LEAVING FOOD ON A FIRE (Yerushalmi Perek 1 Halachah 10 Daf 13a)
מתני' אין צולין בשר בצל וביצה אלא כדי שיצולו מבעוד יום
(Mishnah): One may not leave meat, onions or eggs to roast unless there is time for them to get roasted during the day;
אין נותנין את הפת לתנור עם חשיכה ולא חררה ע''ג גחלים אלא כדי שיקרמו פניה
One may not put bread in a Tanur (oven) just before Shabbos or a cake on top of coals unless there is time for the faces to form a crust before Shabbos;
ר' אליעזר אומר כדי שיקרום התחתון שלה:
R. Eliezer requires time for the bottom face to form a crust.
גמ' ר' בון בר כהנא בשם רבנן תבשיל שנתבשל כל צורכו מותר לשהותו על גבי כירה שאינו קטומה.
(Gemara - R. Bun bar Kahana citing Rabanan): If a Tavshil was fully cooked, one may be Meshaheh (leave) it on a Kirah that is not Ketumah (ashes were not put on the coals. Kirah is an oven with room for two pots on it. It does not get as hot as a Tanur.)
ר' זעירא בעי בשר בצל וביצה [דף יג עמוד ב] מצטמק ורע לו. וזה מצטמק ויפה לו ואת אמר הכין דילמא דלא איתאמרת אלא [צ''ל מים - קרבן העדה] חמין
Question (R. Ze'ira): Meat, onions and an egg, when they are Mitztamek (cook more and dry up), he is displeased. (Therefore, our Mishnah permits only them.) This (any other Tavshil) is Mitztamek and he is pleased, and you say so?! Perhaps you said so only regarding hot water?
אתא רבי שמואל (בעי) [צ''ל בשם - שערי תורת ארץ ישראל] רבי זעירא חמין שהוחמו כל צורכן אסור לשהותן ע''ג כירה שאינה קטומה.
(R. Shmuel citing R. Ze'ira): If hot water was fully cooked, one may not be Meshaheh it on a Kirah that is not Ketumah.
ר' ביבי בשם ר' יוחנן תבשיל שור שנתבשל כאכילת בן דרוסאי מותר להחזירו ע''ג כירה קטומה.
(R. Bivi citing R. Yochanan): If a Tavshil of ox meat was cooked k'Ma'achal Ben Drusai, one may return it to a Kirah Ketumah.
ותייא כיי דמר רבי יעקב בר אדא בשם ר' יוחנן השופת את הקדירה ע''ג גחלים מתרין בו (לכשיתבשל כאכילת בן דרוסאי אסור) [צ''ל כשיתבשל כמאכל בן דרוסאי חייב - קרבן העדה]
This is like R. Yakov bar Acha said in the name of R. Yochanan, that one who places a pot on coals, we warn him. When it will get cooked k'Ma'achal Ben Drusai, he is liable (it is as if it is fully cooked).
ר' אחא רבי תנחום בר חייא בשם ר' שמעון בר' חמין שהוחמו כל צורכן מותר להחזירן ע''ג כירה שאינה קטומה.
(R. Acha citing R. Tanchum bar Chiya citing R. Shimon b'Ribi): If hot water was fully cooked, one may return it to a Kirah she'Einah Ketumah.
רבי זעירא בעי לשהות אסור ולהחזיר מותר. דלמא לא איתאמרת אלא על פסחו.
Question (R. Ze'ira): Is Shehiyah forbidden and Chazarash (returning) is permitted?! Perhaps [the Heter to return] was said only for his Korban Pesach. (The group who eat Pesach are zealous.)
אתא רבי אחא בשם רבי שמעון בי רבי פסח שנצלה כל צורכו מותר להחזירה ע''ג כירה שאינה קטומה:
Support (R. Acha citing R. Shimon bei Rebbi): If Pesach was fully roasted, one may return it to a Kirah she'Einah Ketumah.
אין נותנין את [דף יז עמוד א (עוז והדר)] הפת לתנור כו'.
(Mishnah): One may not put bread in a Tanur...
ר' יעקב בר אחא בשם ר' אסי זריזות הן הנשים בפת יותר מן התבשיל.
(R. Yakov bar Acha citing R. Asi): Women are more zealous about bread than a Tavshil. (This is why for R. Eliezer, it suffices for the bottom face to form a crust.)
מה בין פת ומה בין תבשיל.
Question: What is the difference between bread and a Tavshil?
תבשיל דרכו לאכול רותח פת אין דרכו לאכול רותחת.
Answer: It is normal to eat a Tavshil when it is very hot (we are concerned lest one stoke the coals). It is normal to eat very hot bread.
תמן אמרין פת חמה חמתה בצדה.
There (in Bavel) they said that one who eats hot bread will get a fever.
צירעה צונין. עקרב חמין. מאן דמיחלף סכנה.
If one was stung by a wasp, he needs [to drink] cold [water]. If one was bitten by a scorpion, he needs [to drink] hot [water]. If he does oppositely, this is dangerous. (This is like Perushei ha'Tosafists on Devarim 31:17 and R. Shimshon mi'Shantz (Avodah Zarah 28b). Rashi there says that he bathes in hot or cold water; R. Chananel there says that he eats hot or cold food.)
מודה רבי לעזר בלחם הפנים שאינה קרוייה לחם עד שיקרמו פניה בתנור:
R. Lazar agrees about Lechem ha'Panim that it is not called bread until [all] the faces from a crust in the Tanur.
CONCERN FOR STOKING A FIRE (Yerushalmi Perek 1 Halachah 11 Daf 13b)
מתני' משלשלין את הפסח לתנור עם חשיכה
(Mishnah): We may lower the Korban Pesach into an oven just before dark;
ומאחיזין את האור במדורת בית המוקד
It suffices to make the bonfire in the Beis ha'Mokad (a chamber in the Mikdash) to catch a little [before Shabbos];
ובגבולין כדי שיצת האור ברובן
Outside the Mikdash, most of the wood must catch fire [before Shabbos, lest one stoke it on Shabbos to help the fire catch];
ר' יהודא אומר (אף) בפחמין כל שהן:
R. Yehudah says, if coals are used, any amount may catch beforehand. (They need not be stoked.)
גמ' תמן תנינן (חשיכה יצאו וצלו [דף יד עמוד א] את פסחיהן) [צ''ל אין צולין בשר בצל וביצה אלא כדי שיצולו מבעוד יום - שערי תורת ארץ ישראל] ואת אמר הכין.
(Gemara) Question: A Mishnah teaches that one may not leave meat, onions or eggs to roast unless there is time for them to get roasted during the day, and you say so (we may begin roasting the Pesach just before dark?! We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)
א''ר יוסי חבורות זריזין הן.
Answer #1 (R. Yosi): The groups [who eat Pesach] are zealous.
פסח מחזירו את שלם ואין את מחזירו מחותך
Support (Tosefta 7:2): One may return Pesach [to the fire] when it is whole (the entire group has a share in it, and they oversee what is done to it), but not when it is in pieces.
ר' שמואל בשם ר' זעירא מפני פסולו.
Answer #2 (R. Shmuel citing R. Ze'ira): [We may begin roasting the Pesach just before dark] due to its Pesul. (If we will forbid, it cannot be eaten! However, returning it after it roasted is merely to warm it, so we forbid this.)
א''ר יוסי ויאות. לאוכלו אין את יכול דכתיב [שמות יב ט] לא תאכלו ממנו נא. לצלותו אין את יכול שלא יהא כצולה בשבת.
Objection (R. Yosi): Is this proper?! He cannot eat it, for it says "Lo Tochlu Mimenu Na''! He cannot roast it, lest he look like one who roasts on Shabbos!
[דף יז עמוד ב (עוז והדר)] מתוך שאת אומר שהוא מותר אף הוא אינו צולה אותו כל צרכו מבעוד יום.
Since you tell him that it is permitted [to be Meshaheh just before dark], he will not roast it fully during the day!
מתוך שאת אומר לו שהוא אסור אף הוא צולה אותו כל צרכו מבעוד יום.
[Rather,] you tell him that it is Asur [to be Meshaheh before it is fully roasted], and he will roast it fully during the day. (We explained mostly like NO'AM YERUSHALMI. Perhaps R. Shmuel rejects the support from the Tosefta above, which was R. Yehudah's opinion; the Tana R. Yosi argues in the Tosefta, and does not distinguish whole from pieces. Further, R. Yehudah forbids even on a weekday. R. Yosi in our Gemara (an Amora) must hold that he decrees due to Shabbos. R. Shmuel could explain that it is due to the Mitzvah to roast it whole!)
ר' ליעזר בי רבי יוסי שאיל צלייו שלם וחותכו מהו מיחזרתיה ומשחנתיה.
Question (R. Liezer bei R. Yosi): If one roasted it whole and cut it up, may one return it to the fire and warm it?
רבי זעירא רב יהודה בשם רב ארבע מדורות כל שהן. מדורות הגפת. מדורות הזבל. מדורות החלב מדורות גלעינים כל שהן.
(R. Ze'ira citing Rav Yehudah citing Rav): There are four fires for which any amount suffices (the majority need not catch fire) - a fire of Gefes (pressed olives), of manure, of Chelev, and of pits, any amount suffices.
ר' בא בשם ר' חייא בר אשי חותל שהוא מלא גלעינים כל שהן.
(R. Ba citing R. Chiya bar Aba): If a basket made of Lulavim is full of pits, any amount suffices.
ר' בא בשם ר' חייה בר אשי חותל שהוא מלא גלעינים אם מכונסות ברובן אם מפוזרות ברוב כל פרידה ופרידה.
(R. Ba citing R. Chiya bar Aba): If a basket made of Lulavim is full of pits - if [the pits] are gathered [in one place, it suffices if] the majority [caught fire]. If they are scattered, we require the majority of each pit.
מה ופליג.
Question: Does he argue with himself?! (Above he said any amount!)
כאן בבריאות. וכאן בתשות.
Answer: This refers to healthy (moist) pits (we require the majority, for they do not burn so well), and this refers to weak (dry) pits.
רבי יוסי בשם ר' ירמיה רבי חנניה מטו בה בשם רב חריות מלמטה ועציו מלמעלה כיון שעלה האור בנתיים מותר.
(R. Yosi citing R. Yirmeyah, and R. Chananyah citing Rav): If date branches are below and wood is on top, once the fire rises between them, it is permitted.
ור' חלבו בשם רב הונא קורה (ורובה) [צ''ל צריכה - שערי תורת ארץ ישראל] ברוב הקיפה.
(R. Chelbo citing Rav Huna): A beam needs most of its circumference [to catch on fire].
מהו ברוב הקיפה ממקום אחד או ברוב הקיף כולה.
Question: What is most of its circumference - from one place [along the length of the beam], or most of its circumference on the entire length of the beam?
אשכח תני עד שתפסול מלעשות מלאכה.
Answer (Beraisa): It is until it is unable to do its task (i.e. along the entire length caught fire).
כיני מתניתא אף בפחמין כל שהן:
The text of our Mishnah should say also coals, any amount. (R. Yehudah agrees that we do not require a majority in Beis ha'Mokad. He adds that the same applies to coals.)
HADRAN ALACH PEREK YETZI'OS HA'SHABBOS
WICKS THAT ONE MAY NOT USE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 14b)
[דף יד עמוד ב] מתני' במה מדליקין ובמה אין מדליקין
(Mishnah) Question: What may be used to light [a lamp that will burn on Shabbos], and what is forbidden [because it does not burn nicely, lest one come to help it burn]?
אין מדליקין לא בלכש לא בחוסן ולא בכלך לא בפתילת האידן ולא בפתילת המדבר ולא בירוקה שעל פני המים
Answer: We may not use the following - Leches, Chosen, Chalach, Idan wick, wilderness wick or 'yellow on the water' (the Gemara will explain them);
לא בזפת ולא בשעוה לא בשמן קיק [דף יח עמוד א (עוז והדר)] ולא בשמן שרפה לא באליה ולא בחלב
We may not use pitch, wax, Kik oil, Shemen Sereifah (oil that must be burned, e.g. Tamei Terumah), the fat tail (of a sheep), or Chelev;
Note: It is not clear why Shemen Sereifah, which is forbidden due to an Isur, is listed in the middle of fuels forbidden because they do not burn nicely. Perhaps initially the Tana taught Shemen Sereifah at the end, and later added the fat tail and Chelev, and kept the order because people were used to it.
נחום המדי אומר מדליקין בחלב מבושל
Nachum ha'Midi permits cooked Chelev;
וחכמים אומרים אחד מבושל ואחד שאינו מבושל אין מדליקין בו:
Chachamim forbid Chelev, whether or not it is cooked.
גמ' לא בלכש.
(Gemara - Mishnah): We may not light with Leches.
ר' חייא בר בא אמר לוגשא. ר' אחא בשם רבי לייא דדינון
R. Chiya bar Ba says, this is Lugsha. R. Acha citing R. La says, this is Dedinun. (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL - the Yerushalmi (Rosh Hashanah 2:2) says that this is Etz Shemen, i.e. Afarsimon (Rashi) or pine (Radak).)
אמרין היא הדא היא הדא:
These are different names for the same matter.
ולא בחוסן.
(Mishnah): And not Chosen.
רבי חנינא בשם רב פנחס פשתן שלא ננערה. כמה דאת אמר [ישעי' א לא] והיה החסון לנעורת:
(R. Chanina citing R. Pinchas): This is flax that was not shaken (to remove the stubble), like it says "v'Hayah ha'Chosen li'Ne'ores.''
ולא בכלך.
(Mishnah): And not Chalach.
אנבון קיסריי.
This is waste silk of Kisari.
ארשב''ג חיזרתי על כל מפרשי ימים ואמרו לי כולכא שמו:
(R. Shimon ben Gamliel): I pursued all seafarers, and they told me that it is called Chulcha.
ולא בפתילת האידן.
(Mishnah): And not Idan wick.
עורניתא:
This is willow.
ולא בפתילת המדבר.
(Mishnah): And not wilderness wick.
כשמועה:
This is like it connotes (wicks that grow in the Midbar, i.e. a long grass).
ולא בירוקה שעל פני המים.
(Mishnah): And not 'yellow on the water.'
כיתן דמוי:
This is flax that grows on water.