CONTRADICTORY WITNESSES (Yerushalmi Perek 9 Halachah 7 Daf 43b)
מתני' עד אחד אומר ראיתי את ההורג ועד אחד אומר לא (ראיתי) [נראה שצ"ל ראית, כגירסת המשנה והבבלי] אשה אומרת ראיתי ואשה אומרת לא (ראיתי) [נראה שצ"ל ראית, כגירסת המשנה והבבלי] היו עורפין
(Mishnah): If one witness says that he saw the murderer, and one witness says 'you did not see'; or, one woman says that she saw the murderer, and one woman says 'you did not see', they behead;
עד אומר ראיתי ושנים אומרים לא (ראינו) [נראה שצ"ל ראית, כגירסת המשנה והבבלי] היו עורפין שנים אומרים ראינו ועד אומר לא (ראיתי) [נראה שצ"ל ראיתם, כגירסת המשנה והבבלי] לא היו עורפין:
If one witness says that he saw, and two witnesses say 'you did not see', they behead. If two witnesses say that they saw, and one witness says 'you did not see', they do not behead.
גמ' גידול בר בנימין בשם רב כל מקום שהכשירו עדות האשה כאיש האיש מכחיש את האשה והאשה מכחשת את האיש.
(Gemara - Gidul bar Binyamin citing Rav): Whenever testimony of a woman is Kosher like that of a man, a man can contradict a woman, and a woman can contradict a man.
ניתני עד אומר ראיתי את ההורג אשה אמרה לא ראיתה. אשה אמרה ראיתי ועד אומר לא ראיתה
Question: [If so, our Mishnah] should teach 'if one witness says 'I saw the murderer', and a woman says 'you did not see', or a woman says 'I saw the murderer', and a witness says 'you did not see', [they behead]!
[תני דבית רבי כן]
Answer: Indeed, Tana'im (people who recite Beraisos) of Rebbi's house taught so.
תני בשם ר' נחמיה הולכין אחר רוב הדיעות.
(Beraisa - in the name of R. Nechemyah): We follow the majority of testimony;
היך עבידא שתים נשים ואיש אחד עשו אותן כשני עדים ועד אחד.
How is this? Two women and one woman - [Chachamim] made this like two witnesses and one witness (one cannot contradict two).
הדא דתימר באשה ונשים. אבל אם היו מאה נשים ועד אחד כעד בעד אינון.
Limitation: This refers to a woman and women, but if there were 100 women and one witness, this is like a witnesses and a [contradictory] witness. (If they came together, we behead.)
EGLAH ARUFAH CEASED (Yerushalmi Perek 9 Halachah 8 Daf 44a)
[דף מד עמוד א] מתני' משרבו הרוצחנין בטלה עגלה ערופה
(Mishnah): After murderers increased, Eglah Arufah was abolished;
משבא אליעז' בן דינאי ותחינה בן פרישה היה נקרא חזרו לקרותו בן הרוצחן:
This was after came Eliezer ben Dinai, and he was called Techina ben Prishah; they retracted to call him 'Ben ha'Rotzchan'.
גמ' בן הרוצחן בריה קטולה:
(Gemara): 'Ben ha'Rotzchan' is the murdering son.
THE SOTAH WATER CEASED (Yerushalmi Perek 9 Halachah 9 Daf 44a)
מתני' משרבו המנאפין פסקו המים המאררים ורבי יוחנן בן זכיי הפסיקן שנאמ' [הושע ד יד] לא אפקוד על בנותיכם כי תזנינ' וגו':
(Mishnah): When adultery became rampant, R. Yochanan ben Zakai abolished the Sotah water - "Lo Efkod Al Benoseichem Ki Siznenah..."
גמ' דכתיב [הושע ד יד] כי הם עם הזונות יפרדו. וכתיב [במדבר ה כז] והיתה האשה לאלה בקרב עמה. בזמן שעמה שלום. לא בזמן שעמה פרוצים. ונקה האיש מעון.
(Gemara): It is written "Ki Hem Im ha'Zonos Yefaredu", and it says "v'Haysah ha'Ishah l'Alah b'Kerev Amah" - this is at a time when her nation is Shalom, but not at a time when her nation is immodest.
אימתי האשה נושא את עוונה בזמן שהאיש נקי מעון:
When does the woman bear her sin? It is when the man (her husband) is clean from sin. (When he is not clean, the water does not check her.)
THE LAST ESHLKOLOS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 10 Daf 44a)
מתני' משמת יוסי בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים בטלו האשכולות שנא' [מיכה ז א] אין אשכול לאכול בכורה אותה נפשי:
(Mishnah): When Yosi ben Yo'ezer Ish Tzreidah and Yosef ben Yochanan Ish Yerushalayim died, the Eshkolos (Ish sheha'Kol Bo - he is complete in Torah and Midos) ceased - "Ein Eshkol Le'echol Bikurah Ivesah Nafshi."
גמ' ולא עמד אשכול עד שעמד ר"ע
(Gemara): There was not another Eshkol until R. Akiva arose.
וכל הזוגות לא היו אשכולות.
Question: Were all the Zugos (the Nasi and Av Beis Din - Avos 1:6-12) not Eshkolos?!
אלא אילו שימשו פרנסות. ואלו לא שמשו פרנסות.
Answer: Rather, these (the Zugos) were leaders over Yisrael (obviously, they were Eshkolos); these (R. Akiva) were not leaders over Yisrael (we need to teach that he was a Eshkol).
תני כל הזוגות שעמדו משמת משה ועד שעמד יוסי בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים [צ"ל אי - קרבן העדה] איפשר ליתן בהן דופי עד שעמד ר' יהודה בן בבא (אי - קרבן העדה מוחקו) איפשר ליתן בהן דופי.
(Beraisa): All the Zugos who arose from the death of Moshe until Yosi ben Yo'ezer Ish Tzreidah and Yosef ben Yochanan Ish Yerushalayim, one cannot find a shortcoming in them. [In the Zugos] until R. Yehudah ben Bava arose, one can find a shortcoming in them (they were not Shalem in Chasidus - YEFE MAR'EH. Mo'ed Katan 26a expounds about the Nasi and Av Beis Din in the days of Sha'ul. ALEI TAMAR (Chagigah 2:2) - there were Zugos from the days of Moshe, just greater mention was made of them starting with Yosi ben Yo'ezer and Yosef ben Yochanan, in order to combat the Hellenizers.)
אמרו על רבי יהודה בן בבא שהיו כל מעשיו לשום שמים אלא שגידל בהמה דקה
They said about R. Yehudah ben Bava that all his deeds were l'Shem Shamayim, just he raised a small animal (one that does not work. Chachamim forbid this in Eretz Yisrael, lest one graze them in others' fields.)
וכך היה מעשה. פעם אחת חלה ונכנסו הרופאים אצלו לבקרו אמרו לו אין לך רפואה אלא חלב רותח. שהיה גונח.
The episode was as follows. Once, he fell sick, and doctors entered to check him. They said, his only cure is through warm milk (straight from the animal), for he was groaning.
מה עשה לקח עז וקשרה לכרעי מיטתו והיה יונק ממנה חלב רותח. בשעה שהיה גונח.
What did he do? He took a goat and tied it to the legs of his bed. He suckled warm milk from it when he was groaning.
וכשביקשו חכמים להיכנס אצלו אמרו היאך אנו יכולין להיכנס והליסטים עמו בבית.
When Chachamim wanted to enter to be with him, they said 'how can we enter, and an armed robber is with him in the house?!'
ובשעת מיתתו אמר אין בידי עון אלא זה שעברתי על דברי חביריי. וכשמת דיקדקו חכמים על כל מעשיו ולא מצאו בידו אלא עון אותה העז בלבד.
At the time of his death, he said 'my only transgression was disobeying my colleague's words.' When he died, Chachamim meticulously inspected all his deeds, and they could not find any Aveirah except for that goat.
אמר ר' שמעון שזורי של בית אבא היו בעלי בתים בגליל ולמה חרבו שהיו דנין דיני ממונות באחד ומגדלין בהמה דקה
R. Shimon Shezuri said, my father's house were Ba'alei Batim in Galil. Why were they destroyed? They used to judge monetary cases with one judge, and raised small animals;
וכך היה חורש אחד היה לנו סמוך לעיר והיתה השדה בינינו (ובינה) [צ"ל ובינו] והיתה הצאן נכנסת ויוצאה והדרך עליה:
And we owned a forest near the city [for the animals to graze in], and there was [another's - RASHI Bava Kama 80a] field between us and [the forest], and the flock entered and left via the field (therefore they were punished).