1)

DOES 'EATING' INCLUDE DRINKING? (cont.)

ואיבעית אימא קרא שתיה בכלל אכילה
(a)

We can learn from a verse that 'eating' includes drinking:

דאמר ריש לקיש מנין לשתיה שהיא בכלל אכילה שנאמר (דברים יד) ואכלת לפני ה' אלהיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם מעשר דגנך ותירושך (דף כג,א) ותירוש חמרא הוא וכתיב ואכלת
(b)

Opinion #1 (Reish Lakish): "V'Achalta (Ma'aser Sheni of)... Tiroshecha" - 'Tirosh' is wine, and it says 'you will eat'!

ודלמא על ידי אניגרון
(c)

Rejection: Perhaps he eats Anigron (a food made with wine).

דאמר רבה בר שמואל אניגרון מיא דסילקי אכסיגרון מיא דכולהו סילקי
1.

(Rabah bar Shmuel): Anigron is a beet dish. Achsigron is made from other cooked vegetables.

אלא אמר רב אחא בר יעקב מהכא (דברים יד) ונתתה הכסף בכל אשר תאוה נפשך בבקר ובצאן וביין ובשכר יין חמרא הוא וכתיב ואכלת
(d)

Opinion #2 (Rav Acha bar Yakov): "(You will buy with Ma'aser money)... uva'Yayin uva'Shechar... v'Achalta" discusses eating wine!

ודלמא ה"נ על ידי אניגרון
(e)

Question: Perhaps here also, he eats Anigron!

שכר כתיב מידי דמשכר
(f)

Answer: "Shechar" connotes something that is Meshaker (intoxicates).

ודלמא דבילה קעילית
(g)

Question: Perhaps it refers to Ke'ilis figs (which intoxicate)!

דתניא אכל דבילה קעילית ושתה דבש וחלב ונכנס למקדש ועבד חייב
1.

Beraisa: If one ate Ke'ilis figs, drank honey or milk and entered the Mikdash, he is liable.

אלא גמר שכר שכר מנזיר
(h)

Answer: We learn a Gezerah Shavah "Shechar-Shechar" from a Nazir.

מה להלן יין אף כאן יין
1.

Just like Shechar written about a Nazir refers to wine, also that written about Ma'aser.

אמר רבא אף אנן נמי תנינא
(i)

(Rava): Our Mishnah also teaches that 'eating' includes drinking.

שבועה שלא אוכל ואכל ושתה אינו חייב אלא אחת
1.

(Mishnah): If one swore 'I will not eat' and he ate and drank, he is liable only once.

אי אמרת בשלמא שתיה בכלל אכילה איצטריך ליה לתנא לאשמועינן דאינו חייב אלא אחת
2.

If 'eating' includes drinking, we understand the need to teach this;

אלא אי אמרת שתיה לאו בכלל אכילה שבועה שלא אוכל ואכל ועשה מלאכה מי איצטריך לאשמועינן דאינו חייב אלא אחת
3.

However, if 'eating' does not includes drinking, this is (no Chidush at all,) like saying that he is liable only once for eating and doing Melachah!

א"ל אביי אלא מאי שתיה בכלל אכילה אימא סיפא
(j)

Question (Abaye): if you will say 'eating' includes drinking, the Seifa is difficult!

שבועה שלא אוכל ושלא אשתה ואכל ושתה חייב שתים
1.

(Seifa): If he swore 'I will not eat and I will not drink' and he ate and drank, he is liable twice.

כיון דאמר שלא אוכל איתסר ליה בשתיה
2.

Once he says 'I will not eat', he is already forbidden to drink;

כי אמר שלא אשתה אמאי חייב אילו אמר שלא אשתה תרי זימני מי מיחייב תרתי
i.

The oath not to drink should not take effect, just like one who swears twice 'I will not drink' (the second oath does not take effect)!

אמר ליה התם דאמר שלא אשתה והדר אמר שלא אוכל
(k)

Answer #1 (Rava): The case is, first he swore 'I will not drink' and then he swore 'I will not eat';

דשתיה בכלל אכילה איתא אכילה בכלל שתיה ליתא
1.

'Eating' includes drinking, but 'drinking' does not include eating.

אבל אמר שבועה שלא אוכל ושלא אשתה ואכל ושתה מאי אינו חייב אלא אחת
(l)

Objection: Rava admits that if he swore 'I will not eat' and then 'I will not drink', he is liable only once;

אי הכי אדתני רישא שבועה שלא אוכל ואכל ושתה אינו חייב אלא אחת ליתני שבועה שלא אוכל ושלא אשתה אינו חייב אלא אחת וכל שכן שלא אוכל לחודיה
1.

If so, the Reisha should teach thos! It is a bigger Chidush than when he swore only 'I will not eat'!

אלא לעולם כדקתני
(m)

Answer #2: Really, he swore first 'I will not eat';

ושאני הכא כיון דאמר שלא אוכל והדר אמר שלא אשתה גלי אדעתיה דהך אכילה דאמר אכילה גרידתא היא
1.

Since he then swore 'I will not drink', this shows that he did not include drinking in his first oath.

אמר רב אשי מתני' נמי דיקא
(n)

(Rav Ashi): The end of our Mishnah also teaches that 'eating' includes drinking.

שבועה שלא אוכל ואכל אוכלין שאין ראוין לאכילה ושתה משקין שאין ראוין לשתיה פטור
1.

(Mishnah): If he swore 'I will not eat' and he ate things unfit to eat or drank liquids unfit to drink, he is exempt.

הא ראוין חייב ואמאי הא שבועה שלא אוכל קאמר
2.

Inference: If he ate things proper to eat or drank liquids proper to drink he is liable, even though he swore only not to eat!

דלמא דאמר תרתי שבועה שלא אוכל שבועה שלא אשתה:
(o)

Rejection: Perhaps the case is that he also swore not to drink.

2)

COMBINING MANY OATHS IN ONE

שבועה שלא אוכל ואכל פת חטין כו':
(a)

(Mishnah): If he swore... ('I will not eat wheat bread, barley bread and spelt bread', and he ate all three, he is liable for each).

ודלמא למיפטר נפשיה מאחרנייתא קאתי
(b)

Question: Perhaps he did not intend to make three separate oaths. He only wanted to permit other kinds of bread!

הוה ליה למימר חטין ושעורין וכוסמין
(c)

Answer #1: If so, he should have said 'wheat, barley and spelt.'

ודלמא לכוס
1.

Objection: That would forbid (only) eating these grains raw!

דהוה ליה למימר פת חטין ושעורין וכוסמין
(d)

Answer #2: Rather, (if he only wanted to permit other kinds of bread) he should have said 'bread of wheat, barley and spelt.

ודלמא פת חטין לאכול שעורין וכוסמין לכוס
1.

Objection: That could mean, he will not eat wheat bread, or raw barley or spelt!

דהוה ליה למימר פת חטין ושל שעורין ושל כוסמין
(e)

Answer #3: Rather, he should have said 'bread of wheat and of barley and of spelt.'

23b----------------------------------------23b
(דף כג,ב) ודלמא ע"י תערובת
1.

Objection: Perhaps (he thought that) that would forbid only bread made of all three grains!

אימא וכן של שעורים וכן של כוסמין
(f)

Answer #4: Rather, he should have sworn 'I will not eat bread of wheat, and similarly of barley, and similarly of spelt.'

פת פת למה לי שמע מיניה לחלק:
1.

There was no need to say 'bread' each time. Rather, he did so to make a separate oath for each.

שבועה שלא אשתה ושתה משקין הרבה אינו חייב אלא אחת כו':
(g)

(Mishnah): If he swore... 'I will not drink (wine, oil or honey' and he drank all three, he is liable for each).

בשלמא התם דאמרת מייתרא ליה פת פת לחיובא
(h)

Question: Granted, when he swore 'I will not eat wheat bread, barley bread... ', he is liable for each. Since he did not need to say 'bread' each time, it is extra to make each a separate oath;

אלא הכא מאי הוה למימר דלמא למיפטר נפשיה ממשקין אחריני קאתי
1.

Regarding the drinks, why are they separate oaths? Perhaps he intended to permit other drinks!

אמר רב פפא הכא במונחין לפניו עסקינן
(i)

Answer #1 (Rav Papa): The case is, the drinks are in front of him;

שהיה לו לומר שבועה שלא אשתה אלו
1.

He should have sworn 'I will not drink these.' (Rather, he detailed each to make separate oaths).

ודלמא אלו הוא דלא שתינא אחריני שתינא
2.

Objection: Perhaps (he thought that) this does not forbid all wine, oil or honey.It forbids only what is in front of him!

אלא דאמר שבועה דלא שתינא כגון אלו
(j)

Answer #2: Rather, he should have sworn 'I will not drink (drinks) like these.'

דלמא כגון אלו דלא שתינא בציר מהכי וטפי מהכי שתינא
1.

Objection: (Perhaps he thought) this forbids only the quantity in front of him, but he may drink more or less!

אלא כגון דאמר שבועה שלא אשתה ממין אלו
(k)

Answer #3: He should have sworn 'I will not drink these types (of drinks).'

ודלמא מין אלו הוא דלא שתינא הא אינהו גופייהו שתינא
1.

Objection: (Perhaps he thought) this forbids other wine, oil and honey, but not what is in front of him!

אימא שלא אשתה אלו ומינייהו
(l)

Answer #4: He should have sworn 'I will not drink these or their types.'

רב אחא בריה דרב איקא אמר במסרהב בו חבירו עסקינן דאמר לו בוא ושתה עמי יין ושמן ודבש דהיה לו לומר שבועה שלא אשתה עמך
(m)

Answer #5 (Rav Acha brei d'Rav Ika): The case is, Reuven was pressuring Shimon 'come drink wine, oil and honey with me.' It would have sufficed for Shimon to say 'I will not drink with you';

יין ושמן ודבש למה לי לחייב על כל אחת ואחת
1.

'Wine, oil or honey', is extra, to make each a separate oath.

תנן התם תן לי חטין ושעורין וכוסמין שיש לי בידך שבועה שאין לך בידי כלום אינו חייב אלא אחת
(n)

(Mishnah): If Yehudah claimed that he deposited wheat, barley and spelt with Levi, and Levi swore (falsely) 'I don't have anything of yours', he is liable only once;

שבועה שאין לך בידי חטין ושעורין וכוסמין חייב על כל אחת ואחת
1.

If he swore 'I don't have wheat, barley or spelt of yours', he is liable for each one (that he has).

וא"ר יוחנן אפי' פרוטה מכולם מצטרפת
2.

(R. Yochanan): If he has a Perutah's worth of wheat, barley and spelt altogether, they join up, and he is liable.

פליגי בה רב אחא ורבינא חד אמר אפרטי מיחייב אכללי לא מיחייב
3.

(Rav Acha or Ravina): (In the Seifa) he is liable only for the individual oaths (on each Min (species)). There is no collective (all-inclusive) oath (to be liable for a Perutah altogether. R. Yochanan, who says that they join up, refers to the Reisha, in which there is only a collective oath.)

וחד אמר אכללי נמי מיחייב
4.

(The other of Rav Acha and Ravina): He is liable for the individual oaths and for a collective oath. (R. Yochanan refers to the Reisha and Seifa.)

הכא מאי
(o)

Question: What is the law here (swearing not to eat or drink particular foods)?

אמר רבא הכי השתא התם מיחייב אכללא ומיחייב אפרטא דהא אי משתבע והדר משתבע מיחייב תרתי
(p)

Answer (Rava): A Shomer (watchman) is liable for each false oath (since he could have admitted), he is liable for a collective oath and individual oaths;

הכא אי סלקא דעתך איתא בכללא אפרטי אמאי מיחייב מושבע ועומד הוא:
1.

Here, we cannot say that there is a collective oath. If there were, he is already bound to keep it, so the individual oaths would not take effect!

3)

AN OATH NOT TO EAT FORBIDDEN FOOD

שבועה שלא אוכל וכו':
(a)

(Mishnah): If he swore 'I will not eat... '

הא גופא קשיא אמרת שבועה שלא אוכל ואכל אוכלין שאין ראוין לאכילה ושתה משקין שאין ראוין לשתיה פטור
(b)

Question: In the Reisha, if he swore 'I will not eat' and he ate or drank things not proper to eat or drink, he is exempt;

והדר תני שבועה שלא אוכל ואכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים חייב מאי שנא רישא דפטור ומאי שנא סיפא דחייב
1.

In the Seifa, if he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, he is liable. What is the difference?

הא לא קשיא רישא בסתם וסיפא במפרש
(c)

Answer #1: In the Reisha he swore Stam 'I will not eat.' In the Seifa, he specified ('I will not eat Neveilos... ')

מפרש נמי גופיה תיקשי אמאי מושבע מהר סיני הוא
(d)

Question: Even if he specifies, why is he liable? He is already bound by the oath of Sinai not to eat them!

רב ושמואל ורבי יוחנן דאמרי בכולל דברים המותרין עם דברים האסורין
(e)

Answer #1 (Rav, Shmuel and R. Yochanan): Because his oath takes effect on permitted food, it also takes effect on forbidden food.

וריש לקיש אמר אי אתה מוצא אלא
(f)

Answer #2 (Reish Lakish): The Torah forbids him only to eat a k'Zayis of these things. His oath forbids him from eating Mashehu;

אי במפרש חצי שיעור ואליבא דרבנן אי בסתם אליבא דרבי עקיבא דאמר אדם אוסר עצמו בכל שהוא
1.

His Shevu'ah takes effect according to Chachamim if he specified (Mashehu), or according to R. Akiva even without specifying.

בשלמא רבי יוחנן לא אמר כריש לקיש דמוקים לה למתניתין כדברי הכל
(g)

We understand why R. Yochanan did not answer like Reish Lakish. He prefers to establish the Mishnah like Chachamim and R. Akiva.

אלא ר"ל מאי טעמא לא אמר כר' יוחנן
(h)

Question: Why didn't Reish Lakish answer like R. Yochanan?

אמר לך כי אמרינן איסור כולל (דף כד,א) באיסור הבא מאליו
(i)

Answer: The principle of Kolel (if an Isur forbids something that was permitted, it also takes effect on things already forbidden) applies only to prohibitions that the Torah imposed;

באיסור הבא על ידי עצמו לא אמרינן
1.

It does not apply to Isurim that one imposes through oaths!