1)

TOSFOS DH veha'Tanya R. Oshaya Omer u'Bilvad v'Chulei

תוספות ד"ה והתניא ר' אושעיא אומר ובלבד כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

תימה לר''י דילמא משום מראית העין דוקא הוא אסור מדרבנן כמו קושר בשיר ובטבעת דהשתא ליכא למיגזר דאפילו מייתי לה ליכא איסורא מדאורייתא

(a)

Question (Ri): Perhaps only due to Mar'is Ayin it is forbidden mid'Rabanan, like one who ties [a Kam'ia] to a bracelet or ring (61a-b). Now (in such a case), even if he takes it [in his hand], there is not an Isur Torah!

ואומר ר''י דשלא יאחזנו בידו משמע אפילו בקומצו דליכא מראית העין אלא איסורא דאורייתא איכא

(b)

Answer (Ri): "He may not hold it in his hand" connotes even in his Kometz (in his palm and concealed under by his fingers], that there is no Mar'is Ayin. Rather, there is an Isur Torah.

ואפילו למ''ד כל דבר שאסרו חכמים משום מראית העין אפילו בחדרי חדרים אסור

(c)

Implied question: According to the opinion that everything that Chachamim forbade due to Mar'is Ayin is forbidden even in an inner room (where no one sees him, we can say that this is why it is forbidden)!

הכא לא שייך למיגזר דאפילו עומד בשוק ונושאן בקומצו אין כאן מראית העין

(d)

Answer: Here it is not applicable to decree, for even if he stands in the market and carries it in his Kometz, there is no Mar'is Ayin.

2)

TOSFOS DH Shin Shel Tefilin

תוספות ד"ה שי''ן של תפילין

(SUMMARY: Tosfos proves that the text does not mention the Dalet and Yud.)

ול''ג דלי''ת ויו''ד של תפילין כו' כדמוכח בפ' במה מדליקין (לעיל כח:) גבי הא דתני רב יוסף לא הוכשרו למלאכת שמים כו' ומוקי לה לרצועותיהן

(a)

Assertion: The text does not say "the Dalet and Yud of Tefilin", like is proven above (28b) regarding Rav Yosef's teaching that [only Tahor species] are Kosher for Meleches Shamayim, and we establish it to discuss the straps [of Tefilin];

ולא פריך דלי''ת של תפילין הלכה למשה מסיני כדפריך גבי שי''ן

1.

[The Gemara] did not ask that [we already know this, for] the Dalet of Tefilin is a tradition from Sinai, like we asked [there] about the Shin.

3)

TOSFOS DH v'Chilufeihen b'Ish

תוספות ד"ה וחילופיהן באיש

(SUMMARY: Tosfos limits this to Chiyuv Chatas.)

אור''ת דאחיוב חטאת קאי

(a)

Explanation (R. Tam): This refers to being liable a Chatas. (Tosfos ha'Rosh - do not say that a man may not go out wearing a ring with a stamp, just like a woman may not go out with a ring without a stamp. We do not decree lest men take off to show. We said (61a-b) that one may not go in Reshus ha'Rabim with a Kam'ia tied to a ring. This implies that one may go out with a ring!)

4)

TOSFOS DH v'Chol Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama Nashim Peturos

תוספות ד"ה וכל מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a reason to forbid.)

פירוש דהוי משוי וליתסר

(a)

Explanation: [Since women are exempt, Tefilin] is a load, and it should be forbidden.

וא''ת והא הוצאה כלאחר יד היא ושריא משום בזיון תפילין

(b)

Question: This is Hotza'ah k'Le'acher Yad (unskillfully), which is permitted due to [avoiding] disgrace to Tefilin!

וי''ל כיון דמשוי הוא ויכול לבא לידי חיוב חטאת היכא דמוציא בלא שינוי משום בזיון לא שרינן ליה:

(c)

Answer: Since it is a load, and he can come to a Chiyuv Chatas when he takes it out without a Shinuy, we do not permit due to disgrace to Tefilin.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF