TOSFOS DH Chutz mi'Chovel u'Ma'avir Amar Lei Puk Tani li'Vra v'Chulei
תוספות ד"ה חוץ מחובל ומבעיר א''ל פוק תני לברא כו'
(SUMMARY: 1. Tosfos explains that the Amora'im argue according to R. Shimon. 2. Tosfos discusses when R. Yehudah obligates for Mekalkel with Tikun.)
פי' רבינו שמואל דר' אבהו סבר כר''ש דאמר מקלקל בחבורה חייב ור' יוחנן סבר לה כר' יהודה דאמר מקלקל בחבורה ובהבערה פטור
Explanation #1 (Rashbam): R. Avahu holds like R. Shimon, who obligates Mekalkel b'Chaburah, and R. Yochanan holds like R. Yehudah, who exempts Mekalkel b'Chaburah and b'Hav'arah;
וצריך לכלבו ולאפרו לא חשיב מקלקל וחייב אפי' לר' יהודה וכן משמע בסמוך מתוך פי' רש''י
If one needs [blood from the wound] for his dog, or he needs [to burn for the sake of] the ashes, he is liable even according to R. Yehudah. Also Rashi connotes like this below.
וקשה דא''כ אמאי א''ל פוק תני לברא דאטו משום דס''ל כר' יהודה מאן דתנא כר''ש משתקינן ליה דכה''ג פריך בפ''ק דחולין (טו.)
Question: If so, why did [R. Yochanan] tell [R. Avahu] "go outside"? Because he holds like R. Yehudah, do we silence one who teaches like R. Shimon?! The Gemara asks like this in Chulin (15a).
ע''כ נראה דר' אבהו ור' יוחנן אליבא דר''ש פליגי דר' אבהו סבר דחובל ומבעיר אע''פ שאינו צריך לכלבו ולאפרו חייב לר' שמעון דגמר ממילה והבערת בת כהן
Explanation #2: R. Avahu and R. Yochanan argue according to R. Shimon. R. Avahu holds that wounding and burning, even if he does not need for his dog or for the ashes, is liable according to R. Shimon, for he learns from Bris Milah and burning a Bas Kohen;
ור' יוחנן סבר דר''ש נמי לא מחייב אא''כ איכא קצת תיקון כגון דצריך לכלבו ולאפרו דמילה והבערה איכא קצת תיקון שהוא צורך מצוה
R. Yochanan holds that also R. Shimon obligates only if there is some Tikun, e.g. he needs for his dog or for the ashes, for also Milah and burning [a Bas Kohen] has some Tikun. It is needed for a Mitzvah;
אבל לר' יהודה אפי' צריך לאפרו ולכלבו פטור דאין זה תיקון חשוב דאין דרך לחבול בחבירו כדי ליתן לכלבו או לשרוף גדיש בשביל האפר
However, according to R. Yehudah, even if he needs it for the ashes or for his dog, he is exempt, for this is not an important Tikun. It is not normal to wound another person in order to give to his [own] dog, or to burn a stack for the sake of ashes.
אע''ג דכל שוחט מקלקל הוא כדאמרי' בפ''ק דחולין (דף ח.) סכין של ע''ז מותר לשחוט בה
Implied question: Every case of Shechitah is Mekalkel, like it says in Chulin (8a) that one may slaughter with a knife of idolatry! (Why does R. Yehudah obligate for Shechitah?)
מודה ר' יהודה לענין שבת דחייב דדוקא לענין ע''ז חשוב מקלקל דכתיב ולא ידבק בידך מאומה מן החרם ולא חשיב ליה נהנה כיון דקלקולו יתר על תקונו
Answer #1: R. Yehudah agrees that regarding Shabbos, he is liable. Only regarding idolatry he considers it Mekalkel, for it says "Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem", and this is not considered Hana'ah, since the ruin is more than the Tikun.
ור''ת מפרש דהא דחשיב לר' יהודה מקלקל שצריך לכלבו ואפרו לפי שאין התיקון בא באותה שעה אלא לאחר מכאן דלאחר שנעשית חבורה בא הדם ולאחר שכלתה ההבערה בא האפר
Answer #2 (R. Tam): R. Yehudah considers it Mekalkel when he needs for his dog or for the ashes, because the Tikun does not come at that time, only afterwards. The blood comes after the wound was made, and the ashes come after the burning finished;
אבל בשוחט בשעת הקלקול בא לו התיקון שמוציאה מידי אבר מן החי
However, regarding Shechitah, at the time of the ruin comes the Tikun. It removes [the animal] from the status of Ever Min ha'Chai.
וקורע למירמא אימתא אאינשי דביתיה חשוב ליה לר''י נמי תיקון לפי שבשעת הקלקול בא לו התיקון
Tearing in order to instill fear on his household, R. Yehudah considers also this to be Tikun, for at the time of the ruin comes the Tikun.
וכן בהריגת המזיקין (לקטן קכא:) חייב לר' יהודה דבא התיקון בשעת הקלקול ולר''ש פטור משום דהויא מלאכה שאינה צריכה לגופה
Similarly, killing damagers (below, 121b), R. Yehudah obligates for this, since the Tikun comes at the time of the ruin. R. Shimon exempts, for it is Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah.
וקורע ע''מ לתפור ומוחק ע''מ לכתוב דמיחייב לכ''ע אע''ג שבשעת הקלקול אינו בא התיקון
Implied question: Tearing in order to sew, and erasing in order to write, all agree that one is liable, even though at the time of the ruin the Tikun does not come!
היינו משום שהקלקול גורם תיקון יותר טוב לבסוף ותיקון גמור הוא שהרי אינו יכול לעשות התיקון אלא ע''י הקלקול:
Answer: This is because the ruin causes more Tikun at the end. It is full Tikun, for he can do the Tikun only through the ruin.
TOSFOS DH b'Chovel v'Tzarich l'Kalbo v'Chulei
תוספות ד"ה בחובל וצריך לכלבו כו'
(SUMMARY: Tosfos explains how Mekalkel can be Tzerichah l'Gufah.)
וא''ת ור' אבהו דמחייב אפי' באין צריך לכלבו כיון דאין צריך כלל הויא מלאכה שאינה צריכה לגופה
Question: R. Avahu obligates even when he does not need for his dog. Since he does not need it at all, it is Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah;
דאע''ג דמחייב ר''ש מקלקל בחבורה מ''מ בעי צריכה לגופה כדאמרי' בריש הנחנקין (סנהדרין פד:) מאן שמעת ליה דאמר מקלקל בחבורה חייב ר''ש האמר מלאכה שאינה צריכה לגופה פטור (לקמן דף קכא:) ובס''פ ספק אכל (כריתות דף כ:)
Even though R. Shimon obligates Mekalkel b'Chaburah, still he requires Tzerichah l'Gufah, like we say in Sanhedrin (84b) "whom do we know that he obligates Mekalkel b'Chaburah? It is R. Shimon. He exempts Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah (below, 121b) and Kerisus (20b)!
וי''ל דאפי' במקלקל גמור משכחת לה דהויא צריכה לגופה כגון חובל ומבעיר באיסורי הנאה שסבר שיכול ליתן לכלבו ולבשל בו קדרה
Answer: We find that even total ruin is Tzerichah l'Gufah, e.g. wounding and burning Isur Hana'ah. He thought that he may give [the blood] to his dog, and to cook a pot [from the fire. Tosfos did not discuss benefit from the ashes, for Isur Hana'ah for which it is a Mitzvah to burn them, the ashes are permitted - Maharsha];
ור' אבהו אע''ג דלא חשיב צורך מצוה תיקון מ''מ צריכה לגופה חשיב
R. Avahu holds that even though need for a Mitzvah is not considered Tikun, it is considered Tzerichah l'Gufah.
וא''ת צריך לכלבו ולאפרו היכי חשיב צריכה לגופה מ''ש מחופר גומא ואינו צריך אלא לעפרה
Question: When he needs for his dog or for the ashes, how is this considered Tzerichah l'Gufah? Why is this unlike one who digs a ditch and needs only the earth?
וי''ל דלא דמי דהכא הוא צריך לנטילת נשמה כדי לתת לכלבו דהיינו הדם כי הדם הוא הנפש
Answer: That is different. Here, he needs Netilas Neshamah in order to give to his dog, for the blood is the soul (taking the blood is Netilas Neshamah);
ומבעיר נמי צריך להבערה כדי לעשות אפר כמו מבעיר כדי לבשל קדרה
Also burning, the burning is needed to make ashes, just like one who burns in order to cook a pot;
אבל חופר הגומא נעשית מאליה ואינו נהנה ממנה כלום:
However, one who digs [for the earth], the crater is made automatically, and he does not benefit from it at all.
TOSFOS DH mid'Itztrich Kra Lemishrei Milah v'Chulei
תוספות ד"ה מדאצטריך קרא למישרי מילה כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we need to learn from Milah.)
וא''ת למה לי למילף ממילה נילף כולה מילתא מהבערת בת כהן דלא דחי שבת דבהבערה איכא נטילת נשמה וחובל נמי לא מחייב אלא משום נטילת נשמה
Question: Why do we need to learn from Milah? We should learn the entire matter from burning a Bas Kohen, which does not override Shabbos, for there is Netilas Neshamah in this burning. Also wounding is liable only due to Netilas Neshamah!
וי''ל דלענין מקלקל בחבורה ליכא למילף מהבערה דהתם התיקון בא בשעת הקלקול אבל לענין מקלקל בהבערה יליף שפיר דאחר הבערה בא התיקון כדפי'
Answer #1: Regarding Mekalkel b'Chaburah, we cannot learn from burning, for there the Tikun comes at the time of the ruin. However, regarding Mekalkel b'Hav'arah, we learn properly, for the Tikun comes after the burning, like I explained.
אי נמי אי לאו דילפינן ממילה דמקלקל בחבורה חייב ה''א דרציחה דוחה את השבת דלאו מלאכה היא והבערה לחודה היא דאימעטה משום דמקלקל בהבערה חייב
Answer #2: If we would not learn from Milah that Mekalkel b'Chaburah is liable, one might have thought that execution overrides Shabbos, for it is not a Melachah, and the Torah excluded only burning, because Mekalkel b'Hav'arah is liable.
TOSFOS DH d'Amar Rav Ashi Mah Li Letaken Milah Mah Li Letaken Kli
תוספות ד"ה דאמר רב אשי מה לי לתקן מילה מה לי לתקן כלי
(SUMMARY: Tosfos explains that Rav Ashi merely explains R. Yehudah's opinion.)
לאו משום דסבר כר' יהודה אלא מפרש הוא אליבא דר' יהודה
Explanation: He does not say so because he holds like R. Yehudah. Rather, he explains according to R. Yehudah.
TOSFOS DH Mah Li Levashel Pesilah Mah Li Levashel Semanin
תוספות ד"ה מה לי לבשל פתילה מה לי לבשל סמנין
(SUMMARY: Tosfos discusses the Tikun needed to be liable for Chaburah and Hav'arah.)
אין לפרש כמו שבישול סממנין מתקנן להיות יותר חשובים כך פתילה חשובה יותר ע''י בישול
Implied suggestion: Just like cooking ingredients fixes them to be more important, so lead is more important through cooking.
דאי היינו טעמא דר' יהודה שאר מיתות ב''ד דלא דחו שבת מנלן כיון דלא שייך בהו תיקון דהבערה לא אסרה תורה אלא משום תיקון פתילה
Rejection #1: If this were R. Yehudah's reason, what is the source that other Misos Beis Din do not override Shabbos, since there is no Tikun? The Torah forbade burning only due to Tikun of the lead!
ועוד שריפת בת כהן גופה מנלן דלא דחינן היכא דתיקן הפתילה מאתמול
Rejection #2: What is the source that burning a Bas Kohen does not override Shabbos when the lead was prepared (melted) from before Shabbos?
ואומר ר''י דה''פ מה לי בישול פתילה לצורך שריפת בת כהן מה לי בישול סממנין לצורך צביעת בגד דכי היכי דבישול סממנין לצורך צביעה חשוב תיקון ה''נ בישול פתילה לצורך שריפה
Explanation (Ri): It means as follows. What is the difference between cooking lead for the sake of burning a Bas Kohen, or cooking ingredients for the sake of dying a garment? Just like cooking ingredients for the sake of dye is considered Tikun, also cooking lead for the sake of [execution through] burning;
ומהכא נפקא לן שפיר דכל שאר מיתות ב''ד חשוב תיקון משום מצוה דאי לאו שריפה עצמה חשיבא תיקון משום בישול פתילה לא הוה אסורה
From here we properly learn that all other Misos Beis Din are considered Tikun, due to the Mitzvah. If not that burning itself were considered Tikun, it would not be forbidden due to cooking the lead;
אע''פ שמתקנת בכך דכיון שאינה אלא משום שריפה לא הוה חשיב תיקון ולא מיחייב
Even though [the lead] is fixed through [cooking], since it is [fixed] only due to burning, [if burning itself were not considered Tikun, cooking] would not be considered Tikun.
וכן מוציא מרא לחפור לקבור בו מת לר''ש כמו מוציא כיס לקבל בו זיבה בפ''ק (דף יב.)
Support: Also taking out a shovel to bury a Mes according to R. Shimon is [exempt,] like taking out a pouch to collect emissions of Zivah (12a. Since collecting Zivah is Einah Tzerichah l'Gufah, R. Shimon exempts also Hotza'ah for the sake of collecting. Likewise, since he exempts for Hotza'ah of a Mes for burial, he exempts for Hotza'ah of a shovel for the sake of burial.)
וא''ת בשלמא לר' יהודה שפיר שמעינן דהבערה ללאו יצאת או לחלק מדלא כתב לא תעשה מלאכה בכל מושבותיכם וכתב הבערה ש''מ ללאו יצאת או לחלק כדפרישית בפרק כלל גדול (לעיל דף ע.) [ד''ה הבערה]
Question: Granted, according to R. Yehudah we properly hear that burning [was written explicitly] to teach that it is only a Lav, or it separates (one is liable for every Melachah by itself), since the Torah did not write "Lo Sa'asu Melachah b'Chol Moshvoseichem', rather, it wrote "Lo Seva'aru." This shows that it was written to teach that it is only a Lav, or to separate, like I explained above (70a);
אלא לר''ש דאיצטריך למיכתב הבערה לחייב מקלקל בהבערה מנא ליה דיצאת ללאו או לחלק
However, according to R. Shimon, the Torah needed to write burning to obligate Mekalkel b'Hav'arah. What is his source to teach that it is only a Lav, or to separate?
וליכא למימר דנפקא ליה לחלק מאחת מהנה כדמפיק ליה ר' יוסי
Suggestion: He learns to separate from "Achas me'Henah", like R. Yosi.
דהא בפרק הבונה (לקמן דף קג:) פליג ר''ש בהדיא אר' יוסי ודריש ליה לדרשה אחריתי
Rebuttal: Above (103b), R. Shimon explicitly argues with R. Yosi, and expounds [that verse] differently!
וי''ל דנפקא ליה לחלק מהיכא דנפקא ליה לשמואל בפרק כלל גדול (לעיל דף ע.)
Answer: He learns to separate like Shmuel does above (70a).
והשתא אתי שפיר הא דהוה קשה שמואל דאמר כמאן לא כר' נתן ולא כר' יוסי דהשתא כר''ש ס''ל
Support: This resolves what was difficult for Shmuel. Like which Tana does he hold? He is unlike R. Nasan, and unlike R. Yosi! Now, we can say that he holds like R. Shimon.
ובפ''ק דיבמות (דף ו:) קאמר דאיצטריך קרא למיסר הבערת בת כהן משום דהוה סלקא דעתך למישרי מקל וחומר מעבודה דדחיא שבת
Citation (Yevamos 6b): We need the verse to forbid burning a Bas Kohen, for one might have thought to permit based on a Kal v'Chomer from Avodah, which overrides Shabbos.
היינו כר' יהודה דחשיב ליה תיקון אבל לר' שמעון איצטריך קרא בהבערה לחייב כל מקלקל בהבערה
Explanation: That is according to R. Yehudah, who considers it Tikun. According to R. Shimon, we need the verse "Lo Seva'aru" to obligate every Mekalkel b'Hav'arah.
הך פלוגתא דמקלקל בחבורה מפרש רש''י דנפקא לן מפלוגתא שאינה צריכה לגופה משמע דלא בעי לר' שמעון צריך לכלבו ולאפרו
Explanation #1 (Rashi): The argument about Mekalkel b'Chaburah, we learn from the argument of Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah. (R. Yehudah obligates even if Einah Tzerichah l'Gufah, as long as there is some Tikun, even if the Melachah itself ruins. The same applies to burning and wounding. R. Shimon obligates only for Tzerichah l'Gufah, i.e. Tikun in the Melachah itself. This never occurs in burning and wounding. Since the Torah forbids them regarding Milah and execution, for them, even Mekalkel without Tikun is liable.) This implies that R. Shimon does not require that he needs for his dog or for the ashes. (Chasam Sofer - for burning and wounding, the Torah obligates Einah Tzerichah l'Gufah. R. Yehudah learns from Shnei Kesuvim ha'Ba'im k'Echad to everywhere else, and R. Shimon does not.)
ולפי זה צריך לומר דר' אבהו כר''ש ור' יוחנן כר' יהודה
Consequence: According to this, we must say that R. Avahu [who obligates even without such a need] holds like R. Shimon, and R. Yochanan [who requires it] holds like R. Yehudah.
ואין נראה כדפי' לעיל וצ''ל דהך פלוגתא דמקלקל בחבורה קבלה היתה בידם:
Rebuttal and Explanation #2: This is wrong, like I explained above (DH Chutz. Rather,) we must say that [the Amora'im] had a tradition about this argument about Mekalkel b'Chaburah.
106b----------------------------------------106b
TOSFOS DH v'Ein Nosnin Lifneihem Mezonos
תוספות ד"ה ואין נותנין לפניהם מזונות
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is when mid'Oraisa they are not considered trapped.)
אין לפרש דטעמא משום דדגים מיתזני שפיר במים להכי לא טרחינן דחשיבי כאין מזונותיהם עליך
Implied suggestion: Because fish can properly feed themselves in water, we do not toil for them. It is considered that you are not obligated to feed them.
חדא דלאו מילתא דפסיקא היא דלדגים מצויין מזונות ולא לחיה
Rejection #1: This is not always true, that food is available for fish, but not for Chayos.
ועוד דבסמוך בעי לאוקמי הא דקתני אין צדין חיה ועוף ואין נותנין לפניהם מזונות בביבר שאינו מקורה וכי בשביל שאינו מקורה מצויין להם מזונות
Rejection #2: Below, we wanted to establish the Beraisa "one may not trap a Chayah or bird, and one may not put food in front of them" to discuss an uncovered Biver. Because there is no roof, food is available for them?!
ורש''י דפירש כיון דאין צדין מוקצין נינהו להכי אין נותנין לפניהם מזונות ואין טורחין בשבילם
Explanation #1 (Rashi): Since one may not trap them, they are Muktzah. Therefore, one may not put food in front of them, and we do not toil for them.
אין נראה כלל דהא תנן לקמן בפ' בתרא (דף קנה:) נותנים . מים לפני אווזים ותרנגולים ולפני יוני הרדסייאות אע''ג דמוקצין הן בשבת
Rejection: A Mishnah below (155b) teaches that one may put water in front of geese, chickens and domestic doves, even though they are Muktzah on Shabbos!
ונראה לר''י כל היכא דהוי כניצוד ועומד מדאורייתא כגון אווזין ותרנגולין ויוני הרדסייאות ואע''ג דמדרבנן אסור לצודן
Explanation #2 (Ri): Whenever it is considered as if they are already trapped mid'Oraisa, e.g. geese, chickens and domestic doves, even though mid'Rabanan one may not trap them...
כדתנן בפרק שמונה שרצים (לקמן דף קז.) חיה ועוף שברשותו הצדן פטור משמע אבל אסור
Source: The Mishnah below (107a) teaches that if one traps a Chayah or bird in his Reshus, he is exempt. This implies that it is forbidden.
כיון דמדאורייתא כניצוד ועומד נותנין לפניהם מזונות וכן חיה ועוף שבביברין מקורין דחשיב טפי מזונותיהם עליך
... [Even though mid'Rabanan one may not trap them, since mid'Oraisa it is as if they are already trapped, one may put food in front of them. The same applies to a Chayah or bird in a roofed Biver. They are considered more incumbent on you to feed them;
אבל כאן שמן התורה אין ניצודין לא חשיב מזונותיהן עליך והוי כאותן שהן כל שעה בשדה כמו יוני שובך ויוני עלייה
However, here mid'Oraisa they are not trapped. They are not considered incumbent on you to feed them. They are like those that are always in the field, like doves of a dovecote or of the Aliyah.
ואתי שפיר לפי זה ההיא דריש אין צדין (ביצה דף כד.) דקתני התם במתניתין רשב''ג אומר זה הכלל המחוסר צידה אסור כו'
Support: According to this, it is fine that in a Mishnah in Beitzah (24a), R. Shimon ben Gamliel says that the general rule is, what is lacking trapping is forbidden...
וקאמר בגמרא היכי דמי מחוסר צידה כגון דאמר הבא מצודה ונצודנו
It says in the Gemara, what is considered lacking trapping? E.g. he says "bring a trap, and we will trap it";
אמר ליה אביי לרב יוסף והרי אווזים ותרנגולים דאמר הבא מצודה ונצודנו ואמר הצד אווזים ותרנגולים ויוני הרדסייאות פטור
Abaye said to Rav Yosef "geese and chickens, one says 'bring a trap, and we will trap it", and it says that if one traps geese, chickens or domestic doves, he is exempt!"
והשתא קשה מאי פריך והא פטור משמע אבל אסור ובמתניתין קתני נמי רשב''ג אומר מחוסר צידה אסור
Question: What was the question? "Exempt" implies that it is forbidden! Also in our Mishnah, R. Shimon ben Gamliel says that what is lacking trapping is forbidden!
ולמאי דפי' הכא אתי שפיר דרשב''ג קאי ארישא דקתני אין צדין ואין נותנין לפניהם מזונות וקא אסר רשב''ג במחוסר צידה אף ליתן מזונות
Answer: According to what I explained here, this is fine. R. Shimon ben Gamliel refers to the Reisha, which taught "one may not trap [fish], and one may not put food in front of them", and R. Shimon ben Gamliel forbids [also for Chayos and birds] even giving food when it is lacking trapping;
וא''כ מחוסר צידה דאורייתא חשיב ליה ולהכי פריך שפיר:
If so, he considers it lacking trapping mid'Oraisa. Therefore, it is a proper question.
TOSFOS DH Halachah mi'Chlal d'Pligi
תוספות ד"ה הלכה מכלל דפליגי
(SUMMARY: Tosfos explains how Abaye inferred that Chachamim argue.)
אע''ג דר' יהודה פליג
Implied question: R. Yehudah argues! (How could Abaye think that there is no argument?)
מ''מ פריך אביי שפיר דאי לאפוקי מדרבי יהודה אתא לימא אין הלכה כרבי יהודה
Answer: Even so, Abaye asked properly. If [Shmuel] came merely to teach unlike R. Yehudah, he should say "the Halachah does not follow R. Yehudah!" (Rather, he teaches also that the Halachah does not follow Chachamim, i.e. they argue.)
הכא אתי שפיר דלא קבעי היכי דמי מחוסר צידה דהא כבר פי' דהיכא דאיכא עוקצי ביבר גדול ומסתמא דהיינו מחוסר צידה דרשב''ג
Observation: Here it is fine that [the Gemara] does not ask "what is considered lacking trapping?", for it already explained that when there are corners, it is a big Biver. Presumably, this is "lacking trapping" that R. Shimon ben Gamliel discusses. (Shabbos Shel Mi discusses why Tosfos mentions only the last of the three answers about what is considered big.)
אבל בריש אין צדין (ביצה דף כד.) קשה אמאי קבעי ה''ד מחוסר צידה הואיל וכבר פי' ביבר גדול וביבר קטן לרבנן
Question: However, in Beitzah (24a) it is difficult. Why does it ask "what is considered lacking trapping?", since it already explained what is a big Biver and a small Biver according to Rabanan!
ונראה לריב''א משום דהתם קתני במילתייהו חיה ועוף ועלה קאי רשב''ג וקבעי ה''ד מחוסר צידה בעופות אבל אחיה לא קבעי דזה כבר פירש
Answer (Rashba): There, in [Chachamim's] words, they mentioned Chayos and birds, and R. Shimon ben Gamliel refers to this. [The Gemara] asks what is considered lacking trapping for birds. It does not ask about Chayos, for it already explained this.
וכן משמע דכל הנהו דמייתי עלה לא מיירי אלא בעופות אבל הכא לא איירו רבנן בעופות אלא בחיה גרידא
Support: All the [questions] brought about this [there] discuss only birds. However, here Rabanan do not discuss birds. They discuss only Chayos. (They also discuss a Tzipor, but we conclude that it is a Tzipor Dror, which is unlike a [regular] bird.)
TOSFOS DH Heicha d'Naflei Tula di'Kesalim
תוספות ד"ה היכא דנפלי טולא דכתלים
(SUMMARY: Tosfos points out that this is based on a standard wall height.)
היה להם שיעור הכתלים שוה והיו יודעין שיעורן
Explanation: They had a uniform height of walls, and they knew the height.
TOSFOS DH l'Mah Zeh Domeh l'No'el Beiso l'Shomro v'Nimtza Tzvi Shamur b'Socho
תוספות ד"ה למה זה דומה לנועל ביתו לשומרו ונמצא צבי שמור בתוכו
(SUMMARY: Tosfos explains why we bring this parable.)
ואם תאמר מאי אולמא הך מהך
Implied question: Why is this (he locked without knowing that there is a deer inside) more obvious than this (the second sat next to the first, who already filled the doorway)?
ונראה לריב''א דס''ד דבא וישב בצידו ליתסר משום דמיחזי דלהוסיף שמירה לצבי הוא בא:
Answer (Riva): One might have thought that when he came and sat next to him, it is forbidden. because it looks like he comes to increase guarding of the deer.