TOSFOS DH Hacha Nami Mistabra d'Rav k'R. Yehudah Sevira Lei
תוספות ד"ה הכי נמי מסתברא דרב כר' יהודה ס''ל
(SUMMARY: Tosfos explains why we need to prove this.)
בכמה מקומות אשכחן דרב סבר כר' יהודה דאסר מטה שייחדה למעות והניח עליה מעות
Implied question: In several places we find that Rav holds like R. Yehudah. He forbids a bed designated for coins, and he placed coins on it;
ואילו לר' שמעון שרי דהא שרי חצוצרות אפי' תקע בה כמה זימני ודכרכי דזוזי (לעיל דף יט:)
According to R. Shimon this is permitted, for he permits trumpets, even if he blew in it several times, and mats put on merchandise (above, 19b)!
אלא דבעי לאוכוחי דסבר כר' יהודה במיגו דאיתקצאי בין השמשות כו'
Answer: He wants to prove that Rav holds like R. Yehudah regarding "since it was Muktzah Bein ha'Shemashos..."
TOSFOS DH mi'Kamei Chavrei b'Shabata
תוספות ד"ה מקמי חברי בשבתא
(SUMMARY: Tosfos explains why he asked about this.)
שביום חג שלהם לא היו מניחין נר אלא בבית ע''ז
Explanation: On the [Chaverim's] festival, they did not allow a lamp [to burn] except in the house of idolatry.
ומאי דקמבעיא ליה בנר חנוכה טפי מבנר שבת
Implied question: Why does [Rav] ask about Ner Chanukah more than about Ner Shabbos?
משום דלצורך אכילה היו מניחים להם
Answer: They allowed [a lamp] for the sake of eating.
ואע''ג דבשעת הסכנה אמרינן בבמה מדליקין (לעיל דף כא:) דמניחה על שולחנו ודיו
Implied question: At a time of danger, we say (above 21b) that they permitted to leave [Ner Chanukah] on one's table, and this suffices!
הכא מיירי אם יארע שלא הניחה על שולחנו
Answer #1: Here we discuss if it occurred that he did not leave it on his table.
א''נ אומר ר''י דשעת הסכנה דלעיל לאו סכנת חברים קאמר אלא סכנת גזירה שגזרו שלא להדליק נר חנוכה
Answer #2 (Ri): Above, "at a time of danger" is not danger due to Chaverim, rather, when [the kingdom] decreed not to light Ner Chanukah.
TOSFOS DH Heicha d'Dachyei b'Yadayim Eis Lei
תוספות ד"ה היכא דדחייה בידים אית ליה
(SUMMARY: Tosfos defends the Havah Amina to say so.)
ואף על גב דנר שכבה שרי ר' שמעון אף על גב דדחייה בידים
Implied question: R. Shimon permits a lamp that extinguished, even though he overtly was Docheh (showed that he will not use it on Shabbos)!
דהתם שאני כיון שכבר פסק דיחוי שלה אבל הכא לעולם הן דחויין כל זמן שמונחין שם
Answer: There is different, for his Dichuy already ceased (it is no longer burning). Here (wheat in the ground or an egg under a hen), they are Dechuyim as long as they are there.
TOSFOS DH Ela Shemen sheb'Ner
תוספות ד"ה אלא שמן שבנר
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to oil that dripped from a lamp.)
לאו דווקא שבנר דההוא אסור משום מכבה כדאמר בפ''ב דביצה (דף כב.) המסתפק ממנו חייב משום מכבה אלא המטפטף מנר
Explanation: He does not truly mean [oil] in a lamp. It is forbidden [to take such oil] due to extinguishing, like it says in Beitzah (22a) "one who takes from it is liable for extinguishing"! Rather, he discusses what dripped from a lamp.
ומשום דמוקצה למצותו לא אסור נר הדולק לטלטל כדפרישית לעיל אלא כדאמר בסוף פירקין משום דהוי בסיס לדבר האסור
Observation: The Isur [to move] a burning lamp is not due to Muktzah for its Mitzvah, like I explained above (42b DH v'Ein, since this does not Mevatel it from its Mitzvah). Rather, it is like it says below (47a), because it is a Bosis for something forbidden (the flame).
תימה לר''י דאמאי נקט שמן שבנר טפי ה''ל למינקט אין מוקצה לר' שמעון אלא גרוגרות וצימוקין דדמו טפי לחיטין שזרען דלא איתקצאי לא מחמת מצוה ולא מחמת איסור
Question (Ri): Why does he mention oil in a lamp? It would be better to say that R. Shimon holds that the only Muktzah is dried figs and raisins, which more resemble wheat in the ground. They are not cast off due to Mitzvah, and not due to Isur!
וליכא למימר דסבר ר' יוחנן דלר' שמעון אין מוקצה בגרוגרות וצימוקין
Suggestion: R. Yochanan holds that R. Shimon holds that dried figs and raisins are not Muktzah.
דהא רבי קאמר בסמוך דאית ליה לרבי שמעון מוקצה בגרוגרות וצימוקין ומסתמא לא פליג
Rejection: Rebbi says below that R. Shimon holds that dried figs and raisins are Muktzah. Presumably, [R. Yochanan] does not argue [with Rebbi].
TOSFOS DH Ad Motza'ei Yom Tov Acharon Shel Chag
תוספות ד"ה עד מוצאי י''ט האחרון של חג
(SUMMARY: Tosfos explains that regarding this, the Beraisa is unlike R. Shimon.)
הקשה ר''ת ביום טוב האחרון דלא אסר אלא מטעם מיגו דאיתקצאי בין השמשות מחמת יום שעבר והא רבי שמעון שרי מותר השמן שבנר אף על גב דהוקצה בין השמשות למצותו משום יום הבא
Question (R. Tam): On the last day of Yom Tov, it is forbidden only because it was cast off Bein ha'Shemashos, due to the previous day. R. Shimon permits leftover oil in a lamp, even though it was cast off Bein ha'Shemashos for its Mitzvah, due to the coming day!
ונראה לר''י דבמה שאוסרת הברייתא יום טוב האחרון לא אתיא כר' שמעון
Answer (Ri): This that the Beraisa forbids the last day of Yom Tov, is unlike R. Shimon.
TOSFOS DH v'Lo Min ha'Samuch Lah
תוספות ד"ה ולא מן הסמוך לה
(SUMMARY: Tosfos discusses two texts, and their Perushim.)
בפרק המביא כדי יין (ביצה ל: ושם) גרס במשנה אלא מן הסמוך לה ופריך בגמ' והא קסתר אוהלא ומשני מאי מן הסמוך לה סמוך לדפנות
Reference: In Beitzah (30b), the text in the Mishnah says "only from what is nearby", and the Gemara asks "he destroys an Ohel!", and answers that "from what is nearby" means near the walls;
והשתא אי גרס בברייתא דהכא אלא מן הסמוך לה הוי בסמוך לדפנות ואי גרס ולא מן הסמוך לה מיירי במה שעל הסכך וטעמא משום דסתר אוהלא כדאמר התם
Observation: Now, if the text in the Beraisa here is "only from what is nearby", it means near the walls. If the text is "not from what is nearby", it refers to what is on the Sechach, and the reason is because he destroys an Ohel, like it says there.
TOSFOS DH v'Im Hisneh ha'Kol l'Fi Tan'o
תוספות ד"ה ואם התנה הכל לפי תנאו
(SUMMARY: Tosfos cites how we establish this in Beitzah.)
בריש המביא (ג''ז שם) פריך עלה והא קא סתר אוהלא ומוקי לה בסוכה נפולה וברעועה דמאתמול דעתיה עלה
Reference: In Beitzah (30b), the Gemara asks "he destroys an Ohel!", and establishes it to discuss a Sukah that fell, and it was fragile, so he intended for it from before [Yom Tov, that it will fall and he will use it].
TOSFOS DH Ela bi'Gerogeros v'Tzimukin
תוספות ד"ה אלא בגרוגרות וצימוקין
(SUMMARY: Tosfos explains why they are Muktzah.)
בירושלמי פ' שמסריחין בינתיים כיון שמתקלקלין כל כך אין דעתו לקחתם עד שיתקנו היטב
Explanation (Yerushalmi): They get spoiled in between (before drying out). Since they are so ruined, he does not intend to take them until they are properly fixed (dry).
TOSFOS DH v'Chen Atah Omer b'Afarsekin
תוספות ד"ה וכן אתה אומר באפרסקין
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this.)
אף על פי שאין מתקלקלין כל כך מקצה אותם מדעתו
Explanation: Even though they do not get so ruined, he casts them out of his mind.
TOSFOS DH Heicha d'Lo Dachyei b'Yadayim Eis Lei Muktzah
תוספות ד"ה היכא דלא דחייה בידים אית ליה מוקצה
(SUMMARY: Tosfos brings a source for this from Mishnayos.)
כגון הא דתנן בפרק מפנין (לקמן קכו:) ולא את האוצר ותנן נמי בפרק בתרא (דף קנו:) רבי יהודה אומר אם לא היתה נבלה מע''ש אסורה כו'
Examples: This is in a case like the Mishnah (below, 126b - we may clear out... boxes of straw or grain.... but one may not clear out a storehouse), or (156b) R. Yehudah says that if an animal was not a Neveilah before Shabbos [and died on Shabbos], one may not [cut it up in front of dogs].
TOSFOS DH v'Ochel Itztricha Lei
תוספות ד"ה ואוכל איצטריכא ליה
(SUMMARY: Tosfos infers that this is only for Muktzah that he overtly cast off.)
מדנקט אוכל במוקצה דדחייה בידים נראה דאזיל ואכיל שרי ליה לר''י במוקצה דלא דחייה בידים כגון גבי אוצר:
Explanation: Since it mentions [that he was] eating regarding Muktzah that he overtly cast off, it seems that if he was eating, R. Yehudah permits regarding Muktzah that he did not overtly cast off, like regarding a storehouse.
45b----------------------------------------45b
TOSFOS DH li'Devarav d'R. Shimon ka'Amar Lei v'Lei Lo Sevira Lei
תוספות ד"ה לדבריו דר' שמעון קאמר ליה וליה לא סבירא ליה
(SUMMARY: Tosfos questions why Rebbi's opinion is not clear.)
משמע דמספקא ליה אי ר' סבר לה כר' שמעון
Inference: He was unsure if Rebbi holds like R. Shimon.
ותימה אמאי לא מוכח מההיא דלקמן דסבר כר''ש דאמר פעם אחת הלך ר' כו' והורה במנורה כר''ש בנר
Question #1: Why isn't it proven from below (46a) that he holds like R. Shimon? [R. Yehoshua ben Levi] said that once, Rebbi went [to a certain place] and ruled about a Menorah, like R. Shimon regarding a Ner!
וכן מברייתא דמייתי באין צדין בכור תם שנפל לבור ר' יהודה הנשיא אומר ירד מי שבקי במומין ויראה אם יש בו מום יעלה וישחוט כו'
Question #2: [It is proven] also from the Beraisa brought in Beitzah (26a), that if a Tam Bechor fell into a pit [on Yom Tov], R. Yehudah ha'Nasi says that an expert about Mumim descends and inspects it. If it has a Mum, they bring it up and slaughter it...!
ומיהו במאי דמתיר לראות במומין לא אתי כר''ש אלא במאי דלית ליה מוקצה
Observation: This that it permits to inspect a Mum [on Yom Tov] is unlike R. Shimon. [He holds like R. Shimon] regarding that he permits Muktzah.
ומיהו רש''י לא גריס בכור תם אלא בכור שנפל לבור והשתא מצי אתי כר' יהודה ויראה אם היה בו מום זה מעי''ט
Answer (to Question #2): Rashi's text does not say "a Tam Bechor", rather, "a Bechor that fell into a pit." Now it can be like R. Yehudah. He will inspect it [only] it had this blemish from before Yom Tov (i.e. if an expert did not rule about it before Yom Tov).
TOSFOS DH b'Mai Askinan d'Eis Bei Efro'ach Mes
תוספות ד"ה הכא במאי עסקינן דאית ביה אפרוח מת
(SUMMARY: Tosfos discusses why we said that it is dead.)
פירש הר''ר יוסף דלא נקט אפרוח חי משום דחי חזי לשתק בו תינוק כשבוכה
Explanation #1 (R. Yosef): It did not mention a live chick, for it is useful to silence a crying child [via giving it to him].
ואין נראה דהא בההיא דכופין את הסל לפני האפרוחין (לעיל דף מג.) משמע דאסור לטלטל
Rebuttal #1: Regarding inverting a basket in front of chicks (above, 43a), it connotes that one may not move [a live chick]!
ועוד אי מחיים שרי אמאי קאמר בסמוך דמודה ר''ש בבעלי חיים שמתו שאסורין
Rebuttal #2: If a live chick is permitted, why does it say below that R. Shimon agrees that living beings that died are forbidden?
אלא ודאי בעלי חיים מוקצין הם כגרוגרות וצימוקין ומקצה אותם גם מכלבים
Explanation #2: Rather, surely living beings are Muktzah, like dried figs and raisins. He casts them out of his mind also from [giving to] dogs;
ולא דמי לבשר תפל שמותר לר''ש
Implied question: This should be like unsalted meat, which R. Shimon permits!
מדפריך בפרק מפנין (לקמן קכח.) על רב הונא דשרי והא תלמיד דרב הוה ורב כר' יהודה סבירא ליה אבל לר' שמעון משמע דשרי
Since it asks below (128a) about Rav Huna, who permits "he was a Talmid of Rav, and Rav holds like R. Yehudah!", this connotes that R. Shimon permits!
משום דאינו מקצהו מכלבים כמו בעלי חיים
Answer: [Unsalted meat is different,] for he does not cast out of his mind from [giving to] dogs, like he does [cast out] living beings.
TOSFOS DH d'Eis Bei Beitzah
תוספות ד"ה דאית ביה ביצה
(SUMMARY: Tosfos points out that R. Yochanan forbids for another reason.)
דאסור משום נולד
Explanation: It is forbidden due to Nolad.
צ''ע דר' יוחנן גופיה מפרש טעמא דביצה משום משקין שזבו
Question: This requires investigation. R. Yochanan himself explains that an egg [laid on Yom Tov] is forbidden due to [a decree lest people permit] liquids that flowed from food. (It is not due to Nolad);
ואפשר דמשום הכי לא הוה אסר ר''ש לטלטלה אלא לאכילה
Perhaps for this reason, R. Shimon would not forbid moving it, only eating it!
Note: It seems that Tosfos is unsure. Maharam explains that perhaps R. Yochanan taught the reason of liquids that flowed to forbid eating even when Nolad does not apply, e.g. a hen destined to be eaten, but normally (a hen for eggs) he agrees that it is Nolad, and forbids moving it.
TOSFOS DH d'Eis Bei Beitzas Efro'ach
תוספות ד"ה דאית ביה ביצת אפרוח
(SUMMARY: Tosfos explains what the question was.)
נראה לר''י דאסור לר' שמעון משום דכיון דאית ביה אפרוח הוי כמו גרוגרות וצימוקין
Explanation (Ri): It is forbidden according to R. Shimon because since it has a chick, it is like dried figs and raisins;
וקא מיבעיא ליה לסבא קירוייא אי שרי לטלטולי על ידי שינער משם הביצה אי חשיב כמו מניח או כשכח
The elder of Kiruya asked whether one may move it through shaking out the egg. Is this considered like one who placed [Muktzah inside], or like one who forgot?
והשיב לו רבי יוחנן כלום עשוי אלא לתרנגולין ואין זה כשכח אלא כמניח ואסור
R. Yochanan answered that [the nest] is made only for hens. He is not like one who forgot, rather, like one who placed.
TOSFOS DH Amar Lei Menarta She'ani
תוספות ד"ה אמר ליה מנרתא שאני
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from a Sukah.)
וא''ת אמאי לא מוכח מהא דא''ר יוחנן בפ' לולב וערבה (סוכה מו:) דסוכה אפי' בשמיני אסורה אלמא אית ליה מיגו דאיתקצאי כו' כר' יהודה
Question: Why isn't it proven from R. Yochanan's teaching (Sukah 46b) that a Sukah is forbidden even on Shemini Atzeres? This shows that he holds that since it was cast off [Bein ha'Shemashos]... like R. Yehudah!
ותירץ ר''י דנר אינו מוקצה למצותו מטלטול שאין ביטול מצוה בטלטול
Answer (Ri): A lamp is not Muktzah for its Mitzvah to forbid moving it, for there is no Bitul of its Mitzvah through moving it;
ולא דמי לסוכה דאיתקצאי ביה''ש מחמת מצוה ולהכי אינו יכול להוכיח מסוכה אנר
It is unlike a Sukah, which was cast off Bein ha'Shemashos due to Mitzvah. Therefore, he cannot prove from a Sukah to a lamp.
TOSFOS DH Lav Mishum d'R. Asi Talmido d'R. Yochanan v'Chulei (pertains above before DH Amar)
תוספות ד"ה לאו משום דר' אסי תלמידו דר' יוחנן כו' (שייך לעיל קודם ד"ה אמר)
(SUMMARY: Tosfos distinguishes R. Asi from Rav Asi.)
וא''ת דילמא ר' אסי כרב רביה סבירא ליה כדאמר לעיל גבי שרגא דחנוכה אמרו ליה רב כהנא ורב אסי לרב הילכתא הכי
Question: Perhaps Rav Asi holds like his Rebbi, i.e. Rav, like it says above regarding Ner Chanukah! Rav Kahana and Rav Asi said to Rav "is this the Halachah?"
ונראה דרב אסי דלעיל לאו היינו ר' אסי דהכא דההוא דלעיל חבירו של רב כהנא והכא ר' אסי חבירו של ר' אמי
Answer: Rav Asi above is not R. Asi here. The one above was the colleague of Rav Kahana, and the one here is the colleague of R. Ami.
TOSFOS DH Ein Lanu Ela b'Ner k'R. Shimon
תוספות ד"ה אין לנו אלא בנר כר' שמעון
(SUMMARY: Tosfos gives two opinions about how R. Yochanan rules.)
פי' במוקצה מחמת מיאוס דהיינו נר ישן שלא הדליקו בה באותה שבת
Explanation #1: [R. Yochanan rules like R. Shimon] regarding Muktzah Machmas Mi'us, i.e. an old lamp that he did not light in this Shabbos.
ולעיל דפסיק כרבי יהודה היינו בהדליקו בה באותה שבת דהוי מוקצה מחמת איסור
Above, he rules like R. Yehudah, i.e. when he lit in it this Shabbos. It is Muktzah Machmas Isur.
והא דפסיק בפרק בתרא כר''ש בנבלה לפני הכלבים אף על גב דנבלה מוקצה מחמת איסור היא כדפר''ת (לעיל יט: ד''ה ושמואל)
Implied question: Below (156b), he rules like R. Shimon regarding cutting a Neveilah in front of dogs [on Shabbos], even though a Neveilah is Muktzah Machmas Isur, like R. Tam explained (above, 19b)!
התם לא דחייה בידים אבל הכא דדחייה בידים סבר כר' יהודה
Answer: There, he did not overtly cast it off. Here that he overtly cast it off, he holds like R. Yehudah.
ולפי זה לא קיימי ר' יוחנן דפסיק כרבי יהודה וריב''ל (הגהת ב"ש) דפסק כר' שמעון אחדא ברייתא
Consequence: According to this, R. Yochanan, who rules like R. Yehudah, and R. Yehoshua ben Levi, who rules like R. Shimon, do not discuss the same Beraisa!
דר' יוחנן קאי אברייתא דכל הנרות של מתכת מטלטלין כו' אבל במאי דקאמר ר' יהודה בברייתא דלעיל מטלטלין נר חדש אבל לא ישן לא סבר רבי יוחנן כוותיה
R. Yochanan discusses the Beraisa "one may move all metal lamps...", but what R. Yehudah said in the Beraisa above "one may move it a new lamp, but not an old lamp", R. Yochanan does not hold like him;
וריב''ל אברייתא דמטלטלין נר חדש קאי דבההיא ברייתא שרי (מכאן מדף הבא) רבי שמעון נר שהדליקו באותה שבת
R. Yehoshua ben Levi discusses the Beraisa "one may move it a new lamp", for in that Beraisa R. Shimon permits a lamp in which he lit this Shabbos.