TOSFOS DH veha'Amar Shmuel Yotzei ha'Eved b'Chosam v'Chulei
תוספות ד"ה והאמר שמואל יוצא העבד בחותם כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why Shmuel did not establish the Mishnah like his own teaching.)
ולא בעי לאוקמי מתניתין בחותם שבכסותו
Implied question: Why didn't he establish our Mishnah to discuss a signet in his garment?
דניחא ליה לאוקמה בדעבד איהו לנפשיה ואיירי מתני' בכל חותמות
Answer: He prefers to establish it when he made it for himself, and our Mishnah discusses all signets (both on his neck and on his garment).
TOSFOS DH Ha d'Avad Ihu l'Nafshei
תוספות ד"ה הא דעבד איהו לנפשיה
(SUMMARY: Tosfos explains why this is permitted in the Chatzer.)
קשה לרשב''א אמאי שריא מתני' בדעבד איהו לנפשיה בחצר כיון דליכא קפידא דרבו
Question (Rashba): Why does our Mishnah permit in the Chatzer when he made it for himself? His master is not adamant! (Perhaps he will remove it and carry it.)
וי''ל דאיכא קצת קפידא אבל לא כל כך כמו בעבד ליה רביה
Answer: There is some adamancy, but not as much as when his master made it for him.
TOSFOS DH b'Mai Ukimta l'Ha d'Shmuel bid'Avad Lei Rabei
תוספות ד"ה במאי אוקימתא להא דשמואל בדעבד ליה רביה כו'
(SUMMARY: Tosfos explains the question.)
אבל אי מיירי בדעבד איהו לנפשיה אתי שפיר דבצוארו ליכא למיחש דלמא פסיק ליה בידים כדי שלא יבינו הרואין שהוא עבד
Explanation: However, if we discuss when he made it for himself, it is fine that on his neck there is no concern lest he overtly break it so people who see will not know that he is a slave;
אבל בכסותו איכא למיחש דלמא מקפל טליתו לכסות החותם ולא ידע דיש בזה חיוב חטאת
However, on his garment there is concern lest he fold his Talis to cover the Chosam, and he will not know that there is a Chiyuv Chatas for this;
אבל בדעבד ליה רביה משום אימתא דרביה ירא לקפל
However, when his master made it, due to fear of his master he fears to fold.
והשתא נמי ידע הש''ס לדרב יצחק אלא דלא ידע שיש לחוש דילמא מיפסיק
Support: Also now the Gemara knew Rav Yitzchak's teaching, but it did not know that there is concern lest it break;
ובתר דמשני מייתי דרב יצחק ונחת לפרושי שיש חיוב חטאת בקיפול
After it answers, it brings Rav Yitzchak's teaching and comes to explain that there is a Chiyuv Chatas through folding.
TOSFOS DH Dilma Mifsak u'Mirtas u'Mekapel Lei
תוספות ד"ה דילמא מיפסק ומרתת ומקפל ליה
(SUMMARY: Tosfos explains why he would fold.)
דניחא ליה טפי שיהיה מקופל משיראה רבו שנפסק לגמרי ויסבור שבמזיד פסקו למרוד בו
Explanation: He prefers that it is folded, than that his master see that it totally broke, and he will think that he intentionally broke it to rebel against him.
TOSFOS DH Lo Teztei Behemah v'Chulei
תוספות ד"ה לא תצא בהמה כו'
(SUMMARY: Tosfos supports Rashi's explanation.)
דמיחזי כמאן דאזיל לחינגא כדפי' בקונ'
Explanation: It looks like he goes to the market, like Rashi explained.
דלא מצינן למימר משום דילמא מיפסיק ואתי לאתויי
Suggestion: Perhaps it is lest it break, and he will come to carry it!
דהא לעיל (דף נד:) מפרש דזוג אסור משום דמיחזי כמאן דאזיל לחינגא ולא קאמר דלמא מיפסק דומיא דחותם
Rejection: Above (54b), it explains that a bell is forbidden because it looks like he goes to the market. It did not say lest it break, similar to a signet! (Since they were taught together, presumably, there is one reason for both of them.)
TOSFOS DH Mai Shena Zug sheb'Tzavaro Dilma Mifsik v'Asi Le'asuyei
תוספות ד"ה מאי שנא זוג שבצוארו דלמא מיפסיק ואתי לאתויי
(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike bells in the Mishnah below.)
והא דתנן לקמן (דף סו:) בני מלכים יוצאין בזוגין וכל אדם אלא שדברו חכמים בהווה
Implied question: A Mishnah below (66b) teaches that princes go out with bells. The same applies to everyone, just Chachamim discussed a common case!
אומר ר''י דמיירי בזוגין יקרים שיוצאין בהן בני מלכים כגון של כסף ושל זהב דליכא למיחש בהו דילמא מיפסיק דמסתמא תקועין הן יפה בשלשלאות של כסף
Answer #1 (Ri): It discusses expensive bells with which princes go out, e.g. of silver and gold. There is no concern lest they break, for presumably, they are fastened well with silver chains;
והכא מיירי בזוג דעלמא דומיא דזוג של בהמה
Here it discusses a regular bell.
ולמאי דמוקי לה בגמרא באריג בכסותו אתי נמי שפיר
Answer #2: According to how the Gemara [there] establishes it to discuss when it is woven, this is fine.
TOSFOS DH Hachi b'Mai Askinan d'Machi
תוספות ד"ה הב''ע דמחי
(SUMMARY: Tosfos explains why a signet is unlike a bell.)
וא''ת כי היכי דזוג איירי במחי הכי נמי איירי חותם שבכסותו במחי ואם כן אמאי אסור
Question: Just like a bell discusses when it is woven, also we discuss a signet woven into his garment! If so, why is it forbidden?
וי''ל דזוג מותר לפי שדרך לאורגו בבגד שאין שום בגד שלא יהא ראוי לנוי ותכשיט כזה
Answer: A bell is permitted because it is normal to sew it into a garment. There is no garment not proper for decoration and an ornament like this;
ולא הטריחוהו לפוסקו מכל בגדים ולגנות הבגד
Chachamim did not obligate him to detach it from all garments and debase the garment;
אבל חותם אין דרך לעשותו בכל הבגדים שאינו יפוי הבגד ולכך גזרו חכמים אפילו בארוג בכסותו שיהא צריך לפוסקו אטו היכא שאין ארוג
However, a signet is not normal to make for all garments. It is not beauty for the garment. Therefore Chachamim decreed even if it is woven into his garment that he must detach it, due to when it is not woven.
וא''ת אדמפליג בין זוג שבצוארו לזוג שבכסותו ליפלוג בזוג שבכסותו גופיה בין מחי ללא מחי
Question: Rather than distinguishing between a bell on his neck and a bell on his garment, he should distinguish within the case of a bell on his garment, between when it is woven and when it is not woven!
ויש לומר דניחא ליה לאשמעינן דזוג שבצוארו אסור אפילו בחתיכת הבגד שסביב צוארו ואינה יכולה ליפול אלא ע''י חתיכה
Answer: He prefers to teach that a bell on his neck is forbidden even in a piece of a garment around his neck, and it can fall only through cutting.
TOSFOS DH kid'Rav Huna v'Chulei
תוספות ד"ה כדרב הונא כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that Rav Huna taught about Chatzitzah.)
ואע''ג דמילתא דרב הונא אייתי לעיל (דף נז.) גבי חציצה
Implied question: Rav Huna's teaching was brought above (57a) regarding a Chatzitzah!
מדקאמר כל שהוא אריג משמע דה''ק בין לענין חציצה בין לענין דלמא מיפסיק לא חיישינן באריג
Answer: Since he said "anything woven" this connotes that he means both regarding a Chatzitzah, and lest it break, we are not concerned regarding something woven.
TOSFOS DH Af Al Pi she'Chibro ba'Deles v'Kav'o b'Masmerim Tamei
תוספות ד"ה אע''פ שחברו בדלת וקבעו במסמרים טמא.
(SUMMARY: Tosfos points out that also an action is needed.)
והא דאמר בהקומץ רבה (מנחות דף כד.) סדין שעשאו וילון טהור מן המדרס
Implied question: It says in Menachos (24a) that if a sheet was made into a curtain, it is Tahor from Midras!
לאו משום קביעות גרידא טהור אלא מיירי שעשה שום שינוי מעשה
Answer: It is not Tahor solely due to fixing a place. Rather, we discuss when he made some change through an action.
והא דאמר בנגמר הדין (סנהדרין דף מח:) כפה שנתנתו לספר טהור מן המדרס אף על פי שלא עשתה שום שינוי מעשה
Implied question: It says in Sanhedrin (48b) that if one gave a cap to be used for a [cover for] a Sefer, it is Tahor from Midras, even though he did not make any change through an action!
כיון דנאסר בהנאה ע''י כן חשוב כשינוי מעשה:
Answer: Since it become Asur b'Hana'ah through this (designation for a Sefer), it is considered like a change through an action.
58b----------------------------------------58b
TOSFOS DH Iyn kid'Rav Shmuel v'Chulei
תוספות ד"ה אין כדר' שמואל כו'
(SUMMARY: Tosfos gives a rule about metal Kelim that make noise.)
דחשיב ליה כלי תשמיש דאדם משום דבעי ליה לקלא דע''י הזוג ששומע יודע היכן בהמתו עומדת ומוצאה ע''י כך
Explanation: He considers this a Kli that serves man, for he needs it to make a noise, for through the bell, he knows where his animal stands, and through this he finds it;
והוי כמקל של בהמה של מתכת דטמאה הואיל ואדם רודה בה
It is like a metal staff for [hitting] an animal. It [receives] Tum'ah, for man uses it to control it.
וכ''מ לקמן גבי בירית טהורה דמשמיע [קול] בכלי מתכות אינו טמא אלא היכא דבעי ליה לקלא
Support: It connotes like this below regarding Biris (a leg bracelet) is Tahor, that a metal Kli that makes noise is Tamei only if he needs the noise.
והא דמשני הא דאית ביה עינבל הא דלית ביה עינבל ולא מחלק באית ביה עינבל בין בעי ליה לקלא בין לא בעי
Implied question: Why does it distinguish between when it has a clapper and when it has no clapper, and not within the case of when it has a clapper, between when he needs the noise and when he does not need it?
אומר ר''י דלא שכיח שיעשו עינבל אלא אם כן בעי ליה לקלא
Answer (Ri): It is not common to make a clapper unless he needs it for noise.
TOSFOS DH Kol Davar Asher Yavo
תוספות ד"ה כל דבר אשר יבא
(SUMMARY: Tosfos justifies learning from this verse.)
ואע''ג דהאי קרא לא לגבי טומאה כתיב אלא לגבי הגעלה
Implied question: This verse is not written regarding Tum'ah, rather, regarding Kashering!
מסתברא דהתם אין דיבור מעלה ומוריד ואם אינו ענין להגעלה תנהו לענין טומאה
Answer: Presumably, there (Kashering) noise does not make a difference. If [the verse] it is not needed for Kashering, we apply it to Tum'ah.
TOSFOS DH Mesiv Rava ha'Zug veha'Inval Chibur
תוספות ד"ה מתיב רבא הזוג והעינבל חיבור
(SUMMARY: Tosfos concludes that Abaye held that even when they are not joined, they are considered connected, and Rava rejects this.)
פי' בקונטרס מדקרי ליה חיבור ש''מ דכי נתפרדו הוי כלי שניטל מקצתו ואע''ג דהדיוט יכול להחזיר כל כמה דלא אהדרי' לאו שלם הוא
Explanation #1 (Rashi): Since it calls them connected, this shows that when they are separated, it is a Kli from which part was removed. Even though a commoner can return it, as long as he did not return it, it is not complete.
וקשה לר''י דהא מעיקרא נמי הוי ידענא דהוי כלי שניטל מקצתו ולהכי פריך למאי חזו
Question (Ri): Also initially, we knew that it is a Kli from which part was removed. This is why we asked "for what are they useful?"!
ומשני דודאי באפי נפשה לא חזו לא זוג ולא עינבל אלא משום דהדיוט יכול להחזירו
The Gemara answered that by itself, neither the bell nor the clapper is useful, but because a commoner can return it [they are considered connected].
ומה שפירש נמי והתניא כו' גבי ההיא מספורת של פרקים
Explanation #1 (Rashi): The Beraisa about a scissors that comes apart was taught regarding [the Mishnah of a bell].
לא עיין דההוא דזוג ועינבל משנה היא במסכת פרה (פי''ב משנה ח) וההיא דמספורת בתוספתא דכלים
Rebuttal: [Rashi] did not investigate! The teaching of a bell and clapper is a Mishnah in Parah (12:5), and the teaching of a scissors is a Tosefta in Kelim (3:2).
ומפרש הרב פור''ת בשם ר' שמואל הואיל והדיוט יכול להחזירם ואע''ג דהשתא בלא עינבל לא חזי מידי כיון דהדיוט יכול בקל להחזירה כמאן דמיחברי דמי ואם נטמא העינבל נטמא גם הזוג כאילו הן מחוברין
Explanation #2 (Rav Pores, citing the Rashbam): Since a commoner can return it, even though now without a clapper it is not useful at all, since a commoner can return it, it is as if it is connected, and if clapper became Tamei, also the bell became Tamei, as if they were connected;
נפקא מינה דלכשיתחברו יטמא הזוג את הנוגע בו ומיהו בלא חיבור לא יטמא כי אם העינבל לבדו שנגע בטומאה
This affects when they will joined, the bell will not Metamei one who touches it. However, without joining them, only the clapper, which touched Tum'ah, is Metamei.
והכי משמע לישנא דקאמר וכי תימא ה''ק אע''ג דלא מיחברי כמאן דמיחברי דמי
Support: The words connote like this. It says "and if you will say that it means that even though they are not connected, it is as if they are connected..."
משמע דאביי הכי סבירא ליה דמדתלי טעמא בחזרת הדיוט משמע דסבר דלא חזי השתא למידי ואי לאו כמחובר חשיב ליה היאך יקבל טומאה מאחר דלא חזי מידי בלא חזרה
Inference: Abaye holds like this. Since he attributes [the law] to a commoner's ability to return it, this implies that now it has no use at all. If it were not considered connected, how could it receive Tum'ah, since it has no use at all without returning it?!
Note: Maharshal and Maharam say that the following is a continuation of this Dibur.
TOSFOS DH Mesiv Rava ha'Zug veha'Inval Chibur
תוספות ד"ה מתיב רבא הזוג והעינבל חיבור
(SUMMARY: Tosfos continues the Rashbam's explanation.)
מתיב רבא הזוג והעינבל חיבור שאם נטמא זה נטמא זה וה''מ כשמחוברים אבל שלא בשעת חיבור אם נטמא זה לא נטמא זה ולא חיישינן להדיוט יכול להחזיר דהשתא מיהא לאו מחוברין נינהו
Explanation #2 (cont.): Rava challenges Abaye [from the Mishnah which says that] a bell and its clapper are connected. [I.e.] if this [part] became Tamei, [also] this [part] became Tamei. This is only when they are joined. When they are not joined, if this [part] became Tamei, [the other] did not become Tamei. We are not concerned for a commoner's ability to return it, for now they are not joined.
וממשנה זו אין לנו להוכיח דמיירי בשעת חיבור כדקאמר וכי תימא כו'
Observation: From this Mishnah, we cannot prove that we discuss when they are joined, like [Rava] says "and if you will say [that even though they are not connected]..." (we could explain the Mishnah that they are not joined)!
אבל מכח ברייתא מוכיח דבשעת חיבור מיירי
However, from the Beraisa he proves that we discuss when they are joined.
ומברייתא גרידתא הוה מצי רבא לאותוביה לאביי
Implied question: Rava could have challenged Abaye from the Beraisa alone!
אלא דניחא ליה לאקשויי מהך דמיירי בזוג ועינבל בהדיא לאביי דאיירי נמי בזוג ועינבל
Answer: [Rava] prefers to cite this [Mishnah] which explicitly discusses a bell and clapper to challenge Abaye, who also discusses a bell and clapper.
Note: Maharshal and Maharam say that the following is a continuation of this Dibur.
TOSFOS DH v'Chi Teima v'Chulei
תוספות ד"ה (וכי תימא כו')
(SUMMARY: Tosfos continues the Rashbam's explanation.)
וכי תימא כו' והתניא מספורת של פרקים ואיזמל של רהיטני
Explanation #2 (cont.): [Rava suggests] "and if you will say [that even though they are not connected]...", a Beraisa teaches a scissors that comes apart and the blade of a carpenter's plane;
שתי ברייתות הן במסכת כלים כל אחד בפני עצמה וברישא קתני בהדיא דכשאינן מחוברין מקבל כל א' טומאה בפני עצמו
These are two Beraisos in [the Tosefta in] Maseches Kelim. Each was taught by itself. The Reisha explicitly teaches that when they are joined, each receives Tum'ah by itself;
וגזרו על טומאה שלא בשעת מלאכה שיהא חיבור לטומאה ליטמא זה כשניטמא זה משום דדמי לשעת מלאכה
They decreed about Tum'ah not at the time of Melachah, that it is considered connected for Tum'ah, that this [part] becomes Tamei, when [the other part] becomes Tamei, for [when they are joined] resembles at the time of Melachah;
אבל שלא בחיבורין משמע דאפי' גזירה דרבנן ליכא ואם נטמא זה לא נטמא זה דלא חייש למה שהדיוט יכול להחזירו
However, when they are joined, it connotes that there is not even a decree mid'Rabanan. If this [part] became Tamei, [the other part] did not become Tamei. [The Tana] is not concerned for a commoner's ability to return it.
Note: Maharshal and Maharam say that the following is a continuation of this Dibur.
TOSFOS DH Ela
תוספות ד"ה אלא
(SUMMARY: Tosfos continues the Rashbam's explanation.)
אלא אמר רבא הואיל ויכול להקישו. פי' מקבל טומאה הזוג אבל עינבל דאין ראוי להקישו לא
Explanation #2 (cont.): Rather, Rava concludes "because he can bang it.' I.e. the bell receives Tum'ah, but the clapper, which is not proper to bang it (it will not ring), no (it does not receive Tum'ah);
ומספורת ואיזמל נמי בלא חיבור ראויין למעין מלאכה ראשונה ומקבלי טומאה כל אחד בפני עצמו כדתני בתוספתא
Also [one blade of] a scissors or of a plane, without being joined, are proper for [cutting, which is] akin to their initial Melachah, and each receives Tum'ah by itself, like the Tosefta teaches.
TOSFOS DH Ela Amar Rava v'Chulei
תוספות ד"ה אלא אמר רבא כו'
(SUMMARY: Tosfos favors the Ri's Perush, that it receives Tum'ah from now and onwards.)
פירש בקונטרס דטומאה לא פרח הימנו כשנפרד משקיבל הואיל וראוי להקישו והוה ליה ככלי (עץ) שניקב בפחות ממוציא רמון דלא טהר מטומאה
Explanation #1 (Rashi): Tum'ah did not leave it when it separated after receiving Tum'ah, since it is proper to bang it, and it is like a wooden Kli that was punctured with a hole too small for pomegranates to leave. It is not Tahor from its Tum'ah. (Maharshal changes the text of Rashi. Our text of Rashi does not connote like this at all!)
ומשמע שרוצה לומר דמכאן ואילך לא מקבל טומאה
Inference: He wants to say that from now and onwards, it does not receive Tum'ah.
וקשה לר''י דלמה לא יקבל טומאה כיון דנפחת פחות מכשיעור דהוי כאילו שלם לגמרי
Question #1 (Ri): Why does it not receive Tum'ah? Since the puncture is less than the Shi'ur [to be Metaher], it is as if it is totally intact!
ונראה לר''י דודאי גם מקבל טומאה מכאן ולהבא ולקונטרס דחקו לפרש כן משום דכשלא היה להם עינבל טהורין ולא מקבלי טומאה אף על גב דראוי להקישו
Answer (Ri): Surely, it receives Tum'ah from now and onwards. Rashi struggled to explain like he did, because when they (i.e. bells by themselves) do not have a clapper, they are Tehorim, and they do not receive Tum'ah, even though it is proper to bang them;
ואינו דומה דכשלא היה בו עינבל מעולם ודאי טהור דכיון שעומד ליתן בו עינבל דהא עביד לקלא והוי גולמי כלי מתכות
This is unlike when it never had a clapper. Then, surely it is Tahor, since it is destined to put a clapper in, for it is made to make noise, and it is like unfinished metal Kelim;
אבל משנגמר שהיה בו עינבל אף על פי שניטל מקבל טומאה שלא בטל מתורת כלי שהיה עליו קודם לכן
However, once it was finished, i.e. it had a clapper, even if it was removed, it receives Tum'ah, for it does not lose the law of a Kli that it had previously.
והר''ם הביא ראיה מחמת שתפרה ושייר פחות ממוציא רמון דטהורה (חולין קלח.) אע''ג דחמת שלם שנקרע (מכאן מדף הבא) פחות ממוציא רימון מקבל טומאה
Proof (Maharam): We learn from a pouch that was sewn, and he left [open] with a hole too small for pomegranates to leave. It is Tahor (Chulin 138a), even though an intact pouch that was torn less than is needed for pomegranates to leave, it receives Tum'ah;