1)

OTHER WORDINGS OF A SHEVU'AH

אמר רבי אבהו מנין לאלה שהיא שבועה שנאמר (יחזקאל יז) ויבא אתו באלה וגו' וכתיב (דברי הימים ב לו) וגם במלך נבוכדנצר מרד אשר השביעו באלהים
(a)

(R. Avahu): It says "va'Yavei Oso b'Alah (Nebuchadnetzar imposed an Alah on Chizkiyahu)", and "Asher Hishbi'o bei'Lokim." These teach that Alah is a Shevu'ah.

תנא ארור בו נידוי בו קללה בו שבועה
(b)

(Beraisa): The expression 'Arur' includes excommunication, curse, and oath.

בו נידוי דכתיב (שופטים ה) אורו מרוז אמר מלאך ה' אורו ארור יושביה
1.

Excommunication - "Oru Meroz... Arur Yoshveha (cursed is Meroz... and those who sit near him)";

ואמר עולא בארבע מאה שיפורי שמתיה ברק למרוז
i.

(Ula): Barak excommunicated Meroz with 400 shofars.

בו קללה דכתיב (דברים כז) ואלה יעמדו על הקללה וכתיב (דברים כז) ארור האיש אשר יעשה פסל וגו'
2.

Curse - "These will stand Al ha'Kelalah... Arur ha'Ish."

בו שבועה דכתיב (יהושוע ו) וישבע יהושע בעת ההיא לאמר ארור האיש לפני ה' וגו'
3.

Oath - "Va'Yashba Yehoshua... Arur ha'Ish (who will rebuild Yericho)."

ודלמא תרתי עבד להו אשבעינהו ולייטינהו
4.

Objection: Perhaps he swore and cursed! (So this does not prove that Arur includes an oath!)

אלא מהכא (שמואל א יד) ואיש ישראל נגש ביום ההוא ויואל שאול את העם לאמר ארור האיש אשר יאכל וגו' וכתיב (שמואל א יד) ויהונתן לא שמע בהשביע אביו את העם
5.

Rather, we learn from "va'Yo'el... Sha'ul... Arur ha'Ish who will eat... Yonasan did not hear b'Hashbi'a."

ודלמא הכא נמי תרתי עבד להו אשבעינהו ולייטינהו
6.

Objection: Perhaps here also, Sha'ul swore and cursed!

מי כתיב וארור
7.

Answer: If so, it would have said 'v'Arur.'

השתא דאתית להכי התם נמי לא כתיב וארור
i.

The same can be said regarding Yehoshua, that is also a proof that Arur is an oath.

אמר רבי יוסי ברבי חנינא אמן בו שבועה בו קבלת דברים בו האמנת דברים
(c)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): 'Amen' is an expression of (accepting) an oath, accepting terms, and affirmation.

בו שבועה דכתיב (במדבר ה) ואמרה האשה אמן אמן
1.

An oath - "v'Amrah ha'Ishah (the Sotah) Amen Amen";

בו קבלת דברים דכתיב (דברים כז) ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם ואמר כל העם אמן
2.

Accepting terms - "cursed is the one who will not fulfill... v'Amar Kol ha'Am Amen."

בו האמנת דברים דכתיב (ירמיהו כח) ויאמר ירמיה [הנביא] <אל חנניהו> אמן כן יעשה ה' יקם ה' את דבריך
3.

Affirmation - "Amen Ken Ya'aseh Hash-m (to return the vessels of the Mikdash and Bnei Yisrael from exile)."

אמר רבי אלעזר לאו שבועה הן שבועה
(d)

(R. Elazar): Saying 'no' or 'yes' is an oath.

בשלמא לאו שבועה דכתיב (בראשית ט) ולא יהיה עוד המים למבול וכתיב (ישעיהו נד) כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי
(e)

Question: Granted, we learn about 'no' from "v'Lo Yihyeh Od ha'Mayim l'Mabul", and "Asher Nishbati me'Avor Mei Noach";

אלא הן שבועה מנא לן
1.

However, what is the source that 'yes' is an oath?

סברא הוא מדלאו שבועה הן נמי שבועה
(f)

Answer: It is logical that if 'no' is an oath, also 'yes' is.

אמר רבא והוא דאמר לאו לאו תרי זימני והוא דאמר הן הן תרי זימני
(g)

(Rava): It is an oath only if he says 'yes' or 'no' twice;

דכתיב (בראשית ט) ולא יכרת כל בשר עוד ממי המבול ולא יהיה עוד המים למבול
1.

Hash-m said "v'Lo Yikares Kol Basar" and "v'Lo Yihyeh Od ha'Mayim l'Mabul."

ומדלאו תרי זימני הן נמי תרי זימני:
2.

Similarly, 'yes' is an oath only if he says it twice.

2)

CURSING WITH THE NAME OF HASH-M

המקלל בכולן חייב דברי ר"מ וחכמים פוטרין:
(a)

(Mishnah - R. Meir): One who curses Hash-m with any of these names is liable (to death administered by Beis Din). Chachamim exempt.

תנו רבנן (ויקרא כד) איש [איש] כי יקלל אלהיו ונשא חטאו מה ת"ל והלא כבר נאמר (ויקרא כד) ונקב שם ה' מות יומת
(b)

(Beraisa - R. Meir) Question: Since it says "v'Nokev Shem Hash-m Mos Yumas", why must it say also (death regarding) "Ish Ish Ki Yekalel Elokav"?

יכול לא יהא חייב אלא על שם המיוחד בלבד מנין לרבות את הכינויין תלמוד לומר איש איש כי יקלל אלהיו וגו' מכל מקום דברי רבי מאיר
(c)

Answer: One might have thought that one is liable only for (cursing) the intrinsic name 'Hashem'. The extra verse obligates also for other names;

וחכמים אומרים על שם מיוחד במיתה ועל הכינויין באזהרה:
(d)

Chachamim say, one is Chayav Misah for cursing 'Hashem'. One transgresses a Lav for other names.

והמקלל אביו ואמו וכו':
(e)

(Mishnah): One who curses his parents...

מאן חכמים
(f)

Question: Who are Chachamim, who exempt (from death) for cursing parents with other names of Hash-m?

רבי מנחם בר יוסי
(g)

Answer: They are R. Menachem bar Yosi;

דתניא רבי מנחם בר יוסי אומר (ויקרא כד) בנקבו שם יומת מה ת"ל שם לימד על המקלל אביו ואמו שאינו חייב עד שיקללם בשם:
1.

(Beraisa - R. Menachem bar Yosi): We do not need "b'Nakvo Shem Yumas" to teach about cursing Hash-m, so we apply it to cursing parents. One is liable only for cursing with the name 'Hashem.'

והמקלל עצמו וחבירו כו':
(h)

(Mishnah): One who curses himself or another person with any of these names transgresses a Lav.

אמר רבי ינאי ודברי הכל
(i)

(R. Yanai): All agree to this;

עצמו דכתיב (דברים ד) רק השמר לך ושמור נפשך מאד
1.

One who curses himself transgresses "Hishamer Lecha u'Shmor Nafshecha Me'od";

כדרבי אבין אמר רבי אילעא דאמר כל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה
i.

(R. Avin): 'Hishamer', 'Pen', or 'Al' always denotes a Lav.

וחבירו דכתיב (ויקרא יט) לא תקלל חרש:
2.

One who curses another person transgresses (a Lav learned from a Tzad ha'Shavah of cursing a parent and) "Lo Sekalel Cheresh."

יכך ה' אלהים וכן יככה אלהים זו היא אלה הכתובה בתורה:
(j)

(Mishnah): 'Hashem should strike you (if you will not testify for me)' is the Alah (curse) the Torah refers to.

יתיב רב כהנא קמיה דרב יהודה ויתיב וקאמר הא מתניתין כדתנן א"ל כנה
(k)

Rav Kahana was reciting this Mishnah in front of Rav Yehudah. Rav Yehudah told him to recite it in the third person (lest it sound like he curses Rav Yehudah).

יתיב ההוא מרבנן קמיה דרב כהנא ויתיב וקאמר (תהילים נב) גם אל יתצך לנצח יחתך ויסחך מאהל ושרשך מארץ חיים סלה א"ל כנה
(l)

A Chacham was reciting and expounding "Gam Kel Yitatzecha..." Rav Kahana told him to recite it in the third person.

תרתי למה לי
(m)

Question: Why must this case also be mentioned?

מהו דתימא ה"מ מתניתין אבל בקראי אימא לא מכנינן קמ"ל:
(n)

Answer: One might have thought that we recite only Mishnayos in an altered form, but not verses. The second episode teaches that we do so even with verses.

3)

AN INFERRED CURSE

אל יכך ויברכך וייטיב לך רבי מאיר מחייב
(a)

(Mishnah - R. Meir): If he said 'Hashem should not strike you', 'Hashem should bless you', or 'Hashem should do good to you (if you will testify for me)', they are liable;

וחכמים פוטרין:
(b)

Chachamim exempt.

והא לית ליה לר"מ מכלל לאו אתה שומע הן
(c)

Question: R. Meir holds that we do not infer the positive from the negative (i.e. He should strike you if you do not testify, and not the negative from the positive)!

איפוך
(d)

Answer #1: The opinions of R. Meir and Chachamim must be switched.

כי אתא רבי יצחק תנא כדתנן
(e)

R. Yitzchak learned the Mishnah like our (original) text.

אמר רב יוסף השתא דאנן תנן הכי וכי אתא רבי יצחק תני הכי ש"מ דוקא תנן
1.

Rav Yosef: We cannot switch the opinions if this opposes our text and R. Yitzchak's!

אלא קשיא
2.

Question: How do we resolve the contradiction in R. Meir?

כי לית ליה בממונא אבל באיסורא אית ליה
(f)

Answer #2: R. Meir does not infer the positive from the negative in monetary matters, but for Isurim, he does.

הרי סוטה דאיסורא הוא ואמר ר' תנחום בר חכינאי (במדבר ה) הנקי כתיב
(g)

Question: Sotah is an Isur, and R. Tanchum said that R. Meir infers the negative (if you are not innocent, you will die) from the positive (if you are innocent, you will be safe), because it says "Hinaki" without a 'Yud' (we can interchange 'Hei' and 'Ches', and read this 'Chanki', you will choke)';

טעמא דכתיב הנקי הא לאו הכי מכלל לאו אתה שומע הן לא אמרינן
1.

If not, R. Meir would not infer the negative from the positive!

36b----------------------------------------36b
(דף לו,ב) אלא איפוך אפילו באיסורא לית ליה
(h)

Answer #1: Indeed, the opinions must be switched. R. Meir does not infer the negative from the positive even for Isurim.

מתקיף ליה רבינא ובאיסורא לית ליה אלא מעתה שתויי יין ופרועי ראש דבמיתה הכי נמי דלית ליה לר"מ
(i)

Question (Ravina): If so, he should exempt one who serves in the Mikdash after drinking wine, or with more than 30 days growth of hair, from Misah b'Yedei Shamayim! (The Torah only says that Kohanim will not drink wine before serving, and they will not die.)

והתנן אלו שבמיתה שתויי יין ופרועי ראש
1.

(Mishnah): One who serves in the Mikdash after drinking wine or with more than 30 days growth of hair is punishable by Misah b'Yedei Shamayim. (We do not find that anyone disagrees!)

אלא לעולם תיפוך כי לית ליה בממונא באיסורא אית ליה
(j)

Version #1 (Rashi) Answer #2: The opinions must be switched. R. Meir does not infer the negative from the positive for anything involving money. He does infer for Isurim;

ושאני סוטה דאיסורא דאית ביה ממונא הוא:
1.

Sotah is an Isur that involves money (the Kesuvah).

(k)

Version #2 (Ritva) Answer #2: Do not switch the opinions. R. Meir does not infer the negative from the positive for anything involving money. He does infer for Isurim;

1.

Sotah is an Isur involving money. (Shevu'as ha'Edus is considered an Isur not involving money, for the witnesses do not stand to lose or profit.)

PEREK SHEVU'AS HA'PIKADON
4)

SHEVU'AS HA'PIKADON

מסכת שבועות פרק ה (דף לו,ב משנה) שבועת הפקדון נוהגת באנשים ובנשים ברחוקים ובקרובים בכשרים ובפסולים
(a)

(Mishnah - R. Meir): Shevu'as ha'Pikadon applies to men and women, to strangers and relatives, to Kosher and invalid witnesses;

בפני בית דין ושלא בפני בית דין מפי עצמו ומפי אחרים אינו חייב עד שיכפרנו בב"ד דברי רבי מאיר
1.

When he swears himself, it applies in or outside of Beis Din. If the oath is imposed on him, he is liable only if he denies in Beis Din.

וחכמים אומרים בין מפי עצמו בין מפי אחרים כיון שכפר בו חייב
(b)

Chachamim say, whether he swears himself or the oath is imposed on him, he is liable if he denies (even outside of Beis Din).

וחייב על זדון השבועה ועל שגגתה עם זדון הפקדון
(c)

He is liable whether or not he knew the punishment for the oath, if he knew that he swears falsely;

ואינו חייב על שגגתה גרידתא
1.

He is exempt if he believed that he was swearing truthfully.

ומה חייב על זדונה אשם בכסף שקלים
(d)

When liable, he brings an Asham that costs at least two Shekalim.

שבועת הפקדון כיצד אמר לו תן לי פקדוני שיש לי בידך שבועה שאין לך בידי או שאמר לו אין לך בידי משביעך אני ואמר אמן הרי זה חייב
(e)

Shevu'as ha'Pikadon is when Shimon told Levi 'give to me the deposit you are holding for me', and Levi swore 'you do not have a deposit by me', or Shimon imposed this oath on him and he answered Amen. (If Levi was lying,) he is liable.

השביע עליו חמש פעמים בין בפני בית דין ובין שלא בפני ב"ד וכפר חייב על כל אחת ואחת
(f)

If he imposed the oath on him five times, in or outside of Beis Din, and Levi denied the deposit, he is liable for each oath;

אמר רבי שמעון מה טעם מפני שיכול לחזור ולהודות
1.

R. Shimon says, this is because each time he could have admitted.

היו חמשה תובעים אותו אמרו לו תן לנו פקדון שיש לנו בידך שבועה שאין לכם בידי אינו חייב אלא אחת
(g)

If five partners claimed a deposit from Levi, and he swore 'you do not have a deposit by me', he is liable only once;

שבועה שאין לך בידי ולא לך ולא לך חייב על כל אחת ואחת
1.

If he said 'I swear that you do not have a deposit by me, nor you... ', he is liable for each one.

ר"א אומר עד שיאמר שבועה באחרונה
2.

R. Eliezer says, he is liable for each only if he said 'Shevu'ah' (Ramban - also) at the end;

ר"ש אומר עד שיאמר שבועה לכל אחד ואחד
3.

R. Shimon says, he is liable for each only if he said 'Shevu'ah' to each.

תן לי פקדון ותשומת יד גזל ואבידה שיש לי בידך שבועה שאין לך בידי אינו חייב אלא אחת
(h)

If Shimon claimed from Levi 'you have a deposit from me, a loan, theft (an object you stole from me), and an Aveidah (an object I lost)'; and Levi swore 'I have nothing of yours', he is liable only once;

שבועה שאין לך בידי פקדון ותשומת יד וגזל ואבידה חייב על כל אחת ואחת
1.

If he swore 'I do not have of yours a deposit, loan, theft or Aveidah', he is liable for each one.

תן לי חטין ושעורין וכוסמין שיש לי בידך שבועה שאין לך בידי אינו חייב אלא אחת
(i)

If Shimon said 'give to me my wheat, barley and spelt', and Levi swore 'I have nothing of yours', he is liable only once;

שבועה שאין לך בידי חטין ושעורין וכוסמין חייב על כל אחת ואחת
1.

If Levi said 'I swear that I do not have of yours wheat, barley or spelt', he is liable for each one.

רבי מאיר אומר אפילו אמר חטה ושעורה וכוסמת חייב על כל אחת ואחת
2.

R. Meir says, even if he said 'wheat, barley and spelt' in the singular forms of these words, he is liable for each one (this will be explained later).

אנסת ופיתית את בתי והוא אומר לא אנסתי ולא פיתיתי משביעך אני ואמר אמן חייב
(j)

Shimon claimed 'you raped or enticed my daughter', and Levi denied it, and Shimon imposed this oath on him, and Levi answered Amen, Levi is liable;

רבי שמעון פוטר שאינו משלם קנס על פי עצמו
(k)

R. Shimon exempts, for even if he admitted, he would not pay the fine.

אמרו לו אע"פ שאינו משלם קנס על פי עצמו משלם בשת ופגם על פי עצמו
1.

Chachamim: True, but he would pay for embarrassment and Pegam due to his own admission!

גנבת את שורי והוא אומר לא גנבתי משביעך אני ואמר אמן חייב
(l)

If Shimon said 'you stole my ox', and Levi denied it, and Shimon imposed this oath on him and Levi answered Amen, he is liable;

גנבתי אבל לא טבחתי ולא מכרתי משביעך אני ואמר אמן פטור
1.

If Levi admitted 'I stole your ox, but I did not slaughter or sell it', and Shimon imposed an oath on him and Levi answered Amen, Levi is exempt.

המית שורך את שורי והוא אומר לא המית משביעך אני ואמר אמן חייב
(m)

If Shimon said 'your ox killed my ox', and Levi denied it, and Shimon imposed this oath on him and Levi answered Amen, he is liable;

המית שורך את עבדי והוא אומר לא המית משביעך אני ואמר אמן פטור
1.

If Shimon said 'your ox killed my (Kena'ani) slave', and Levi denied it, and Shimon imposed this oath on him and Levi answered Amen, Levi is exempt. (He would not pay the fine even if he admitted).

אמר לו חבלת בי ועשית בי חבורה והוא אומר לא חבלתי ולא עשיתי בך חבורה משביעך אני ואמר אמן חייב
(n)

If Shimon said 'you wounded me', and Levi denied it, and Shimon imposed this oath on him and Levi answered Amen, is liable;

אמר לו עבדו הפלת את שיני וסימית את עיני והוא אומר לא הפלתי ולא סימיתי משביעך אני ואמר אמן פטור
(o)

If Tavi (Levi's Kena'ani slave) said 'you knocked out my tooth or blinded my eye', and Levi denied it, and Tavi imposed this oath on him and Levi answered Amen, Levi is exempt;

זה הכלל כל המשלם על פי עצמו חייב ושאינו משלם על פי עצמו פטור:
1.

The general rule is, if the defendant would have had to pay due to his own admission he is liable. If not, he is exempt.