1)

OATHS, BOTH MID'ORAISA AND MID'RABANAN

מאי איכא בין שבועה דאורייתא לשבועה דרבנן
(a)

Question: What is the difference between mid'Oraisa and mid'Rabanan oaths?

איכא בינייהו מיפך שבועה בדאורייתא לא מפכינן שבועה בדרבנן מפכינן
(b)

Answer: The defendant cannot reverse an oath mid'Oraisa (refuse to swear, and demand that the claimant swear if he wants to collect). He can reverse an oath mid'Rabanan (of Heses).

ולמר בר רב אשי דאמר בדאורייתא נמי מפכינן שבועה
(c)

Question: Mar bar Rav Ashi holds that he can reverse even an oath mid'Oraisa;

מאי איכא בין דאורייתא לדרבנן
1.

What will he say is the difference between mid'Oraisa and mid'Rabanan oaths?

איכא בינייהו מיחת לנכסיה בדאורייתא נחתינן לנכסיה בדרבנן לא נחתינן לנכסיה
(d)

Answer: For mid'Oraisa oaths, if the defendant refuses to swear, Beis Din sells his property to pay the claimant. Beis Din does not do so for mid'Rabanan oaths.

ולרבי יוסי דאמר בדרבנן נמי נחתינן לנכסיה
(e)

Question: What is the difference according to R. Yosi, who holds that Beis Din collects from his property even for mid'Rabanan (laws, including) oaths?

דתנן מציאת חש"ו יש בהם גזל מפני דרכי שלום
1.

(Mishnah): It was enacted for the sake of Shalom that if a child, lunatic or deaf-mute takes an object of Hefker, it is considered theft if someone takes it from him;

ר' יוסי אומר גזל גמור
2.

R. Yosi says, it is absolute theft.

ואמר רב חסדא גזל גמור מדבריהם
3.

(Rav Chisda): He means that it is absolute theft mid'Rabanan.

למאי נפקא מינה
4.

Question: What do the Tana'im argue about?

להוציאו בדיינין
5.

Answer: R. Yosi holds that Beis Din returns it to the child, lunatic or deaf-mute. Chachamim hold that they do not.

מאי איכא בין דאורייתא לדרבנן איכא בינייהו שכנגדו חשוד על השבועה בדאורייתא שכנגדו חשוד על השבועה אפכינן ליה שבועה ושמו אאידך
(f)

Answer: For mid'Oraisa oaths, if the defendant is disqualified from swearing, we reverse the oath onto the claimant, and then the defendant must pay;

בדרבנן תקנתא היא ותקנתא לתקנתא לא עבדינן
1.

Mid'Rabanan oaths are enactments. We do not make an enactment (to reverse the oath when he is disqualified from swearing) for an enactment (rather, he is exempt).

ולרבנן דפליגי עליה דרבי יוסי דאמרו בדרבנן לא נחתינן לנכסיה מאי עבדינן ליה
(g)

Question: According to Chachamim (of R. Yosi), if the defendant refuses to swear a mid'Rabanan oath, Beis Din does not sell his property to pay the claimant. How do we induce him to pay?

משמתינן ליה
(h)

Answer #1: We excommunicate him (until he pays).

אמר ליה רבינא לרב אשי האי נקטיה בכובסיה דנשבקיה לגלימיה הוא אלא מאי עבדינן ליה
(i)

Objection (Ravina): That is the ultimate coercion to pay!

אמר ליה משמתינן ליה עד דמטי זמן נגדיה ונגדינן ליה ושבקינן ליה
(j)

Answer #2 (Rav Ashi): We excommunicate him until the time to lash him (i.e. after he endures 30 days), then the Niduy is lifted.

אמר רב פפא האי מאן דאפיק שטרא על חבריה ואמר ליה שטרא פרוע הוא אמרינן ליה לאו כל כמינך זיל שלים
(k)

(Rav Papa): If Reuven showed a document saying that Shimon owes him, and Shimon claimed he paid, he is not believed. We tell him to pay;

ואם אמר לשתבע לי אמרינן ליה אשתבע ליה
1.

If Shimon asked Reuven to swear that he was not paid, Reuven must swear.

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי ומה בין זה לפוגם את שטרו
(l)

Question (Rav Acha brei d'Rava): (A Mishnah teaches that) if a document was partially paid, the claimant must swear to collect. Rav Papa says so about every document!

א"ל התם אע"ג דלא טעין איהו טענינן ליה אנן
(m)

Answer (Rav Ashi): If a document was partially paid, we (Beis Din) insist that the claimant swear to collect;

הכא אמרינן ליה זיל שלים ליה ואי טעין ואמר אשתבע לי אמרינן ליה זיל אשתבע ליה
1.

If it was not paid at all, we tell the defendant to pay. If he asks the claimant to swear, he must swear.

ואי צורבא מרבנן הוא לא משבעינן ליה
2.

A Chacham need not swear.

א"ל רב יימר לרב אשי צורבא מרבנן משלח גלימא דאינשי
3.

Objection: May a Chacham freely take others' money?!

אלא לא מזדקקינן ליה לדיניה
4.

Version #1 (Rashi) Answer: Rather, we do not allow a Chacham to swear (therefore, he does not collect).

5.

Version #2 (Tosfos ha'Rosh) Answer: Rather, we do not tell a Chacham to swear. (If he seizes the money, he keeps it. If he wants to swear and collect, he may.)

2)

MUST A LOAN BE REPAID IN FRONT OF WITNESSES?

מנה לי בידך כו':
(a)

(Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon...

אמר רב יהודה אמר רב אסי המלוה את חבירו בעדים צריך לפורעו בעדים
(b)

Version #1 (Rav Yehudah citing Rav Asi): If Levi lent Yehudah in front of witnesses, Yehudah must repay in front of witnesses. (If he cannot bring witnesses that he repaid, he must pay (again));

כי אמריתה קמיה דשמואל אמר לי יכול לומר לו פרעתיך בפני פלוני ופלוני והלכו להם למדה"י
(c)

(Rav Yehudah citing Shmuel): Yehudah can say 'I paid in front of Ploni and Almoni, and they went abroad.' (Tosfos - he is even believed to say 'I paid you without witnesses, Migo he could have said 'I paid in front of Ploni and Almoni, they went abroad.' Rashba - he is not believed to say that he paid without witnesses.)

תנן מנה לי בידך אמר לו הן למחר אמר לו תנהו לי נתתיו לך פטור
(d)

Question (Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon in front of witnesses, and Shimon admitted that he owes it, and the next day, Reuven claimed it again, if Shimon answers 'I paid you', he is exempt.

והא הכא כיון דתבעיה בעדים כמאן דאוזפיה בעדים דמי וקתני פטור (דף מא,ב) תיובתא דרב אסי
1.

Claiming money in front of witnesses is like lending in front of witnesses, yet Shimon need not bring witnesses that he repaid. This refutes Rav Asi!

41b----------------------------------------41b
אמר לך רב אסי אנא כי אמרי היכא דמעיקרא אוזפיה בעדים דלא לדידיה הימניה
(e)

Answer: (Claiming money in front of witnesses is not like lending in front of witnesses.) In the Mishnah, the loan was given without witnesses. Reuven showed that he trusted Shimon (so Shimon need not repay with witnesses);

הכא הא הימניה
1.

Rav Asi's law is only when the loan was in front of witnesses.

רב יוסף מתני הכי אמר רב יהודה אמר רב אסי המלוה את חבירו בעדים אינו צריך לפורעו בעדים ואם אמר אל תפרעני אלא בעדים צריך לפורעו בעדים
(f)

Version #2 (Rav Yosef) (Rav Yehudah citing Rav Asi): If Levi lent Yehudah in front of witnesses, Yehudah need not repay in front of witnesses, unless Levi stipulated that he must do so;

כי אמריתה קמיה דשמואל אמר לי יכול לומר לו פרעתיך בפני פלוני ופלוני והלכו להם למדינת הים
(g)

(Rav Yehudah citing Shmuel): (Even if Levi stipulated) Yehudah can say 'I paid in front of Ploni and Almoni, and they went abroad.'

תנן מנה לי בידך אמר לו הן אמר לו אל תתנהו לי אלא בפני עדים למחר אמר לו תנהו לי נתתיו לך חייב מפני שצריך ליתן לו בעדים
(h)

Question (Mishnah): Reuven claimed a Maneh from Shimon in front of witnesses. Shimon admitted that he owes it. Reuven told him 'you must repay it in front of witnesses.' The next day, Reuven claimed it again, and Shimon said 'I paid you.' He is liable, for he must repay it in front of witnesses;

תיובתא דשמואל
1.

This refutes Shmuel!

אמר לך שמואל תנאי היא
(i)

Answer: Tana'im argue about this law.

דתניא בעדים הלויתיך בעדים פרע לי או יתן או יביא ראיה שנתן
1.

(Beraisa): If Levi told Yehudah 'I (just) lent you in front of witnesses. Repay me in front of witnesses', if Yehudah cannot prove that he paid, he must pay (again);

רבי יהודה בן בתירא אומר יכול לומר לו פרעתיך בפני פלוני ופלוני והלכו להם למדינת הים
2.

R. Yehudah ben Beseira says, Yehudah can say 'I paid in front of Ploni and Almoni, and they went abroad.'

פריך רב אחא ממאי דבשעת הלואה קאי דלמא בשעת תביעה קאי
(j)

Objection (Rav Acha): Perhaps (in the Beraisa) Levi does not speak at the time of the loan, rather, later!

והכי קאמר ליה לאו בעדים הלויתיך בעדים היה לך לפורעני
1.

Levi told Yehudah 'since I lent to you in front of witnesses, you should have repaid me in front of witnesses';

אבל בשעת הלואה דברי הכל חייב
2.

The Tana'im argue in this case, but if Levi stipulated at the time of the loan, all agree that Yehudah must prove that he paid! (Neither Tana holds like Shmuel.)

אמר רב פפי משמיה דרבא הלכתא המלוה את חבירו בעדים צריך לפורעו בעדים
(k)

(Rav Papi citing Rava): The Halachah is, if Levi lent Yehudah in front of witnesses, Yehudah must repay in front of witnesses.

ורב פפא משמיה דרבא אמר המלוה את חבירו בעדים אין צריך לפורעו בעדים ואם אמר אל תפרעני אלא בעדים צריך לפורעו בעדים
(l)

(Rav Papa citing Rava): The Halachah is, if Levi lent Yehudah in front of witnesses, Yehudah need not repay in front of witnesses, unless Levi stipulated that he must do so;

ואם אמר לו פרעתיך בפני פלוני ופלוני והלכו להם למדינת הים נאמן:
1.

Yehudah is (Rif's text - not) believed to say 'I paid in front of Ploni and Almoni, and they went abroad.

סימן ראוב"ן ושמעו"ן דתנ"ו הלכת"א יזפ"י ופר"ע פלוני ופלוני עפצ"י סטרא"י בהימנות"א כבי תרי: ההוא דא"ל לחבריה כי פרעתין פרעין לי באפי ראובן ושמעון אזל ופרעיה באפי תרי מעלמא אמר אביי באפי בי תרי אמר ליה באפי בי תרי פרעיה
(m)

(Abaye): If Reuven lent Shimon, and told him 'repay me in front of Ploni and Almoni', and Shimon paid in front of other witnesses, this is all that Reuven wanted (Shimon is exempt);

אמר ליה רבא להכי קאמר ליה באפי ראובן ושמעון כי היכי דלא נדחייה
(n)

(Rava): No, he specified Ploni and Almoni, in order that Shimon cannot push him off (Rashi - with lying witnesses; Tosfos - by naming witnesses who went abroad).

ההוא דאמר ליה לחבריה כי פרעת לי פרעין לי באפי בי תרי דתנו הלכתא אזל פרעיה בין דיליה לדיליה איתניסו הנך זוזי אתא לקמיה דרב נחמן
(o)

Levi lent Yehudah, and told him 'repay me in front of two witnesses who learn Halachah. Yehudah paid without witnesses, and the money was lost through Ones. They came in front of Rav Nachman.

א"ל אין קבולי קבלתינהו מיניה דרך פקדון ואמינא ליהוי גבאי פקדון עד דמתרמו בי תרי דתנו הלכתא ומקיים תנאיה
1.

Levi: I stipulated that the repayment must be in front of witnesses who learn Halachah. I took the money for a deposit until we would find such witnesses.

א"ל כיון דקא מודית דודאי שקלתינהו מיניה פרעון מעליא הוי
2.

Rav Nachman: He gave the money for payment, and you accepted it without objection (this shows that you pardoned your stipulation);

אי אמרת לקיומי תנאיה זיל אייתינהו דהא אנא ורב ששת דתנינא הלכתא וספרא וספרי ותוספתא וכולא גמרא
i.

If you want, fulfill your stipulation now in front of Rav Sheshes and myself. We learn Halachah! (This was a joke.)

ההוא דאמר ליה לחבריה הב לי מאה זוזי דאוזיפתך אמר ליה לא היו דברים מעולם אזל אייתי סהדי דאוזפיה ופרעיה
(p)

Reuven claimed a Maneh from Shimon. Shimon denied that he ever owed him. Reuven brought witnesses that Shimon borrowed and paid.

אמר אביי מאי ניעבוד אינהו אמרי אוזפיה אינהו אמרי פרעיה
(q)

(Abaye): We cannot obligate him to pay, for the witnesses who say that he borrowed say that he paid!

רבא אמר כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי דמי
(r)

(Rava): Since he says that he did not borrow, this is an admission that he did not pay (and one is believed to obligate himself even if witnesses contradict him).

3)

THINGS ONE NEED NOT KNOW

ההוא דאמר ליה לחבריה הב לי מאה זוזי דמסיקנא בך א"ל לא פרעתיך בפני פלוני ופלוני אתו פלוני ופלוני אמרי לא היו דברים מעולם
(a)

Reuven claimed a Maneh from Shimon. Shimon said 'I paid you in front of Ploni and Almoni.' Ploni and Almoni said that they never saw this.

סבר רב ששת למימר הוחזק כפרן
(b)

(Rav Sheshes): Shimon is Huchzak Kafran (established to be a liar. He is no longer believed to say 'I paid you not in front of them.')

אמר ליה רבא כל מילתא דלא רמיא עליה דאינש לאו אדעתיה
(c)

(Rava): No. Anything that is not incumbent on a person (Rashi - Shimon need not name witnesses that saw payment; R. Chananel - the witnesses were not asked to witness the payment), he is not mindful about it (therefore, Shimon is not Huchzak Kafran).