שקלים דף יז. א
היכן היו השערים ולמה נקראו כן?
שם השער? | למה נקרא כן? | ||||
בדרום |
א. | שער העליון | דהוא במקום הגבוה והעליון במקדש [1] | ||
ב. | שער הדלק | שבו היו מכניסים את העצים למערכה | |||
ג. | שער הבכורות | שבו היו נכנסים בכורות בהמה טהורה להשחט בדרום [2] | |||
ד. | שער המים | שבו מכניסים צלוחית של ניסוך המים בחג [3] | |||
בצפון |
ה. | שער יכניה | שבו יצא יכניה המלך בגלותו | ||
ו. | שער הקרבן | שבו היו נכסים קדשי קדשים שמקום שחיטתם בצפון | |||
ז. | שער הנשים | שבו היו נכנסות הנשים כדי לסמוך על קרבנותיהן | |||
ח. | שער השיר | שבו היו מכניסים את כלי השיר [4] | |||
במזרח |
ט. | שער ניקנור | ניקנור הוא שתרם את דלתות השער הזה ונעשה לו נס | ||
י. | פשפש אחד שהיה בשער ניקנור מימינו | ||||
יא. | פשפש שני שהיה בשער ניקנור משמאלו [5] | ||||
במערב | יב. | לא היה לו שם | |||
יג. | לא היה לו שם |
האם הנחל היוצא מבית קדש הקדשים יהיה כשר למי חטאת ולטהרת נדה?
במשך הנחל שמבית מלכי בית דוד עד מקום יושבי ירושלים |
משם והלאה | |
לנדה | כשרים | לרשב"ן: כשרים, דהם מי תערובות [6] לר' אלעזר: פסולים, דהם מי קטפריסות [7] |
לחטאת | כשרים | פסולים |
לאיזה כיוון היו מונחים השולחנות שעשה שלמה, והאם ראוים לשירות?
לאיזה כיוון היו מונחים? | האם היו כולם ראוים לשירות? | |
לרבי | מזרח למערב - לאורך הבית | היו ראוים (וכדעת ר' יוסי ב"י שסידרו עליהם) |
לר' אליעזר בר"ש | מצפון לדרום - לרוחב הבית | לא היו ראוים (וכת"ק שסידרו רק על של משה) |
-------------------------------------------------
[1] שער זה היה סמוך לקיר המערבי, והר הבית בשיפוע היה ממזרח למערב, וככל שהיה מעריב יותר לכיוון קודש הקדשים היה גבוה יותר.
[2] ובאמת שהיו מכניסים דרך שם גם שאר קדשים קלים.
[3] זו היא דעת ת"ק. ור' אליעזר בן יעקב אומר שהטעם שנקרא שער המים משום שבו המים מפכים (נובעים וזורמים) לעתיד לבוא ומשם יצאו מתחת מפת הבית, וכמבואר דרכם בגמ'.
[4] שער זה היה סמוך למקום השחיטה ששם היו הכהנים תוקעים בחצוצרות בעת ניסוך היין.
[5] יש מחלוקת האם היו הפשפשים האלה תוך השער הגדול עצמו, או שהיו משני צדדיו.
[6] דהיינו שמתערבים שם מים אחרים שאינם מי מעיין, ופסולים לחטאת - אבל כשרים לנדה.
[7] דהיינו מים שיורדים ממדרון משופע, ויוצאים מדין מעיין כיון שהם מתערבים עם מי גשמים ומצד שני הם זוחלים ובאשבורן אין מטהרים אם הם זוחלים.