PEREK SHEVU'OS SHETAYIM
1)

TWO THAT ARE REALLY FOUR

(דף ב,א משנה) שבועות שתים שהן ארבע
(a)

(Mishnah): There are two primary oaths of Bituy (that one will or will not do something). There are four in all;

ידיעות הטומאה שתים שהן ארבע
(b)

There are two primary Yedi'os (awarenesses) of Tum'ah. There are four in all;

יציאות השבת שתים שהן ארבע
(c)

There are two primary forms of Yetzi'ah (taking things out) on Shabbos. There are four in all;

מראות נגעים שנים שהן ארבעה
(d)

There are two primary appearances of Tzara'as. There are four in all.

2)

ATONEMENTS FOR TUM'AH

את שיש בה ידיעה בתחלה וידיעה בסוף והעלם בינתים הרי זה בעולה ויורד
(a)

(Continuation of Mishnah - R. Yehudah): If one knew of the Tum'ah, and later forgot (and entered the Mikdash or ate Kodshim), and later remembered that he was Tamei, he brings an Oleh v'Yored Korban (i.e. a rich person brings an animal, a poor person brings birds, and a very poor person brings a flour offering);

יש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף שעיר הנעשה בפנים ויום הכפורים תולה
(b)

If he knew of the Tum'ah, and forgot (and entered the Mikdash or ate Kodshim), and did not remember before Yom Kipur, the goat (whose blood is) offered inside (the Kodesh ha'Kodoshim on Yom Kipur) and Yom Kipur itself protect him from punishment;

עד שיודע לו ויביא בעולה ויורד
1.

When he remembers, he must bring an Oleh v'Yored;

אין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף שעיר הנעשה בחוץ ויום הכפורים מכפר
(c)

If he never knew of the Tum'ah (and entered the Mikdash or ate Kodshim), and later was told that he had was Tamei, the goat (whose blood is) offered outside (the Heichal) and Yom Kipur itself atone for him;

שנאמר (במדבר כט) מלבד חטאת הכפורים על מה שזה מכפר זה מכפר
1.

(When the Torah commands about the outer goat on Yom Kipur, it says "Milvad Chatas ha'Kipurim" to teach that it atones for the same things as the inner goat.

מה הפנימי אין מכפר אלא על דבר שיש בה ידיעה אף החיצון אין מכפר אלא על דבר שיש בה ידיעה
2.

Just like the inner goat atones for Tum'ah that was known at some time, also the outer goat.

ועל שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף שעירי הרגלים ושעירי ראשי חדשים מכפרין דברי ר' יהודה
(d)

The goats of the Mo'adim and Rosh Chodesh atone for Tum'ah that was never known.

ר"ש אומר שעירי הרגלים מכפרין אבל לא שעירי ראשי חדשים
(e)

R. Shimon says, the goats of the Mo'adim atone for this, but not those of Rosh Chodesh;

ועל מה שעירי ראשי חדשים מכפרין (דף ב,ב משנה) על הטהור שאכל את הטמא
1.

The goats of Rosh Chodesh atone for a Tahor person who ate Tamei Kodshim.

2b----------------------------------------2b
ר' מאיר אומר כל השעירין כפרתן שוה על טומאת מקדש וקדשיו
(f)

R. Meir says, all the goats atone for the same things, i.e. Tum'ah of the Mikdash or Kodshim.

היה ר"ש אומר שעירי ראשי חדשים מכפרים על הטהור שאכל את הטמא
(g)

(Recap): R. Shimon says, the goats of Rosh Chodesh atone for a Tahor person who ate Tamei Kodshim;

ושל רגלים מכפרין על שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף
1.

The goats of the Mo'adim atone for Tum'ah that was never known;

ושל יום הכפורים מכפר על שאין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף
2.

The outer goat of Yom Kipur atones for Tum'ah that was known only after he transgressed.

אמרו לו מהו שיקרבו זה בזה
(h)

Question (Rabanan): If a goat designated for one of these three atonements was lost, and it was found after a substitute was offered, may the found goat be used for another of the three atonements?

אמר להן יקרבו
(i)

Answer (R. Shimon): Yes.

אמרו לו הואיל ואין כפרתן שוה היאך קרבין זה בזה
(j)

Question (Rabanan): If it was originally designated for one atonement, how can it atone for something else?!

אמר להם כולן באין לכפר על טומאת מקדש וקדשיו
(k)

Answer (R. Shimon): They all atone for (transgressions involving) Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim. This is essentially what it was designated for!

ר"ש בן יהודה אומר משמו שעירי ראשי חדשים מכפרין על הטהור שאכל את הטמא
(l)

(R. Shimon ben Yehudah citing R. Shimon): The goats of Rosh Chodesh atone for a Tahor person who ate Tamei Kodshim;

מוסיף עליהן של רגלים שמכפרין על טהור שאכל את הטמא ועל שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף
1.

The goats of the Mo'adim atone for this, and also for Tum'ah that was never known;

מוסיף עליהן של יום הכפורים שהן מכפרין על הטהור שאכל את הטמא ועל שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף ועל שאין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף
2.

The outer goat of Yom Kipur atones for both of these, and also for Tum'ah that was known only after he transgressed.

אמרו לו מהו שיקרבו זה בזה
(m)

Question (Rabanan): If a goat designated for one of these three atonements was lost, and it was found after a substitute was offered, may the found goat be used for another of the three atonements?

אמר להם הן
(n)

Answer (R. Shimon): Yes.

אמרו לו אם כן יהיו של יום הכפורים קרבין בראשי חדשים
(o)

Question (Rabanan): Indeed, the outer goat of Yom Kipur may be used on Rosh Chodesh, since it was designated to atone for more;

אבל היאך של ראשי חדשים קרבין ביום הכפורים לכפר כפרה שאינה שלה
1.

However, how can a goat designated for Rosh Chodesh be used on Yom Kipur? It was originally designated to atone for less!

אמר להם כולן באין לכפר על טומאת מקדש וקדשיו
(p)

Answer (R. Shimon): They all atone for Tum'ah of the Mikdash or Kodshim. This is essentially what it was designated for!

ועל זדון טומאת מקדש וקדשיו שעיר הנעשה בפנים ויום הכפורים מכפרין
(q)

The inner goat and Yom Kipur atone for intentional Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim;

על שאר עבירות שבתורה הקלות והחמורות הזדונות והשגגות הודע ולא הודע עשה ולא תעשה כריתות ומיתות בית דין שעיר המשתלח מכפר
(r)

The goat sent to Azazel (on Yom Kipur) atones for all other transgressions, light or severe, intentional or unintentional, whether or not the person knows he sinned, Lav or Aseh, even what is punishable by Kares or death;

אחד ישראלים ואחד כהנים ואחד כהן משוח
1.

It atones for Yisraelim, Kohanim and a Kohen Gadol anointed (with Shemen ha'Mishchah, special oil from the days of Moshe) alike;

מה בין ישראלים לכהנים ולכהן משוח אלא שהפר מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו
2.

The difference between them is that the bull (of Yom Kipur) atones for the Kohanim for Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim (the Gemara will address the contradiction between this and the previous clause);

ר"ש אומר כשם שדם השעיר הנעשה בפנים מכפר על ישראל כך דם הפר מכפר על הכהנים
3.

R. Shimon says, just like blood of the inner goat atones for Yisrael, so the blood of the bull atones for Kohanim;

כשם שוידויו של שעיר המשתלח מכפר על ישראל כך וידויו של פר מכפר על הכהנים:
i.

Just like the confession said over the goat sent to Azazel atones for Yisrael, so the confession said over the bull atones for Kohanim.