terumah is Asur b'Hana'ah.)

תימה מהיכא תיתי דתרומה טמאה אסורה בהנאה דבעי מ''ט

(a)

Question: What is the source that Tamei Terumah is Asur b'Hana'ah, that we ask what is the reason [to permit benefit at the time of burning it]?

אי ממעשר הקל כדמשמע בסמוך איכא למיפרך מה למעשר שכן הד''ס ט''ב כדפריך בהערל (יבמות דף עד:)

1.

If we learn [a Kal v'Chomer] from Ma'aser, which is lenient, like it connotes below, we can ask that Ma'aser has the stringencies HaDaS TaV, like we ask in Yevamos (74b)! (It requires Hava'as Makom (must be brought to Yerushalayim), Viduy, Asur (it is forbidden to an Onen), Tamei (one may not burn Tamei Ma'aser), and Bi'ur. Terumah has only four stringencies over Ma'aser.)

וליכא למימר דהוה אסרינן ליה משום דאיקרי קדש דכתיב (ויקרא כב) ונתן לכהן את הקדש

2.

Suggestion #1: We would forbid [Terumah] because it is called Kodesh - "v'Nasan la'Kohen Es ha'Kodesh."

או משום דהוקשה לקדשים כדאמר במעילה בפרק הנהנה (דף יט.) דקדש אקשי רחמנא לתרומה

3.

Suggestion #2: We would forbid because [Terumah] is equated to Kodshim, like it says in Me'ilah (19a) that the Torah equated Kodesh to Terumah;

וקדש גופיה אסור בהנאה כשניטמא אפילו אותו קדש שהיה מותר בהנאה קודם כמו שלמים נפקא לן שפיר מק''ו דמעשר או מהיקשא דמעשר כדאמר בפרק כל שעה (פסחים דף כד.)

i.

Kodesh itself is Asur b'Hana'ah when it became Tamei, even Kodesh that was Mutar b'Hana'ah before [becoming Tamei], e.g. Shelamim. This we properly learn from a Kal v'Chomer from Ma'aser, or from a Hekesh to Ma'aser, like it says in Pesachim (24a).

דא''כ מאי פריך ומה ראית ואימא ממנו אתא למעוטי קדש ולא תרומה

4.

Rejection: If so, what was the question "why do you see [to say that Terumah is permitted and Kodshim is forbidden]? Say that "Mimenu" comes to exclude (permit) Kodesh, and not Terumah!"?

ואם נמעט קדש מהיכא תיתי איסור תרומה

i.

If we would exclude (permit) Kodesh, what would be the source to forbid Terumah?!

וי''ל דהוה גמרינן תרומה מדאיתקש לבכורים ובכורים למעשר כדאמרינן בהערל (יבמות דף מג:)

(b)

Answer: We would learn Terumah from a Hekesh to Bikurim, and Bikurim [are equated to] Ma'aser, like it says in Yevamos (73b);

ולקמן לא סמיך אק''ו אלא אהיקשא סמיך

1.

Below, we do not rely on the Kal v'Chomer [to learn Terumah from Ma'aser], rather, on the Hekesh.

ומיהו קדש אתי שפיר בק''ו ממעשר כדאמרי' בפ' כל שעה (פסחים דף כד.) וליכא למיפרך שכן הד''ס ט''ב דכולהו איתנהו בקדש בר מוידוי

(c)

Distinction: However, we properly learn Kodesh from a Kal v'Chomer from Ma'aser, like it says in Pesachim (24a). We cannot challenge this from HaDaS TaV, for all of these stringencies apply to Kodesh, except for Viduy;

ואר''ת דמוידוי לא שייך למיפרך דלא שייך וידוי גבי קדש

1.

Explanation (R. Tam): We cannot challenge it from Viduy, for it does not apply to Kodesh;

אבל בתרומה שייך דהא אגב מעשר מתודה נמי אתרומה כדאמר וגם נתתיו ללוי זו תרומה ואין לה וידוי בפני עצמה

i.

However, it applies to Terumah, for along with Ma'aser, one says Viduy also about Terumah. It was taught that "v'Gam Nasativ la'Levi" refers to Terumah. Terumah does not have its own Viduy. (Therefore, this is a stringency of Ma'aser over Terumah.)

וא''ת אכתי היכי יליף בק''ו קדש ממעשר הא איכא למיפרך מה למעשר שכן טעון כסף צורה כדפריך בפרק בתרא דמכות (דף יז:)

(d)

Question: Still, how can we learn Kodesh from Ma'aser through a Kal v'Chomer? We can ask that Ma'aser requires minted coins [to redeem it], like it asks in Makos (17b)!

ואור''י דלא שייך האי פירכא אלא דוקא גבי חוץ לחומה כדהתם דבעי למילף דאוכל תודה או שלמים חוץ לחומה דלוקה ממעשר

(e)

Answer (Ri): This challenge [to the Kal v'Chomer] applies only to [eating it] outside the wall [of Yerushalayim], like there, that we wanted to learn that one who eats Todah or Shelamim outside the wall is lashed, from Ma'aser.

ואם תאמר הכא אסרינן הסקה והדלקה באיסורי הנאה וערלה דאסורה בהנאה ושרי ליהנות בשעת ביעור כדאמר בפרק כל שעה (פסחים כז:) ולא משכח התם עצים לרבנן דאסורים אלא בשרשיפא

(f)

Question: Here, we forbid burning (for heat) and lighting (burning for illumination) with Isur Hana'ah. Orlah, which is Asur b'Hana'ah, one may benefit from it while burning it, like it says in Pesachim (27b)! The only case found in which Rabanan forbid wood is a chair (or other Kelim, but one may benefit from Isur while it is consumed)!

וצריך לדחות ולומר דשמן ובשר ותבואה חשיבי בעין טפי בשעת היסק מעצים

(g)

Answer: We must reject this, and say that oil, meat and grain are considered intact at the time of burning more than wood. (Therefore, one may not benefit from such Isurim while they burn.)

4)

TOSFOS DH Kach Atah Metzuveh Lisrof Es ha'Terumah

תוספות ד"ה כך אתה מצווה לשרוף את התרומה

(SUMMARY: Tosfos explains that it must be specifically burned.)

פי' בקונטרס משום דלא ליתי בה לידי תקלה

(a)

Explanation #1 (Rashi): [We must burn Tamei Terumah] lest one stumble [eat it].

לפי טעם זה נראה דלאו דוקא שריפה אלא ה''ה שאר ביעור וכ''פ בהדיא באלו עוברין

1.

Consequence: According to this, it need not be specifically burned. The same applies to other ways of eradication. Rashi said so explicitly in Pesachim (46a).

ול''נ דבסוף תמורה (דף לג:) קתני תרומה טמאה בהדי הנשרפין וקתני התם הנשרפין לא יקברו

(b)

Rebuttal: In Temurah (33b), it teaches Tamei Terumah among Nisrafim (Isurei Hana'ah that are burned), and it says that Nisrafim may not be buried!

ע''כ נראה דשריפה דוקא משום דדמיא לקדש ומדרבנן

(c)

Explanation #2: It must be specifically burned, because it resembles Kodesh. This is mid'Rabanan.

א''נ מדאורייתא מדאיקרי קדש

(d)

Explanation #3: [It must be burned] mid'Oraisa, since it is called Kodesh.

ואם תאמר דאמר בספ''ק דפסחים (דף כ:) גבי תרומה טמאה שתעשה זילוף

(e)

Question: It says in Pesachim (20b) regarding Tamei Terumah [wine] that one may sprinkle it [on the floor to give a good scent to the house];

הא תנן בתמורה הראוי לקבורה קבורה פירוש כגון משקין

1.

The Mishnah in Temurah says that what is proper to be buried must be buried. This refers to liquids!

ויש לומר דלא קאי אלא אערלה וכלאי הכרם ולא אתרומה דשריא בהנאה.

(f)

Answer: It refers only to Orlah and Kil'ai ha'Kerem, but not to Terumah, which is Mutar b'Hana'ah.

5)

TOSFOS DH Achas Terumah Temei'ah v'Achas Terumah Tehorah

תוספות ד"ה אחת תרומה טמאה ואחת תרומה טהורה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a different Drashah.)

ואף על גב דדריש רבי אליעזר (בכורות דף לד. וסם) אחת תרומה טהורה ואחת תלויה יניחנה במקום המוצנע ולא במקום התורפה דאסור לגרום לה טומאה

(a)

Implied question: R. Eliezer expounded (Bechoros 34a) that Tahor Terumah and Taluy (Safek Tamei) Terumah have the same law. One places it in a hidden place, and not in an open (Hefker) place, for one may not cause Tum'ah to it!

התם דריש משמרת תרומותי משמע שתי תרומות צריכות שימור דהיינו טהורה ותלויה והכא דריש מלך

(b)

Answer: There he expounds "Mishmeres Terumosai", which connotes two Terumos that must be guarded, i.e. Tahor and Taluy. Here he expounds from "Lecha" (you may benefit from them).

6)

TOSFOS DH she'Chen Pankachs

תוספות ד"ה שכן פנקעכ''ס

(SUMMARY: Tosfos questions why we do not list another stringency.)

תימה דמצי לאחשובי נמי דחמירי קדשים מתרומה בהא העריב שמשו אוכל בתרומה הביא כפרתו אוכל בקדשים

(a)

Question: We could count another stringency of Kodshim over Terumah! [A Mechusar Kipurim, i.e. Zav, Zavah, Yoledes or Metzora,] may eat Terumah after Ha'arev Shemesh (once night comes after they immersed), but they may eat Kodshim [only] after offering their Korban! (Ramban - we know that Kodshim is more stringent than Terumah regarding Mechusar Kipurim, only due to the six stringencies Pankachs!)

7)

TOSFOS DH Pigul

תוספות ד"ה פגול

(SUMMARY: Tosfos explains that this is Chutz li'Mkomo.)

היינו חישב לאוכלו חוץ למקומו ובכלל זה הוי אוכל חוץ לחומה דלוקה בקדשים ונותר היינו חישב לאוכלו חוץ לזמנו והוי נותר בכלל זה

(a)

Explanation: This is one who intended [while offering the Korban] to eat Chutz li'Mkomo (where it is forbidden, e.g. Kodshei Kodoshim outside the Azarah, or Kodshim Kalim outside of the wall of Yerushalayim), and it includes one who eats outside the wall [even if he offered it with proper intent]. "Nosar" is one who intended [while offering it] to eat Chutz li'Zmano (after it is forbidden), and [what is normally called] Nosar is included (eating after the allowed time).

והוי האי פיגול ונותר כי ההוא דאם עון פיגול הוא הרי כבר נאמר לא יחשב ואם עון נותר כו' (פסחים דף טז:)

(b)

Remark: This Pigul and Nosar is like it says in Pesachim (16b) "if it refers to the Aveirah of Pigul, this was already written. If it refers to the Aveirah of Nosar..."

ולא כמו פיגול שבכל הש''ס דקרי פיגול דחישב לאוכלו חוץ לזמנו דהיינו נותר דהכא

1.

This is unlike "Pigul" in the entire Gemara, which is when one intended [while offering it] to eat Chutz li'Zmano, which here is called Nosar.

8)

TOSFOS DH Kares

תוספות ד"ה כרת

(SUMMARY: Tosfos discusses when we can attribute death to Kares.)

שאינו מגיע לששים שנה שהוא מיתת כל אדם

(a)

Explanation #1: He does not live to 60 years, which is normal death.

כדמשמע בשילהי מ''ק (דף כח. ושם) דאמר התם רב יוסף כי הוה בר שיתין שנין עבד יומא טבא לרבנן אמר השתא נפקי לי מכרת א''ל אביי נהי דנפק מר מכרת דשני מכרת דיומי מי נפק מר

(b)

Support: It connotes like this in Mo'ed Katan (28a). When Rav Yosef turned 60, he made a celebration for Rabanan. He said "I left [concern for] Kares." Abaye said "granted, you left concern for Kares of years. Did you leave concern for Kares of days?!"

פירוש כדאמר התם מת ביום א' מיתה של זעם שנים מיתה של בהלה שלשה מיתה של כרת

1.

Explanation: This is like it says there. If one died on the first day [that he fell sick], this is death of anger. If [he was sick] two days, this is death of bewilderment. If [he was sick] three days, this is Kares.

ומיתה בידי שמים אין לה זמן קבוע אלא שמת בשביל עון זה אפי' אין בידו עון אחר

2.

Misah bi'Ydei Shamayim does not have a fixed time. Rather, he dies due to this Aveirah, even if he does not have another Aveirah.

ואפי' למ''ד (לקמן דף כה.) יש מיתה בלא חטא בשביל עון זה יקצרו ימיו

3.

And even according to the opinion (below, 55b) that there is death without sin, due to this Aveirah his days will be shortened.

ומיהו בירושל' קאמר דכרת אינו מגיע לחמשים ומפיק לה מאל תכריתו את שבט הקהתי וגו' וזאת עשו להם וחיו

(c)

Explanation #2: However, the Yerushalmi says [one who gets] Kares does not reach 50 [years]. It learns from "Al Tachrisu Es Shevet ha'Kehasi... v'Zos Asu Lahem vi'Chyu";

פי' אמרה תורה עשו להם תקנה שלא ימותו בעבודתן קודם חמשים וכתיב אל תכריתו משמע כרת היינו שמת קודם חמישים

1.

I.e. the Torah commanded to enact for them lest they die through their Avodah, before 50, and it says "Al Tachrisu." This connotes that Kares is dying before 50;

ומיתה האמורה בתורה דקאמר התם היינו שמת עד ששים דכתיב במדבר הזה יתמו ושם ימותו ולא נגזרה גזירה אלא על בני עשרים שימותו קודם ארבעים וקרי לה מיתה

2.

Misah [bi'Ydei Shamayim] said in the Torah is dying before 60, for it says "ba'Midbar ha'Zeh Yitamu v'Sham Yamusu", and the decree was only on men [at least] 20, that they will die before 40 [more years], and it is called Misah.

אבל זרעו אומר ריב''א דאין בכרת אלא בהנהו דכתיב בהו ערירי

(d)

Distinction (Riva): However, his seed is not cut off, except for those [Aveiros of Kares] about which it says "Ariri."

ואין נראה לר''ת דהא בפרק הבא על יבמתו (יבמות דף נה.) קאמר ערירי דכתב רחמנא גבי דודתו למה לי לכדרבא כו'

(e)

Rebuttal (R. Tam): In Yevamos (55a), it says "why did the Torah write Ariri regarding one's aunt? This teaches like Rava..."

ואי אין זרעו נכרת אלא דוקא בהנהו דכתיב ערירי מאי קבעי

1.

If his seed is cut off only for those [Aveiros] about which it says "Ariri", what was the question?

והא דלא קאמר במועד קטן (דף כח. ושם) נהי דנפק מר מכרת דשני מכרת דבני מי נפק מר

(f)

Implied question: Why didn't it say in Mo'ed Katan "granted, you left concern for Kares of years. Did you leave concern for Kares of children?!"

התם מיירי כשאין לו בנים קטנים ודוקא קטנים נענשים בעון אביהם ולא גדולים כדמשמע בפירקין (דף לב:)

(g)

Answer: There it discusses when he does not have minor children. Only minors are punished due to their parents' sins, and not adults, like it connotes below (32b).

ומיהו קשה דבתורת כהנים ממעט אשת אח מן האם מכרת מדכתיב אשת אחיו נדה היא מה נדה יש לה היתר אף אשת אח דיש לה היתר דהיינו מן האב דשריא כשאין לה בנים

(h)

Question: In Toras Kohanim it excludes the wife of one's maternal brother from Kares, for it says "Eshes Achiv Nidah Hi' - just like there is a Heter for a Nidah, [the Torah forbids] Eshes Ach that has a Heter, i.e. the wife of one's paternal brother. She is permitted when she (really, his brother) has no children [when he dies];

ובכולי הש''ס משמע דיש בה כרת כמו בשאר עריות דהא מני לה גבי חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן

1.

In the entire Gemara, it connotes that there is Kares for her (the wife of one's maternal brother), like for other Arayos, for she is counted among the 15 women who exempt their Tzaros! (If a woman falls to Yibum to a relative forbidden with Kares, just like she is exempt from Yibum and Chalitzah, her co-wives are exempt.)

ולפירוש ריב''א אתי שפיר דמצינן למימר דממעט לה מערירי ואין להאריך :

(i)

Remark: This is fine according to Riva. We can say that [Toras Kohanim] exempts [the wife of one's maternal brother] from Ariri. It is not proper to elaborate.

25b----------------------------------------25b

9)

TOSFOS DH Titen Lo v'Lo l'Oro mi'Chlal d'Vas Oro Hi

תוספות ד"ה תתן לו ולא לאורו מכלל דבת אורו היא

(SUMMARY: Tosfos justifies the Drashah.)

ואם תאמר מידי ולא לאורו כתיב אימא תתן לו ולא דבר שאין ראוי לו כלל

(a)

Question: The verse does not say l'Oro! We can say "give to him, and not something that is not proper for him at all"!

וי''ל דאם כן לא לכתוב אלא תתן דאין נתינה פחות משוה פרוטה מדכתיב לו משמע לו ולא לאורו

(b)

Answer: If so, it should write only "Titen", for Nesinah is always at least Shaveh [the value of] a Perutah. (This excludes Tamei Terumah, which is Asur b'Hana'ah.) Since it says "Lo", this connotes "for him, and not for his fire."

10)

TOSFOS DH Hadlakas Ner Shabbos Chovah

תוספות ד"ה הדלקת נר בשבת חובה

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Neros where one eats.)

פי' במקום סעודה דחובה היא שיסעוד במקום הנר משום עונג

(a)

Explanation: [It is obligatory] in the place where he eats, due to Oneg (pleasure);

אבל מהדלקת נר גופיה לא הוה פריך אביי דפשיטא דחובה היא דהתנן (לקמן דף לא:) על ג' עבירות נשים כו' על שאינן זהירות בהדלקת הנר

1.

Abaye would not argue about Hadlakas Ner itself. Obviously it is obligatory, for the Mishnah says "for three Aveiros [women die during labor... One is] for not being careful about Hadlakas ha'Ner."

11)

TOSFOS DH Chovah

תוספות ד"ה חובה

(SUMMARY: Tosfos concludes that we bless on Ner Shabbos.)

לגבי רחיצת ידים בחמין קרי ליה חובה דלא הוי כל כך מצוה ומים אחרונים קרי ליה חובה משום סכנה דמלח סדומית ושהרגו הנפש וחמירי טפי מן הראשוני'

(a)

Explanation: Regarding washing the hands in hot water, it is called Chovah, for it is not such a Mitzvah. Mayim Acharonim is called Chovah due to danger of Sedom salt, and a person was killed due to [omitting] it, and it is more stringent than Mayim Rishonim.

ויש שרוצים לומר דאין לברך אהדלקת נר מדקרי ליה חובה כדאמרינן (חוליץ קה.) מים אחרונים חובה ואין טעונין ברכה

(b)

Opinion #1: Some say not to bless on Hadlakas Ner, since it is called Chovah, like we say (Chulin 105a) that Mayim Acharonim is Chovah, and it does not require a Brachah.

ואומר ר''ת דשיבוש הוא דלא דמי למים אחרונים דלא הוי אלא להצלה בעלמא

(c)

Rebuttal (R. Tam): This is totally wrong. It is unlike Mayim Acharonim, which is merely for salvation [from harm];

אבל הדלקת נר היא חובה של מצות עונג שבת וכמה חובו' הן דטעונין ברכה

1.

However, Hadlakas Ner is an obligation of the Mitzvah of Oneg Shabbos. Several obligations require a Brachah!

ומה שאומר טעם אחר שלא לברך משום שאם היתה מודלקת ועומדת לא היה צרי' לכבותה ולחזור ולהדליקה ולא להדליק אחרת

(d)

Opinion #2: Some say another reason not to bless. If one found a lamp burning, he need not extinguish it and relight it, or light another.

אין נראה דהא גבי כיסוי הדם (שם פ'.) אם כסהו הרוח פטור מלכסותו אפ''ה כשמכסה צריך לברך

(e)

Rebuttal #1: Regarding Kisuy ha'Dam (after Shechitah of a bird or Chayah, one must cover the blood), if the wind [blew sand] and covered it, he is exempt. Even so, when he covers it, he must bless!

וכן נולד מהול איכא למ''ד דאין צריך להטיף ממנו דם ברית וכשמל תניא בשילהי פר' ר' אליעזר דמילה (לקמן דף קלז:) המל אומר כו'

1.

Similarly, one who was born circumcised, there is an opinion that he need not extract a drop of blood for the sake of Bris Milah, yet a Beraisa (below, 137b) teaches that one who circumcises blesses!

ובסדר רב עמרם יש המדליק נר בשבת מברך אשר קדשנו כו'

(f)

Pesak: Sidur Rav Amram Gaon says that one who lights Ner Shabbos blesses "Asher Kideshanu..."

ועוד נראה לר''ת שאם היה הנר מודלק ועומד שצריך לכבות ולחזור ולהדליק כדאמר ליה ההוא סבא ובלבד שלא יקדים ובלבד שלא יאחר (לעיל דף כג:)

(g)

Rebuttal #2 (of: Opinion #2 (R. Tam): If a lamp was already burning, he must extinguish it and relight it, like that elder said "as long as he does not light too early or too late" (23b). (If he lit too early, he was not Yotzei.)

12)

TOSFOS DH mi'Toch she'Reicho Ra

תוספות ד"ה מתוך שריחו רע

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not disqualify kerosene for this reason.)

ואף על גב דנפט נמי ריחו רע כדאמר בפ''ק (דף יב:) הא בדמשחא והא בדנפטא

(a)

Implied question: Also kerosene smells bad, like it says above (12b), this refers to an oil lamp (a servant may not inspect cups and bowls using its light), and this refers to a kerosene lamp (he is permitted)!

ובפרק אמר להם הממונה (יומא דף לט.) בא למדוד נפט אומרים לו מדוד לעצמך

1.

And in Yoma (39a), it says "if one comes to measure kerosene (to buy it, the seller says) "measure it for yourself" (because it smells bad)!

אין ריחו רע כמו עטרן

(b)

Answer: Its odor is not as bad as tar.

13)

TOSFOS DH Sadin b'Tzitzis Beis Shamai Potrin

תוספות ד"ה סדין בציצית ב''ש פוטרין

(SUMMARY: Tosfos concludes that they decree to exempt even from linen Tzitzis.)

פירש בקונטרס ב''ש לא דרשי סמוכין

(a)

Explanation #1 (Rashi): Beis Shamai do not expound Semuchin. (They have no source to permit Kil'ayim in Tzitzis.)

והא דלא קאמר אוסרין

(b)

Implied question: Why doesn't it say that they forbid?

משום דסברי בעלמא כלי קופסא חייבין בציצית והכא פטירי דלא שייך למיתני בהו אוסרין

(c)

Answer: They hold in general that garments in a box (i.e. even when he is not wearing them) are obligated. Here (that they are linen, and one may not wear them with Techeles) they are exempt. It is not appropriate to say "they forbid" (since there is no Isur when they are in a box).

ובסיפא דהך ברייתא קתני בפ' התכלת (מנחות דף מ.) א''ר אליעזר כל המטיל תכלת בסדינו בירושלים אינו אלא מן המתמיהין

(d)

Citation (Menachos 40a - Seifa of the Beraisa - R. Eliezer): Anyone who puts Techeles on his Sadin (linen garment) in Yerushalayim is shocking.

1.

Note: Our text there says "R. Eliezer b'R. Tzadok." This was after the Bas Kol said that the Halachah follows Beis Hillel. Also below, Tosfos attributes this opinion to R. Eliezer b'R. Tzadok. The Reisha of the Beraisa says that Beis Shamai exempt a Sadin, Beis Hillel obligate, and the Halachah follows Beis Hillel.

אמר ר' אם כן למה אסרוה פי' א''כ (כל אותן) שמתמיהין עליו למה עושין כן כיון דהלכה כב''ה

2.

Rebbi said if so, why did they forbid it? I.e. if so (the Halachah follows Beis Hillel, who obligate), those who are appalled at him, why do they do so (disapprove), since the Halachah follows Beis Hillel?

ומשני גזרה שמא יקרע סדינו כו' ועוד מתרץ גזרה משום כסות לילה

3.

[The Gemara] answers that this is a decree, lest his Sadin tear (and there is no Mitzvah of Techeles to permit wearing Kil'ayim). It also answers that it is a decree due to a night garment [which is exempt from Tzitzis].

ופירש''י בתשובה אחת שלא גזרו אלא על התכלת אבל במינו חייב

(e)

Explanation #1 (cont.): Rashi explained in a Teshuvah that they decreed only about Techeles, but it is obligated in its species (linen Tzitzis).

והא דא''ל מלאכא לרב קטינא סדינא בקייטא סרבלא בסיתוא ציצית מה תהא עליה

(f)

Implied question: [If so], why did an angel rebuke Rav Ketina (Menachos 41a) "in summer, you wear a Sadin. In winter, you wear a rounded (two-cornered) coat. What will be with Tzitzis?! (You never fulfill it!)

היינו ציצית מן המובחר מה תהא עליה אבל ציצית במינו היה עושה

(g)

Answer: He meant, what will be with the ideal Mitzvah of Tzitzis (with Techeles), but he fulfilled Tzitzis with its species (in summer).

ובשמעתין נמי היה להם ציצית של מינו והיו מחביאים מר' יהודה לפי שהיה מחייב לעשות תכלת והיה סבור שעושין כב''ש מדאורייתא

1.

Also in our Sugya, [R. Yehudah's Talmidim] had Tzitzis with its species. They hid them from R. Yehudah, for he obligates putting Techeles, and he thought that they do like Beis Shamai mid'Oraisa;

ואינהו סבור אפי' לב''ה אסור מדרבנן משום כסות לילה

2.

They held that even Beis Hillel forbid mid'Rabanan, due to a night garment.

וקשה לר''י דבפרק התכלת (שם דף מא.) מהדר לאתויי דציצית חובת טלית הוא מחסידים הראשונים משארגו בבגד ג' היו מטילין בו ציצית ודחי לה

(h)

Objection #1 (Ri): In Menachos (41a), the Gemara seeks to prove that Tzitzis is an obligation on the garment (even when he is not wearing it) from early Chasidim. Once they wove three [by three fingers of the garment], they attached Tzitzis. We reject this (they were exceedingly stringent).

ואמאי לא מייתי מהכא דלא קתני אוסרין

1.

Why didn't we bring from here? It did not teach that [Beis Shamai] forbid! (Rashi explained that Beis Shamai obligate even when not wearing the garment, therefore it is not appropriate to say "they forbid." We do not find that Tana'im argue about this. If so, presumably also Beis Hillel obligate even when not wearing the garment!)

ועוד דבה''ג פוסק דחובת גברא הוא מדמברכינן להתעטף בציצית

2.

Strengthening of Objection #1: Also Bahag rules that Tzitzis is an obligation on the person, since we bless "to wrap oneself in Tzitzis."

ועוד דאמרינן בפ''ק דיבמות (ד' ד.) גבי כלאים בציצית דאפילו מאן דלא דריש סמוכין בעלמא במשנה תורה דריש ואיך יתכן לומר דב''ש לא דרשי סמוכין

(i)

Objection #2: We say in Yevamos (4a) regarding Kil'ayim in Tzitzis that even the one who does not expound Semuchim elsewhere, he expounds in Sefer Devarim. How can it be that Beis Shamai do not expound Semuchim?

ועוד דרב עמרם גאון פוסק כב''ש בששה דברים וחשיב הך בהדייהו

(j)

Objection #3: Rav Amram Gaon rules like Beis Shamai in six matters, and he counts this among them. (If they do not expound Semuchim, the Halachah cannot follow them!)

ועוד אמאי נקט סדין בציצית הוה ליה למנקט כלאים בציצית

(k)

Objection #4: Why did it mention [the argument regarding] Tzitzis on a Sadin (if all agree that we attach linen Tzitzis)? It should have mentioned Kil'ayim in Tzitzis!

ונראה לר''ת דכ''ע דרשי סמוכין וב''ש פטרי מדרבנן משום כסות לילה או משום שמא יקרע

(l)

Explanation #2 (R. Tam): All agree that we expound Semuchin. Beis Shamai exempt mid'Rabanan, due to a night garment, or lest it tear;

ופטרי אפילו ממינו מדקתני סדין בציצית ולא קתני סדין בתכלת כדאמר ר' אליעזר בר' צדוק כל המטיל תכלת בסדינו כו'

1.

They exempt even from its species, since they mentioned Tzitzis on a Sadin, and not Techeles on a Sadin, like R. Eliezer b'R. Tzadok said "anyone who puts Techeles on his Sadin..."

וב''ה מחייבין אפי' תכלת דלית להו הנהו גזרות דב''ש

2.

Beis Hillel obligate even in Techeles. They disagree with these decrees of Beis Shamai.

וכב''ש קי''ל כדמוכח בסיפא דהך ברייתא

3.

We hold like Beis Shamai, like is proven from the end of this Beraisa. (If the Halachah follows Beis Hillel, why is it shocking to wear a Sadin?!)

והשתא ניחא דרב קטינא שלא היה לו ציצית כלל

(m)

Support: Now it is fine (the angel's rebuke), for Rav Ketina did not have Tzitzis at all;

וכן תלמידיו של רבי יהודה לא היה להם כלל ציצית דסברי כב''ש

1.

Similarly, R. Yehudah's Talmidim did not have Tzitzis at all, for they hold like Beis Shamai.

ואומר ר''ת דאין לעשות טליתות של פשתן ולעשות בו ציצית אפילו מינו דכב''ש קיימא לן דפטרי והמברך מברך ברכה לבטלה

(n)

Pesak (R. Tam): One should not make a linen Talis and put on Tzitzis even of its species, for we hold like Beis Shamai, who exempt. One who does so, his Brachah is l'Vatalah.

14)

TOSFOS DH Gezeirah Mishum Kesus Laylah

תוספות ד"ה גזירה משום כסות לילה

(SUMMARY: Tosfos infers that we rule that there is no Mitzvah at night.)

מדנקט סתמא דש''ס האי טעמא ולא נקט טעמא שמא יקרע משמע דקי''ל כרבי שמעון דפוטר כסות לילה בפ' התכלת (מגחות ד' מג.)

(a)

Inference: Since the Gemara mentioned this reason (due to a night garment), and not the reason lest it tear, this connotes that we hold like R. Shimon, who exempts a night garment in Menachos (43a).

וכן משמע בפ''ב דברכות (ד' יד:) דאמר במערבא לא היו אומרים פרשת ציצית בלילה אלא מתחילין דבר אל בני ישראל

(b)

Support: It connotes like this also in Brachos (14b). In Eretz Yisrael, they did not say Parshas Tzitzis (with Kri'as Shma) at night, just they begin "Daber El Bnei Yisrael";

אמר אביי כיון דאינהו מתחילין אנן נמי מתחלינן וכיון דמתחלינן מסיימינן

1.

Citation (14b - Abaye): Since they begin, also we begin. Since we begin, we finish [the Parshah].

משמע דמודו כולהו דאין מצות ציצית בלילה ולכך נשים פטורות מן הציצית

2.

Inference: All agree that there is no Mitzvah of Tzitzis at night. Therefore, women are exempt from Tzitzis.

ורב יהודה ורב עמרם דהוו רמי תכלתא לפרזומא דאינשי ביתיה בהתכלת (ד' מג.) ובפרק קמא דסוכה (ד' יא. ישם) משום דסברי דהויא מצות עשה שלא הזמן גרמא

(c)

Implied question: Rav Yehudah and Rav Amram put Tzitzis on their wives' garments (Menachos 43a, Sukah 11a), for they hold that it is a Mitzvas Aseh she'Lo ha'Zman Gerama (it applies at all times)!

לא קיימא לן כוותייהו דהא משמע שהם דווקא היו עושין ולא האחרים

(d)

Answer: The Halachah does not follow them, for it connotes that only they did so, but others did not.

ובפרק קמא דקדושין (ד' לג:) תנו רבנן מצות עשה שהזמן גרמא שופר ולולב סוכה וציצית:

(e)

Support: A Beraisa in Kidushin (33b) teaches that the following are Mitzvos Aseh sheha'Zman Gerama - Shofar, Lulav, Sukah and Tzitzis.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF