12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 26-28 - A week of study material has been dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov (Irving) ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

סוטה דף כח. א

מהיכן ומאיזה פסוקים (בבמדבר ה') לומר ר' עקיבא את הדברים דלהלן?

ממה דכתיב "באו" ממה שנוסף ו'
וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ (שם:כב) להודיעה את סדר מכותיה - שלא להוציא לעז על המים [1] להודיע את סדר מכות הבועל - שלא להוציא לעז על המים
והשקה וגו' וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים (שם:כד) לצואה, שהקב"ה גוזר שהמים המרים יעשו את פעולתם בה לצואה, שהקב"ה גוזר וכו' שיעשו פעולתם בבועל
והשקה וגו' והיתה וגו'
וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם וגו' (שם:כז)
לעשיה, שהקב"ה מבטיח לישראל שיבדקו אותה המים לעשיה, שהקב"ה מבטיח וכו' שיבדקו המים לבועל

סוטה דף כח: א

מה דין ספק סוטה?

ברשות הרבים ברשות היחיד [2]
דבר שיש בו דעת להשאל ספקו טהור ספקו טמא
דבר שאין בו דעת להשאל [3] ספקו טהור ספקו טהור
-------------------------------------------------

[1] פי', דלעיל בפסוק כ"א כתוב "וְהִשְׁבִּיעַ הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה וגו' בְּתֵת ה' אֶת יְרֵכֵךְ נֹפֶלֶת וְאֶת בִּטְנֵךְ צָבָה" - והרי שהקדים ירך לבטן, ובאמת סדר בדיקת המים הוא לא כך, דקודם בטנה צבה ואח"כ ירכה נופלת, ולכך חזר שוב בפסוק כ"ב להודיע הסדר וכתב "וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ לַצְבּוֹת בֶּטֶן וְלַנְפִּל יָרֵךְ"

[2] הביאו התוס' (בד"ה מכאן), דגם בפלטיא שהוא רשות הרבים או מבואות אפילות חשיבי כספק טומאה ברה"י - וטמא. עוד כתבו התוס' (בד"ה ברשות) שאין חילוק בין אם יש טומאה ודאי (כגון ודאי שרץ) וספק אם נגע בו, לבין אם ודאי שנגע בדבר ורק ספק לנו אם הוא שרץ וטמא או צפרדע וטהור.

[3] כגון שתפס בעל חי טהרות בפיו והלך עמם וספק נגע בטומאה ספק לא, שאין דעת להשאל לא לבע"ח ולא לטהרות. אולם אדם שאחז טהרות ויש ספק אם נגעו או לא, יש לאדם דעת לשאול עליהם, ושפיר חשיב יש בהם דעת להשאל.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף