1)

THE EXCEPTION

אמר רב הונא (דף מט,א) לכל מגלגלין חוץ משכיר שאין מגלגלין
(a)

(Rav Huna): We are Megalgel from any mid'Rabanan oath, except that of a worker.

רב חסדא אמר לכל אין מקילין חוץ משכיר דמקילין
(b)

(Rav Chisda): For any mid'Rabanan oath, we are not lenient (for the defendant; rather, one can Megalgel), except for a worker's oath.

מאי בינייהו
(c)

Question: What is the difference between these opinions?

איכא בינייהו לפתוח לו:
(d)

Answer: Rav Huna holds that we suggest to the claimant to be Megalgel. Rav Chisda disagrees.

והשביעית משמטת כו':
(e)

(Mishnah): Shemitah cancels the obligation to swear (about a claim of money owed from before Shemitah).

מנה"מ
(f)

Question: What is the source of this?

אמר רב גידל אמר רב דאמר קרא (דברים טו) וזה דבר השמטה ואפילו דיבור משמטת:
(g)

Answer (Rav Gidal): "V'Zeh Devar ha'Shemitah" - even Dibur (an obligation to swear) is cancelled.

PEREK ARBA'AH SHOMERIM
2)

SHOMERIM WHO SWORE FALSELY

מסכת שבועות פרק ח (דף מט,א משנה) ארבעה שומרין הן שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר
(a)

(Mishnah): There are four watchmen: a Shomer Chinam, a borrower, a Shomer Sachar, and a renter;

שומר חנם נשבע על הכל
1.

A Shomer Chinam swears about any Ones (the deposit was broken, captured, died; lost or stolen), and he is exempt;

והשואל משלם את הכל
2.

A borrower pays for any Ones to the deposit (except if it died while working, for which he is exempt);

נושא שכר והשוכר נשבעין על השבורה ועל השבויה ועל המתה ומשלמין את האבדה ואת הגניבה
3.

A Shomer Sachar or a renter swears (and is exempt) if the deposit was broken, captured, or died; he must pay if it was lost or stolen.

אמר לשומר חנם היכן שורי אמר לו מת והוא שנשבר או נשבה או נגנב או אבד נשבר והוא שמת או נשבה או נגנב או אבד נשבה והוא שמת או נשבר או נגנב או אבד נגנב והוא שמת או נשבר או נשבה או אבד אבד והוא שמת או נשבר או נשבה או נגנב משביעך אני ואמר אמן פטור
(b)

Reuven claimed his deposit from Shimon, a Shomer Chinam. Shimon said that it died (or that any other Ones happened). Really, a different Ones occurred. Reuven imposed this oath on him, and he answered Amen. Shimon is exempt (from the Korban for Shevu'as ha'Pikadon, for he did not deny money, since he is exempt for any Ones);

היכן שורי אמר לו איני יודע מה אתה סח והוא שמת או נשבר או נשבה או נגנב או אבד משביעך אני ואמר אמן פטור
1.

If Shimon denied having ever received the deposit, and really he had received it but an Ones occurred, and he accepted an oath to back up his claim; Shimon is exempt (he did not deny money, for he was exempt anyway);

היכן שורי אמר לו אבד משביעך אני ואמר אמן והעדים מעידים אותו שאכלו משלם את הקרן
2.

If Shimon claimed that it was lost, and accepted an oath; and witnesses testify that Shimon really ate it, he pays only principal;

הודה מעצמו משלם קרן וחומש ואשם
i.

If Shimon confesses on his own, he pays principal, adds a Chomesh (a quarter of the principal), and brings an Asham.

היכן שורי ואמר לו נגנב משביעך אני ואמר אמן והעדים מעידים אותו שגנבו משלם תשלומי כפל
3.

If Shimon claimed that it was stolen, and accepted an oath; and witnesses testify that Shimon really ate it, he pays double;

הודה מעצמו משלם קרן וחומש ואשם
i.

If Shimon confesses on his own, he pays principal, a Chomesh, and brings an Asham.

אמר לאחד בשוק היכן שורי שגנבת הוא אומר לא גנבתי והעדים מעידים אותו שגנבו משלם תשלומי כפל
(c)

If Yehudah charged Levi 'you stole my ox!', Shimon denied this, and witnesses testify that Shimon stole it, he pays double;

טבח ומכר משלם תשלומי ארבעה וחמשה
1.

If witnesses further testify that he slaughtered or sold it, he pays four or five;

ראה עדים שממשמשין ובאין אמר גנבתי אבל לא טבחתי ולא מכרתי אינו משלם אלא קרן
i.

If Levi saw witnesses coming to Beis Din, and (therefore) admitted to stealing it but denied slaughtering or selling it, (even so) he only pays principal.

אמר לשואל היכן שורי אמר לו (דף מט,ב ) מת והוא שנשבר או נשבה או נגנב או אבד נשבר והוא שמת או נשבה או נגנב או אבד נשבה והוא שמת או נשבר או נגנב או אבד נגנב והוא שמת או נשבר או נשבה או אבד אבד והוא שמת או נשבר או נשבה או נגנב משביעך אני ואמר אמן פטור
(d)

If Reuven claimed his deposit from Shimon (a borrower), and Shimon said that it died (or that any other Ones happened), and really, a different Ones occurred, and Shimon accepted an oath, he is exempt (for in any case he is liable);

49b----------------------------------------49b
היכן שורי אמר לו איני יודע מה אתה סח והוא שמת או נשבר או נשבה או נגנב או נאבד משביעך אני ואמר אמן חייב
1.

If Shimon denied that he ever received the deposit, and really he had received it, but an Ones occurred, and he accepted an oath; Shimon is liable.

(e)

In the following cases, a Shomer Sachar or renter (Shimon) who swore to the depositer, is exempt (for he did not try to deny money);

אמר לנושא שכר והשוכר היכן שורי א"ל מת והוא שנשבר או נשבה נשבר והוא שמת או נשבה נשבה והוא שמת או נשבר
1.

Shimon said that it died (or another full Ones occurred, i.e. it was broken or captured, so he is exempt), and really, a different full Ones occurred;

נגנב והוא שאבד אבד והוא שנגנב משביעך אני ואמר אמן פטור
2.

Shimon claimed a semi-Ones (it was lost or stolen, for which he is liable), and really, the other semi-Ones occurred.

מת או נשבר או נשבה והוא שנגנב או אבד משביעך אני ואמר אמן חייב
(f)

If Shimon claimed a full Ones, (exempting himself), and really a semi-Ones occurred, and he accepted an oath, he is liable;

אבד או נגנב והוא שמת או נשבר או נשבה משביעך אני ואמר אמן פטור
(g)

If Shimon claimed a semi-Ones, (obligating himself), and really a full Ones occurred, and he accepted an oath, he is exempt.

זה הכלל כל המשנה מחובה לחובה ומפטור לפטור ומפטור לחובה פטור
(h)

The general rule is, if by lying he remained liable (as if he told the truth), or he remained exempt, or he obligated himself when he was really exempt, he is exempt for the oath;

מחובה לפטור חייב
1.

If by lying he exempted himself when he was really liable, he is liable.

זה הכלל כל הנשבע להקל על עצמו חייב להחמיר על עצמו פטור:
(i)

The general rule is, if lying decreased his liability, he is liable. If he increased his liability, he is exempt.

מאן תנא ארבעה שומרין
(j)

(Gemara) Question: Who is the Tana of the Mishnah, who says that there are four Shomerim?

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה ר' מאיר היא
(k)

Answer (Rav Nachman citing Rabah bar Avuha): It is R. Meir.

אמר ליה רבא לרב נחמן מי איכא תנא דלית ליה ארבעה שומרין
(l)

Objection (Rava): All agree that there are four Shomerim!

אמר ליה הכי קאמינא לך מאן תנא דאמר שוכר כנושא שכר דמי <אמר רב נחמן> אמר רבה בר אבוה רבי מאיר היא
(m)

Answer (Rav Nachman): I meant that R. Meir is the Tana who obligates a renter like a Shomer Sachar.

והא רבי מאיר איפכא שמעינן ליה
(n)

Question: That is the opinion of R. Yehudah, and not R. Meir!

דתנן שוכר כיצד משלם ר' מאיר אומר כשומר חנם
1.

(Beraisa - R. Meir): A renter is liable like a Shomer Chinam;

ר' יהודה אומר כנושא שכר
2.

R. Yehudah says, he is liable like a Shomer Sachar.

רבה בר אבוה איפכא תני
(o)

Answer: Rabah bar Avuha's text of that Beraisa switches the opinions.

הני ארבעה הוו שלשה הוו
(p)

Question: Since a renter is liable like a Shomer Sachar, there are only three Shomerim!

אמר רב נחמן בר יצחק ארבעה שומרין ודיניהן שלשה:
(q)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): There are four kinds of Shomerim, there are three laws of Shomerim.

3)

IS HE LIABLE FOR SHEVU'AS BITUY?

אמר לשומר חנם כו': היכן שורי כו': אמר לאחד בשוק כו': אמר לשומר כו': היכן שורי אמר לו איני יודע מה אתה סח כו':
(a)

(Mishnah): Reuven claimed from a Shomer Chinam...

אמר רב וכולן פטורין משבועת שומרין וחייבין משום שבועת ביטוי
(b)

(Rav): Whenever the Mishnah says 'exempt', he is exempt from Shevu'as ha'Shomerim, but he is liable for Shevu'as Bituy;

ושמואל אמר אף פטורין משום שבועת ביטוי
(c)

(Shmuel): He is exempt even from Bituy.

במאי קמפלגי
(d)

Question: What do they argue about?

שמואל סבר ליתא בלהבא
(e)

Answer: Shmuel holds that since the oath does not apply to the future (e.g. to swear that it will be stolen), he is exempt for Bituy;

ורב סבר איתיה בלאו והן
1.

Rav holds that since the oath applies in the positive and negative (e.g. it was not stolen), he is liable.

והא איפליגו בה חדא זימנא
(f)

Question: They already argued about this elsewhere!

דאתמר שבועה שזרק פלוני צרור לים שבועה שלא זרק רב אמר חייב ושמואל אמר פטור רב אמר חייב דאיתא בלאו והן
1.

(Rav): If Reuven swore that Ploni threw (or did not throw) a stone into the river, he is liable, because the oath applies to the positive and negative;

ושמואל אמר פטור דליתא בלהבא
2.

(Shmuel): He is exempt, for it does not apply to the future (to swear that he will throw).

צריכא
(g)

They needed to argue in both cases;

דאי אשמעינן בהא בהא קאמר רב משום דמנפשיה קמישתבע אבל בהך דבי דינא משבעי ליה אימא מודי ליה לשמואל כדרבי אמי
1.

Had they argued only there, one might have thought that Rav obligates because Reuven himself decided to swear, but he admits that he is exempt if Beis Din forced him to swear, like R. Ami taught;

דאמר רבי אמי כל שבועה שהדיינים משביעין אותה אין חייבין עליה משום שבועת ביטוי
i.

(R. Ami): One is never liable for Bituy for an oath that Beis Din forced him to take.

ואי איתמר בהא בהא קאמר שמואל אבל בהך אימא מודה ליה לרב צריכא
2.

Had they argued only here, one might have thought that Shmuel exempts because Beis Din forced him to swear, but he admits that he is liable if he himself decided to swear.

גופא אמר ר' אמי כל שבועה שהדיינין משביעין אותה אין בה משום שבועת ביטוי שנאמר (ויקרא ה) או נפש כי תשבע לבטא בשפתים מעצמו
(h)

(R. Ami): One is never liable for Bituy for an oath Beis Din forced him to take. "Ki Sishava" connotes that he decided to do so.

כדר"ל דאמר ר"ל כי משתמש בארבע לשונות אי דלמא אלא דהא
1.

(Reish Lakish): 'Ki' has four meanings: if, perhaps, rather, and because. (Here it means if, i.e. if he chooses to swear.)

ר"א אומר כולן פטורין משבועת שומרין וחייבין משום שבועת ביטוי חוץ מאיני יודע מה אתה סח דשואל וגניבה ואבידה דנושא שכר ושבשוכר שהוא חייב שהרי כפרו ממון:
(i)

(R. Elazar): In all cases, he is liable for Shevu'as Bituy, except for when he is liable for Shevu'as ha'Shomerim, i.e. a borrower who denies that he received the deposit, or a Shomer Sachar or renter who (falsely) claim that a full Ones occurred, for they denied money.