TOSFOS DH REBBI YISHMAEL OMER R'SHUS
תוס' ד"ה רבי ישמעאל אומר רשות
(Summary: Tosfos reconciles the two opinions with the Gemara in Makos, and discusses in detail, the Yerushalmi, which holds 'Chovah' according to Rebbi Eliezer and 'R'shus' according to Rebbi Yehoshua.)
תימה לרבי, וכי לית להו הא דאמר בשלהי מסכת מכות (דף כג:) 'שש מאות וי"ג מצות נאמרו למשה מסיני'?
Question: Tosfos Rebbe asks whether these Tana'im do not hold of the Gemara in Makos (Daf 23b) that six hundred and thirteen Mitzvos were said to Moshe on Har Sinai?
וכי לרבי ישמעאל דאמר רשות, בצר להו, או לר' עקיבא טפי להו?
Question (cont.): Will there be less according to Rebbi Yishmael, who says that it is 'R'shus', or more according to Rebbi Akiva, who says 'Chovah'?
ונראה דבשאר מצות, דמפיק ר' ישמעאל מקרא, עביד ליה ר' עקיבא אסמכתא, ודריש ליה לדרשה אחריתי.
Answer: One therefore needs to say that other Mitzvos, which Rebbi Yishmael learns from a Pasuk, Rebbi Akiva will consider an Asmachta, and he will Darshen something else from that Pasuk.
בירושלמי אמרי' דר' אליעזר אמר 'חובה'.
Yerushalmi: The Yerushalmi says that Rebbi Eliezer holds Chovah.
ואין להקשות הא אמרינן לעיל 'המקנא - דיעבד אין', אלמא קסבר אסור לקנאות?
Refuted Question: We cannot query this from what we learned earlier 'ha'Mekanei' - Bedi'eved, indicating that it is forbidden to warn one's wife?
דתנא דידן דוקא דתני כי הך לישנא סבירא ליה הכי, אבל ר' אליעזר לא סבירא ליה הכי.
Answer: Since it is our Tana exclusively who uses this Lashon 9;ha'Mekanei') who holds like that, but not Rebbi Eliezer.
והכי נמי אמרי' בפ' קמא דקידושין (דף כא.) "וגאל את ממכר אחיו" - 'ר' אליעזר אומר 'חובה'.
Precedent #1: In similar vein we learned in the first Perek of Kidushin (Daf 21a) "And he shall redeem what his brother sold" - 'Rebbi Eliezer says 'Chovah'.
ובפרק השולח (גיטין דף לח:) נמי אמרינן "לעולם בהם תעבודו" - 'חובה'.
Precedent #2: And also the Gemara in 'ha'Shole'ach' (Gitin, Daf 38b), commenting on the Pasuk "Le'olam bahem Ta'avodu", says 'Chovah'.
ואין להקשות נמי מפ"ב דמכות (דף יב.) דאמר ר' עקיבא "ורצח גואל הדם" 'רשות', מי כתיב 'ירצח'? והכא אמרינן "וקנא" 'חוב'?"
Refuted Question: One cannot query this from the second Perek of Makos (Daf 12a), where Rebbi Akiva says "ve'Ratzach Go'e ha'Dam" 'R'shus'?
דשאני הכא משום דכתיב תרי קינויין.
Answer: Since the case here is different, seeing as the Pasuk mentions two Kinuyin.
אבל קשיא מירושלמי - דרבי יהושע אמר התם 'רשות', ומפרש טעמא אתיא דר' יהושע כבית הילל, דבית הילל אומרים 'אפי' הקדיחה תבשילו'.
Question #1 on the Yerushalmi: Rebbi Yehoshua says there 'R'shus', and the Gemara ascribes this to the fact that he conforms with Beis Hillel, who holds that 'Even if a woman burns her husband's food, (he is permitted to divorce her).
לפום כן הוא אמר 'רשות, - ,רצה לקנא יקנא, רצה לגרש יגרש'.
Question #1 (cont.): Therefore he holds 'R'shus' - If he wants to warn her, he may warn her, and if he wants to divorce her, he may divorce her.
והא ר' עקיבא מיקל התם טפי מבית הילל, ואמר התם 'אפילו מצא אחרת נאה הימנה, מגרשה', ואפי' הכי אמר 'חובה'?
Question #1 (concl.): But Rebbi Akiva there, who is even more lenient than Beis Hillel - permits the husband to divorce his wife, even if he merely found a nicer woman than her', yet he says 'Chovah'?
והתם בירושלמי פליג רבי אליעזר עליה דר' יהושע ואמר 'חובה', ואמר אתיא דר' אליעזר כבית שמאי, דבית שמאי אומרים 'לא יגרש אדם את אשתו אלא א"כ מצא בה ערות דבר.
Yerushalmi Asks: There in the Yerushalmi, Rebbi Eliezer argues with Rebbi Yehohua, and says 'Chovah', because he holds like Beis Shamai, who in turn, say that 'One may divorce one's wife unless she has committed adultery.
מצא בה דברים כעורים, לגרשה אינו יכול' שלא מצא בה ערוה; לקיימה אינו יכול, שמצא בה דברים כעורים. לפום כן הוא אמר 'חובה'.
Yerushalmi Asks (cont.): If he found in her immoral behavior, he cannot divorce her, since she did not commit adultery; on the other hand, he cannot retain her, since he found in her immoral behavior. Hence he says 'Chovah'.
והא תניא משום בית שמאי 'אין לי אלא היוצאת משום ערוה, מנין היוצאת משום דראשה פרוע וצדדיה מפורמין וזרועותיה חלוצות?
Yerushalmi Asks (cont.): But did we not learn in a Beraisa in the name of Beis Shamai - 'I only know that she goes out on account of adultery; From where do we know that she also goes out because she goes with her hair uncovered, with her clothes cut at the side and with her arms uncovered?
ת"ל "כי מצא בה ערות דבר"?
Yerushalmi Asks (concl.): Therefore the Torah writes "Because he found in her 'Ervas Davar".
אמר רבי מנא, קיימת כאן בעדים וכאן שלא בעדים.
Answer: Rebbi Mana therefore establishes the Beraisa where there are witnesses, and the initial ruling where there are not.
ותימה לפי הירושלמי כיון דתליא קינוי בגירושין, הוה ליה למיתני סוטה בתר גיטין, ובתר סוטה נזיר - כסדר פרשיות, ובתר נזיר נדרים, ובתר נדרים כתובות.
Question: Since, according to the Yerushalmi, Kinuy is linked to Gerushin, Rebbi ought to have learned Sotah after Gitin, Nazir after Sotah - in the order of the Parshiyos in the Torah, Nedarim after Nazir and Kesuvos after Nedarim (in the reverse order to the way he does learn them)?
TOSFOS DH LO NISHNIS ELA BISHE'VIL DAVAR SHE'NISCHADESH
תוס' ד"ה לא נשנית אלא בשביל דבר שנתחדש
(Summary: Tosfos asks, when it possible to Darshen, like it is here, we don't.)
תימה לרבי, היכא דאיכא למדרש כי הכא, אמאי לא דרשינן לה?
Question: Tosfos' Rebbe asks, that where it is possible to Darshen like it is here, why does the Gemara not do so?
כדאמר גבי קל וחומר - 'מילתא דאתיא מקל וחומר, טרח וכתב לה קרא', ואפילו הכי, היכא דאיכא למדרש, דרשינן.
Support #1: Like the Gemara says with regard to a Kal va'Chomer - 'Even though one can learn something from a Kal va'Chomer, the Torah will (sometimes) take the trouble to present it. Yet where it possible to Darshen, we do.
וכן בפרק כל שעה (פסחים דף כד:) 'כל היכא דאיכא למדרש, לא מוקמינן ליה בלאוי יתירי'.
Support #2: Likewise, the Gemara says in Perek Kol Sha'ah (Pesachim, Daf 24b) 'Wherever it is possible to Darshen, we do not establish additional La'vin.
TOSFOS DH LO YITAMEI MITZVAH
תוס' ד"ה לה יטמא מצוה
(Summary: Tosfos cites two ramifications between whether it is a Mitzvah or not.)
ונ"מ לעוסק במצוה ...
Ramification #1: The difference will be with regard to the principle 'Someone who is busy with one Mitzvah is Patur from performing another Mitzvah ...
כדאמרינן בסוף פרק משוח מלחמה (לקמן דף מד.)
Source: As the Gemara says at the end of Perek Mashu'ach Milchamah (later, Daf 44a).
'ולטמאותו בעל כרחו, אם לא ירצה לטמאות ...
Ramification #2: And with regard to forcing him to render himself Tamei against his will, should he refuse ...
כדאמרי' בפרק טבול יום (זבחים ק.) 'מעשה ביוסף הכהן ... '.
Source: As the Gemara says in Perek T'vul Yom (Zevachim, Daf 100a) in the episode cited there regarding Yosef ha'Kohen.
3b----------------------------------------3b
TOSFOS DH V'REBBI AKIVA IM KEIN LI'CHTOV LAH
תוס' ד"ה ורבי עקיבא א"כ לכתוב לה
(Summary: Tosfos explains how Rav Chisda in Nazir, Darshens "lah Yitama".
תימה, לרב חסדא דאמר בפרק שלשה מינין (נזיר דף מג:) "לאביו" - 'בזמן שהוא שלם, ולא בזמן שהוא לאיברים' ...
Question: According to Rav Chisda, who says in Perek Sheloshah Miynim (Nazir, Daf 43b) "le'Aviv" - 'When he is whole and not when he is cut up into limbs' ...
לדידיה לא איצטריך "לה" לאיברים?
Question (cont.): We do not need "lah" to teach us but not limbs?
מאי הוי דריש ב"לה יטמא"?
Question (cont.): If so, how will he Darshen "lah Yitama"?
ויש לומר, הוה דריש לחובה כדרבי עקיבא, ואיידי דכתב "יטמא" כתב "לה".
Answer: He will Darshen that it is an obligation, like Rebbi Akiva, and since the Torah has to write "Yitama", it also writes "lah".
TOSFOS DH L'MISHRI ECHAD MI'KOL HA'UMOS
תוס' ד"ה למשרי אחד מכל האומות
(Summary: Tosfos cites this Gemara as the source for a major Halachah.)
מהכא נפקא לן דבאומות הלך אחר הזכר.
Source of Halachah: From here we learn that the Yichus of the nations of the world goes after the father.
TOSFOS DH K'SIV NAMI BAHEM LI'CH'D'SANYA D'BEI REBBI YISHMAEL
תוס' ד"ה כתיב נמי בהם לכדתנא דבי רבי ישמעאל
(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Bava Metzi'a.)
וא"ת, הא אצטריך, דדרשינן בפרק איזהו נשך (ב"מ דף עג:) 'מנין אם ראיתו נוהג שלא כשורה שאתה רשאי להשתעבד בו ... '?
Question: We need "Bahem", as the Gemara Darshens in Perek Eizehu Neshech (Bava Metzi'a, Daf 73b) - 'From where do we know that if one sees one's fellow-Jew behaving in an unbefitting manner, one is permitted to put him to work? ... '
וי"ל, אסמכתא בעלמא הוא, וקנס חכמים הוא כדי לייסרן.
Answer: That is a mere Asmachta, a penalty imposed by the Chachamim, in order to chastise him.
TOSFOS DH MAH EDUS ACHRONAH SHE'OSRASAH ISUR OLAM
תוס' ד"ה מה עדות אחרונה שאוסרתה איסור עולם
(Summary: Tosfos cites a counter-argument that negates this one.)
תימה, דהוה מצי למפרך 'מה לעדות האחרונה שכן רגלים לדבר, שהרי קינא לה ונסתרה?'
Question: One could answer that by Eidus Achronah the evidence points to her guilt, seeing as he warned her and she secluded herself.
TOSFOS DH TALMUD LOMAR V'EID EIN BAH KOL SHE'YESH BAH
תוס' ד"ה ת"ל ועד אין בה כל שיש בה
(Summary: Tosfos queries this,
תימה, כיון דהוא קינא לה ונסתרה, והשתא אתי עד א' דטומאה, מסתמא בעל שתיק ולא מכחיש ליה.
Question: Seeing as the he warned her and she secluded herself, and now a witness arrives that she sinned, one can assume that the husband was silent and did not contradict him.
א"כ, מאי צריך קרא דעד אחד נאמן, אפילו טומאה בעלמא בלא קנוי וסתירה בכי האי גוונא היה מהימן?
Question (cont.): Why does he need a Pasuk that one witness is believed, since, even in the same case where there was no warning and seclusion, he would be believed?
כדאיתא בפרק האומר (קדושין דף סו.) 'אשתו זינתה בעד אחד ... תינח לרבא דאמר התם הוה דבר שבערוה, אלא לאביי דאמר מהימן, מאי איכא למימר?
Source: As the Gemara says in Perek ha'Omer (Kidushin, Daf 66a) - 'If one's wife committed adultery with one witness ... That is fine according to Rava, who says that this is a matter of Ervah, which requires two witnesses. But according to Abaye, who holds that he is believed, what will one say?'
אלא ע"כ אית לן למימר דלאביי לא איצטריך קרא אלא היכא דמכחיש, אע"ג דקינא לה.
Conclusion: So we are forced to say that Abaye only requires a Pasuk there where the husband contradicts the witness, even though he warned her.
TOSFOS DH NE'EMAR KA'N DAVAR V'NE'EMAR L'HALAN DAVAR
תוס' ד"ה נאמר כאן דבר ונאמר להלן דבר
(Summary: Tosfos asks why the Gezeirah-Shavah is necessary.)
תימה, למה לי ג"ש? אפילו בלא ג"ש, מהיכא תיתי ליה דליתהימן בה עד אחד?
Question: Why do we need a Gezeirah-Shavah? Even without one, why would we think that one witness is believed?
מעדות אחרונה ליכא למילף, דאיכא פירכא.
Refuted Answer: Nor can we learn it from 'Eidus Acharonah', since there is a Pircha (because there, it forbids him forever [See Tosfos earlier DH 'Mah Eidus Achronah').